Hyvä johtajuus – hyvinvoiva lapsi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Advertisements

ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Nuorisotakuun seuranta Uudenmaan alueella, marraskuu 2014 Tutkija Linnea Alho Uudenmaan ELY-keskus 1.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Etelä-Suomen Sote-alue (järjestämisvastuu) Etelä-Suomen neuvottelukunta Verkosto kaikkien eri toimijoiden kesken. 1-2 krt vuodessa puolen päivän työseminaari.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Maakuntastrategioiden vertaisarviointi 2016 Pirkanmaa – Uusimaa – Varsinais-Suomi Lauri Kuukasjärvi Maakuntastrategioiden.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
{ Meidän päiväkodin digistrategia Case: Jyväskylän kaupunki ja eHipsu-hanke Meidän päiväkodin digistrategia.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Vaikuttavuuden arviointi
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Arviointi osana oppimisprosessia
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
OPETTAJAJOHTAJUUS VARHAISKASVATUKSESSA
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Sote-tiimi / Eija Rintala
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Henkilökunta Tavoitteet Visio Lapsi Laadukas vaka, eo, po Vanhemmat
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Toimintakulttuurin muutos
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tervetuloa Innokylään
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
Opetustoimi osana Jyväskylää
Pedagoginen Learning Cafe Varhaiskasvatus
LAPE kutsuu ja haastaa ”En usko, että milloinkaan aiemmin seurakuntien tekemä pitkän linjan työ lasten, nuorten ja perheiden parissa on nostettu näin.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Pääkaupunkiseutu Varhaiskasvatuksen asiakaskysely TULOSTEN YHTEENVETO
Tervetuloa Innopajaan
Kuntoutuksen kuumat perunat
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
Vasun toteutuminen näkyväksi -huoltajat ja lapset arvioimassa Mervi Räty, varhaiskasvatuksen vastaava, KM.
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
Tiirismaan vesopäivät
Opettajajohtajuus jaetussa pedagogisessa johtajuudessa
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Yksikön toimintasuunnitelma
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
Vanhempaintoiminta ja vanhempien verkostoituminen
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Hyvä johtajuus – hyvinvoiva lapsi Tampere 8.11.2016 Kestävä johtajuus -seminaari Ulla Soukainen

Ulla Soukainen/ Työsuojelurahaston rahoittama tutkimus Taustaa Orientaatioprojekti 2008-2014 Toinen vaihe 2014-2016. Suomesta projektissa mukana Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Hämeenlinna, Järvenpää, Kerava, Kouvola, Mäntsälä, Nurmijärvi, Sipoo, Turku, Tuusula ja Vantaa. https://blogs.helsinki.fi/reunamo Projektin muotoutuminen kehittäväksi palautteeksi 2016  Ulla Soukainen/ Työsuojelurahaston rahoittama tutkimus

Ulla Soukainen/ Työsuojelurahaston rahoittama tutkimus Arvioinnin sisällöt Lasten havainnointi Lasten arviointi Oppimisympäristön arviointi Johtajien tekemä arvio päiväkodin toiminnasta Eri paikkakunnilla lisäksi: kielen taidot, haastattelu, tasapainotaidot, liikkumistaidot, lasten luovuus Ulla Soukainen/ Työsuojelurahaston rahoittama tutkimus

Ulla Soukainen/ Työsuojelurahaston rahoittama tutkimus Pedagogiikka Pedagogiikan painottuminen varhaiskasvatuksen kokonaisuudessa edellyttää pedagogista asiantuntemusta sekä sitä, että henkilöstöllä on yhteinen ymmärrys siitä, miten lasten oppimista ja hyvinvointia voidaan parhaalla tavalla edistää. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016, 15 Ulla Soukainen/ Työsuojelurahaston rahoittama tutkimus

Pedagogiikka yksiköissä Talossa on selkeät pelisäännöt, miten toimitaan. Määrätietoisuus, asioiden esillä pitäminen, selkeä johtaminen. Olemassa olevaa osaamista hyödynnetään sen johtaminen. Positiivisen energian suuntaaminen perustehtävään. Varhaiskasvatussuunnitelmat ovat kunnossa. Moniammatillisen yhteistyön toimivuus. Arvokeskustelut käyty – kaikki tietävät, minkä pohjalta toimitaan. Yhteisten linjausten keskustelulle järjestettävä tilaa. Oman työn arvostaminen Lähde: Työpajatyöskentelyä Turussa 2014 - Ulla Soukainen/ Työsuojelurahaston rahoittama tutkimus

Ulla Soukainen/ Työsuojelurahaston rahoittama tutkimus Johtajuus Minkälaisen pedagogisena johtajana johtajat näkevät itsensä? Minkälaisissa organisaatioissa johtajat työskentelevät? Ulla Soukainen/ Työsuojelurahaston rahoittama tutkimus

Ulla Soukainen/ Työsuojelurahaston rahoittama tutkimus Tutkimuksen toteutus Aineisto koottiin keväällä 2015 Käsiteltiin tilastollisesti: korrelaatiot, frekvenssit, faktorianalyysi (varimax), summamuuttujat Johtajuusaineiston vertailu suhteessa lapsihavainnointiin ja henkilöstön itsearviointiin Ulla Soukainen/ Työsuojelurahaston rahoittama tutkimus

Vastauksia 156, vastausprosentti 80 Ulla Soukainen/ Työsuojelurahaston rahoittama tutkimus

Ulla Soukainen/ Työsuojelurahaston rahoittama tutkimus Summamuuttujat Faktorianalyysiä (Varimax) apuna käyttäen muodostui 6 kokonaisuutta: Laadukas pedagogiikka / pedagogiikan johtaminen (α ,941; yht. 29 väittämää) Johtaja kehittäjänä (α ,861; yht. 20 väittämää) Heikko pedagoginen johtajuus (α ,697; yht. 4 väittämää) Rakenteet (α ,738; yht. 6 väittämää) Tehtävänkuvat ja työnjako (α ,674; yht. 10 väittämää) Johtamisen haasteellisuus (α ,749; yht. 8 väittämää) Ulla Soukainen/ Työsuojelurahaston rahoittama tutkimus

Väittämät, jotka eivät ”kuuluneet” mihinkään Yhteistyö muiden päiväkotien kanssa on antoisaa. Tärkeintä on ryhmien ja lasten luovat prosessit, vaikkei prosessien lopputulosta tunnettaisikaan. Työaikajärjestelyt perustuvat tarkasti KVTEs:n tasapuoliseen soveltamiseen. Kasvatuksesta vastaava henkilöstö saa johtajalta eniten aikaa ja resursseja. Viime aikoina oma työni on ollut rutiininomaista. Lasten sijoitus päivähoitoon vie paljon aikaa. Mielestäni lasten sijoitus päivähoitoon on pedagogista johtamista. Ulla Soukainen/ Työsuojelurahaston rahoittama tutkimus

Summamuuttujien tarkastelua Likert-asteikko 1 (ei vastaa ollenkaan),…, 7 (vastaa hyvin) Ulla Soukainen/ Työsuojelurahaston rahoittama tutkimus

Ulla Soukainen/ Työsuojelurahaston rahoittama tutkimus

Summamuuttujien vertailua lapsihavainnointiin Summamuuttuja Vahvin korrelaatio Heikon korrelaatio Laadukas pedagogiikka Kestävä intensiivinen toiminta, keskittyminen, luovuus, energia ja sitkeys ,127* Jatkuva toiminta jossa intensiivisiä hetkiä, tarkkaavaisuus ei helposti hajoa -,087* Johtaja kehittäjänä Enimmäkseen jatkuva toiminta, huomio hajoaa helposti, vähän energiaa ,063* Jatkuva toiminta jossa intensiivisiä hetkiä, tarkkaavaisuus ei helposti hajoa - ,076* Heikko pedagoginen johtajuus Enimmäkseen jatkuva toiminta, huomio hajoaa helposti, vähän energiaa ,062* Kestävä intensiivinen toiminta, keskittyminen, luovuus, energia ja sitkeys -,110* Rakenteet Kestävä intensiivinen toiminta, keskittyminen, luovuus, energia ja sitkeys ,044 Jatkuva toiminta jossa intensiivisiä hetkiä, tarkkaavaisuus ei helposti hajoa -,061* Tehtävänkuvat ja työnjako Yksinkertainen, kaavamainen, toistuva, passiivinen toiminta, ei energiaa, ei älyllistä haastetta ,077* Jatkuva toiminta jossa intensiivisiä hetkiä, tarkkaavaisuus ei helposti hajoa - ,048 Johtamisen haasteellisuus Jatkuva toiminta jossa intensiivisiä hetkiä, tarkkaavaisuus ei helposti hajoa -,076*

Summamuuttujien vertailua suhteessa henkilöstön itsearviointiin Summamuuttuja Vahvin korrelaatio Heikoin korrelaatio Laadukas pedagogiikka Syvällinen suunnittelu ja huolella määritetyt tavoitteet kuvaavat hyvin ryhmän toimintaa ,342* Työ ryhmässämme on yhteinen tutkimusmatka kohti tuntemattomia mahdollisuuksia -1,000* Johtaja kehittäjänä Kasvatuskumppanuudessa keskinäinen luottamus ja kunnioitus näkyvät arjessa ,278* Työ ryhmässämme on yhteinen tutkimusmatka kohti tuntemattomia mahdollisuuksia - ,539* Heikko pedagoginen johtajuus Pedagogista johtajuutta tulisi vahvistaa yksikössämme ,284* Työ ryhmässämme on yhteinen tutkimusmatka kohti tuntemattomia mahdollisuuksia - ,839* Rakenteet Päiväkotimme vasu on hyvä arjen työkalu ,194* Tehtävänkuvat ja työnjako Kasvattajat aktiivisesti kehittävät ulkotoimintaa lasten kanssa ,185* Ryhmässä luetaan lapsille paljon - ,208* Johtamisen haasteellisuus Henkilöstön oman työn kehittämistä tulisi vahvistaa yksikössämme ,232* Työ ryhmässämme on yhteinen tutkimusmatka kohti tuntemattomia mahdollisuuksia - ,970*

Ulla Soukainen/ Työsuojelurahaston rahoittama tutkimus Kritiikkiä Muutamassa summamuuttujassa paljon väittämiä (tosin hyvä α) Tehty myös muita summamuuttujia; esim.: Rakenteet Kehittäminen Arviointi Johtamistehtävä Henkilöstön työnjako Ajan käyttö Jaettu johtajuus ja yhteistyö Vertailua ei vielä tehty näiden summamuuttujien kanssa. Ulla Soukainen/ Työsuojelurahaston rahoittama tutkimus