Arviointi –verkkojakson aloitus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
Kansalaisvaikuttamisen verkkokurssi
Open Source Courseware OSCu
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
EUR-ACE-akkreditointi ohjelmatasolla
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Kasarminmäki Living Lab ”Tarjoama”
Minä oppijana 1 ov..
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Tukihenkilöiden työpaja 21. 9
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opinnäytetyöprosessi Perustutkinnot
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Toiminta, toteutus suunnittelu Arviointi (itsearviointi) Kehittäminen,
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ongelmaperustainen oppiminen
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
OPLAApro Arvioinnin merkitys ja rooli oppimisessa enemmän taitoa, vähemmän tekniikkaa.
Hiusalan - tutkintotoimikunnan Pikaohjeet OPTIMAn käyttöön
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
JR Opetuksen laatuhanke Yliopisto on asiantuntijayhteisö, autonomisten toimijoiden yhteisö, LUOTTAMUS Luonnostaan pyrkimys korkeaan laatuun Oppimisnäkemys.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 1 Opintojaksopalaute – verkko-opetus Prosessin nimiKuvaus luotu Opintojaksopalaute.
Hammaslääkärin kliinisen jatkokoulutuksen rakenteiden vahvistaminen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Dipoli /Koivula S. ja Rantamäki J. LAADUN INDIKAATTORIT mitä, miksi, miten, milloin, kuka, kenelle?
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
Palvelukuvaustyö Pekka Linna, CSC Synergiaryhmä
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Klubin strategia työkalu KST
Opetussuunnitelmassa 2016
Jyväskylän yliopistossa
SYVÄJOHTAMINEN Lyhyt esittely.
Arvioinnista arkipäivää
Laaja-alainen arviointi
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Asiointipalveluiden laatu
Yhteiset palautekäytännöt laadun arvioinnissa
Indikaattorit – mitä ne kertovat vaikuttavuudesta?
Asiointipalveluiden laatu
Esityksen transkriptio:

Arviointi –verkkojakson aloitus Jyväskylä lähiseminaari 11. – 12.1.2007

Verkkojakson työskentelyn lähtökohtia Laadun määrittäminen on aito ongelma, siihen ei ole yhtä oikeaa ratkaisua Mitä on laatu oppimisessa ja opetuksessa? Miten laatu ilmenee ja miten sitä voi arvioida? Millaisia tavoitteita ja arvoja toiminnan laatuun sisältyy? MiIlaisia indikaattoreita ja mittareita laatuun voi löytää? Millaista on tvt-opetuskäytön laatu ja a miten tvt-laatu suhteutuu muuhun opetustoimintaan ja laatutyöhön? Kuinka laatua kehitetään käytännössä?

missio, visio, strategia, ydinprosessi avainprosessi toimintoprosessi työprosessi Näyteportfoliot esimerkiksi Toimintaker- tomus, auditointira- portti Toiminta, toteutus Laitosportfolio mittarit, indikaattorit, kriteerit, perustelut tekee näkyväksi tuottavat todentuvat perustelevat valinnan havainnot, palautteet, indikaatiot PERUSTA arvot ja periaatteet, missio, visio, strategia, tarpeet Suunnittelu ohjaavat antavat tietoa toteutumisesta OPS tulkitaan Arviointi (itsearviointi) ohjaavat perustelevat TTS Kuvion keskellä ”laitosportfoliossa” on kehittymisen kehä: Suunnittelu, Toiminta, Arviointi, Kehittäminen (STAK). Jokainen kierros on eri tasolla kuin aikaisempi (ei näy kuvassa). Perusta määrittää sen mitä arvioitsija pitää tärkeänä ja millaisia mittareita ja indikaattoreita hän haluaa käyttää toiminnan laadun tarkasteluun. Havainnot, palautteet ja indikaatiot voi julkistaa laadullisina tuloksina. Samalla ne ovat kehittämispäätösten perusteluna. On oleellista tunnistaa millainen suhde mm. toiminnasta tehdyillä havainnoilla on perustan arvoihin ja periaatteisiin: ovatko ne sopusoinnussa tai peräti täysin ristiriitaisia yksilön tai laitosyhteisön jaettuihin arvoihin verrattuna. Yhteisö tai yksityinen henkilö on itseohjautuva mikäli se/hän on kyennyt tunnistamaan toimintansa perustan ja kykenee tulkitsemaan sen perusteella toimintaansa koskevat PALAUTTEET ja muut havainnot ja tekemään tulkintansa pohjalta perustellun päätöksen jatkotoimista. Eri tasoiset prosessikuvaukset kuvaavat yksittäistä toimintaa tai toimintakokonaisuutta toimintajärjestyksenä. STAK+P ajattelu selittää mikä toiminnassa on tärkeää ja kuinka toimintaa kehitetään LAADULLLISESTI. Kehittäminen, tavoitteen- määrittely tuottaa käytetään Apukysymykset: TODENNETTU TULOS Mitä – toiminnan määrittely Miksi – toiminnan perustelu Miten – toteutuksen kuvaus Milloin – toteutuksen aikataulut Kuka – toteutuksen vastuut Kenelle – hyödyn saaja OPLAApro / SK, JR 2006

Näkökulmia jakson laatutyöhön Laatu näkyy ja arvioidaan toiminnassa Kokemus on tärkeä laadun mittari Laatu on pystyttävä kuvaamaan itselle jotta sen voi tehdä näkyväksi Laatutyö vaatii dokumentointia Laatutyö on hidasta ja pitkäjänteistä toimintaa Laadun indikaattori perustuu arvoon ja vaatii mittarin, mutta mittari ilman indikaattoria ja arvoa on hyödytön

Tavoitteita Arviointi-verkkojaksolle Mitä on laatu ja sen kehittäminen opetuksessa? Kuinka kuvata ja arvioida oman toiminnan laatua? Millaisia menetelmiä (tvt) opetuksen laatutyöhön ja toiminnan kehittämiseen voi löytää?

Vko Työskentelyn eteneminen Ajankäyttösuositus 3-4 Jakson kokonaisuuteen, verkkoympäristöön ja verkkomateriaaleihin tutustuminen. Oman lähiseminaariin tuotoksen/arviointitehtävän tuominen työryhmän kansioon ja ryhmän yhteiseen laatupohdintaa osallistuminen n. 12 t. 4-5 Verkkomateriaaleihin ja oman yliopisto laatutyöhön tutustuminen. Oman hankkeen laatumallin tuottaminen ja julkaisu teemaryhmässä. n. 23 t. 5-6 Teemaryhmän muiden osallistujien laatumallien tarkastelu ja laadun kehittämisen menetelmien pohdintaan osallistuminen verkkokeskustelussa. 7 Oman laatumallin esittely/ arviointikeskusteluun osallistuminen megakonferenssissa. Laatumallin täydentäminen ja vieminen Optiman portfolio-työtilaan n. 7 t. Jakson päätteeksi jakson vetäjä laatii yhteenvedon verkkojaksosta.

Verkkojakson tehtävät Verkkojakson materiaaleihin tutustuminen Oman laatutyöpajan tuotoksen/arviointitehtävän julkaiseminen ja pohdintaan osallistuminen Oman hankkeen laatudokumentin laatiminen ja julkaiseminen teemaryhmään Laadun kehittämisen mallien pohdinta Megakonferenssiin osallistuminen Laatudokumentin täydentäminen ja vieminen portfolio työtilaan

Verkkojakson suorittaminen tutustunut jakson kokonaisuuteen, verkkoympäristöön ja oman hankkeen kehittämistarpeiden perusteella jakson verkkomateriaaleihin, tuottanut oman lähiseminaarissa työstetyn osuutensa/ arviointitehtävän laatuteeman verkkokeskusteluun ja osallistunut laadun käsitteen pohdintaan tuottanut omaan hankkeeseensa liittyvän laatumallin ja julkaissut sen ohjeiden mukaan, lukenut muiden teemanryhmän osallistujien laatumalleja ja osallistunut aktiivisesti laadun kehittämiseen menetelmiä pohtivaan vertaiskommentointiin verkkokeskustelussa, tuottanut keskustelun pohjalta tarkennetun oman hankkeen laatumallin ja tallentanut sen Optiman (https://optima.oulu.fi/) Portfolio-työtilaan sekä osallistunut laatutyön arviointikeskusteluun Megakonferenssissa 15.2.2007.

Verkkojakson työskentelyn aloitus Verkkojakson 1. tehtävä , vk 4-5 Laadi työpajatyöskentelyn vastuualueestasi kooste ja vie se oman työryhmäsi dokumentit kansioon viim. ke. 17.1.07 Lue muiden tuomat dokumentit ja laadi keskustelualueelle aloitusviesti, jossa pohdit: Millaista on verkko-opetuksen laatu omalla osa-alueellasi ja kuinka se ilmenee?a Osa-alueet: tausta-analyysi ja sisällön suunnittelu, pedagoginen suunnittelu, tekninen suunnittelu, laatu ja arviointi Laatuvastaava kokoaa näkemykset hankkeen laatukriteereiksi vk 4 lopulla Seminaarista poissaolleet saavat ryhmässä arviointitehtävän Tutorit osallistuvat keskusteluun vk 4 lopusta lähtien

Kiitos seminaarityöskentelystä ! Tervetuloa Arviointi – verkkojaksolle Toivottavat: Markku , Leena ja Antti