Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute 2009-2010 Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna 2.9.2010 Marita Kontoniemi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tapani Heino.  Tänä vuonna Variassa 1137 aloituspaikkaa  Opiskelijoiden määrä n.3000  Ojahaantien sähköpuolen opiskelijoiden määrä n.400  Sähköpuolella.
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Monikulttuurisuus opetuksessa
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Ohjaus työtehtävänä.
Salassapito – Mitä saan kertoa kenelle ja miksi
PERUS- JA ERITYISOPETUS
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Minä oppijana 1 ov..
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Yhteistyötä lapsen hyväksi
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Erityisopettajien toimenkuvan muutokset ja ajankohtaisia asioita Kaija Miettinen Vammala
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Lapsuuden sosioekonomisen aseman vaikutus itsekorosteisiin arvoihin valtiotieteellisen tiedekunnan opiskeiljoilla Veikko Eranti.
CHANCES-hanke, ESR / EQUAL AJANKOHTAISPÄIVÄ ERITYISOPETUS Anneli Muuronen
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Erilaisen oppijan tukeminen eNorssi-seminaari Hki / Tallinna ( Tämä työryhmä aloitti toimintansa )
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Vanhemman neuvo® -vertaistukiryhmän asiakaspalaute 2015.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Työhyvinvointikyselyjen tuloksia
Ops-iltapäivä
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
JOHTAVA ERITYISOPETTAJA
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Työhyvinvointikyselyjen tuloksia
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Erityisopetuksen malli
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Fysioterapeutit kouluille
Esityksen transkriptio:

Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute 2009-2010 Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna 2.9.2010 Marita Kontoniemi

Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa (osiot 59-72) Miten paljon seuraavia yksilöllisyyden huomioon ottamiseen liittyviä asioita on sisältynyt ohjattuun harjoitteluun? Kysymyksiin (14) vastattiin seitsenportaisella asteikolla (1=ei ollenkaan, 2=vähän, 3=melko vähän, 4=jonkin verran, 5=melko paljon, 6=paljon, 7=erittäin paljon). Osio Sisältö 59- 60 Luokan- / aineenopettajan pedagogiset järjestelyt ja tukitoimet 61-65 Erityisopetus 66-68 Oppilashuolto ja oppilaanohjaus 69-72 Monikulttuurinen opetus

Faktorianalyysi (PCA) Cronbachin alfa .917 Faktorianalyysi (PCA) Kolme faktoria, jotka selittävät yhdessä 70% varianssista: erityisopetus 49,6%, monikulttuurisuus 10,8% ja oppilaan ohjaus ja pedagogiset järjestelyt 9,6 % Independent Samples Test Asteikko muutettu kolmiportaiseksi (1= ei ollenkaan tai vähän, 2=jonkin verran ja 3=melko paljon tai paljon) Vertailu koulutusohjelman (ao / lo) ja sukupuolen mukaan

Tuloksia: Miehet kokivat enemmän saaneensa valmiuksia yksilöllisyyden huomioon ottamiseen Ero sukupuolten välillä erittäin merkitsevä väittämälauseissa 64, 66, 67ja 68, ero merkitsevä väittämälauseissa 59, 65 ja 69 Luokanopettajakoulutuksesta oli saatu paremmin valmiuksia tukea erilaisia oppijoita opetusjärjestelyillä (väittämä 59) ero erittäin merkitsevä Aineenopettajakoulutuksesta oli saatu paremmin valmiuksia oppilaan henkilökohtaisiin opetusjärjestelyihin ja oppilaan ohjaukseen opintopolulla (väittämät 64 ja 66) ero erittäin merkitsevä sekä oppilaan ohjaukseen työharjoittelussa (väittämä 68) ero merkitsevä

VALMIUKSIA ON VÄHÄN… Kaiken kaikkiaan parhaiten valmiuksia oli saatu keinoihin tukea erilaisia oppijoita sopivilla opetusjärjestelyillä: 55% vastasi paljon-erittäin paljon Vastaajista 32% vastasi saaneensa paljon-erittäin paljon valmiuksia yhteistyöhön erityisopettajan kanssa Muihin väittämiin paljon-erittäin paljon vastauksia oli 7-29% Valtaosa ei ollut saanut ollenkaan tai vain vähän valmiuksia työharjoitteluun ohjaamiseen (85%), oppilaan ohjaukseen opintopolulla etenemisessä (73%) tai oppilaan ohjaukseen hänen henkilökohtaisissa oppimisen ja elämäntilanteen kysymyksissä (65%). Suomen kielen opettamiseen muuta äidinkieltä puhuville oli vähän tai ei ollenkaan valmiuksia 61 prosentilla vastanneista

Yksiköiden välillä eroja Yksiköt varsin eri kokoisia (n alle 30 neljässä koulussa), joten vertailu ei luotettavaa Turku profiloitui kuitenkin erittäin selkeästi monikulttuurisuuteen valmiuksia antavaksi kouluksi

489 vastausta; pituus yhdestä sanasta seitsemään riviin Lopuksi, kirjoita vielä yksilöllisyyden huomioon ottamisesta opetuksessa, mitä valmiuksia jäit vielä erityisesti kaipaamaan näin jälkikäteen ajateltuna? 489 vastausta; pituus yhdestä sanasta seitsemään riviin Valtaosa (43 %) käsitteli opettajan keinoja ottaa yksilöllisyys huomioon tavallisessa kouluarjessa ja opetuksessa Valmiuksia erityisopetukseen kaipasi 15% vastaajista ja valmiuksia maahanmuuttajien opetukseen samoin 15% Lisää lahjakkaiden opettamisesta 5% Vastaajista 5% oli tyytyväisiä valmiuksiinsa eivätkä kaivanneet lisää mitään erityistä

Opiskelijat kaipasivat lisää Konkreettisia toimintamalleja ja –ohjeita Keinoja oppilaantuntemuksen kehittämiseen ja pedagogisiin järjestelyihin Arviointiohjeita ja –malleja erilaisten oppilaiden arviointiin (mamu- ja HOJKS-oppilaat) Konkreettista yhteistyötä erityisopetuksen kanssa ja erityisopettajan ja oppilashuollon henkilöstön työn seuraamista Teorian ja käytännön parempaa (selkeämpää) yhdistämistä Keskustelua eettisistä kysymyksistä