Stadin ammattiopisto Elämää käytännössä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työelämäyhteistyön tiedonhallinnan kehittäminen Vaiheet, työkalut ja roolit Case Sedu, Primus ja Työ tekijäänsä opettaa -hanke.
Advertisements

Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
Työturva osaaminen TO-paikka Sopimukse t Perehdyttä minen Työturvalli suus to- paikalla TPO perehdyttä minen Ohjaus ja arviointi Dokument ointi Opettajan.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
1 Luksia, Leena Rantanen- Väntsi Työpaikkaohjaajakoulutus Aikuisten näyttötutkinnot.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Arviointi osana oppimisprosessia
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Reformi haltuun OKM.
Elintarvikealan koulutuksen järjestäminen Hämeen ammatti-instituutissa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Liiketalouden opiskelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Mikä ihmeen oppisopimus?
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Infoa tutoropettajille
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Palvelu- ja hyvinvointitoimialojen osaava työvoima
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetussuunnitelma ops
Opetustoimi osana Jyväskylää
PIENI PEREHDYTYSHARJOITUS
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Työhönopastus ja perehdyttäminen
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Ammatillisen koulutuksen reformista
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
OPPIA NIINKU TÖISSÄ Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
”Projektin nimi” -projekti
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Alueellinen apuvälinekeskus
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
STV:n ja STA:n roolit Santtu Hellstén Santtu Hellstén
Osaamisen ennakointifoorumi
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Stadin ammattiopisto Elämää käytännössä

Stadin ammattiopisto Suomen suurin ammattiopisto, 15 000 nuorta ja aikuista opiskelijaa eri puolilla Helsinkiä 27 perustutkintoa noin 50 ammattia Erilaisia koulutusvaihtoehtoja: koulumuotoinen opiskelu, oppisopimus ja aikuiskoulutus Pakollinen

Ammatillisen perustutkinnon rakenne AMMATILLINEN PERUSTUTKINTO 180 osp Ammatilliset tutkinnon osat 135 osp työssäoppiminen 30 osp yrittäjyysosaaminen 8 osp Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Vapaasti valittavat tutkinnon osat 10 osp

Talotekniikan perustutkinto Suunnitelma: 3 vuotta 180 osaamispistettä Neljä osaamisalaa -> viisi ammattia putkiasentaja Ilmanvaihtoasentaja kylmäasentaja rakennuspeltiseppä tekninen eristäjä

Putkiasentaja Pakolliset tutkinnon osat: Lämmitysjärjestelmien asentaminen Putkistojen hitsaus Käyttövesi- ja viemärijärjestelmien asentaminen Lisäksi 3 valinnaista tutkinnon osaa Yhteiset opinnot Vapaasti valittavat opinnot Pakollinen

Ilmanvaihtoasentaja Pakolliset tutkinnon osat: Ohutlevytöissä toimiminen Ilmanvaihtojärjestelmien asentaminen Kanavaosien valmistaminen Ilmanvaihtojärjestelmien mittaukset ja tasapainotus Lisäksi 4 valinnaista tutkinnon osaa Yhteiset opinnot Vapaasti valittavat opinnot Pakollinen

Kylmäasentaja Pakolliset tutkinnon osat: Kylmäkomponenttien ja –putkiston asennus Kylmälaitoksen käyttöönotto Kylmälaitteiden huoltaminen Taloteknisten komponenttien sähköistys Lisäksi 2 valinnaista tutkinnon osaa Yhteiset opinnot Vapaasti valittavat opinnot Pakollinen

Rakennuspeltiseppä Pakolliset tutkinnon osat: Ohutlevytöissä toimiminen Huopa-, tiili- ja profiilipeltikattojen peltitöissä toimiminen Saumakaton peltitöissä toimiminen Julkisivuverhousten asentaminen Lisäksi 4 valinnaista tutkinnon osaa Yhteiset opinnot Vapaasti valittavat opinnot Pakollinen

Tekninen eristäjä Pakolliset tutkinnon osat: Ohutlevytöissä toimiminen Teollisuuseristäminen Talotekninen eristäminen Kylmätekninen eristäminen Lisäksi 4 valinnaista tutkinnon osaa Yhteiset opinnot Vapaasti valittavat opinnot Pakollinen

Talotekniikan opiskelijoiden henkilökohtaiset suojavarusteet Suojahaalarit – hitsaushaalarit Suojalasit – hitsausmaski – hitsauslasit Kuulosuojaimet Turvajalkineet Suojakäsineet – hitsauskäsineet (hengityssuojain)

Talotekniikan oppimisympäristöt Luokkatilat oppilaitoksessa 20-30 % oppimisesta Työsalitilat oppilaitoksessa 50-60 % oppimisesta Työssäoppiminen yrityksissä 20 % oppimisesta

Putkimies työssä 

Talotekniikan työsalitilat lämpimiä – viileitä valoisia – hämäriä meluisia - hiljaisia siisteys? ilmanvaihto ? portaita ? ….

Talotekniikan opiskelijoiden tapaturmavaarat Oppilaitoksessa: alan kokemuksen puute – työn vaikeus liika kiire ”kohkaaminen”

Talotekniikan opiskelijoiden ruumiillinen kuormitus käsien - olkapäiden kuormittuminen jalkojen – polvien kuormittuminen vaikeat työasennot

Työssäoppiminen Työssäoppimista ohjaavat asiakirjat Laki ammatillisesta koulutuksesta (631/98) Asetus ammatillisesta koulutuksesta (811/98) Tutkinnon perusteet -määräys (Opetushallitus) Opetussuunnitelma (koulutuksen järjestäjät)

Työturvallisuus ennen työssäoppimisjaksolle lähtöä Työssä tarvittavat koneet ja laitteet Työturvallisuuskortti Tulityökortti Tutustumiskäynnit rakennustyömailla

Työssäoppiminen Puitesopimus Yrityksen ja oppilaitoksen välille laaditaan ns. puitesopimus, jossa määritetään organisaatioiden kesken niiden työssäoppimisen toteutukseen liittyvät tehtävät ja vastuut. Puitesopimuksessa sovitaan mahdollisimman tarkasti ja yksiselitteisesti kaikista niistä käytännön seikoista, joilla on vaikutusta työssäoppimisen toteuttamiseen

Työssäoppiminen Opiskelijasopimus Opiskelijan työssäoppimisjaksoa koskevista asioista laaditaan opiskelijasopimus. Se perustuu opiskelijalle tehtyyn henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan. Sopimuksessa sovitaan tarkemmin opiskelijan oppimistavoitteista, työtehtävistä, jakson ajankohdasta yms.

Työpaikkaohjaaja Asetus ammatillisesta koulutuksesta (811/98, 5 §): Sopimuksen tekemisen edellytyksenä on, että koulutustyöpaikalla on käytettävissä opetussuunnitelman ja näyttötutkinnon perusteiden mukaisen koulutuksen ja ammattiosaamisen näyttöjen järjestämisen kannalta riittävästi tuotanto- ja palvelutoimintaa, tarpeellinen työvälineistö sekä ammattitaidoltaan, koulutukseltaan ja työkokemukseltaan pätevää henkilökuntaa, joka voidaan määrätä opiskelijan vastuulliseksi kouluttajaksi.” Kerro tästä

Opettajan tehtävät työssäoppimisjaksolla Opettaja toimii virkavastuun alaisena ja hänen tehtäviinsä kuuluu puuttua niihin epäkohtiin, jotka saattavat vaarantaa työssäoppimiselle sovittujen tavoitteiden saavuttamisen. Opettaja on asiantuntija ja oppilaitoksen nimeämä yhteyshenkilö, jonka puoleen myös työpaikkaohjaajan pitää voida kääntyä erilaisissa ongelmatilanteissa.

Työturvallisuus työssäoppimisjaksolla Laki ammatillisesta koulutuksesta (630/98 19 §): Työnantaja vastaa työpaikalla käytännön työtehtävien yhteydessäjärjestettävässä koulutuksessa opiskelijan työturvallisuudesta siten kuin siitä työntekijöiden osalta säädetään ja määrätään myös silloin, kun opiskelija ei ole työsopimussuhteessa taikka virkasuhteessa tai siihen verrattavassa julkisoikeudellisessa palvelussuhteessa työnantajaan.

Työturvallisuus työssäoppimisjaksolla Työnantaja vastaa siis opiskelijan työturvallisuudesta. Tämä tarkoittaa myös sitä, että yrityksen on varmistuttava siitä, että opiskelija kykenee tekemään hänelle osoitettavat työt turvallisesti ja että hän osaa käyttää työssä tarvittavia työvälineitä turvallisesti. Opiskelijan työturvallisuuden hallintaan liittyvä osaamisen arviointi voidaan tehdä jo ennen työssäoppimisjakson alkua oppilaitoksen toimesta. Tästä ja arvioinnin tulosten osoittamisesta on kuitenkin syytä sopia työssäoppimisen sopimuksessa. Opiskelijan perehdyttämisestä työmaalle ja yksittäisiin työtehtäviin vastaa työnantaja.

Perehdytys työssäoppimispaikassa koneiden ja laitteiden käyttö- ja hoito-ohjeet henkilönsuojaimet ja tarvittavat apuvälineet vaara- ja haittatekijät normaali-, poikkeus- ja katastrofitilanteissa työpaikan ensiaputoiminta ja työsuojelutoiminta paloturvallisuus ja suojeluohjeet työkyvyn ylläpito

Opiskelija työssäoppimisjaksolla Henkilökohtaisten suojavälineiden, turvajalkineiden, suojapuvun ja huomioliivien hankinnasta vastaa koulutuksen järjestäjä, joka on myös saanut rahoituksen opetuksen järjestämiseksi. Se vastaa lisäksi opiskelijan vakuuttamisesta työtapaturmien varalta.

Talotekniikan opiskelijoiden tapaturmavaarat Työssäoppimisjaksolla: alan kokemuksen puute – työn vaikeus uusi ympäristö

Kysymyksiä?

Kiitos! petri.heinila@stadinao.fi