TS PALKAN MUODOSTUMINEN LUOTTAMUSMIESTEN PERUSKURSSI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Valtion uusi vuosilomasopimus
Advertisements

Henkilökohtaisten avustajien työnantajien vertaistukiryhmä
Yliopistojen yleinen työehtosopimus 2014–2017
Tekninen sopimus – ( ) JHL:n HALLITUS Hannu Salminen / Dan Koivulaakso.
Työnantajan velvollisuudet käytännössä
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL Liitettä 12 koskeva neuvottelutulos JHL:n edustajisto /hallitus Minna Pirttijärvi.
TES-prosessi helluntaiseurakunnassa Markku Luoma Vesa Pylvänäinen.
Vaativuusryhmittely Työperhemalli asiantuntijaorganisaatiolle Ulla-Riitta Parikka (Umalli09)
Orionin Ylemmät Toimihenkilöt OYT ry
TTES- ja TS sopimuksen eroja
Henkilöstöä koskevat kirjaukset muissa yhdistymissopimuksissa, Salo ja Kouvola UusiKunta- henkilöstöryhmä.
Terveyspalvelualan uusi palkkausjärjestelmä alkaen
Palkkausjärjestelmä KVTES
Yliopistojen upj-sopimus ,
Palvelulaitosten työnantajayhdistyksen työehtosopimus PTY
SUOMEN EVANKELIS-LUTERILAINEN KIRKKO KIRKON TYÖMARKKINALAITOS PALKKAUJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN Kirkon työmarkkinalaitos Oili Marttila KiHV
Työllisyys- ja kasvusopimuksen neuvottelutulokset 2013 Pardian yksityiset alat Alko, Paltan LTY-toimialat, Kela, VR, Neuvonta-ala, Airpro, Keinosiemennysala,
Esimerkki hekojärjestelmästä Piirin koulutusristeily
Uuden työehtosopimuksen keskeinen sisältö Otaniemi
- työmarkkinoista, palkoista ja palkkaneuvotteluista
Paikallisen neuvottelun ja sopimisen perusteet OAJ / Eila Urpilainen1.
TYÖAIKAAN LIITTYVIÄ SÄÄDÖKSIÄ JA SÄÄNNÖKSIÄ
KVTES luku IV vuosilomalaista johtuvat muutokset 2013
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Antero Leppänen Alueelliset neuvottelupäivät Palkkaratkaisusta
Paikallisten järjestelyerin käyttö kunta-alalla ja Kunnallisen työmarkkinalaitoksen selvitys
KVTES:n vuosilomamääräysten muutokset alkaen
KVTES:n paikallisen järjestelyvaraerän suuruus lukien, % kuntayksiköistä Vastanneita kuntayksiköitä 487 (74 %) 28 % Käytettiin suurempi osuus.
Itellan ylemmät toimihenkilöt ry VIESTINVÄLITYS- JA LOGISTIIKKA-ALAN YLEMPIEN TOIMIHENKILÖIDEN TYÖEHTOSOPIMUS Ja INFORMAATIOLOGISTIIKKA-ALAN YLEMPIEN TOIMIHENKILÖIDEN.
Paikallisten järjestelyerien käyttö vuonna 2006 Kunnallisen työmarkkinalaitoksen selvitys
TYÖSOPIMUS.
Paikalliset järjestelyvaraerät kunta-alalla vuonna sopimus- toteutunut korotuksia korotus kustannus saaneet % % % KVTES 0,6 0,7 31 TS 0,55.
TEK Mikä muuttuu? Virkasuhteesta työsuhteeseen Tampereen teknillinen yliopisto Pia Hiltunen Asiamies, TEK.
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
TULOKSELLISUUS lukien varataan 0,7% suuruinen tuloksellisuuden paranemiseen perustuva paikallinen järjestelyerä.
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
Tehtäväsiirrot ja palkkaus
Tervetuloa ! KVTES VSSHP ja Turun kaupunki
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
UPJ Koulutus esimiehille ja henkilöstöasioiden hoitajille Henkilöstö- ja lakiasiain osasto Emmi Tammiluoma.
Psykiatrian toimintasuunnitelmasta johtuvien henkilöstövaikutusten ratkaiseminen Henkilöstötoimikunta
Harri Sirén1 TULOKSELLISUUS, PALKINTA JA NEUVOTTELUTOIMINTA.
Paikallisten järjestelyerien käyttö vuonna 2004 Kunnallisen työmarkkinalaitoksen selvitys
Oikeustapauksia ”Pacta sunt servanda”?.
Järjestelyerät TVA-lisään 220 euroa ja henkilökohtaiseen lisään 330 euroa. Lisäksi on sovittu, että koulunjohtajien palkkausta tarkastellaan erikseen.
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he1 OPETUSHENKILÖSTÖN TEHTÄVIEN VAATIVUUDEN ARVIOINTI OHJEITA PAIKALLISILLE TOIMIJOILLE  OAJ:N LM-kirje.
VALTION VIRKA- JA TYÖEHTOSOPIMUS 2014 – 2017; KESKEISIÄ MUUTOKSIA Vero- ja tullivirkamiesliiton luottamusmiespäivät Jarmo Huotari VTML.
Hankepäällikön tehtävänkuva 8/2016. Soveltuva korkeakoulututkinto Eduksi luetaan: teknisen alan koulutus, esimies/tiiminvetovastuu-kokemus, kokemusta.
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL Kunta-alan neuvottelutulos Työllisyys ja kasvusopimukseksi JHL:n hallitus ja edustajisto
Henkilökierto valtionhallinnossa
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
LUKIO OVTES TSA Työsuorituksen arvioinnin perusteet ja menettelyt arvioinnissa Työryhmä: Elomaa Ari-Pekka Heikkonen Esko Jensén Annika Kauppinen Jouko.
Bruttopalkasta nettopalkkaan
Taustaa vanha palkkausjärjestelmä ei täytä oikeudenmukaisuuden eikä analyyttisyyden vaatimuksia palkkausjärjestelmäuudistuksia on toteutettu laajasti eri.
Henkilöstö – yhteispalvelun tärkein voimavara Mitä vaikutuksia uudella yhteispalvelulla on henkilöstöön Kristian Karrasch asiamies, henkilöstötyöryhmän.
Liikunta- ja nuorisopalvelut
TYÖNANTAJAN JA TYÖNTEKIJÄN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
JHL:n edustajisto Hannu Moilanen/Marja Lehtonen
Monitoimialainen työnantajaedunvalvoja kuntakonsernissa Henkilöstökysymykset yhtiöittämisessä Toimitusjohtaja Vesa Laine
Henkilöstötyöryhmän väliraportti
TUOTANTOINSINÖÖRIKOULUTUS 2018
Lakon vaikutukset työsuhteen ehtoihin
Luottamusmiesten ajankohtaispäivät
JHL:n edustajisto Hannu Moilanen/Marja Lehtonen
Palkkainfo Koulutusristeily 2015.
Tulospalkkiojärjestelmä PKKY:ssä
Työsuhde, toimeksianto vai yritystoiminta?
Tiedote yhteysopettajille
Siun soten päihdeohjelma
Esityksen transkriptio:

TS PALKAN MUODOSTUMINEN LUOTTAMUSMIESTEN PERUSKURSSI

Mistä TS-palkka muodostuu?

PALKKAUS Palkan osat 1. Tehtäväkohtainen palkan osa: - tehtäväkohtainen palkka   - luontoissuoritus 2. Henkilökohtainen palkan osa: - henkilökohtainen lisä   - ammattialalisä 3. Palkan tulososa: - tulospalkkio 4. Palkan muu osa: - syrjäseutulisä (ks TS:n yleinen osa 6 § 3mom.)   - kokouspalkkio   - luentopalkkio   - erillislisä   - työaikakorvaukset

PALKKAUS Palkkaryhmät Tehtäväkohtaiset vähimmäispalkat €/kk 1.3.2014 1.7.2014 1.2.2016 5 01 04 01 8 Palkkaryhmä I: 1 637,29 1 657,29 1673,29 Ammattimies, joka toimii tavallisissa, vaativissa ja erittäin vaativissa ammattimiestehtävissä 5 01 02 01 4 Palkkaryhmä II: 1 815,77 1 835,77 1851,77 Välitön ja välillinen esimies tai suunnittelu-, tarkastus- tai valvontatehtävissä toimiva 5 01 01 01 1 Palkkaryhmä III: 3 018,08 3 038,08 3054,08 Johtaja, vastuualueen esimies tai erityisosaamista edellyttävissä vaativissa asiantuntijatehtävissä toimiva

PALKKAUS Palkkaryhmät Kunnan tai kuntayhtymän toimivaltainen viranomainen päättää viranhaltijan ja työntekijän tämän pykälän 1 momentin mukaisesta palkkaryhmästä. Soveltamisohje Palkkaryhmästä riippumatta viranhaltijan ja työntekijän tehtäväkohtainen palkka määräytyy TS:n tehtäväkohtaista palkkaa koskevien määräysten mukaisesti.

PALKKAUS Tehtäväkohtainen palkka (TKP) Kunnan tai kuntayhtymän toimivaltainen viranomainen päättää TKP:n arviointijärjestelmän mukaisesti viranhaltijan ja työntekijän tehtäväkohtaisesta palkasta ottaen huomioon seuraavat vaativuustekijät: 1. tehtäviin kuuluva päätösvalta, – ratkaisujen merkittävyys ja vaikutukset – harkintavallan laajuus ja itsenäisyys 2. töiden ja toimintojen järjestämistä koskevan vastuun laajuus, 3. asema organisaatiossa, 4. tehtävien vaatimat tekniset tiedot, taidot ja osaaminen, 5. työnantajan edellyttämä koulutus, 6. työnantajan edellyttämä kokemus, 7. tehtävien edellyttämät vuorovaikutustaidot ja 8. työolosuhteet.

PALKKAUS Tehtäväkohtainen palkka (TKP). Soveltamisohje PALKKAUS Tehtäväkohtainen palkka (TKP) Soveltamisohje Tehtäväkohtaisen palkan määräytymisen tulee perustua kirjalliseen tehtäväkuvaukseen ja paikalliseen arviointijärjestelmään. Tehtäväkohtaisen palkan määrittämistä koskeva paikallinen arviointijärjestelmä muodostuu 1. tehtäväkuvauksista, 2. tehtävän vaativuuden mittaamista koskevasta arviointimenetelmästä, 3. tehtäväkuvauksen kytkemisestä vaativuuden arviointimenetelmään (miten tehtäväkuvauksesta johdetaan arviointimenetelmän avulla tehtävän vaativuuden taso), 4. tehtävän vaativuuden arviointimenetelmän kytkemisestä euromääräiseen palkkaan (miten todetusta tehtävän vaativuuden tasosta johdetaan euromääräinen tehtäväkohtainen palkka) sekä 5. koko arviointijärjestelmän kuvauksesta.

PALKKAUS Tehtäväkuvaukset Tehtäväkuvauksen tarkoituksena on kuvata, millaisina TS:n tehtäväkohtaiseen palkkaan vaikuttavat kahdeksan vaativuustekijää ilmenevät todellisessa toiminnassa riippumatta siitä, kuka tehtävää kulloinkin hoitaa. Tehtäväkuvausten tulee olla vertailukelpoisia keskenään ja mahdollistaa tehtävien vaativuuden vertailu kuntatasolla. Tehtävien sisältö tulee kuvata niin, että ulkopuolinenkin ymmärtää, mitä työssä tehdään. Tehtäväkuvausten tulee olla ajan tasalla, jotta ne tekevät mahdolliseksi TKP:n arviointijärjestelmän soveltamisen tehtävien muuttuessa. Viranhaltijan ja työntekijän tehtävien muuttuessa tehtäväkuva muutetaan uuden tilanteen mukaiseksi.

PALKKAUS Arviointimenetelmä Arviointimenetelmän pitää perustua tehtäväkuvauksiin ja tehtäväkohtaista palkkaa määritettäessä huomioon otettaviin kahdeksaan vaativuustekijään. TKP:n vaativuustekijät voidaan eriyttää erilaisiksi kokonaisuuksiksi, kunhan vaaditut kahdeksan vaativuustekijää löytyvät järjestelmästä. Tehtäväkohtaiset palkat arvioidaan yhtenäisin perustein. Tehtäväkohtaisten palkkojen tulee olla johdonmukaisessa suhteessa sekä toisiinsa että arviointimenetelmään nähden.   Arviointimenetelmän tulee olla objektiivinen, tasapuolinen ja johdonmukainen. Arviointimenetelmän perusteiden tulee olla vertailukelpoisia keskenään.

PALKKAUS Tehtäväkohtaisten palkkojen uudelleen määrittely järjestelmää muutettaessa Jos TS-kehittämistyöryhmä katsoo, että tehtäväkohtaisia palkkoja määritettäessä ei ole otettu huomioon tehtäväkohtaisen palkan 8 vaativuustekijää tai että tehtäväkohtaisten palkkojen keskinäiset suhteet eivät muusta syystä ole kunnossa, on tehtäväkohtaiset palkat määritettävä uudelleen. Työntekijän varsinainen palkka ei alene tehtäväkohtaisten palkkojen uudelleen määrittämisen seurauksena. Työntekijän tehtäväkohtainen palkka, henkilökohtainen lisä, ammattialalisä ja erillislisä voivat nousta, laskea tai pysyä ennallaan tehtäväkohtaisten palkkojen uudelleen määrittämisen seurauksena.

PALKKAUS Henkilökohtainen lisä (HL) Kunnan tai kuntayhtymän toimivaltainen viranomainen päättää HL:n arviointijärjestelmän mukaisesti viranhaltijan ja työntekijän harkinnanvaraisesta euromääräisestä henkilökohtaisesta lisästä mm. seuraavin perustein: työtulokset, ammattitaito, työkokemus, koulutettavuus, monitaitoisuus, oma-aloitteisuus, vastuuntunto, yhteistyökyky, tehokkuus ja luovuus.

PALKKAUS Henkilökohtainen lisä (HL) Soveltamisohje Henkilökohtainen lisä on tehtäväkohtaisen palkan ohella TS:n palkkausjärjestelmän toinen keskeinen osa. Henkilökohtaisen lisän maksamisperusteena on työssä suoriutuminen. Henkilökohtaista lisää maksetaan toistaiseksi tai määräajan.

PALKKAUS Henkilökohtainen lisä (HL) Henkilökohtaista lisää koskeva paikallinen arviointijärjestelmä muodostuu 1. henkilön suoriutumista kuvaavista, edellä 1 momentissa tarkoitetuista tekijöistä (suoriutumistekijöistä), 2. henkilökohtaisen suoriutumisen mittaamista koskevasta arviointimenetelmästä 3. henkilön suoriutumistekijöiden kytkemisestä arviointimenetelmään (miten suoriutumistekijöistä johdetaan suoriutumisen taso), 4. henkilökohtaisen suoriutumisen arviointimenetelmän kytkemisestä euromääräiseen henkilökohtaiseen lisään (miten todetusta suoriutumisen tasosta johdetaan euromääräinen henkilökohtainen lisä), sekä 5. koko arviointijärjestelmän kuvauksesta

PALKKAUS Henkilökohtainen lisä (HL) Arviointimenetelmä Henkilökohtaista lisää koskevien kunnassa noudatettavan HL:n arviointijärjestelmän periaatteiden tulee rakentua muiden kuin palvelusvuosien kertymiseen perustuvien järjestelmien varaan.   Tehtäväkohtaisten palkkojen keskinäisten suhteiden tulee olla kunnossa ennen henkilökohtaisten lisien käyttöönottoa. Henkilökohtaisen lisän käyttöönoton jälkeen paikallista järjestelmää on sovellettava koko TS:n soveltamisalalla ja kaikilla organisaatiotasoilla.   Henkilökohtainen lisä voi olla suuruudeltaan enintään 30 % tehtäväkohtaisesta palkasta laskettuna.

PALKKAUS Ammattialalisä Viranhaltijalle ja työntekijälle maksetaan työkokemuslisänä ammattialalisää hänen oltuaan 1 virka-/työsuhteessa asianomaiseen kuntaan tai kuntayhtymään taikka 2 muun työnantajan palveluksessa virka-/työsuhteessa tehtävässä, josta on olennaista hyötyä nykyisissä tehtävissä, tai 3 yritystoiminnassa muussa kuin virka-/työsuhteessa tehtävässä, josta on olennaista hyötyä nykyisissä tehtävissä. Vuosiloman pituutta laskettaessa otetaan kuitenkin huomioon enintään yhteensä viiden vuoden palvelu yritystoiminnassa.

PALKKAUS Ammattialalisä. Soveltamisohje PALKKAUS Ammattialalisä Soveltamisohje Samasta ammattialasta katsotaan olevan olennaista hyötyä (kohta 2). Pelkästä omistussuhteesta tai oksakkuudesta ei katsota olevan hyötyä (kohta 3). Olennaisen hyödyn arviointiin sisältyy toimivaltaisen viranomaisen harkintaa. Olennainen hyöty ratkaistaan tapauskohtaisesti. Samankaltaisissa tapauksissa noudatetaan yhtenäistä käytäntöä. Ammattialalisään oikeuttavaksi ajaksi hyväksytään sama ajanjakso korkeintaan yhden kerran. 2. ja 3. kohdan muutoksia sovelletaan 1.1.2012 tai sen jälkeen alkaviin palvelussuhteisiin. Työntekijän/viranhaltijan siirtyessä toiseen virkasuhteeseen tai työntekijän tehtävien muuttuessa olennaisesti samalla työnantajalla voidaan ammattialalisään oikeuttavan ajan arviointi tehdä uudelleen (1 mom. 2 ja 3 kohta). Jos henkilölle on myönnetty yritystoiminnasta ammattialalisän sijasta sitä korvaava erillislisä tai muu palkanosa, lopetetaan kyseisen edun maksaminen siltä osin, kun se korvautuu ammattialalisällä.

PALKKAUS Ammattialalisä Ammattialalisän määrä on tehtäväkohtaisesta palkasta laskettuna 4 % 3 vuoden palvelusajan jälkeen ja 8 % 5 vuoden palvelusajan jälkeen.

PALKKAUS Erillislisä Viranhaltijan ja työntekijän euromääräistä erillislisää on: 1 TS-95:n 29 §:n siirtymämääräysten perusteella erillislisäksi muodostettu palkanosa, 2 TS-95:n 29 §:n 7 momentin soveltamisohjeessa tarkoitettu henkilökohtainen palkka, 3 tehtäväkohtaisten palkkojen uudelleen määrittämisestä järjestelmää muutettaessa johtuva palkan laskennallinen alenema,

PALKKAUS Erillislisä Viranhaltijan ja työntekijän euromääräistä erillislisää on: 4 työvoiman saatavuuden tai säilyttämisen vuoksi tämän sopimuksen 9 §:n mukaisen tehtäväkohtaisen palkan lisäksi maksettava palkanosa tai ennen tämän sopimuksen 13 §:n mukaiseen ammattialalisään oikeuttavan palvelusajan täyttymistä maksettava palkanosa ja 5 liikkeen luovutuksen yhteydessä paikallisten palkkausjärjestelmien erilaisuudesta mahdollisesti johtuva palkan laskennallinen alenema. 6 kuntaliitoksen tai seutuhallinnon muodostamisen yhteydessä paikallisten palkkausjärjestelmien erilaisuudesta mahdollisesti johtuva palkan laskennallinen alenema.

PALKKAUS Erillislisä TS-95:n 29 §:n teksti on TS-oppaassa PALKKAUS Erillislisä TS-95:n 29 §:n teksti on TS-oppaassa. Erillislisä poistuu tai pienenee tehtäväkohtaisen palkan korotuksia vastaavasti ellei jäljempänä toisin määrätä. Edellä olevan 1 momentin 4 kohdan mukaisen erillislisän maksamisesta päättäessään kunnan tai kuntayhtymän toimivaltainen viranomainen voi päättää, että erillislisä poistuu tai pienenee myös palkan noustessa yleiskorotuksen, 12 §:n mukaisen henkilökohtaisen lisän ja 13 §:n mukaisen ammattialalisän maksamisen vuoksi. 4 mom. Edellä 1 momentin 2 ja 3 kohdassa tarkoitettu erillislisä poistuu tai pienenee vain tehtäväkohtaisen palkan noustessa toiseen tehtävään siirtymisen tai tehtävien muutoksen vuoksi. Viranhaltijan tai työntekijän varsinainen palkan pitää tällöin nousta vähintään tehtäväkohtaisen palkan korotuksen puolikkaalla.

Kiitoksia sinulle ajastasi Kiitoksia sinulle ajastasi! Alueasiamies Sampo Kilpeläinen KTK Tekniikan Asiantuntijat ry sampo.kilpelainen@ktk-ry.fi