Onnistunut ammatinvalinnan ohjaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Advertisements

Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Esteettömän opiskelun huominen Timo Lehtinen ESOK-seminaari
Johtavat ammattiin. Monimuotoiset opinpolut johtavat ammattiin Kesto: 01/ /2011 Kohderyhmä: Koulutuskeskus Sedun opiskelijat, opinto-ohjaajat, erityisopettajat,
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE YLÄKOULUSTA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN/ AMMATTILUKIOON/ JATKO-OPINTOIHIN JA TYÖELÄMÄÄN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä.
K-P ammattiopiston kuulumisia!. Saimme 4 kultaa, yksi kaksoisvoitto ja 4 pistesijaa!
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Oppilaitosmuotoisen ja oppisopimuskoulutuksen joustavat opintopolut TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto, Jari Suomalainen.
Kesätyöt Tehtäviä. Luokkagallup Kuinka moni on ollut kesätöissä? Kuinka moni on ollut useammassa kuin yhdessä kesätyössä? Kuinka moni on hakenut kesätöihin?
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Arviointi osana oppimisprosessia
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Mikä ihmeen oppisopimus?
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
KATKEAMIA OPINTOJEN POLUISSA?
Pappilanpuiston: läheisten työpaja klo 14
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Oulun normaalikoulun lukio
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Monialainen ja verkostomainen työ Ohjaamoissa
Ohjaamojen monialainen yhteistyö tukee pitkäaikaistyöttömien nuorten hyvinvointia Jukka Lidman, Ohjaamo Forssa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Työelämävalmennuskurssi osana opiskelijan hyvinvointia
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
TYÖLLISTYMISEN MAHDOLLISUUDET - seminaari
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Kysely opintojen ohjauksesta
Ammatillinen tutkinto urheilijoille
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Ammatillisen koulutuksen reformista
Opinnollistamisen pähkinät
shine Strong human increases new energy
KA1 - Yhdessä olemme enemmän
Harjoituksen ohjaaminen
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Väyläopintoihin ohjautuminen
Harjoituksen ohjaaminen
Omnia.fi/yhteishaku.
Ajanhallinta opiskelussa
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
tulevaisuuden työelämätaidot
10 askelta onnistumiseen
Väyläopintoihin ohjautuminen
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Onnistunut ammatinvalinnan ohjaus Heidi Laurinen-Nokua Opinto-ohjaaja Ammattiopisto Omnia Oppimisen - ei opetuksen suunnittelu

Onnistunut ammatinvalinnan ohjaus Mikä musta tulee isona? Valtava päätös nuorella iällä Yhteisvalinta ja koulutustakuu Runsaudenpula – valinnanvaikeus Kaikki tänne ja heti Kolme vuotta on ikuisuus Kenen mielipidettä kannattaa kuunnella Ulkopuolelta tulevat odotukset ja paineet Oppimisen - ei opetuksen suunnittelu

Onnistunut ammatinvalinnan ohjaus Vaaranpaikat Nuori on toisaalta vaikutuksille altis ja toisaalta kapinoi Ammattien kirjo on myös ohjaavalle henkilölle haastava hallittava Väärät mielikuvat henkilön vahvuuksista ja valmiuksista Väärät mielikuvat ammattialoista Nuori joka viettää kaiken ajan tietokoneella ei ole välttämättä ollenkaan soveltuva datanomiksi tai media-assariksi Nuori joka murtautuu autoihin ei ole välttämättä oivaa ajoneuvoasentaja-ainesta Oppimisen - ei opetuksen suunnittelu

Onnistunut ammatinvalinnan ohjaus Vaaranpaikat Ammatillinen opiskelu ei ole hoitavaa tai kuntouttavaa, vaan se tähtää tutkintoon Jos nuori ei ole opiskelukuntoinen tai vähääkään motivoitunut opiskelusta, ei kannettu opiskelija koulussa pysy Oppimisen - ei opetuksen suunnittelu

Onnistunut ammatinvalinnan ohjaus Oikealle polulle Tiedonhankintataidot Nuoren persoonallisuus, kiinnostuksen kohteet, valmiudet, rajoitukset - REALISTISESTI Yhdessäolo ja aika – (ohjaus)KESKUSTELU Uratarinat (vanhemmat, läheiset, oppilaitoksen henkilökunta, kuka hyvänsä) Tutustumiskäynnit työpaikoille ja oppilaitoksiin –AVOIMET OVET Useamman ammatin uraputki ja sen hyväksyminen ELINIKÄINEN OPPIMINEN Tutkin on aina tutkinto! Oppimisen - ei opetuksen suunnittelu

Onnistunut ammatinvalinnan ohjaus Oikealle polulle Kaikki vuorovaikutus on ohjausta Koko oppilaitos tai yhteisö ohjaa Yhteistyö perheen ja läheisten kanssa välttämätöntä Erilaiset polut tavoitteen saavuttamiseksi, kun yksi ovi sulkeutuu, niin täytyy etsiä toinen Vierellä eläminen ja kulkeminen Oppimisen - ei opetuksen suunnittelu