Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Advertisements

Hoitotyön keskeiset käsitteet
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Arviointi osana oppimisprosessia
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Motivaatioteoriat Julia L..
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Hyvinvointiraportti-hanke
Maailmankatsomus, valinnat ja vastuu
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
NORMAALIUS PSYYKKISEN ITSESÄÄTELYN TASAPAINOISUUS
Opeka-kyselyn tulokset
TE1 Terveyden perusteet
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
11 Psyykkinen itsesäätely on puolustus- ja hallintakeinojen käyttöä
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
Oulun normaalikoulun lukio
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Terveystiedon ainereaali
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Hyvinvointia työstä.
Vapaaehtoisten ja vertaisten kouluttaminen A-kiltatoiminnassa
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Kielitietoisuus.
Henkilöstö kilpailutekijänä
2. tieto osana maailmankuvaa
Puolue D Vaihtoehtobudjetti vuodelle 2018:
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Sisältöalueet esiopetuksessa
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Asiantuntijuus ajassa
Koulutus- ja talouspolitiikka Pohjois-Karjalassa
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 1
KA1 - Yhdessä olemme enemmän
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Opintopsykologi Katja Hietanen
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutuksessa
Kansainvälinen muutto Suomeen 1990-luvulta alkaen
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Kohti kaikenikäisten yhteisöä
Hyvinvointikompassi.fi alueellisen hyvinvoinnin seurantaan
Opettajan pedagoginen ajattelu
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako? OPI 2017 Liisa Keltikangas-Järvinen

Ei, vaan osaamisellaan, koulutuksellaan, asiantuntijuudellaan (ja kokemuksellaan)

NYKYAJAN ARVOMAAILMA Asiantuntijuuden, osaamisen ja koulutuksen korvautuminen persoonallisuudella POHJAA: Väärä käsitys persoonallisuudesta; piirteiden korkea face-validiteetti

Siirtyy kouluun: Opiskelijavalinnat: OPETTAJAN PITÄÄ OLLA SANAVALMIS, ULOSPÄIN SUUNTAUTUNUT JNE ILMAN POHDINTAA, MIKSI, JA ILMAN TUTKIMUKSEN ANTAMAA TUKEA: NÄENNÄISVALIDITEETTI Opettajavalinnat ?

Opiskelijavalinnat: toteutuminen Hakeutujat KESKIMÄÄRIN merkittävästi sosiaalisempia kuin väestö (LISÄKSI matalampi hostiliteetti, matalampi stressiherkkyys, matalampi NS) Keskimääräinen sosiaalisuus nousi valinnan edetessä 80% pyrkineistä kuvasi itsensä aktiiviseksi, 95% sisäänotetuista, ILMAN ETTÄ OLIVAT TÄLLAISIA (FACE- VALIDITEETTI; ODOTUSARVO) OPETTAJAN KESKIMÄÄRÄINEN PERSOONALLISUUS EI EDUSTA VÄESTÖÄ

Seuraukset opetukseen -vuorovaikutus, oppilaan ymmärtäminen -millainen oppilaan pitää olla → oppilasodotukset → käytösodotukset → arvosanat (enemmän teoksessa Maailman paras koulu?) -miten oppilaan tulee opiskella (e.g. HS keskustelu)

Korkean sosiaalisuuden seuraukset opettajan hyvinvointiin Tutkimusnäyttö: Kolmannes kokee työhyvinvoinnin vakavia ongelmia (Kauppinen 2012) Pääkaupunkiseudulla joka 3. vaihtaa ensimmäisten työvuosien aikana ammattia

Stressi ei tule työolosuhteista (EU-vertailussa opettajien olosuhteet arvioitiin hyviksi) Suurin stressin lähde (opettajien oma kokemus): vuorovaikutus kollegoiden, oppilaiden ja oppilaiden vanhempien kanssa.

SOSIAALISUUS selittäjänä Sosiaalinen ihminen on joustava, kohtelias, empaattinen, tukeutuva, konformistinen jne Keskeistä: kiitoksen ja positiivisen palautteen tarve, tarve olla pidetty, ei kestä konflikteja sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, ei kestä sitä, että joku ei hänestä pidä = stressin lähde

MITÄ TEHDÄ ? Opettajan temperamentin arvioiminen mukaan opiskelijavalintaan ? EI Tiedon lisääminen koulutuksessa? KYLLÄ (ymmärrys persoonallisuudesta on väline itsensä ja vuorovaikutuksen ymmärtämiseen) Keinojen lisääminen koulutuksessa (ei haittaa, jos opettaja haluaa, että hänestä pidetään, mutta hänelle tulee antaa keinoja ongelmallisiin vuorovaikutuksiin) Oppilasarvostelu ? (hämmästyttävää, millä keveydellä oppilaan persoonaa arvioidaan) Toimintatapojen pohtiminen kehityspsykologisen tiedon valossa; toiminnat suhteutettava ihmisen biologiaan, ei yrittää sopeuttaa biologiaa digimaailmaan NIIN SÄILYY MAAILMAN PARAS KOULU

KIITOS