TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Advertisements

TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Minä oppijana 1 ov..
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Ajatuksia oppimisesta
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
3. luokan englanti Vanhempainilta
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
Ops 2016 ja arviointi.
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Avaimia oppimiseen  Kuuntele tarkkaavaisesti  Tee muistiinpanoja  Selvitä asiat, joita et ymmärrä  Keskustele, kysy, kyseenalaista, arvioi  Etsi lisätietoja.
Oppimaan oppiminen ja ammatillisuuteen kasvu 1.5 ov Mari
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Motivaatio oppimisessa Mari Lyyra Jämsän ja Jämsänkosken lukiot Oppimistaidon kurssi 2015.
Arviointi osana oppimisprosessia
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille
Ainetyöryhmien työn aloitus
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
YHTEISKOULUN OPPILAANOHJAUS Tavoite Yhteystiedot Kohderyhmä
3.c
Osaamisen näytön prosessi
Vanhempainilta
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Vanhempainilta -15 Keuruun lukio internetissä
7lk:n arviointi.
Arviointi.
3. luokan englanti Vanhempainilta
3. luokan englanti Vanhempainilta
Vanhempainilta c.
Osaamisen näytön prosessi
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oppiminen.
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
1. luokkien vanhempainilta
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA TAVOITTEET KOULUSSA TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA

TAVOITTEELLISUUS KOULUSSA Nykyiset oppimiskäsitykset korostavat oppijan omaa aktiivisuutta ja tavoitteellisuutta koulussa Koulussa pitäisi olla tavoitteita ja suunnitelmia   Tavoitteet antavat voimaa ja innostusta tehdä asioita Koulussa omille opinnoille kannattaa antaa selkeät tavoitteet, silloin suhtautuu vastuullisesti opiskeluun Kun tavoitteet on saavutettavia ne ovat voimavaraistavia Tavoite on mielikuva lopputuloksesta

HAAVEITA JA UNELMOINTIA KIRJOITA TEHTÄVÄ VIHKOOSI PIIRRÄ VIHKOOSI PILVIÄ JA NIIHIN KOULUUN LÍITTYVIÄ HAAVEITASI

TAVOITTEET KANNATTAA JAKAA VAIHEIKSI ALATAVOITTEET ESIMERKSI LUEN LÄKSYT TÄNÄÄN PAREMMIN VÄLITAVOITTEET ESIMERKIKSI SEURAAVAT SANAKOKEET JA KOKEET PÄÄTAVOITTEET KOKO OPPIAINEEN ARVOSANAN KOROTTAMINEN

ERILAISIA TAVOITTEITA LIIAN KORKEAT TAVOITTEET LIIAN MATALAT TAVOITTEET yksilö vaatii itseltään täydellisyyttä tavoite muodostuu ylivoimaiseksi Tavoite ei ole realistinen Tavoite on mahdoton saavuttaa yksilö pystyisi parempaan syynä usein epäonnistumisen pelko yksilö alisuoriutuu oppilas hyväksyy kykyihinsä nähden liian heikkoja tuloksia

SISÄISET JA ULKOISET TAVOITTEET OPPIMISESSA SISÄISET TAVOITTEET ULKOISET TAVOITTEET Miksi minä haluan suorittaa nämä opinnot?  Mitä minä teen näillä opinnoilla?  Minkälaista panostusta oppiminen edellyttää tavoitteiden saavuttamiseksi?  Haluan tätä koska….. Ulkoa tulevat tavoitteet, esimerkiksi opettajalta Tekevät oppimisesta työlästä Usein oppiminen pakkopuurtamista Onko pakko, jos ei taho….

MITEN VOIN MÄÄRITELLÄ TAVOITTEITA Itsearviointi auttaa määrittelemään tavoitteita koulussa Tavoitteena itsearvioinnissa:  tukea opiskelutuntemuksen kasvua  kehittää opiskelutaitoja  auttaa oppilasta ymmärtämään opiskelemansa asiat syvällisesti Taitavaan oppimiseen kuuluu myös oppimisen valvonta Itsearvioinnin muotoja:  kirjallisesti  portfoliot  oppimispäiväkirjat  kehittämiskeskustelut (opettaja/oppilas)  arviointikeskustelut (oppilas/huoltaja/opettaja)

ARVIOI OPISKELUASI ITSEARVIOINTILOMAKKEELLA https://docs.google.com/a/sammonlahdenkoulu.net/forms/d/1ecpXZdcveStq dFdU64a0vv6DSOy86arCvg2FcWEnm6U/viewform Mene pedanettiin omalla tunnuksellasi Lappeenranta Sammonlahden koulu Oppilaanohjaus Terhi Heinonen 7. luokkalaisen sivut Opin oppimaan Oppimisen itsearviointi