Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012
Toiminnan kehykset, myöhemmin perusta oppiainesisällöille Rikastuttavat lapsen tapaa toimia Kasvattajan työvälineitä Auttavat kasvattajaa hahmottamaan lapsen maailmaa
Perustana lapselle ominainen tapa toimia LeikkiminenLiikkuminen Tutkiminen Taiteellinen kokeminen ja ilmaiseminen
Leikkiminen ”lapsi on terve, kun hän leikkii” Järjestää maailmaa Käsittelee vaikeita asioita Opettelee Leikissä kaikki on mahdollista
Muista, kasvattaja!! Leikki… on itseisarvoväline Tarvitsee… aikaa vapautta leikin mahdollistavan ympäristön (siellä ei voi olla leikkimättä!) toisinaan aikuisen osallistumista
Liikkuminen Lapsi hahmottaa ympäristöään ja kehoaan Harjoittelee jo kehittyneitä ja kehittymässä olevia taitoja
Muista, kasvattaja!! Lapsi tarvitsee… liikuntaa (suos. 2h/vrk) liikkumiseen kannustavan, turvallisen ympäristön Sinä saat… mahdollisuuden tehdä havaintoja kehityksestä, mielialasta onko pk:ssa liikuntaa vain liikuntasalissa tai pihalla? ”älä juokse!”?????
Tutkiminen ”Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa…” Miten yleensä opitaan? Mitä? Miksi? Mitä siitä seuraa? Jne Kaikki aistit ” Minkä kuulen, sen unohdan. Minkä näen, sen muistan. Minkä teen, sen ymmärrän.” kiinal. sananlasku
Muista, kasvattaja!! Pohtikaa ja ihmetelkää yhdessä, älä ole aina kaikkitietävä aikuinen Oppimis/toimintaympäristön pitää haastaa tutkimaan ja kokeilemaan Välineitä, järjestettyä toimintaa
Taiteellinen kokeminen ja ilmaiseminen Tekeminen (prosessi) lopputulosta (tuotosta) tärkeämpi Nauttiminen Onnistumisen kokemukset
Muista, kasvattaja!! Unohda ”ihan kiva!”, Kiinnitä vaikka huomio yksityiskohtaan. Osoita, että olet oikeasti kiinnostunut. Hyväksymisen ilmapiiri Voiko olla pakko? Voitko vaatia huolellisempaa? Miten tuet sisäistä motivaatiota?
Sisällölliset orientaatiot Matemaattinen Luonnontieteellinen Historiallis-yhteiskunnallinen Esteettinen Eettinen Uskonnollis-katsomuksellinen
Hollolan kunnan vasussa määritelty näin…
Ryhmätehtävä A, jonka tarkoituksena on ymmärtää varhaiskasvatuksen kokonaisopetuksellisuutta. Ei siis vain ”oppiaineita”, vaan sisällölliset orientaatiot ovat mukana kaikessa toiminnassa. Lähdette päiväkodista lapsiryhmän kanssa retkelle Launeen perhepuistoon. Retkellä toteutatte tavoitteellista varhaiskasvatusta ja kaikki sisällölliset orientaatiot ovat löydettävissä retken aikana. Kertokaa miten! (Päiväkirjanomainen kuvaus retkestä… konkreettisia esimerkkejä tekemisistä ja orientaatioista yhdistettyinä) Toteutuuko retkellänne lapselle ominainen tapa toimia? Kirjatkaa sekin…
Ryhmätehtävä B Tutustukaa seikkailukasvatukseen… Suunnitelkaa seikkailukasvatusjuttu, jossa voidaan toteuttaa kaikkia lapselle ominaisia toimintatapoja: leikkii…jne (osaa ulkoa!!!!!!) Mitä sisällöllisiä orientaatioita löydätte valmiista suunnitelmastanne?