PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Advertisements

Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen
ME-hengen kehittäminen
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
MATEMATIIKKA.
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Kieli itseilmaisun välineenä
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Vasuterveiset Mänttä-Vilppulasta - Merja Leppämäki & Sanna Nieminen –
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
KULTAVASU 2016 – 2017 toteuttamissuunnitelma
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Ops-iltapäivä Raumanmeri
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
Arviointi Vsop-opetuksessa
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vihreä lippu & vasu Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutusta?
Esityksen transkriptio:

PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA

Esiops-työskentely Esiopettajat ovat tehneet paikallisen opetussuunnitelma rungon, joka on käyty läpi varhaiskasvatushenkilöstön kanssa Huoltajat ovat osallistuneet työskentelyyn mm. arvokysely, toiminnallinen ilta, palaute Lapset; ”unelma eskari”, mukana vanhempien kanssa toiminnallisessa illassa Työskentely nivoutui paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman ja perusopetuksen opetussuunnitelmatyöhön

Arvoperusta Jokainen lapsi on ainutlaatuinen ja arvokas juuri sellaisena kuin hän on. Jokaisella lapsella on oikeus tulla kuulluksi, nähdyksi, huomioon otetuksi ja ymmärretyksi yksilönä ja yhteisön jäsenenä Lapsilla on oikeus oppia leikkien ja iloita oppimastaan.

Parikkalan esiopetuksen arvopohja Oppimisen ilo Toisen kunnioittaminen Itseluottamus ja myönteinen minäkuva Itseohjautuvuus ja yhteisöllisyys Tunne- ja vuorovaikutustaidot

Oppimisen ilo Oppiminen lähtee lapsen halusta tietää, ihmetellä ja tutkia Oppimisen ilolla on oppimista parantavia vaikutuksia Ilon kokeminen, ilo liimaa uudet asiat meihin!

Osallisuus Lasta ja hänen ajatuksiaan arvostetaan ja hän saa olla mukana vaikuttamassa toiminnan sisältöihin ja menetelmiin Lapsien kiinnostuksen kohteet pyritään huomioimaan toiminnassa ”Kun saan vaikuttaa, voin olla vastuussa lopputuloksesta ja juttu on myös minun!”

Yhteistyö huoltajien kanssa Huoltajien kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä eskarivuoden aikana Kasvatus- kummppanuus Yhteiset tapahtumat, juhlat, keskustelut

Toiminnallisuus Lapsi on luonnostaan kaiken aikaan toiminnallinen. Kyse on luontaisen ominaisuuden kanavoimisesta Korostuu oppimiskokonaisuuk- sissa Leikkiminen, liikkuminen, tutkiminen, taiteellinen kokeminen ja ilmaiseminen

Leikki Lapsi kehittyy leikkiessään Mielekästä, mielikuviin perustuvaa tärkeää toimintaa, voidaan käsitellä vaikeitakin asioita Oppimisen väline Aikuinen on leikin mahdollistaja, tarvittaessa mukana ohjaamassa, havainnoi ja arvioi lasten leikkiä

Oppimiskokonaisuudet Ilmaisun monet muodot; tunteiden ilmaisu, puhuminen Kielen rikas maailma; oma murre Minä ja meidän yhteisömme; erilaisuuden ymmärtäminen ja arvostaminen, olen suomalainen maailmassa Tutkin ja toimin ympäristössäni; lähiympäristön monipuolinen käyttö Kasvan ja kehityn; oma keho, terveys, ravinto

Laaja-alainen osaaminen Laaja-alaisella osaamisella tarkoitetaan tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden ja tahdon muodostamaa kokonaisuutta. Osaaminen tarkoittaa myös kykyä käyttää tietoja ja taitoja tilanteen edellyttämällä tavalla. Laaja-alaisen osaamisen kehittyminen alkaa varhaislapsuudessa ja jatkuu läpi elämän. Laaja-alaisen osaamisen tarve korostuu ympäröivän maailman muuttuessa.

Laaja-alaisen osaamisen kehittämisen tehtävä otetaan huomioon kaikessa esiopetuksen toiminnassa: toimintakulttuuria ja oppimisympäristöjä kehitettäessä sekä kasvatus ja opetustyössä. Tehtävä perustuu valtioneuvoston asetuksen periaatteelle tarkastella opetusta kokonaisuutena. Sen toteutuminen edellyttää suunnitelmallista työskentelyä ja tavoitteiden toteutumisen arviointia sekä esi- ja perusopetuksen yhteistyötä.

Laaja-alaisen osaamisen sisältöalueet: Ajattelu ja oppiminen Kulttuurinen osaaminen Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Monilukutaito Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Osallistuminen ja vaikuttaminen

Lapsen tulee voida hyvin, jotta hän voi oppia!