L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
Advertisements

Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Monikulttuurisuus opetuksessa
Viivästynyt kielen kehitys
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Oppimisvaikeudet Oppimisvaikeuksien taustalla voi olla lukemis- ja/tai kirjoittamisvaikeus, matemaattinen hahmottamisvaikeus, koordinaation tai hahmottamisen.
Mitä luki- ja oppimisvaikeus tarkoittaa?
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Kielellinen erityisvaikeus
Kuka sitä tarvitsee? Mitä se on?
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
Kivimäen koulu 1. luokkien vanhempainilta
Sensorinen integraatio
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
Lukivaikeus.
IN ENGLISH THIS POWER POINT PRESENTATION IS IN ENGLISH TO BE SEEN IN
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Kouluinfo Renkomäen koulu
Kuvat ja tukiviittomat opetuksen tukena
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA Erityisopettajien koulutus HyLa2/Kaste Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki
Lähetekriteerit ja lähetteen sisältö. Lähetekriteerit erikoissairaanhoitoon Lastenpsykiatrian yksikköön tullaan hoitoon lääkärin lähetteellä Mikäli lapsella.
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
Esimerkkejä lapsen kasvun ja kehityksen arviointi- ja seurantamenetelmistä Petra Suonio 2011.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Kielellisen kehityksen tukeminen Ruut Ruokonen 2013.
Petra Suonio  MISTÄ NÄKÖKULMASTA ARVIOIT LAPSEN KEHITYKSEN PULMIA?PIDÄTKÖ NIITÄ ENSISIJAISESTI VAIKEUKSINA VAI LAPSEN OMINAISUUKSINA?
Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.
Tervetuloa kielivalintailtaan
63. Mielenterveyden häiriöt
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
TUKIVIITTOMAT JA KUVAT KOMMUNNIKOINNIN TUKENA
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Kotoutumiskoulutus verkossa
Kieli itseilmaisun välineenä
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
TAVOITTEET JA SISÄLTÖ LV
Englanti 8. lk LV – 2017.
Videoesitelmät FIBS 5 kevät 2016.
ESSEE.
Kielen kehityksen avainkohdat
Selkokieli sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä helpommin luettavaa ja ymmärrettävää kieltä henkilöille, joilla on vaikeuksia lukemisessa tai.
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Kielitietoisuus.
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
STARTTILUOKKA LUKIPULMIEN KUNTOUTTAJANA
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Marja-Kristiina Lerkkanen
Kielellisen kehityksen erityisvaikeus SLI
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Valmistavan opetuksen arviointi
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
Kielellinen erityisvaikeus
Esityksen transkriptio:

L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012

M IKÄ ON SLI? Kielellisessä erityisvaikeudessa (aiemmin dysfasia) lapsen puheen ja kielen kehitys viivästyy tai etenee poikkeavasti Puhe puuttuu kokonaan, sanojen oppiminen on hidasta, ensisanat tulevat myöhään tai jo opitut sanat jäävät pois käytöstä eikä lapsi ala yhdistämään sanoja lauseiksi Sanaston, lauseiden, käsitteiden ja kieliopin oppiminen on hidasta Lapsi saattaa olla myös puhumaton tai hänen puheensa on merkittävän epäselvää ja lähempänä 3 ikävuotta vieraalle edelleen vaikeaa ymmärtää Asioista kertominen tuottaa lapselle merkittäviä vaikeuksia Ymmärtämisen vaikeus tyypillistä

L IEVÄ Lapsi selviytyy arkipäivän tilanteista yleensä hyvin Kielellinen ymmärtäminen arkitilanteissa on varsin vahvaa, mutta pidemmät asiakokonaisuudet tuottavat vaikeuksia Lapsen puheilmaisu voi olla melko vähäistä Vaikeudet saattavat ilmetä vasta kouluiässä Ohjeiden ymmärtäminen on vaikeaa suuremmassa ryhmässä Lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen voi olla hidasta ja vieraiden kielten oppiminen on vaikeaa

K ESKIVAIKEA Arkipäivän keskustelutilanteet tuottavat lapselle usein vaikeuksia Kielellinen ymmärtäminen on usein heikkoa Puheen tuotto voi olla vähäistä ja/tai sekavaa Suppea sanavarasto sekä sananlöytämisen ja nimeämisen vaikeudet Toisaalta puhetuotos saattaa olla myös runsasta ja selkeää, mutta tilanteeseen sopimatonta ja hajanaista Ryhmässä toimimisen vaikeus tyypillistä Muutokset ja siirtymätilanteet vaativat valmistelua ja ennakointia Tyypillisesti keskivaikea kielellinen erityisvaikeus vaatii opetuksen suhteen tukitoimia

V AIKEA Ymmärtämisen vaikeudet tulevat esiin jo arkipäivän keskustelutilanteissa Lapsella on suuria vaikeuksia puheen ja kielen ymmärtämisessä sekä ohjeiden vastaanottamisessa Lapsen oma ilmaisu on merkittävästi vaikeutunut Puhe voi puuttua kokonaan tai se on epäselvää ja vaikeasti ymmärrettävää Vaatii tukimuotoja päivähoitoon ja kouluun

M IKÄ ON SLI? Tyypilliset liitännäishäiriöt hahmotuksen ja motoriikan vaikeudet tarkkaavaisuuden kiinnittämisen ja keskittymisen ongelmat vaikeudet sosiaalisissa taidoissa Noin 7 prosentilla suomalaisista lapsista on jonkintasoinen kielellinen erityisvaikeus Puheen kehitys viivästyy jopa 19 prosentilla lapsista

D IAGNOSOINTI Kielellinen erityisvaikeus diagnosoidaan yleensä vuoden iässä, mutta tukitoimet voidaan aloittaa jo 2 - 2,5 -vuoden ikäiselle Diagnoosi tehdään aina moniammatillisessa työryhmässä ns. poissulkumenetelmällä Kielellisen erityisvaikeuden syy on useimmiten perinnöllinen Vanhemmat tai muu lähiympäristö ei voi omalla toiminnallaan aikaansaada lapsen kielellistä erityisvaikeutta

T UKEMINEN Kommunikoinnin tueksi lapsi tarvitsee puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointimenetelmiä kuten piirtämistä, tukiviittomia ja kuvakommunikointia Kielellisen erityisvaikeuden ensisijainen kuntoutusmuoto on puheterapia Myös toimintaterapia Tulkitoimet kotona, päivähoidossa ja koulussa

P UHETERAPIA Lasta ohjataan leikinomaisin keinoin käyttämällä kuntoutuksen tukena lapsen omia vahvuuksia Harjoitellaan vuorovaikutusta, kommunikaatiota ja yhteistyötaitoja Lapsi harjoittelee sekä puheen tuottoa, kielellistä ilmaisua että kielellistä ymmärtämistä Suunnat,rytmi, kuulonvaraiset harjoitukset, tavut, lorut, riimit, muisti, ääntämisharjoitukset AAC-menetelmät Lähipiirin ohjeistaminen Oraalifakiaaliterapia

L ÄHTEET Launonen K Vuorovaikutus. Launonen ym Kommunikoinnin häiriöt- syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteita