Jokaiselle jotakin 21.4.2017 Ulla-Maija Vanha-aho Tampereen kaupunginkirjasto Miten löydän uusia asiakkaita? Miten löydän uusia asiakasryhmiä? Miten rajatulle ryhmälle palveluja voi esitellä ja miten?
Kirjaston valmiudet hoitaa Celia-asiakkaita johdon tuki päätökset siitä, mitä ja miten Celian palveluja kirjastossa tarjotaan vastuuhenkilöt: nimetty päävastuullinen ja aluevastaavat asiakaspalvelun henkilökunnan osaaminen: koulutus ja perehdytys, uudet työntekijät, ajantasaiset tiedot Celia-infopisteet kirjastoissa ja kotipalvelussa: esim. Koukkuniemen vanhainkoti: esittelyhylly, myös cd-levyjä) tiedottaminen ja tapahtumien järjestäminen kirjastoissa http://www.tampere.fi/kulttuuri-ja-vapaa-aika/kirjastot/aukiolot-ja- yhteystiedot/sampolankirjasto.html - kotisivu lehdistö, paikallislehdet, some...
Kirjastossa asioivien kohtaaminen ja opastus henkilökunta ”valppaana” havaitsemaan Celian äänikirjoja tarvitsevat asiakkaan ”haastattelu”: asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen: verkkoasiakkuus, cd-asiakas asiakkaan rekisteröinti ja Celian äänikirjojen esittely asiakaspalvelutilanteessa asiakkaan opastus erikseen varattuna aikana rauhallisessa tilassa ja kiireettömästi miten pitkälle mennään: esim. Pratsam Readerin asennus asiakkaan koneelle?
Yhteistyöverkostojen rakentaminen vaatii aikaa ja kirjaston henkilökunnan resursseja henkilökohtaiset kontaktit tärkeitä yhteistyöpalaverien järjestäminen kotipalvelu linkkinä hoiva-yhteisöihin kirjastoilla hyvät kontaktit etenkin kouluihin (ala- ja yläkoulu) sähköpostiverkoston luominen – aktiivinen tiedotus http://vatenk.net/jasenjarjestoluettelo: 51 jäsenjärjestöä yhteistyön jatkuvuus – säännöllinen yhteydenpito lähdettävä ulos kirjastosta toive viedä viestiä eteenpäin – kirjastolaisten panos ei riitä
Esimerkkejä erilaisista asiakasryhmien kohtaamisista messuilla Celian pisteessä, ostoskeskuksessa eri vammaisjärjestöjen tilaisuudet, lukitori Neuro-cafe kehitysvammaisten tukiliiton järjestämä YKn lukutaidon päivä (paikalla n. 150 osallistujaa): kutsuttuna palvelukeskukset, senioriklubi, Suomen kuurosokeat, Tampereen seudun näkövammaiset: IT- osaajat http://www.tampere.fi/tiedostot/t/Vj6z7a443/Kulttuuriluotsit_esite_A4 _112015_v4.pdf = kulttuuri- ja liikuntaluotsit
Kouluille Celia-tietoutta opettajat tietoisiksi Celian palveluista erityisopettajat luokkakäynneillä jaetaan esitteitä ja kerrotaan Celian palveluista ohjataan katsomaan Celian kotisivuja, jossa tärkeää tietoa kouluttajatili, yhteisöasiakkuus ei ole saatu viestiä riittävästi eteenpäin, eikä löydetty oikeita toimintatapoja erityisesti erityisopettajiin parempi yhteys – esittely koululla tai kutsu kirjastoon
Celia-tietoutta hoiva-alalle kirjaston kotipalvelu tärkeä 2017 yhteisöasiakkaita Tampereella 98 ja yksilöasiakkaita 207 vanhainkodeille ja yhteisöille lähetetään esitteitä ja esitellään Celian palveluja askartelu- ja virikeohjaajia kutsuttu tutustumaan Celian verkkopalveluihin seniorimessuilla ja ikäihmisten tapahtumissa kohdataan mm. toimintaterapeutteja, puheterapeutteja kotipalveluasiakkaalla mahdollinen lukemiseste: Celian palvelut yksi vaihtoehto lääkärit tärkeänä linkkinä myös
Kirjaston kotipalvelut ja Celia-esittelypäivä
Kuinka esittelen Celiaa rajatulle ryhmälle? luotujen kontaktien kautta tulee esittelypyyntöjä tai kirjastosta tarjoudutaan itse vierailulle ryhmien tarpeet ja lukemis- ja kuuntelukäyttäytymiset hyvin erilaisia hyvä, jos jotain etukäteistietoa ryhmästä tilaisuuden alussa ryhmäläisten haastattelu Celian esittelyä – celia.fi-sivut Celianet-verkkopalvelu cd-asiakkaat: kirjakerhot, kirjaston käytännöt laitteet – mitä kannattaa hankkia ja mistä saa
jatkuu… hoiva-alan henkilökunta, järjestöjen edustajat, palvelutalojen henkilökunta tietoseksi samalla Celian palveluista kehitysvammaisille nuorille – draamallinen esitys Celian palveluista kirjaston Celia-käytäntöjen esittely rohkaista tulemaan kirjastoon ja jos itse ei pääse, ystävä asiamieheksi valtakirjalla
Saavutettavaa aineistoa esillä Metsossa
Henkilökohtaista opastusta
Miten tästä eteenpäin? tiedotuksen ja yhteistyön kehittäminen eri sidosryhmien kanssa: koulut ja erityisesti keskiasteen koulut huomioitava hoiva-alalla riittää tekemistä cd-asiakkaat, kun cd-levyjä ei saa enää Celiasta? tukihenkilöitä , vapaaehtoisia, kokemusasiantuntijoita tarvitaan auttamaan ja viemään sanaa eteenpäin yhteistyö Celian kanssa - Celian tuki tiedotuksessa ja koulutuksessa kirjaston henkilökunta avainasemassa: ajantasaiset tiedot, asiakkaan kohtaaminen kirjasto kuuluu kaikille