Sairaalatekniikan päivät 11.2.2016 Kuopio Paneelikeskustelu: Sairaalan teknisen ylläpidon uhat ja mahdollisuudet Pj. Juha Rantasalo Tekn.joht. Pasi Keskitalo PSHP Sairaalainsinööri Juhani Jauhiainen PSHP Kaupallinen johtaja Ville Tamminen Caverion Oy
1. Mitkä voivat olla ne asiat tai tekijät , joissa ulkoistettu palvelu voi muodostaa uhan sairaalan tekniselle ylläpidolle ( kiinteistöjen ylläpitoon liittyvät)? Näkökulma 1 : Sairaalatoiminnan jatkuvuuteen liittyvät tekijät: - onko tällaisia tekijöitä - jos on niin mitä ? Näkökulma 2: - Palvelujen saatavuus ja nopeus: - mitkä ovat sellaisia palveluja, joita tulee olla saatavilla viipymättä
Näkökulma 3: Näkökulma 4: Perehtymättömyyden, osaamisen ja kokemuksen puutteeseen liittyvä riski Lisääkö ulkoistus tätä riskiä? Missä riskin toteutuminen on todennäköisintä tai pahimmat seuraukset? Näkökulma 4: Väite: Kustannusriski kasvaa ulkoistetuissa palveluissa ?
Näkökulma 5: Näkökulma 6: Ulkoistettu palvelu = osaamisen ulkoistus sairaala riippuvainen täysin ulkopuolisesta palveluntarjoajasta, joka johtaa monopolihinnoitteluun ja toiminnan jatkuvuuden riskeihin ? Näkökulma 6: Väite: Ulkoistetussa palvelussa työntekijä ei ole sitoutunut ja samalla tavalla vastuuntuntoinen kuin sairaalan oma työntekijä.
2. Mitkä ovat ne asiat tai tekijät, jotka ulkoistetut palvelut mahdollistavat sairaalatekniikan ylläpidolle? Näkökulma1 : Ulkoistetut palvelut mahdollistavat kustannusjouston kysynnän ja tarpeen mukaan Missä palvelulajeissa tämä on mahdollista sairaalassa? Näkökulma2: Mahdollistaa riittävät resurssit tarpeen ja tilanteen mukaan joustavasti Minkälaisissa töissä resurssivaihtelut ovat suurimmat sairaalan töissä ja tehtävissä
Näkökulma 3: Näkökulma 4: Väite: Ulkoistettujen palveluiden mukana saadaan töihin kokenut ammattilainen Onko ostopalvelutöitä, joiden kohdalla väite pääsääntöisesti pitää paikkaansa ja onko aloja, joissa ulkoistettu palvelu ei kokemuspohjaisesti takaa ammattilaista Näkökulma 4: Väite: Ulkoistettujen palveluiden työntekijöiden työnjohtaminen on helpompaa kuin sairaalan omien työntekijöiden Minkälaisissa töissä tai tehtävissä tämä ominaisuus etu ja onko töitä ja tehtäviä, joissa kriittinen suhtautuminen parantaa lopputuloksen laatua?
Näkökulma 5: Näkökulma 6: Huonosta ulkoistetusta palvelusta reklamoidaan herkemmin ja laatu paranee , huonosta työn suorittajasta tilaaja pääsee helposti eroon ja henkilö voidaan korvata uudella ? Kokemukset käytännössä ? Onko usein käytetty menetelmä? Näkökulma 6: Väite: Ulkoistetut palveluntuottajat tuovat markkinoille ja ottavat käyttöön uusia tehokkaampia työmenetelmiä kuin sairaalan oma henkilökunta. Näkemykset väitteestä, onko näin ja esimerkkejä jos on
Päätteeksi, jos jää aikaa: Caverion : - 5 min aikaa kertoa mitä heillä on tarjota sairaaloiden tekniselle ylläpidolle