Työvälineitä yritteliäisyyteen yläkoulussa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KT34 Makroteoria I Juha Tervala
Advertisements

CHEM- A1000 Korkeakouluopiskelijan ABC EXCEL-opastusta Syksy 2016, I periodi Dos. Jari Aromaa
25. Sähkövaraus Atomin rakenne on sähköisesti neutraali.
ENY-c2003 Vesi- ja ympäristötekniikka
NR-ristikot ja massiivisauvarakenteet
Mekanismin suunnittelu
3 Reaktiotyyppejä ja -mekanismeja
Ilmakehän pienhiukkasten ja aerosolien tutkimus
TU KERTAUSTA ja vanhoja tenttikysymyksiä 1. välikoetta varten
8 MAKROTALOUSTEORIAN JATKOA JA SUHDANNEVAIHTELUT
Kappale 9: Raha ja rahapolitiikka, osa II: Taylorin sääntö ja QE
Digitalisaation vaatima osaaminen julkisessa hallinnossa
Kieli ja tyyli yo-esseessä
Tieto- ja sähkötekniikan opiskelu Oulun yliopistossa
. Haemme S-ryhmän hankinta- ja logistiikkayhtiö Inex Partners Oy:n Limingan terminaaliin KESÄTYÖNTEKIJÄÄ Kuljetusesimiesten loman sijaiseksi toukokuun.
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Immuunijärjestelmä – lymfaattiset kudokset
Ohjeita tunnin pitäjälle
Työeläkejärjestelmä kuvina
PowerPoint-esitys: Kehityn oppijana
LASTEN EKG -AIHEITA TUTKIMUKSELLE
Kappale 2: Kansantalouden tilinpito
Työpajapäivät Telakkakadun koulu.
Veera Aaltonen, Roosa Arima, Elina Estola, Tero Kiikeri
Töö perevägivallaga Soomes – fookus toimepanijatega töötamisel
2. Sosiologian ja kasvatussosiologian peruskäsitteitä
I AINEET YMPÄRILLÄMME Kemia on … Aineen eri muodot Maailmankaikkeus
II ATOMIN RAKENNE JA JAKSOLLINEN JÄRJESTELMÄ
JOUKKUEEN HARJOITUSSUUNNITELMA JAKSO 1
Yritysten arviot pääkaupunkiseudun kuntaliitosten välillisistä yritysvaikutuksista, samaa mieltä olevien prosenttiosuus.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Tietoja Kivistön suuralueelta
Tiina Tuomela LKT, lastentautien erikoislääkäri
Liikkuminen ja hyvinvoiva nuori Raija Oksanen, UKK-instituutti
Lionit, tervetuloa satavuotisjuhlakauden viimeiselle vuodelle, !
Päihdeongelmainen potilas terveysasemalla
Aino Peltonen, Sofia Miettinen, Kaapo Kangas, Miro Keski-Jaskari
Sähkökemia Sähköä kemiallisesta energiasta: Galvaaninen kenno
Vertailuprosentti Sama paita maksoi Z-kaupassa 50 euroa ja Y-kaupassa 60 euroa. a) Kuinka monta prosenttia halvempi paita oli Z-kaupassa kuin Y-kaupassa?
Kappale 6: Raha, hinnat ja valuuttakurssit pitkällä ajalla
TILANNEKATSAUS Työllisyyskatsaus/perustetut yritykset huhtikuu 2017
Rakennusperinnön hoidon rahoitusmahdollisuus maaseudun kehittämisrahoituksella Kulttuuriympäristön ja rakennusperinnön hoidon seminaari, museokeskus.
Hanke toimii Kanta- ja Päijät-Hämeessä, rahoitus Hämeen ELY
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
SAPA lausuntoyhteenveto
Tieteellinen kirjoittaminen
Toscana e Piemonte, La bella Italia ! Benvenuti !
Työpajan tuloksia ke 6.5. klo Verohallinto
HOPS-kehityssuunnitelma, syksy 2013
Tahdonilmaisut.
Uusia ja päivitettyjä ohjelmia
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4
Sivuston luominen oppilasryhmän käyttöön
Julkaisutiedonkeruun kehittäminen
tunti – Liiketoimintasuunnitelma
WhatsApp merger case Niklas Katila,
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Sirkka Heinonen / Turun yliopisto Asumisen ja työn muutos, digitalisaation vaikutukset Muutos on nopeaa, jatkuvaa ja yhä vaikeammin ennakoitavissa kompleksisessa.
Presidenttivalmennus 1
Kaikki nuoret töihin.
Potilaan rooli potilasturvallisuudessa - mitä mieltä ovat potilaat ja potilasturvallisuusasiantuntijat? Sahlström, Merja, TtM, TtT-opiskelija, ¹˒², Partanen,
Maahanmuutosta, monikulttuurisuudesta ja rasismista Maarit Koskinen, yliopistonopettaja, adoptiotutkija
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Mikko Ojanen kirjastonhoitaja, Helsingin yliopiston kirjasto
3 HAVAITSEMINEN PS3 LAJM.
Johtopäätökset / Ajatusmalli: Digitalisaation vaatima osaaminen
Molekyylimallinnus Helsingin yliopisto Kemian laitos
9. Juutalaisuuden historiaa ja suuntauksia
Osallistumisjärjestelmät
Esityksen transkriptio:

Työvälineitä yritteliäisyyteen yläkoulussa DigiSTEPY Työvälineitä yritteliäisyyteen yläkoulussa

STEP-Y – askelin tulevaisuuden työelämään

Pajan ohjelma: YES Kummit. YES Kummiportaali NY Oma juttu Pajan ohjelma: YES Kummit YES Kummiportaali NY Oma juttu Padlet + blogi NY Oma talous Videopäiväkirja NY Vuosi yrittäjänä Sosiaalinen media TAT:n Asiantuntijaverkosto Virtuaaliasiantuntija Duunisuunnistus peda.net      

Avaa ovi koulun ulkopuoliselle toimijalle YES Kummit ovat yrittäjiä ja työelämän edustajia, jotka toimivat vapaaehtoisina NY-ohjelmissa. Kummit tuovat kouluille tietoa yrittäjyydestä ja työelämästä sekä toimivat esikuvina lapsille ja nuorille työntekijöinä ja oman alansa ammattilaisina. Hae kummia osoitteessa www.yeskummit.fi Arvioi ja kehitä omaa ja koulun yrittäjyyskasvatusta Mittaristo on maksuton ja sen tekemiseen kannattaa varata aikaa noin 15 minuuttia. www.lut.fi/mittaristo

Oma juttu – ideat käyttöön! Padlet Aivoriihi (pareittain) Yksi henkilö toimii sihteerinä ja kirjaa esille tulleet ideat padlet –seinälle https://padlet.com/sanna_koskela/oivalla Keksikää seuraavasta haastetehtävästä mahdollisimman monta ideaa 3 minuutissa (kirjataan vain yksittäiset sanat, ei valmiita tuotteita tai palveluja)

Oma juttu – ideat käyttöön! Padlet Nuorten revanssi Tulette työskentelemään nuorista koostuvan ryhmän kanssa. Heillä on aiemmin ollut ongelmia, mutta nyt he haluavat tehdä jotain lähiympäristönsä puolesta. Nuoret haluavat vaikuttaa paikkakunnan hyvinvointiin ja samalla löytää tapoja auttaa muita. Heillä on jo hyvät resurssit tähän työhön: heillä on käytössään rämettynyt alue koulun jalkapallokentän takana, panostamisen halu ja tahto tehdä kovasti työtä. Tehtävä: Löytäkää tapa rakentaa yhteenkuuluvuutta ja hyvinvointia alueella. Työskentelyä jatketaan kehittämällä ideoita ja valitsemalla niistä paras. Oppilaat kuvailevat työskentelyn lopuksi portfolioon.

Näin teet padlet -seinän Mene osoitteeseen www.padlet.com Luo tunnus tai kirjaudu olemassa olevilla facebook – tai Google –tunnuksillasi. Paina ”+ Luo uusi” Kirjoita padlet –seinällesi otsikko ja mahdollinen kuvausteksti. Valitse vastausten lajittelu. Voit siirtää vastauksia myöhemminkin haluamaasi järjestykseen. Valitse taustakuva. Muokkaa osoitetta. Osoite muodostuu padlet.com + käyttäjänimi + vapaavalintainen loppuosa. Kannattaa tehdä osoitteesta mahdollisimman helppo ja aihetta kuvaava. Paina ´”Seuraava”. Valitse yksityisyysasetukset. Vaikka padlet –seinäsi on yksityinen, voi siihen kirjoittaa linkin saatuaan. Paina ”Seuraava”. Jaa linkki oppilaille vaikkapa QR-koodina!

NY Oma juttu – ideat käyttöön! digitaalinen portfolio (blogi) Kirjaudu tunnuksillasi peda.netiin www.peda.net Tee blogi Oma tilaan tai oppiaineesi sivulle Valitse ”Uusi sivu” ja kirjoita otsikko (esim. Testi, NY Oma juttu – blogi..) Luo uusi ”Blogi”. Kirjoita otsikko. Luo merkintä: Kirjoita esim. mitä olet tänään oppinut ja mitä haluaisit vielä oppia (oppilaat voivat käyttää apuna valmiin portfoliopohjan kysymyksiä)

Digitaalinen portfolio (blogi) opettaja voi avata blogin myös oppiaineen peda.net –sivulle Oppilaan lisääminen osallistujaksi https://peda.net/ohjeet/opettajalle/oppilaan-ottaminen2 oppilaat voivat kirjoittaa blogia pienryhmissä oppilas voi avata blogin ja lisätä sinne osallistujiksi tai muokkaajiksi muita oppilaita lukija- ja käyttöoikeudet tulee määritellä jokaiseen avattuun blogiin Mikäli halutaan samat käyttöoikeudet kuin blogin avaajalla täytyy lisätä ylläpitäjäksi Oppilas voi avata oman blogin Oma tilaan oppilas määrittelee oman bloginsa lukijaksi opettajansa viisi teemaa, tehdään jokaisesta oma blogimerkintänsä Oma juttu –ohjelman mobiilisovellus on tulossa keväällä 2017 Myös www.blogger.com (toimii Google-tunnuksilla) H! yksityisyysasetukset ja käyttöoikeudet

Ohjelmakoonti Ohjelmakoontiympyrässä on tiivistetysti ohjelman teemat, kesto, soveltuvat oppiaineet sekä materiaalit esitetty

Oma talous – avaimet työelämään! Videopäiväkirja Oy Minä Ab – millainen minä olen?

Oma talous – avaimet työelämään! Videopäiväkirja Kuvaile kolme tärkeintä taitoasi, kiinnostuksen kohdettasi ja arvoasi. 2) Taidot, kiinnostuksen kohteet ja arvot ovat yhdessä itsetuntemus. Miksi itsetuntemus on mielestäsi tärkeää? Miten kaverit tai perhe vaikuttavat omiin päätöksiisi?

Oma talous – avaimet työelämään! Videopäiväkirja Nuoret kertovat videossa itsestään lyhyesti ja selkeästi harjoitellen samalla kameralle puhumista. Videot voi katsoa jälkikäteen ja miettiä mitä voisi tehdä paremmin. Esimerkiksi työhaastattelut ovat jo yleisiä Skypen tmv. kautta. sähköinen materiaali sisältää ohjeet videopäiväkirjan tekoon Oppilaat voivat tehdä digitaalisen mind mapin tai Kyky-kartan ryhmän taidoista, kiinnostuksista ja arvoista. ”Millaisia olette ryhmänä?” esimerkiksi www.padlet.com www.popplet.com

Vuosi yrittäjänä –lukuvuoden kulku Ryhmästä yritykseksi Omat vahvuudet Ideointi Myyntiä ja kilpailuja Alueelliset semifinaalit Osavuosikatsaus Suunnittelu ja perustaminen Liiketoimintasuunnitelma Yhteistyösopimus Toiminnan lopetus ja kokemukset Vuosikertomus Yhteenveto vuodesta Toiminnan aloittaminen NY-yrityksen rekisteröinti Liikeidean kehittäminen Mitä seuraavaksi? JALUMNY-alumnit Kerro vuoden kulun kokonaisuus. Kerron tämän dian aikana ekan stepin sisällöt: kuinka ryhmät voidaan muodostaa ja minä-analyysistä, jossa voi käyttää Swotia Vanhempien rooli: muistuta, että vanhempia on hyvä infota kurssista. Muistuta, että tarkoituksena ei ole tehdä voittoa, vaan se on kiva lisä, kyseessä on oppimisesta tekemällä. Vanhempi voi tukea lastaan neuvomalla, mutta yrityksen toimintaa ei tule rahoittaa! (näytä tarvittaessa piilotettu dia NY ja vanhemmat)

Vuosi yrittäjänä Myynti ja markkinointi Jos käytössäsi on älypuhelin, lataa siihen aluksi QR-koodilukija. (Play –kauppa, Applestore..) NY Vuosi yrittäjänä – ohjelmaan kuluu tuotteiden tai palvelujen tuottaminen ja myyminen. Joulusesonki sekä joulu-helmikuussa järjestettävä Uskalla yrittää –semifinaali ovat hyvää myyntiaikaa. Asiakkaat eivät tosin ”löydä” tuotteita tai palveluja, ellei niistä kerrota. Keksikää pareittain (jouluinen) liikeidea (3 min)

Myynti ja markkinointi 2) Valitkaa yksi seuraavista markkinointikanavista. Suunnitelkaa liikeideallenne mainoskampanja. instagram: mitä aihetunnisteita eli hashtagejä voisi käyttää? facebook: miten kerrot tuotteiden laadusta, valmistuksesta, toiminnan ekologisuudesta asiakkaille? verkkokauppa: miten esittelet tuotteen kahdella virkkeellä? myyntipuhe: valmistelkaa 30 sekuntia kestävä myyntipuhe 3) Kirjoita vastaus tänne:

TAT - Asiantuntijaverkosto Hae netistä Taloudellisen tiedotustoimisto TAT:n nettisivut www.tat.fi ja etsi sieltä Asiantuntijaverkosto –palvelu TAI https://www.asiantuntijaverkosto.fi/# Valitse jonkin omaan oppiaineeseesi liittyvä ilmiö. Hae asiantuntijaa kirjoittamalla ilmiö hakukenttään (etsi) tai hae asiantuntijaa oppiaineen mukaan Kenet asiantuntijoista haluaisit pyytää oppitunnillesi? Mitä asiantuntijaverkoston tallennetta voisit hyödyntää opetuksessasi? Asiantuntijan vierailupyyntö vaatii rekisteröitymisen. Ohjelmaksi soveltuvat esim. Adobe Connect, Skype tai Google Hangouts

Duunisuunnistus Peda.net Duunisuunnistuksessa oppilaat tekevät yrityksissä ja koulun toimintapisteillä yritysten ja yhdistysten kanssa laadittuja rastitehtäviä. Tehtävät avautuvat Qr-koodista, joka johdattaa oppilaat vastaamaan peda.net –ympäristöön tehtyihin tehtäviin ja kysymyksiin. Opettajat voivat seurata oppilasryhmien vastausaktiivisuutta peda.netin tehtävänpalautuksen yhteenvedosta. Lisätietoa ja ohjeita: https://peda.net/joensuu/step-y/mo

TYÖKALUJA TYÖELÄMÄLÄHTÖISEEN OPETUKSEEN: Löydä asiantuntija oppitunnillesi: https://www.asiantuntijaverkosto.fi/# Hae kummia luokallesi YES-Kummiportaalista: http://yeskummit.fi/ Tutustu itseäsi kiinnostavaan NY-ohjelmaan ja selvitä, kuinka voit tilata materiaalia: http://www.nuoriyrittajyys.fi Pelaa Zaldoa: http://www.zaldo.fi/tulot-ja-menot.html Millainen yrittäjä sinussa piilee.. Tee YES ry:n yrittäjyystesti. http://www.yesverkosto.fi/yes/yrittajyystesti/ Selvitä Duunikoneessa, mikä sinusta tulee isona: http://kunkoululoppuu.fi/duunikone/ Tutustu Y-pakkiin. https://peda.net/joensuu/step-y      

     

Kun koulu loppuu 2016 -tutkimus Keinoja: yritysten kanssa tehtävä yhteistyö kaikissa oppiaineissa aikuisten tarinat kuunteleminen, vahvuuksien löytäminen, rohkaiseminen.. koulutus tekee tulevaisuuden työntekijät; polku perusasteelta toiselle & korkea-asteelle ”et tiedä, mitä nykyisistä oppilaistasi tulee isona” tavoitteena työn ja oppimisen liitto eväät työelämään saadaan jo lapsuudessa sisäisen yrittäjyyden tukeminen tavoitteellisuus, omien vahvuuksien tiedostaminen, luovuus, vastuullisuus, elämänhallinta.. Taloudellisen tiedotustoimiston Nuorten unelmia –julkaisu. 2016.

Tulevaisuuden työelämä- ja yrittäjyystaidot Luova ja soveltava ajattelu tunneäly elinikäinen oppiminen ongelmanratkaisutaito innovointikyky kestävä talousajattelu jne. Osaamisen kehittäminen yhteistyö- ja neuvottelutaidot tiimityö- ja johtamistaidot verkostoitumiskyky projektiosaaminen tieto- ja viestintäteknologia jne. Elämänhallintataidot positiivinen asenne oma-aloitteisuus yritteliäisyys vastuullisuus oma talouden hallinta jne.   (Pohjois-Pohjanmaan yrittäjyyskasvatuksen strategia 2016-2020, mukaillen Institute for the future 2020)

Projektipäällikkö Kaisu Tyni-Pyy, 050 505 8999, kaisu.tyni-pyy@jns.fi Projektisuunnittelija Sanna Koskela, 050 4669052, sanna.koskela@jns.fi STEP – Y-askelin tulevaisuuden työelämään -hanketta osarahoittavat Euroopan sosiaalirahasto (ESR) ja Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä Juuan, Kontiolahden, Liperin ja Polvijärven kunnat sekä Outokummun ja Joensuun kaupungit. Hanketta hallinnoi Joensuun kaupunki.