Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako? OPI 2017 Liisa Keltikangas-Järvinen
Ei, vaan osaamisellaan, koulutuksellaan, asiantuntijuudellaan (ja kokemuksellaan)
NYKYAJAN ARVOMAAILMA Asiantuntijuuden, osaamisen ja koulutuksen korvautuminen persoonallisuudella POHJAA: Väärä käsitys persoonallisuudesta; piirteiden korkea face-validiteetti
Siirtyy kouluun: Opiskelijavalinnat: OPETTAJAN PITÄÄ OLLA SANAVALMIS, ULOSPÄIN SUUNTAUTUNUT JNE ILMAN POHDINTAA, MIKSI, JA ILMAN TUTKIMUKSEN ANTAMAA TUKEA: NÄENNÄISVALIDITEETTI Opettajavalinnat ?
Opiskelijavalinnat: toteutuminen Hakeutujat KESKIMÄÄRIN merkittävästi sosiaalisempia kuin väestö (LISÄKSI matalampi hostiliteetti, matalampi stressiherkkyys, matalampi NS) Keskimääräinen sosiaalisuus nousi valinnan edetessä 80% pyrkineistä kuvasi itsensä aktiiviseksi, 95% sisäänotetuista, ILMAN ETTÄ OLIVAT TÄLLAISIA (FACE- VALIDITEETTI; ODOTUSARVO) OPETTAJAN KESKIMÄÄRÄINEN PERSOONALLISUUS EI EDUSTA VÄESTÖÄ
Seuraukset opetukseen -vuorovaikutus, oppilaan ymmärtäminen -millainen oppilaan pitää olla → oppilasodotukset → käytösodotukset → arvosanat (enemmän teoksessa Maailman paras koulu?) -miten oppilaan tulee opiskella (e.g. HS keskustelu)
Korkean sosiaalisuuden seuraukset opettajan hyvinvointiin Tutkimusnäyttö: Kolmannes kokee työhyvinvoinnin vakavia ongelmia (Kauppinen 2012) Pääkaupunkiseudulla joka 3. vaihtaa ensimmäisten työvuosien aikana ammattia
Stressi ei tule työolosuhteista (EU-vertailussa opettajien olosuhteet arvioitiin hyviksi) Suurin stressin lähde (opettajien oma kokemus): vuorovaikutus kollegoiden, oppilaiden ja oppilaiden vanhempien kanssa.
SOSIAALISUUS selittäjänä Sosiaalinen ihminen on joustava, kohtelias, empaattinen, tukeutuva, konformistinen jne Keskeistä: kiitoksen ja positiivisen palautteen tarve, tarve olla pidetty, ei kestä konflikteja sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, ei kestä sitä, että joku ei hänestä pidä = stressin lähde
MITÄ TEHDÄ ? Opettajan temperamentin arvioiminen mukaan opiskelijavalintaan ? EI Tiedon lisääminen koulutuksessa? KYLLÄ (ymmärrys persoonallisuudesta on väline itsensä ja vuorovaikutuksen ymmärtämiseen) Keinojen lisääminen koulutuksessa (ei haittaa, jos opettaja haluaa, että hänestä pidetään, mutta hänelle tulee antaa keinoja ongelmallisiin vuorovaikutuksiin) Oppilasarvostelu ? (hämmästyttävää, millä keveydellä oppilaan persoonaa arvioidaan) Toimintatapojen pohtiminen kehityspsykologisen tiedon valossa; toiminnat suhteutettava ihmisen biologiaan, ei yrittää sopeuttaa biologiaa digimaailmaan NIIN SÄILYY MAAILMAN PARAS KOULU
KIITOS