Pelien ja pelaamisen näkeminen mahdollisuutena sosiaalityössä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalityöntekijänä verkossa
Advertisements

Hoitotyön keskeiset käsitteet
Avauspuheenvuoro Sosiaalialan AMK- verkostopäivillä Subjektiivisia näkökulmia sosiaalialan osaamistarpeeseen [ ] Juha Luomala.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
TYÖPAJOJEN STARTTIVALMENNUS VALTAKUNNALLISESSA JA AJANKOHTAISESSA VALOSSA Starttivalmennuksen Kumppanuusfoorumi Mea Hannila-Niemelä Projektipäälikkö Startti.
Suomen Jääkiekkoliitto1 JÄÄKIEKKO PELINÄ LTV1.
Pro gradu –tutkielma 1 parityönä ohjattava laadullinen tutkielma lukuvuonna Ohjaaja: Mervi Ruokolainen
Tiina Markkula Verkkoterkkari –hanke (Terke) Merja Saukko Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut- (Vespa) hanke (Sosvi) Sosiaalinen media ja verkko nuorten.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå KUULEMISTILAISUUS JA JATKOTYÖSTÖ NUORTEN KUULEMINEN PORVOOSSA.
2016 LOHJAN KAUPUNKI Vesilaitoksen toimintamuodon esiselvitys
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Kysely sosiaalisen median käytöstä
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
pieni pala sinusta, tehdään meistä kakkuja
Maailmankatsomus, valinnat ja vastuu
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
ATT ja KDK-tilannekatsaus
VOIKO JUMALAN OLEMASSAOLOA TODISTAA
Mikä on elämänkatsomus?
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Elisa Oyj – Elisa Partinen / VI12DI
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Puolue D Vaihtoehtobudjetti vuodelle 2018:
Koulunuorisotyön verkoston työkokous
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Syö aivosi virkeiksi™ -tyhykoulutus
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sosiaalialan työorientaatiot ja työtavat
Kuntoutuksen kuumat perunat
Itä-Suomen kokemusseminaari -kysely 2014
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Tuomo Lähdeniemi työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Muutokset matematiikan opetuksessa
Terveiset Yö-ryhmästä
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Katsaus sosiaalihuollon ammattihenkilöiden rekisteröintiin
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Viestinnän työkalupakki
Päämajasymposium Mikkeli Reijo
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Uusi suunta työelämään -hanke
Validointi vapaassa sivistystyössä
Yhteistyöllä vesistöt kuntoon Ikaalisten reitillä
Ajanhallinta opiskelussa
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
BtoB ASIAKKAAN TARVE MATKAILUALALLA
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Tulosten raportointi HALLITUKSEN KÄRKIHANKE OSATYÖKYKYISILLE TIE TYÖELÄMÄÄN (OTE) Projektin nimi ja numero SATAOSAA.
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
Kuntoutusuudistus - miten tästä eteenpäin
Järjestötieto muutoksessa
Annukka Harjula, kokemusasiantuntija
RAI Espoossa
Case-työskentely Rovaniemellä
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Pelien ja pelaamisen näkeminen mahdollisuutena sosiaalityössä PROSOS-hanke 10.3.2017 Ossi Laaksamo (sostt. YTM)

Pro gradu -tutkielman (Verkkoroolipelaaminen ja sosialisaatio – World of Warcraft -pelit osakulttuurisena toimintana sosialisaation näkökulmasta, 2014) tuloksista… vastaajina suomalaisia kiltapelaajia 18-43-v. (n=98) yhteys pelitodellisuuden sosiaalisuudessa reaalimaailman sosiaalisuuteen. Yhteisöt palvelevat yksilöiden sosiaalisia tarpeita, mikä johtaa reaalimaailman ihmissuhteisiin. merkittävin sosiaalinen hyöty heille, jotka kokivat yhteisömuotoisen pelaamisen tärkeäksi harrastukseksi ryhmätoimintataidot koettiin kehittyvän kokemus, että pelaamista ei ymmärretä ja pelaamisen tuottamaa iloa pitää peitellä

Miksi tutkin pelaamista? Miksi olen puhumassa täällä? → minimitaso sosiaalialan ammattilaisille pelien ja pelaamisen osalta on ymmärrys → tietoon pohjautuva ymmärrys mahdollistaa potentiaalin havaitsemisen mutta myös perusteltujen ongelmien. Esimerkkinä gradun tuottamasta tiedosta johdettu näkemys; sosiaaliseen pelaamiseen voisi ohjata, vähemmän merkityksellinen pelaaminen valtavilla tuntimäärillä herättää kysymyksen

Sos. tt:n rooli: arvioitsija, mahdollistaja, palveluohjaaja Sos.tt:n rooli: arvioitsija, mahdollistaja, palveluohjaaja. Ei aktiivinen osapuoli itse pelaamisessa, koska pelaaminen ei ole tässä asiayhteydessä terapiaväline. Kysymys: Miten saavutetaan ammattikuntaan tällainen tiedon taso, joka mahdollistaa ensin ymmärryksen ja siitä pidemmälle etenevän vastuullisen ohjaamisen/puuttumisen???

Onko tiedonhaku ja perehtyminen ilmiöön jokaisen sossun henk. koht Onko tiedonhaku ja perehtyminen ilmiöön jokaisen sossun henk.koht. velvollisuus?  Ei, vastuu on organisaatiotasolla. Tiedon oltava tasalaatuista ja objektiivista. Mistä tähän henkilöt, joilla ymmärrys ja tieto yhtäaikaisesti vahvan ammatillisen kytköksen kanssa?  Vastauksessa on hypättävä yksi taso pelkästä pelaamisen ilmiöstä ylemmälle tasolle.

Nettipoliisi, Marko “Fobba” Forss Kuka on hän? Kuva: Soppakanuuna/Wikimedia Commons Nettipoliisi, Marko “Fobba” Forss

Nettisossut, olisivat etsivän nuorisotyön ja lähityön ajatusta vaalivia digitaaliseen julkiseen tilaan jalkautuneita sosiaalityöntekijöitä. Työn tavoite on kaksisuuntainen: 1) ihmisten kohtaaminen, sosiaalinen tuki, ohjaus, puuttuminen 2) kentältä tiedonkeruu, systematisointi ja välittäminen eteenpäin (sosiaalinen raportointi). Tiedolla vaikuttaminen, ts. organisaation kouluttaja, ohjeistaja, materiaalin laatija. Ehdotuksia tällaisella nimikkeellä on ollut, mutta kyseessä ei ole jalkautuminen vaan pelkkä palveluohjaus ja digitaalinen asiointi. Nuoriin suuntautunut auttamistyö: Sekaisin-chat, Etsivä Nettityö Online, Nuorten Exit.

Mitä sitten tällaiseltä toiminnalta voisi odottaa pitkällä aikavälillä? Hyvällä tiedolla varustetut sos.ammattilaiset pystyisivät tunnistamaan potentiaalit/uhat. Esimerkki: Osattomuus (yksinäisyys) merkittävimpiä sosiaalisia ongelmia (Sosiaalinen raportointi asiakastiedon tuottajana. Esimerkkinä aikuissosiaalityö ja lastensuojelu, Helsingin sote-virasto, 2016). Samalla maailma on verkottuneempi ja mahdollistavampi vuorovaikutukseen matalalla kynnyksellä kuin koskaan ennen.  Sosiaalisia applikaatiota, pelejä, keskusteluryhmiä on pilvin pimein, eivät sisällä ajatusta stigmasta. Infra on siis olemassa yhtälailla kuin tarve aitoon sosiaalisuuteen. Kynnys on matala mutta usein monelle kuitenkin korkea, niinpä tarve olisi “työntöavulle” ja vastuulliselle näkemykselle.

Kiitos!