Mitä yritykset odottavat ammattikorkeakoulujen yhteistyöltä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
Advertisements

JOINT ENTRE - YRITT Ä JYYDEN EDIST Ä MISHANKE Suomalais-saksalainen Double Degree (BBA) FH Hannover - SEAMK Liiketoiminta, Yritt ä jyys M. Arola 10/2008.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Työelämän tarpeet ja oppisopimuksen käytettävyys opSO ry:n syysseminaari Satu Ågren.
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
ITÄSUOMALAINEN YRITYSRAHOITUSSTRATEGIA Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pohjois-Savon.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy / XAMK Kestävän hyvinvoinnin ja teknologian ammattikorkeakoulu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk)
Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.
Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori.
+ Lainsäädännön haasteet Koulutusvienti vauhtiin Kirsi Koivunen, Projektipäällikkö, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Koulutuksenjärjestäjän kommenttipuheenvuoro KJY ry:n aluekehitysseminaari Eeva-Maija Mäntynen, OSEKK:n kehitysjohtaja.
Ylemmän toimihenkilön rooli Suomen tulevaisuuden menestyksessä Ole Johansson puheenjohtaja, EK.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Työelämä yhteistyön käytäntöjä Raahen alueella
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Smart Tampere Tero Blomqvist © SRV/Studio Libeskind.
Tulevaisuuden työvoiman tarve ja maahanmuutto
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Tiimien toimintasuunnitelmapohja
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Sosiaalialan tehtävärakenne
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Kuntoutuksen kuumat perunat
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Koulutus- ja talouspolitiikka Pohjois-Karjalassa
Terveysteknologia terveemmän elämän puolesta
TE-hallinnon ja työelämän yhteistyö nuorisotakuun toteuttamisessa
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Kiinni työelämään elinikäisen oppimisen avulla
Opinnollistamisen pähkinät
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Palveleva ILO
KEIJO KEIJO
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Omnia.fi/yhteishaku.
Validointi vapaassa sivistystyössä
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
10 askelta onnistumiseen
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
RADICAL Filling Skills Gaps in Blue Industry by Radical Competence Boost in Engineering VET
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Research Data Management Agents
Teollisuuden merkitys Rauman seudun hyvinvoinnille
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Moninainen kulttuurialan kolmas sektori
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Mitä yritykset odottavat ammattikorkeakoulujen yhteistyöltä Riikka Heikinheimo Johtaja, osaaminen ja koulutus Elinkeinoelämän keskusliitto EK 18.5.2017 EK:n yrityskyselyn tulokset 2017

Mikä on EK? EK edustaa jäseniään elinkeino- ja työelämäasioissa sekä yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. EK edustaa kattavasti kaikki yksityisiä toimialoja ja kaikenkokoisia yrityksiä 25 jäsenliittoa 16 000 jäsenyritystä, joista 96 % pk-yrityksiä Noin 950 000 työntekijää Kun yritys liittyy oman toimialansa liittoon, se saa myös EK:n jäsenyyden.

Laadukkaalle ammattikorkeakoulutukselle on elinkeinoelämän tilaus Keskeinen kilpailukykytekijä elinkeinoelämälle Suomen osaamispohjaisen kasvun edellytyksiä Erityisesti pk-yrityksille korvaamaton linkki ammatillisen osaamisen ketjussa Ammattikorkeakouluilta odotetaan yhteiskunnallista vaikuttavuutta Edellytyksenä vahva elinkeinoelämän ymmärrys 18.5.2017 EK:n yrityskyselyn tulokset 2017

EK:n ehdotukset mittareiksi, joilla osoittaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta Elinkeinoelämä- yhteistyö Yritysten ja elinkeino- elämän edustajien osuus ammattikorkeakoulujen hallituksissa Yritysten kanssa toteutetuissa hankkeissa kertyneet opintopisteet Yrityksiltä saadun rahoituksen määrä Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus Tavoiteajassa valmistuvien opiskelijoiden määrä Opiskelijoiden antaman palautteen laatu Opiskelijoiden koulutusta vastaava työllistyminen Koulutuksen yleinen työelämävastaavuus Yrittäjyyden edistäminen Uusien ammattikorkea- koululähtöisten yritysten arvo 18.5.2017 EK:n yrityskyselyn tulokset 2017

EK:n ehdotukset mittareiksi, joilla osoittaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta Elinkeinoelämä- yhteistyö Yritysten ja elinkeino- elämän edustajien osuus ammattikorkeakoulujen hallituksissa Yritysten kanssa toteutetuissa hankkeissa kertyneet opintopisteet Yrityksiltä saadun rahoituksen määrä Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus Tavoiteajassa valmistuvien opiskelijoiden määrä Opiskelijoiden antaman palautteen laatu Opiskelijoiden koulutusta vastaava työllistyminen Koulutuksen yleinen työelämävastaavuus Yrittäjyyden edistäminen Uusien ammattikorkea- koululähtöisten yritysten arvo 18.5.2017 EK:n yrityskyselyn tulokset 2017

EK:n yrityskyselyn 2017 tulokset Kysely lähetettiin marraskuussa 2016 noin 3000 vähintään 10 henkeä työllistävälle EK:n jäsenyritystä. Kyselyyn vastasi 338 yritystä. 18.5.2017 EK:n yrityskyselyn tulokset 2017

Korkeakoulut ovat yrityksille tärkeitä yhteistyökumppaneita Yhteistyötä tehdään yhtä paljon sekä ammattikorkeakoulujen että yliopistojen kanssa Yhteistyökorkeakoulun valintaan vaikuttavat tekijät: tuttuus ja luotettavuus koulutus- ja tutkimustarjonnan sisältö maantieteellinen läheisyys Yli 70 % yrityksistä on tehnyt yhteistyötä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kanssa viimeisen kahden vuoden aikana 18.5.2017 EK:n yrityskyselyn tulokset 2017

Yli puolet yhteistyötä tehneistä yrityksistä arvioi, että ammattikorkeakoulutus vastaa yritysten tarpeisiin hyvin tai melko hyvin Kuinka hyvin ammattikorkeakoulutus vastaa yrityksesi tarpeisiin? Miten korkeakouluyhteistyö on kehittynyt viimeisen kahden vuoden aikana? 18.5.2017 EK:n yrityskyselyn tulokset 2017

Opinnäytetyöt ja harjoittelut suosituin yhteistyömuoto ammattikorkeakoulujen kanssa Eri yhteistyömuotojen yleisyys yrityksissä (%) Opiskelijoita yrityksessämme harjoittelussa ja / tai kesätyössä Opiskelijoiden opinnäytetyöt Korkeakouluhenkilöstön vierailut yrityksessämme Yrityksemme edustajan osallistuminen opetukseen Yhteiset TKI-hankkeet Henkilöstömme osaamisen kehittäminen Opiskelijoiden mentorointi Taloudellinen tuki Kansainvälisiä opiskelijoita yrityksessämme harjoittelussa ja/tai kesätyössä Yrityksemme edustus korkeakoulun päätöksenteossa Kilpailut ja kehittämishankkeet (esim. Hackathonit) 2017 2011 *) EK:n henko 2011 18.5.2017 EK:n yrityskyselyn tulokset 2017

Yritysten tyytyväisyys eri yhteistyömuotoihin ammattikorkeakoulujen kanssa (%) Taloudellinen tuki Kilpailut ja kehittämishankkeet (esim. hackathonit) Kansainvälisiä opiskelijoita yrityksessämme harjoittelussa ja/tai kesätyössä Opiskelijoiden mentorointi Henkilöstömme osaamisen kehittäminen Opiskelijoita yrityksessämme harjoittelussa ja / tai kesätyössä Yrityksemme edustajan osallistuminen opetukseen Opiskelijoiden opinnäytetyöt Korkeakouluhenkilöstön vierailut yrityksessämme Yrityksemme edustus korkeakoulun päätöksenteossa Yhteiset TKI-hankkeet Tyytyväinen Ei tyytyväinen eikä tyytymätön Tyytymätön Ei osaa sanoa 18.5.2017 EK:n yrityskyselyn tulokset 2017

Poimintoja EK:n yrityskyselyn avovastauksista ”..Toivoisin, että harjoittelun ajankohdista keskusteltaisiin myös yritysten kanssa ja niissä olisi enemmän joustoa. Nyt esim. ensimmäinen alan harjoittelu sijoittuu kesäaikaan, jolloin meillä ei ole lomien vuoksi resursseja opettaa oppilaita.” ”…Korkeakoulujen ja yritysten erilaisten toimintakulttuurien muodostamia esteitä tulisi pystyä purkamaan. Esim IPR- ja sopimusosaaminen tulisi korkeakouluissa olla vahvempaa, ja korkeakoulujen hallintorakenteiden ja toimintaprosessien jäykkyyttä tulisi purkaa…” ”Korkeakoulujen rahoitusmallia tulisi muuttaa siten, että se palkitsisi opiskeluaikaisesta opiskelijoiden oman alan töissä käynnistä ja lisäämään muutenkin painoa yhteistyölle elinkeinoelämän kanssa. Teollisuuden kannalta merkittävimmillä koulutusaloilla ei voi valmistua ammattiin ilman kokemusta elävästä elämästä…” 18.5.2017 EK:n yrityskyselyn tulokset 2017

Korkeakouluyhteistyön merkittävimmät hyödyt yrityksille (%) Opiskelijat tuovat tuoretta näkemystä ja osaamista yrityksiin Korkeakouluyhteistyö on osa yhteiskunnallista vastuullisuutta osoittavaa toimintaa Auttaa löytämään parhaat osaajat yritykseemme Saadaan käyttöön lisätyövoimaa Yritykset voivat kokeilla ja testata uusia toimintatapoja opiskelijaprojektien avulla Antaa näköalapaikan uusimpaan tutkimustietoon Opettajankoulutus pysyy ajan tasalla Mahdollistaa pääsyn laajaan tutkimusinfrastruktuuriin Tutkimuksen keksinnöt antavat mahdollisuuksia yrityksen uusiin innovaatioihin Nopeuttaa uusien kaupallisten tuotteiden, palveluiden ja/ tai prosessien kehittämistä Avaa väylän laajempaan kansainväliseen yhteistyöverkostoon Samaa mieltä Ei samaa eikä eri mieltä Eri mieltä Ei osaa sanoa 18.5.2017 EK:n yrityskyselyn tulokset 2017

Yrityskyselyn yhteenveto Yritykset tunnustavat ammattikorkeakoulujen merkityksen – osa Suomen kilpailukykyä! Yhteistyö vastaa hyvin yritysten paikallisia tarpeita. Valtakunnallinen koordinaatio silti tarpeen. Yritykset kokevat opiskelijaprojektit ja harjoittelut hyödyllisiksi, mutta lisää joustavuutta ja yrityslähtöisyyttä kaivataan. T&k- ja innovaatioyhteistyön pelisääntöjä selkiytettävä (esim. tekijänoikeudet, salassapito) Yritysten rooli ammattikorkeakoulujen päätöksenteossa yhä vaatimaton (esim. hallituspaikat). Myös taloudellinen yhteistyö voisi syventyä. Yritykset toivovat kouluilta lisää aktiivisuutta ja tietoa yhteistyön muodoista. 18.5.2017 EK:n yrityskyselyn tulokset 2017

EK:n toimenpide-ehdotukset Panostetaan tiedonsaantiin ja yhteydenpitoon, jotta yritykset saisivat paremmin tietoa ammattikorkeakoulujen yhteistyömahdollisuuksista. Selkiytetään yritysten ja korkeakoulujen oikeuksia tutkimustuloksiin. Kehitetään sopimuskäytäntöjä. Uudistetaan korkeakoulukeksintölakia: helpotetaan tuotekehitys- ja innovaatioyhteistyön tulosten kaupallistamista. Yrityslähtöiseen innovaatiorahoitukseen tarvitaan lisäpanostuksia. Otetaan korkeakoulujen rahoituksessa käyttöön mittarit, jotka kannustavat työelämälähtöisyyteen ja yritysyhteistyöhön. Nostetaan yritysten edustajien osuus ammattikorkeakoulujen hallituksissa vähintään puoleen. 18.5.2017 EK:n yrityskyselyn tulokset 2017

90 % yrityksistä arvioi, että ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen yhteistyön merkitys kasvaa jatkossa entisestään. 18.5.2017 EK:n yrityskyselyn tulokset 2017

18.5.2017 EK:n yrityskyselyn tulokset 2017