Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Advertisements

Meillä täällä Keskustan päiväkodissa on tavoitteena hyvinvoiva lapsi, joka leikkii, tutkii ja havainnoi ympäröivää maailmaa ja itseään suhteessa siihen.
TOMMOLA-TALON VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Varhaiskasvatuksen messut Heureka
Uskonto ja elämänkatsomus päiväkodissa
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Vetelin kunta 2006.
Kainaston ryhmiksen Varhaiskasvatussuunnitelma Ryhmis aloitti toimintansa elokuussa Tiloissa toimii kaksi ryhmää, Kissankellot ja Kehäkukat. Molemmissa.
LINTUVIIDAN PÄIVÄKODIN VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Lapselle hyvä päivä tänään
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
ja miten sitä voi yrittää tavoittaa tutkimuksen keinoin?
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
 Osana LapsiKuopio II -hanketta ( ), syksyn 2011 ja kevään 2012 aikana  Tavoitteina: › tukea Pienet lapset liikkeelle -toimintamallin vakiintumista.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
LINTUVIIDAN PÄIVÄKODIN VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Oriveden varhaiskasvatuksen liikuntasuunnitelma. Varhaiskasvatuksen liikuntatiimi  edustaja joka yksiköstä ja perhepäivähoidosta  aloitti toimintansa.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
Luova toiminta Petra Suonio Luovuus Mitä on luovuus? Onko jokainen ihminen luova? Onko jokaisella ihmisellä synnynnäiset valmiudet luovuuteen? Onko.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.
Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
Kohti yhteisymmärrystä
6.4 Liikunnan merkitykset
Motorinen kehittyminen
”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa
Millainen oppija sinä olet?
Näin arvioimme tiimin toimintaa
Kielen kehityksen avainkohdat
Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa
Pelit opetuksen tukena
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
Vinkkejä opintosuunnitelman miettimiseen
Suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus perhepäivähoitokodissa
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
VARHAISKASVATUS 1 OV PETRA SUONIO.
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
FC NOKIA ”Laadukasta tyttöfutista huipulle asti”
Menestys tiimityön kautta
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Harjoituksen ohjaaminen
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
Vy Kaisaniemen toimintasuunnitelma
”Voin 100% olla oma itseni, eikä kukaan tuomitse mua”
Vihreä lippu & vasu Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutusta?
Esityksen transkriptio:

Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012

Toiminnan kehykset, myöhemmin perusta oppiainesisällöille Rikastuttavat lapsen tapaa toimia Kasvattajan työvälineitä Auttavat kasvattajaa hahmottamaan lapsen maailmaa

Perustana lapselle ominainen tapa toimia LeikkiminenLiikkuminen Tutkiminen Taiteellinen kokeminen ja ilmaiseminen

Leikkiminen ”lapsi on terve, kun hän leikkii” Järjestää maailmaa Käsittelee vaikeita asioita Opettelee Leikissä kaikki on mahdollista

Muista, kasvattaja!! Leikki… on itseisarvoväline Tarvitsee… aikaa vapautta leikin mahdollistavan ympäristön (siellä ei voi olla leikkimättä!) toisinaan aikuisen osallistumista

Liikkuminen Lapsi hahmottaa ympäristöään ja kehoaan Harjoittelee jo kehittyneitä ja kehittymässä olevia taitoja

Muista, kasvattaja!! Lapsi tarvitsee… liikuntaa (suos. 2h/vrk) liikkumiseen kannustavan, turvallisen ympäristön Sinä saat… mahdollisuuden tehdä havaintoja kehityksestä, mielialasta onko pk:ssa liikuntaa vain liikuntasalissa tai pihalla? ”älä juokse!”?????

Tutkiminen ”Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa…” Miten yleensä opitaan? Mitä? Miksi? Mitä siitä seuraa? Jne Kaikki aistit ” Minkä kuulen, sen unohdan. Minkä näen, sen muistan. Minkä teen, sen ymmärrän.” kiinal. sananlasku

Muista, kasvattaja!! Pohtikaa ja ihmetelkää yhdessä, älä ole aina kaikkitietävä aikuinen Oppimis/toimintaympäristön pitää haastaa tutkimaan ja kokeilemaan Välineitä, järjestettyä toimintaa

Taiteellinen kokeminen ja ilmaiseminen Tekeminen (prosessi) lopputulosta (tuotosta) tärkeämpi Nauttiminen Onnistumisen kokemukset

Muista, kasvattaja!! Unohda ”ihan kiva!”, Kiinnitä vaikka huomio yksityiskohtaan. Osoita, että olet oikeasti kiinnostunut. Hyväksymisen ilmapiiri Voiko olla pakko? Voitko vaatia huolellisempaa? Miten tuet sisäistä motivaatiota?

Sisällölliset orientaatiot Matemaattinen Luonnontieteellinen Historiallis-yhteiskunnallinen Esteettinen Eettinen Uskonnollis-katsomuksellinen

Hollolan kunnan vasussa määritelty näin…

Ryhmätehtävä A, jonka tarkoituksena on ymmärtää varhaiskasvatuksen kokonaisopetuksellisuutta. Ei siis vain ”oppiaineita”, vaan sisällölliset orientaatiot ovat mukana kaikessa toiminnassa. Lähdette päiväkodista lapsiryhmän kanssa retkelle Launeen perhepuistoon. Retkellä toteutatte tavoitteellista varhaiskasvatusta ja kaikki sisällölliset orientaatiot ovat löydettävissä retken aikana. Kertokaa miten! (Päiväkirjanomainen kuvaus retkestä… konkreettisia esimerkkejä tekemisistä ja orientaatioista yhdistettyinä) Toteutuuko retkellänne lapselle ominainen tapa toimia? Kirjatkaa sekin…

Ryhmätehtävä B Tutustukaa seikkailukasvatukseen… Suunnitelkaa seikkailukasvatusjuttu, jossa voidaan toteuttaa kaikkia lapselle ominaisia toimintatapoja: leikkii…jne (osaa ulkoa!!!!!!) Mitä sisällöllisiä orientaatioita löydätte valmiista suunnitelmastanne?