Onnistunut ammatinvalinnan ohjaus Heidi Laurinen-Nokua Opinto-ohjaaja Ammattiopisto Omnia Oppimisen - ei opetuksen suunnittelu
Onnistunut ammatinvalinnan ohjaus Mikä musta tulee isona? Valtava päätös nuorella iällä Yhteisvalinta ja koulutustakuu Runsaudenpula – valinnanvaikeus Kaikki tänne ja heti Kolme vuotta on ikuisuus Kenen mielipidettä kannattaa kuunnella Ulkopuolelta tulevat odotukset ja paineet Oppimisen - ei opetuksen suunnittelu
Onnistunut ammatinvalinnan ohjaus Vaaranpaikat Nuori on toisaalta vaikutuksille altis ja toisaalta kapinoi Ammattien kirjo on myös ohjaavalle henkilölle haastava hallittava Väärät mielikuvat henkilön vahvuuksista ja valmiuksista Väärät mielikuvat ammattialoista Nuori joka viettää kaiken ajan tietokoneella ei ole välttämättä ollenkaan soveltuva datanomiksi tai media-assariksi Nuori joka murtautuu autoihin ei ole välttämättä oivaa ajoneuvoasentaja-ainesta Oppimisen - ei opetuksen suunnittelu
Onnistunut ammatinvalinnan ohjaus Vaaranpaikat Ammatillinen opiskelu ei ole hoitavaa tai kuntouttavaa, vaan se tähtää tutkintoon Jos nuori ei ole opiskelukuntoinen tai vähääkään motivoitunut opiskelusta, ei kannettu opiskelija koulussa pysy Oppimisen - ei opetuksen suunnittelu
Onnistunut ammatinvalinnan ohjaus Oikealle polulle Tiedonhankintataidot Nuoren persoonallisuus, kiinnostuksen kohteet, valmiudet, rajoitukset - REALISTISESTI Yhdessäolo ja aika – (ohjaus)KESKUSTELU Uratarinat (vanhemmat, läheiset, oppilaitoksen henkilökunta, kuka hyvänsä) Tutustumiskäynnit työpaikoille ja oppilaitoksiin –AVOIMET OVET Useamman ammatin uraputki ja sen hyväksyminen ELINIKÄINEN OPPIMINEN Tutkin on aina tutkinto! Oppimisen - ei opetuksen suunnittelu
Onnistunut ammatinvalinnan ohjaus Oikealle polulle Kaikki vuorovaikutus on ohjausta Koko oppilaitos tai yhteisö ohjaa Yhteistyö perheen ja läheisten kanssa välttämätöntä Erilaiset polut tavoitteen saavuttamiseksi, kun yksi ovi sulkeutuu, niin täytyy etsiä toinen Vierellä eläminen ja kulkeminen Oppimisen - ei opetuksen suunnittelu