Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hyvien käytäntöjen päivä: ohjelma

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hyvien käytäntöjen päivä: ohjelma"— Esityksen transkriptio:

1 Hyvien käytäntöjen päivä: ohjelma
Tervetuloa / Kirjasto- ja kansalaisopistoyksikön johtaja Pirkko Lindberg, Tampere Uuden Celianetin käyttökokemukset / kirjastonhoitaja Ismo Santala, Tampere Lukemisesteiset lapset ja nuoret kirjaston asiakkaina / pedagoginen suunnittelija Petra Okkonen, Celia Lounastauko Miten ja kenelle markkinoin lukemisesteisille henkilöille suunnattuja palveluita? / osastonjohtaja Ulla-Maija Vanha-aho, Tampere Kiertävät pöydät, noin min / pöytä

2 Uuden Celianetin käyttökokemukset
Tampereen kaupunginkirjastossa

3 Aiheet Pääkäyttäjät ja rekisteröijät Käyttöliittymä
Sisäänkirjautuminen Uuden asiakkaan rekisteröinti Asiakastietojen hallinta Hae kirjaa Ohjeet

4 Alkukankeudet Uusi Celianet avattiin liian aikaisin. Esim. etusivun avautumisessa oli ongelmia. Kirjastojen tunnukset eivät olleet saatavana avauspäivänä. Tunnusten luonti ja käyttöönotto tehtiin nopealla aikataululla. Celian viestintä kirjastoille toimii. Omaksuttavan tiedon määrä on kuitenkin korkea: runsaasti muuttuvaa ja pirstaleista pikkutietoa. Celian tuki toimii myös. Vastauksia kysymyksiin saa nopeasti sähköpostilla, chatissä ja Facebook-ryhmissä.

5 Pääkäyttäjät ja rekisteröijät
Tampereella yksi pääkäyttäjätunnus (Celia-vastaava + verkkopalvelut). Rekisteröijiä kaikissa asiakaspalvelutyötä tekevissä yksiköissä (70+). Rekisteröijän voi poistaa, muu muokkaus ei onnistu. Yhden pääkäyttäjätunnuksen etuja: Yhteinen asiakaslista koko kaupungin alueella. Rekisteröijien hallinta on keskitettyä. Kysymys: Miten yli kuntarajojen asioivat käyttäjät näkyvät tilastoissa?

6 Käyttöliittymä Selkeä ja raikas käyttöliittymä.
Etusivu: haku ja uutuudet keskellä, päästään suoraan asiaan. Uusimmat kirjat –osio on hyödyllinen palvelun esittelyyn. Kirjavinkit: listaukset eri aiheista ja genreistä ovat tervetulleita! Kattavat listat toimisivat yhtenä tapana tutustua Celianetin tarjontaan. Muuten typistyy uutuusvahdiksi? Ohjeet: asiakkaalle olennaisimmat löytyvät samasta paikasta. Hae kirjaa: lähes sama sisältö kuin etusivulla. Toistoa? Kielivaihtoehdot (suomi/ruotsi/englanti): ei kokemuksia. Kirjaudu sisään: ”Unohditko käyttäjätunnuksesi tai salasanasi?” –kohtaan voisi laittaa samalla kertaa sekä Celianetin että Pratsam Readerin tunnukset.

7 Sisäänkirjautuminen Henkilökunta:
Jonkin verran epäselvyyttä erilaisten tunnusten kanssa. Oma tunnus, kirjaston CELA-tunnus, kouluttajatili… Muutama tapaus, jossa tunnusten avausviesti ei toiminut. Syy: verkkoyhteyshäiriö. Tunnusten palautus onnistuu vain Celian kautta? Muuttuuko? Asiakkaat: Kirjautumisongelmat eivät pääasiassa ole liittyneet uuteen Celianetiin.

8 Uuden asiakkaan rekisteröinti
Palautetta henkilökunnalta: Miksi tarvitaan vaikeasti muistettava oma rekisteröijätunnus? (Vastaus: tietosuoja.) Asiakaslista linkin takana on olennainen parannus. Uusi lomake on sujuva täyttää. Varsinkin lukemisesteen syy on helpompi valita ja ottaa esiin asiakkaan kanssa.

9 Asiakastietojen hallinta
Perustietojen päivitys onnistuu vain, jos asiakas käy kirjastossa. Mitä asiakas voisi muuttaa itsenäisesti verkon kautta? Asiakastiedoista puuttuu: 1) CELA-tunnus (auttaa asiakaspalvelussa: ”En voi nähdä tätä tietoa” ei ole hyvä vastaus!), 2) onko asiakas verkko- vai cd-kirjakerhoasiakas

10 Hae kirjaa Perushaku toimii hyvin.
Rajaa hakutulosta: Piilota aiemmin lainaamani kirjat hausta + Näytä vain lainattavissa olevat kirjat. Tarkennettu haku: alkutekijöissään. Odotetaan päivitystä. Genrelyhenteet hankalia muistaa. Voi kiertää osittain asiasanoilla.

11 Omat lainat Rekisteröijätunnuksilla on yhteinen lainaushistoria? Ristiriitaista henk.koht. tunnusten kanssa. Äänikirjan lainaus yms. on toteutettu hyvin.

12 Ohjeet Asiakkaan ohjeet: Hyviä asiakokonaisuuksia.
Mitä keskitetymmin ohjeet löytyvät Celianetistä, sen parempi. Kirjaston ohjeet: Käyttöyhteyteen tuodut ohjeet toimivat paremmin kuin paksu paperinen käsikirja. Onko kaikkien kirjaston ohjeiden tarpeen olla tunnusten takana?

13 Erilaiset tunnukset Oma tunnus, kirjaston CELA-tunnus, mahdollinen kouluttajatili… Vanhat CELA-tunnukset rekisteröijätunnusten pohjalla? Arkinen työtehtävä: Pratsam Readerin näyttäminen asiakkaalle. Ei ole tehokasta, että rekisteröijätunnuksen rinnalle ei saa Pratsam –tunnuksia. Nyt kirjaston vanha yhteinen CELA-tunnus ja kouluttajatilit elävät uuden yksilöidyn käytännön rinnalla. Rekisteröijätunnukset ja ”Seis!”: ”Sinulla ei ole käyttöoikeuksia pyytämääsi toimintoon.” –tekstin lisäksi vinkki, mistä pääkäyttäjän löytää: Omat tiedot.

14 Uusi, uudempi, Celianet Alkukankeuksien jälkeen uusi Celianet tulee olemaan vanhaan versioon verrattuna ulkoasultaan freesi ja perusominaisuuksiltaan ytimekäs. Vuoden loppu: suunniteltu Pratsam Reader –päivitys helpottaa verkkopalvelun käyttöä entisestään. Parannusehdotuksia: 1) Kirjavinkit laajaan käyttöön. Laaditaan yhteistyössä kirjastojen kanssa? Vinkkilistojen teko voisi monelle kirjastolaiselle olla matalan kynnyksen tapa tutustua Celian sisältöihin… 2) Asiakkaan siirtyminen asiakaslistalta toiselle voisi tapahtua kokonaan ”pellin alla”, ilman turhia klikkauksia. (Siirtyminenhän on pakollista.)

15


Lataa ppt "Hyvien käytäntöjen päivä: ohjelma"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google