Kuva-analyysi / Taneli Tuovinen. Mitä kuvassa analysoidaan?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mette Vedelsby, CVUSJ./Efelcren Isometriat ja Symmetriat.
Advertisements

Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
Nykytaide -Mitä se on?.
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
Kappaleiden tilavuus 8m 5m 7cm 5 cm 14cm 6cm 4cm 4cm 3cm 10cm.
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Olio-mallinnus Tietojärjestelmien suunnittelu KYAMK, Liiketalous, Kouvola Jarkko Ansamäki, 2002.
Sisältö: Johdanto kryptografiaan Salakirjoitus
Johdatus viestintään, 3. teema: viestintä on merkityksenantoa ja tulkintaa Leif Åberg syksy 2004.
TEKSTIN YMMÄRTÄMINEN.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
A4. Argumentointi ja retoriikka
Liikkeenjohdon semiotiikkaa
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Kielen tehtäviä Informatiivinen tehtävä Vaikuttava tehtävä
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Havainnollisuus matematiikan opetuksessa käsitekartat Luennot klo
Tapa puhua, tapa ajatella Oppikirja: s
Mitä kieli on?.
Tapa puhua, tapa ajatella Oppikirja: s
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Runo tekstitaidon kokeessa
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
Johdatus semiotiikkaan Kurssin ohjelma Maanantai –Semiosis, merkki, teksti –Kuvan ja sanan suhteista –Esimerkkianalyyseja, keskustelua Kotitehtävä.
MITÄ TAIDE ON? Tänä päivänä taiteen määritteleminen on suhteellisen vaikea tehtävä. Ja kuitenkin: mikä tahansa ei ole taidetta, vaikka taidetta voidaankin.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 21 – Jonas Strahl Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Signalointi ja cheap talk
LISÄÄ POTKUA TEKSTIVIESTEIHIN Näkökulmina käytettävyys ja toiminnallisuuden aukot Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen Viitteet [1]Nielsen, 1997 [2]Norman,
Suorien leikkauspiste
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
Aiheet ● Ohjelmointikielten kääntäminen ● Kieliopin määrittely ● Kääntäjän toiminta.
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
RAAMATUN TUTKIMUS.
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
Pablo Ruiz Picasso : Avignonin naiset, 1907 Kubismi on pääasiassa maalaustaiteen ja kuvanveiston, sekä joissakin maissa taideteollisuuden ja arkkitehtuurin.
REFLEKSIIVINEN LUKEMINEN - katsojan kontekstualisointi Millaisia tunteita, kysymyksiä, assosiaatioita tai muistoja kuva herättää? Mikä kuvassa aikaansaa.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
KUVAN TARKASTELUN MONET TAVAT
Sommittelu, muoto, värit ja rakenne
Kirjallisuuden käsitteitä
Tutkielman teko-ohjeet
Matematiikkaa 3b Yhdenmuotoinen © Varga-Neményi ry
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?
Johdatus viestintään, 3. luento: viestintä on merkityksenantoa ja tulkintaa Leif Åberg syksy 2003.
MITÄ HISTORIA ON? Johdantoluku, s. 8–13.
Lukion tuntijakotaulukko 2016
ÄI 2 KIELI, KULTTUURI JA IDENTITEETTI
Huumoria ja vertauskuvia
VIESTINTÄ.
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
Oma kuva päänpäällä Piirretään oma kuva päänpäällä paperia pitäen.
Fiktion keinoja fiktion kirjoittamiseen ja tutkimiseen.
Kuutio 2. Geometrisia kuvioita
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
Suomen kielen pilkutuksen logiikka
Kirjoittajaprofiilit
Kontrollirakenteet laajemmin
Kulma Matematiikka 7. luokka
Työpöytäharjoitus 1.3. Suunnistusradan suunnittelu
2. Olio-ohjelmoinnin perusteita
1. Olio-ohjelmointi.
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Kuva-analyysi / Taneli Tuovinen

Mitä kuvassa analysoidaan?

Kuva-analyysillä perinteisesti pyritään selvittämään merkityksen rakennetekijöitä.

Kuva-analyysillä perinteisesti pyritään selvittämään merkityksen rakennetta ja osia. Perinteisiä lähestymistapoja on tarkastella kuvan merkityksen rakentumista seuraavista näkökulmista: tekijä, teos, vastaanottaja, konteksti

Tekijä, teos, vastaanottaja, konteksti Jokainen näistä paljastaa kuvan merkitystä eri tavalla Mikä on oikea/riittävä tapa? Mistä se tiedetään?

tekijä Biografinen menetelmä: Yksilöllistä taiteilija persoonaa korostava. Näkemys, että taiteilijan elämä ja taide muodostaa jakamattoman kokonaisuuden. Kuva on viesti esimerkiksi elämäntilanteesta tai alitajunnasta - psykoanalyysi

teos Syntaktinen kuva-analyysi : kreik.-syntaksis – asettaa yhteen -kokonaisuus rakennetaan yhteen asettamalla peruselementtejä: piste, viiva, pinta, ympyrä, neliö, kolmio jne.. Kauneuden matematiikka esim. kultainen leikkaus, Fibonaccin lukujono

Syntaktinen kuva-analyysi taideteos muotojen kieli (formalismi) –elämys ilman tukea, universaalikieli

Vastaanottaja Ikonologinen kuva-analyysi: luonnolisista merkityksistä (havaintosisältö) sopimuksen varaisiin merkityksiin (ilmaiseva sisältö) – kertomukset, allegoriat, eri aikojen tapakuvata. –kuva aatehistoriallinen symboli

KONTEKSTI Semioottinen kuva-analyysi: yhdistää teos, tekijä ja vastaanottajakeskeiset metodit kontekstiaalisuuteen. a -lähianalyysi –denotaatio ja konnotaatio (ikoni, indeksi, symboli, metafora, allegoria, metonymia b –intentioanalyysi – viestin lähettäjän tarkoitus c – reseptioanalyysi – vastaanottajan kokemukset kuva kielenä – kommunikaation väline