Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työelämävalmennuskurssi osana opiskelijan hyvinvointia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työelämävalmennuskurssi osana opiskelijan hyvinvointia"— Esityksen transkriptio:

1 Työelämävalmennuskurssi osana opiskelijan hyvinvointia
Seinäjoki Minna Uotila ja Satu Kelkka-Suolaniemi

2 Työelämävalmennuskurssi osana opiskelijan hyvinvointia
Työelämävalmennuskurssi on osa Ankkuri-hanketta Ankkuri-hanke toimii Sastamalan koulutuskuntayhtymässä Hankkeen rahoittajina toimivat Euroopan sosiaalirahasto, Elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus sekä Sastamalan koulutuskuntayhtymä

3 Ankkurin toimintaympäristö
Sastamalan koulutuskuntayhtymän neljässä oppilaitoksessa Vammalan ammattikoulu Tyrvään käsi- ja taideteollisuus oppilaitos Karkun sosiaali- ja terveysalan oppilaitos Huittisten ammatti- ja yrittäjäopisto 4 ohjaajaa ja 2 projektipäällikköä Ohjaajat toimivat yhteistyössä opiskelijahuoltohenkilöstön ja ryhmänohjaajien sekä opettajien kanssa Myös yhteistyö talojen ulkopuolelle tärkeää

4 Ankkurin tavoitteet ● Saada opiskelijat valmistumaan ammattiin
● Löytää nuorelle paikka opintojen jälkeen ENNALTAEHKÄISTÄ NUOREN SYRJÄYTYMISTÄ

5 Ankkurin toimintamuodot
Henkilökohtainen elämänhallinnan ohjaus ja ammatillisen kasvun tukeminen Lisätuki opetuksen ja työssäoppimisen aikana Henkilökohtainen työelämävalmennus Työelämävalmennuskurssin toteuttaminen ja kehittäminen Yhteistyö organisaation sisällä ja ulkopuolisten verkostojen kanssa

6 Ankkurin toimintatavat
ENNALTAEHKÄISY keskustelut ankkuriohjaajan kanssa kartoitetaan ankkuroinnin tarve ANKKUROINTI opiskelijahuoltotyöryhmän päätöksellä opiskelija jatkaa ryhmänsä mukana tai vaihtoehtoisin menetelmin ankkuriohjaajan tuki opinnoissa TYÖELÄMÄVALMENNUS JA JATKO-OPINTOIHIN OHJAUS sisältää työnhakuvalmennuksen JÄLKISEURANTA yhteydenpito opiskelijaan

7 Työelämävalmennuskurssi osana opiskelijan hyvinvointia
Lisävalmiuksia ja –eväitä ankkurissa olevien opiskelijoiden työelämään siirtymiseen Pilottikurssi keväällä 2010 Pääosin pienryhmämuotoista Palaute opiskelijoilta kerättiin minihaastattelulla

8 Työelämävalmennuskurssin opetussuunnitelma
Tavoite Kurssin tavoitteena on kartoittaa opiskelijan omat vahvuudet ja kehittymistarpeet työnhakua ajatellen. Ankkuriohjauksen turvin opiskelijaa tuetaan hyödyntämään omia henkilökohtaisia valmiuksiaan ja autetaan kehittymään aktiiviseksi ja oma-aloitteiseksi työnhakijaksi Työnhakuvalmennuksessa kerrataan työelämän pelisääntöjä ja vahvistetaan ammattilaisstatukseen siirtymistä. Laajuus 1 ov. vapaasti valittaviin (vv) –opintoihin

9 Työelämävalmennuskurssin opetussuunnitelma
Sisältö 1) Lähtötilanteen kartoitus ● omat vahvuudet ja kehittämistarpeet ● aikataulu ja yksilöllinen toteutus 2) Oman elämänhallinnan kartoitus uudessa elämäntilanteessa ● tuet, asunto- ja raha-asiat ● sosiaalinen verkosto ● fyysinen ja henkinen vointi ● harrastukset ja vapaa-aika

10 ● työ- ja elinkeinotoimiston palvelut ● eri väylät työnhakuun
● työnhakuasiakirjat ● työhaastattelut ● työpaikkavierailut ● työ- ja elinkeinotoimiston palvelut ● eri väylät työnhakuun ● jos töitä ei heti tulekaan, varasuunnitelmat 4) Työelämän pelisäännöt ● työsopimus ● työntekijän ja työnantajan oikeudet ja velvollisuudet ● vuorovaikutustaidot työelämässä ● työssäjaksaminen 5) Koulutus ● jatkokoulutusmahdollisuudet ● oppilaitosvierailut

11 Työelämävalmennuskurssin opetussuunnitelma
Toteutus Kurssi suunnitellaan kunkin opiskelijan kohdalla yksilöllisesti opiskelijan omista tarpeista lähtöisin. Kurssi sisältää sekä kaikille yhteisiä lähitunteja että kullekin opiskelijalle yksilöllisesti räätälöityä ohjausta. Arviointi Opiskelijalle annetaan todistus kurssin suorittamisesta.

12 Ketkä osallistuivat? 3.-4.-vuoden opiskelijoita
Ankkurissa olevia opiskelijoita taustalla poissaoloja ja elämänhallinnallisia ongelmia ( esim. päivärytmi, ruokailu, nukkuminen) Yhdellä osallistujalla opinnot keskeytyneet, kurssilta tukea jatkoon Yhdellä osallistujalla tutkinto jo valmis, kurssi avuksi työelämään siirtymiseen

13 Miksi he tulivat kurssille?
Osa tarvitsi kipeästi tarjolla olevan opintoviikon Osa saatiin tulemaan ensimmäisellä kerralla, ja he huomasivat kurssista olevan hyötyä, joten jaksoivat jatkaa…

14 Miten he pysyivät kurssilla?
Eivät aina pysyneetkään… Jos opiskelija oli pois, yksi ohjaajista sopi tämän kanssa korvaavasta suoritusajasta Rennompi ilmapiiri kuin koulutunneilla, on ollut helpompi avautua Ihan kivaa, oppinut uusia juttuja –mitä ei ole tiennyt ennen Oltiin porukalla kaikki, sai jakaa Erilaisia näkökulmia sai kuin työkkärin näkökulmasta, selkeämpi ollut Mukava käytännöllinen kurssi. Kurssi voisi olla pakollinen viimeisenä vuonna

15 Työelämävalmennuskurssi osana opiskelijan hyvinvointia
Uudella ryhmällä keväällä 2011 Materiaalista tarkoitus koota konkreettinen ”ohjaajan käsikirja”

16 Työelämävalmennuskurssi & työkykypassi
Tällä hetkellä kurssi tarjoaa työelämään eväitä niille nuorille, jotka eivät ole niitä aktiivisimpia Hankkeen jälkeen  tavoitteena kurssin kiinnittyminen oppilaitoksien käytäntöihin Kurssi soveltuu suoraan työkykypassin osa-alueeseen 5 Työkykyvalmiuksien vahvistaminen

17 KIITOS! Yhteystiedot: Ankkuri-hanke Ratakatu 36 PL 22 38210 SASTAMALA
Minna Uotila Satu Kelkka-Suolaniemi


Lataa ppt "Työelämävalmennuskurssi osana opiskelijan hyvinvointia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google