Tieto- ja sähkötekniikan opiskelu Oulun yliopistossa 4.9.2017 Prof. Petri Pulli Koulutusdekaani
Tieto- ja sähkötekniikan opetus Perusta luonnontieteistä vuosisadoilta 1600 - 1800; sähkön kulku on fysikaalinen ilmiö; sähköiset komponentit perustuvat materiaalifysiikkaan ja – kemiaan; laskenta ja logiikka perustuvat matematiikkaan 1900 – 2000 sovellukset sivuavat useita tieteenaloja: tekniikka, lääketiede, taloustiede, kasvatustiede, taidealat Tietotekniikan kehitys muuttaa jatkuvasti sekä maailmaa että ihmisiä jossa elämme Teknologiadiffuusio; teknologian omaksuminen; toimintamallit; ansaintamallit; tuottavuus Luonnon ja ihmisen ekosysteemien yhteensovittaminen → kestävä kehitys
Oulun yliopisto on tiedeyliopisto Tieteen tarkoitus ylläpitää ja kasvattaa “luotettavan tiedon varastoa” koko yhteiskunnan käyttöön Perinteet Tieteellinen pätevöityminen Hierarkisuus Säännöt, tasapuolisuus Arvot, eettiset periaatteet Opiskelijoiden ja henkilökunnan suhde
Tieteen arvoja Ajattelun vapaus ja riippumattomuus Luotettavuus Kriittisyys Luovuus Argumentointi Luotettavuus Perustelu Yksikäsitteisyys Oikeellisuus Toistettavuus Kunnioittaminen Muut tieteenalat Aiempi tutkimus (viittaukset) Tekijänoikeudet
Oppimisesta ja opetuksesta Koulutusorganisaatio rakentuu yhteistyölle Opintohallinto: Opiskelijavalinta, opinto-oikeuksien ja tutkintojen myöntö, suoritusten kirjaaminen opetuksen määrän ja laadun seuranta ja ohjaus, Ohjeistukset. Tiedekunnassa Opintotoimisto (Tietotalo 1 alakerrassa) Osa palveluista keskitetty (Koulutuspalvelut; Hallintorakennus) Opiskelija(t) Opiskelu on aikataulutettua ja sisältöohjattua ajattelutyötä Vaikutuksena syntyy oppiminen - opiskelijan vastuulla Oppiminen varmennetaan kokeilla ja harjoitustöillä - opiskelijan vastuulla -> Koulutusorganisaatio Opetusjärjestelyt (tilat, opetussisällöt, lukujärjestykset), Neuvonta ja tukitoiminnot esim. laboratoriot ja tietojärjestelmät -tutkintoohjelmien toteutusyksikköjen vastuulla (tiedekunta, tutkimusyksiköt)
Opiskeluaika Syvällisen tiedon omaksuminen Kontaktiverkoston rakentaminen Kansainvälistyminen Valintojen tekeminen Itsenäistyminen Työtä vaatii, mutta palkitsevaa Sisäinen vs. ulkoinen palkitseminen