Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPLAApro080206 Arvioinnin merkitys ja rooli oppimisessa enemmän taitoa, vähemmän tekniikkaa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPLAApro080206 Arvioinnin merkitys ja rooli oppimisessa enemmän taitoa, vähemmän tekniikkaa."— Esityksen transkriptio:

1 OPLAApro080206 Arvioinnin merkitys ja rooli oppimisessa enemmän taitoa, vähemmän tekniikkaa

2 toteutus suunnittelu kehittäminen arviointi kehittymisen sykli OPLAApro / SK 2005

3 Jari Rantamäki 310106 Arviointi (oletus siitä mitä, miten ja millä perusteilla tullaan arvioimaan) on kenties voimakkain oppimisen laatuun vaikuttava tekijä. TEESI

4 Asko Karjalainen (2001): Tentin teoria Arviointi osana toimintaa ja ongelmatilannetta Inhimillisen toiminnan keskeinen tunnuspiirre on itsemääräytyminen Arvioinnin perimmäinen tarkoitus on tehdä tietoiseksi oman toiminnan rationaalisuus ja tuloksellisuus

5 Asko Karjalainen (2001): Tentin teoria ARVIOINNIN PERUSMUODOT Sisältyvä arviointi Osallistuva arviointi Tarkkaileva arviointi Muodostavat arviointiratkaisun

6 Asko Karjalainen (2001): Tentin teoria (TENTIN) ARVIOINTIETIIKASTA Kriteerit julkilausuttuja (eksplisiittisiä) ja arvointi perustuu niihin Kriteerit ovat rationaalisesti perusteltuja ja loogisia - sisällöllisiä Kriteerit ovat tiedossa ennen suoritusta, sen aikana ja myöskin suorituksen jälkeen Kriteereistä voidaan keskustella argumentatiivisesti ja niihin on mahdollista vaikuttaa järkevin perustein

7 Asko Karjalainen (2001): Tentin teoria ARVIOINTIEETTISESTI KYSEENALAISTA Kriteeristö on julkilausumaton (implisiittinen myös tentaattorille) Kriteeristö on perusteiltaan epämääräinen ja tuntumanvarainen Kriteeristö on salattu ennen suoritusta, sen aikana ja suorituksen jälkeen Kriteeristöstä ei (em. syistä) voida käydä argumentatiivista keskustelua

8 dokumentoitu oma toiminta, tekeminen oma suunnittelu kehittäminen, oma tavoitteen- määrittely itsearviointi reflektointi Reflektoiva itsearviointi näyte- portfoliota varten ARVOT PERIAATTEET strategiat visiot todentuvat tekee näkyväksi perustelevat ohjaavat mittarit, indikaattorit, argumentit, perustelut havainnot, palautteet, indikaatiot käytetään tuottaa käytetään perustelevat valinnan tietoa toteu- tumisesta, aiheita arvo- pohdintaan ? ? Yksityinen perusportfolio dokumentti OPLAApro/jr 2006 Ammatti- kuva- portfolio

9 OPLAApro080206 toteutus suunnittelu kehittäminen, tavoitteen- määrittely itsearviointi Reflektoiva itsearviointi näyteportfoliota varten TTS OPS Toiminta- kertomus, auditointi- raportti (näyteportfolio) ARVOT PERIAATTEET strategiat todentuvat tekee näkyväksi perustelevat ohjaavat mittarit, indikaattorit, argumentit, perustelut havainnot, palautteet, indikaatiot käytetään tuottaa käytetään perustelevat valinnan tietoa toteu- tumisesta, aiheita arvo- pohdintaan ? ? Perusportfolio TODENNETTU TULOS Yhteisö Toiset

10 Arviointiaavan sanom@t

11 Asko Karjalainen (2001): Tentin teoria ARVIOINTIRATKAISU Eksplisiittinen Implisiittinen Koska arviointi ohjaa ongelmatilanteessa toimimista ja mahdollistaa siten ongelmanratkaisussa onnistumisen, niin arviointiratkaisu itseasiassa määrittää ongelmatilanteen toiminnalliset rajat. Se luo myös puitteet esimerkiksi kaksoisrakenteen toteutumiselle: päätös käyttää ”kiellettyjä keinoja” perustuu toimijan itsearvioinnille tenttitilanteessa.

12 Arviointiaavan Sanom@t Sisältyvä arviointi Nimensä mukaisesti - sisältyy kaikkeen toimintaan. Tämä on itsearviointia kuvaava käsite. Arvioija ja arvioitava toimija ovat yksi ja sama henkilö. Esimerkiksi taiteilija arvioi koko ajan omaa toimintaansa ja kehittää sitä oman itsearviointinsa perusteella.

13 Arviointiaavan Sanom@t Osallistuva arviointi Kahden tai useamman henkilön yhteistyössä suorittamaa arviointia. Tämä on työelämän yleisimmin käytetty arviointimuoto. Toimijoilla on yhteinen ongelma, jonka ratkaisemiseksi kaikki ovat sitoutuneet. Arvioinnin kohde on yhteistyön prosessi tai toiminta. Yleisesti voidaan sanoa, että osallistuva arviointi on välttämätön osa kaikkea yhteistoimintaa. Yhteistyökumppanit ovat yhteisesti sovitut toiminnan seurannan, kehittämisen ja arvioinnin välineet.

14 Arviointiaavan Sanom@t Tarkkaileva arviointi Tarkkaileva arviointi on kenties silmiinpistävin piirre oppilaitosten tenttikäytännöissä. Varsinkin tentti-tilanteessa korostuu toiminnan ulkoapäin seuraavaa, observoiva arviointi. Tarkkailija ei ole osa toimintaa, eikä varsinainen toimija. Usein arviointi on kriittistä ja kyseenalaistavaa. Esimerkkinä tarkkailevasta arviosta sopii matematiikan tentti. Tentaattori antaa tehtävät opiskelijan ratkaista-vaksi. Tentti suoritetaan tilassa, jonne saapuminen ja poistuminen on rajoitettua. Tentin aikana tarkkaillaan suoritusta ja toiminnan suoritusta arvioidaan jälkeenpäin. Arvioitsija on itse alan asiantuntija.

15 Jari Rantamäki 16112002 1.Rituaalinen toisto 2.Oppiminen ovatko sama asia? kuinka erotat toisistaan? liittyvätkö ajallisesti toisiinsa? edellyttääkö toinen toista?

16 Anita Nuutinen 2000 Repetitio mater studiorum est Variatio pater studiorum est

17 Asko Karjalainen (2001): Tentin teoria Arvioinin yhteenkuuluvuus Arvioinnin heikko yhteenkuuluvuus tarkoittaa yleisesti sitä, että tentin arviointiratkaisu ei tue toimijan toimintaa ongelmatilanteessa. Hyvä yhteenkuuluvuus sen sijaan merkitsee arvioinnin olemassaoloa ongelmanratkaisua edistävänä tentin toimintarakenteen osa-alueena.

18 Asko Karjalainen (2001): Tentin teoria

19


Lataa ppt "OPLAApro080206 Arvioinnin merkitys ja rooli oppimisessa enemmän taitoa, vähemmän tekniikkaa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google