Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro 1.4.2009 Marja-Liisa Viherä, FT.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suuri sosiaalinen innovaatio
Advertisements

Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Tietotaitotalkoot tutkimuksen tilanne 3/2011. Tutkimukseen koottu aineisto  Ohjausryhmän haastattelut  15 avaininformanttihaastattelua  5 talkoon osallistujahaastattelut.
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä- tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä,
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
Virtukampus C2 –ryhmä, miten muutos tapahtuu. C2 ETENEMINEN • Eteneminen piloteissa monitasoisesti (toimintatavat, osaaminen, teknologia….) • Toimintakulttuurien.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Tietoyhteiskunnan kehittämisen tavoitteet ja edellytykset Turku
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TTL Sosiaalisessa mediassa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Liisa Huusko 2010 Asiakassuuntautuneen tiimityön juurruttaminen osana monikuntaliitosta -pilottikokeilun päätösseminaari Kauhava Liisa Huusko,
OIKEAT ASKELEET Perässäkulkijasta edelläkävijäksi Tablettitietokoneiden käyttö opetuksessa parantaa lasten ja nuorten kykyä ratkoa ongelmia.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Kokonaisuus - mitä Virtukampus tarkoittaa tekemisenä? Dokumentoikaa käytännön esimerkkejä jokapäiväisestä työskentelystä osana Virtukampusta.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Leif Åberg: Viestinnän näkökulma kolmanteen sektoriin Opinto-ohjelma Viestintä ja yhteisöt 2001.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
Ops seminaari Askola.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Terveyden määritelmät
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa
Tietoturva internetissä
Kieli itseilmaisun välineenä
Henkilöstö ja johtaminen asiakaskokemuksen tekijänä
Kohtaamisia pelimaailmassa
Tietoturva internetissä
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Hyvän elämä ja sen eväät
YHTEISTYÖLLÄ YHDENVERTAISUUTTA
Tietoturva Internetissä
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Miksi luotsi on tärkeä? Marja-Liisa Viherä
Rikastuttava vuorovaikutusvisio
Kohti kansallista digitaalista koulua
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Työskentelyn tuloksia
Esityksen transkriptio:

Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro 1.4.2009 Marja-Liisa Viherä, FT

Elinvoimaisen tietoyhteiskunnan edellytykset Olemme suvantovaiheessa tietoyhteiskunnan etenemisessä Uutena ilmiönä sosiaalisen median tulo verkkoo Nimestään huolimatta sosiaalinen media on toistaiseksi yksilökeskeinen Osalla omien yhteisöjen jäsenistä ei ole riittäviä viestintävalmiuksia hyödyntää sosiaalista mediaa Viestintävalmiuksien puute aiheuttaa, että emme pysty muuttamaan toimintatapojamme, helpottamaan arjen töitä ja/tai soveltamaan tieto- ja viestintäpalveluja luovasti omista lähtökohdistamme

Osaaminen Liittymä Motivaatio Viestintävalmiudet Laitteet ja pääsy verkkoihin Viestintä- valmius Motivaatio

Viestintävalmiudet Osaaminen Liittymä Liittymä Osaaminen Motivaatio

Yhteisöllinen viestintä Ei osaa tulkita viestiä L= liittymä O = osaaminen M = motivaatio O M M O L O L M L L L Ei yhteen-sopivaa liittymää M O O L M O Ei motivaatiota kuulua yhteisöön M

Keinoja viestintävalmiuksien parantamiseksi Voimme tarkastella viestintävalmiuksien parantamisen keinoja valmiuksissa esiintyvien vajeiden kautta Tähän asti on tarkasteltu lähinnä liittymien puutetta vaikka pullonkaula saattaa olla osaamisessa ja motivaatiossa Keinot vähentää vajeita voivat olla joko yksilön tai yhteisöjen valmiuksiin liittyviä tai yhteiskunnan toimenpiteitä vaativia

Liittymävaje (laitteet, ohjelmat ja pääsy verkkoon) Saannin vaikeus (Yhteiskunnan näkökulma) Ymmärrettävän tiedon saatavuus Myyntipisteet Yhteiskäyttöpisteet Tukihenkilöt (mm. open source) Hinnoittelu Uusiokäyttö Tietoturva, palomuurit Päivitys (digistressin poisto) Liittymävaje Tiedon hankinta Kokemus Yhteishankinnat Hankkimisen helppous (Yksilön näkökulma)

Osaamisvaje Käytön vaikeus Osaamisvaje Luonteva osaaja (Yhteiskunnan näkökulma) Helppokäyttöisyys Käyttöohjeiden ja muun oppimateriaalin selkeys Koulutus ja sen saatavuus Yhteiskäyttöpaikkojen henkilöstö Tukihenkilö (kotitalousvähennys) Sinnikkyys ja tiedon hankinta Kokemus Yhdessä oppiminen Osaamisvaje Luonteva osaaja (Yksilön ja yhteisön näkökulma)

Motivaation vaje Haluttomuus/pysähtyneisyys Motivaation vaje (Yhteiskunnan näkökulma) Hyöty Itseilmaisun mahdollisuus ”Pakko”/”oman elämän hallinta” Yhdessä yhteisön tuotoksen tekeminen Viestintäkasvatus Opettajakoulutuksen ja koulun uudet tavat toimia Tarinat (motivaation herättäminen) Visiot (tulevaisuusverstaat) Esimerkit (hyvät käytänteet, viestintäleirit, Tietotaitotalkoot) Motivaation vaje Aktiivinen kansalainen (Yksilön ja yhteisön näkökulma)

Tieto- ja viestintätekniikan välittyminen käytön näkökulma adaptiivinen Viestintäkulttuuri Sovitut toimintatavat sosiaalinen rationaalinen Yksittäinen toiminto Tieto- ja viestintätekniikan käyttäjät Yksilö- Ryhmä Yhteisö