PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Advertisements

4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opetussuunnitelmauudistus 1. 8
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Terveisiä Vistan koulusta!
Sivistyslautakunta Eija Kinnunen johtava psykologi
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
 Oppilashuolto on keskeinen peruspalveluita tarjoavan koulun tukirakenne, jonka tehtävänä on huolehtia oppilaiden fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta.
Kouluterveydenhuolto Koulutulokkaan vanhempainaamu.
OPPILAS- /OPISKELIJAHUOLTO SEKÄ OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI ( ) Kuopion kaupunki Perusopetus.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
Hoitotyön prosessi Marianne Niinimäki. Hoitotyön prosessi  =hoitotyölle ominainen yksilön, perheen tai yhteisön terveyteen kohdistuvien toimintojen järjestelmä.
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
Perustietoa Paijalan koulusta - Oppilaita n Esikoululaisia n.30 - _ Iltapäiväkerhossa oppilasta - Opettajia Koulunkäynninohjaajia/IP-ohjaajia.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Opiskeluhuollon palvelut Marke Hietanen-Peltola, LT, ylilääkäri Oikeus oppimiseen
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
NIVELVAIHE 2. LUOKALTA 3. LUOKALLE. 2. – 3. LUOKKA Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
KOULUNUORISOTYÖ PIEKSÄMÄELLÄ Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki p ,
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Onko yhteisöllinen oppilashuolto pelkkää haihattelua?
KiVa-ohjelmasta luopuminen ja uuden toimintatavan kehittäminen
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen klo 9-11 Tampereen virastotalo, rh 2, 5 krs Susanna Raivio ja Maria.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Tiimien toimintasuunnitelmapohja
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
Sosiaalialan tehtävärakenne
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
Lapsen mielenterveyden tukeminen
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Lukion opiskeluhuolto
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
KP OTE Opinnoista töihin
Kalajoen viiden tähden koulureitit
Kiva Koulu-kyselyn hyödyntäminen
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Erityisluokalla opiskelevan lapsen 7. luokalle siirtyminen
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Kristiina Laitinen Opetusneuvos Opetushallitus
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Esityksen transkriptio:

PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT

 Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi  Koulukuraattori  Laaja-alaiset erityisopettajat  Opinto-ohjaajat  Erityisluokanopettajien edustaja (vuorotellen)  Suunnitteluryhmän jäsenten edustaja 1-6 ja 7-9 (vuorotellen)  Oppilaskunnan puheenjohtaja  Vanhempainyhdistyksen edustaja  Koulutuksellisen tasa-arvon edistämisen hanketyöntekijä  Käsiteltävän aiheen mukaiset asiantuntijat (turvallisuusvastaavat, KiVa –tiimin vastuuopettaja, koulunkäynninohjaaja, koulupoliisi, sosiaalityöntekijä, nuorisotyöntekijä  koulunkäynninohjaaja…

 Työtä ohjeistavat Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma Kuopion lapsi- ja nuorisopoliittisessa ohjelmassa, Paikallinen opetussuunnitelmaan luku 5.4. Koulun vuosisuunnitelmassa ja koulun kotisivulla kuvataan koulukohtainen monialainen oppilashuollon yhteistyö  Kokoontuu vähintään kaksi kertaa lukuvuodessa  Ryhmän tehtävänä on kouluyhteisön ja –ympäristön terveellisyyden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistäminen  Kehittää ja arvioi yhteisöllistä oppilashuoltotyötä  Päivittää oppilashuoltosuunnitelman asiakirjoja ja siihen sisältyviä suunnitelmia  Syntyvä asiakirja:koulun oppilashuoltosuunnitelma

 Koululla seurannasta vastaa siihen nimetty oppilashuoltoon osallistuva opettaja yhdessä rehtorin kanssa  Vuosittain oppilashuoltosuunnitelman yhteisöllistä vaikuttavuutta seurataan peilaten sitä kouluyhteisön vuosisuunnitelmaan  Tiedot seurantaan kerätään koulun vuosisuunnitelman ja oppilashuollon toimintasuunnitelman toteutumisesta  Toteutuma ja seurantatiedot käsitellään ennen lukuvuoden loppua koulun oppilashuoltoryhmän arviointikokouksessa  Samassa kokouksessa laaditaan alustava suunnitelma seuraavan lukuvuoden työtä varten ja määritellään koulukohtainen kehittämiskohde /-kohteet  Kunkin kouluvuoden keskeiset tulokset tiedotetaan koulun viestintäsuunnitelman mukaisesti

1. Oppilashuollon kokonaistarve ja käytettävissä olevat oppilashuoltopalvelut 2. Yhteisöllinen oppilashuolto, toimintatavat ja oppilashuoltoon liittyvät kuvaukset, ohjeet ja suunnitelmat 3. Yksilökohtainen oppilashuolto 4. Oppilashuollon yhteistyön järjestäminen oppilaiden ja huoltajien kanssa 5. Oppilashuoltosuunnitelman toteuttaminen ja seuranta

 sisällytetään arvio koulun käytettävissä olevista oppilashuoltopalveluista, joita ovat kouluterveydenhuolto sekä psykologi ja kuraattoripalvelut Vastuu laatimisesta:

 Kuvaukset : 1. Koulukohtainen yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä vastuu laatimisesta: 2. Yhteistyö koulun ulkopuolisten tahojen kanssa vastuu laatimisesta: 3. Oppilaan ohjauksen ja nivelvaiheen yhteistyö (yhteistyö oppilaan ohjauksessa, koulutuksen siirtymävaiheessa sekä jatko-opintojen suunnittelussa vastuu laatimisesta:

4. Kouluympäristön ja kouluyhteisön hyvinvointi (Kouluympäristön terveellisyys ja turvallisuus sekä kouluyhteisön hyvinvointi tarkistetaan joka kolmas vuosi. -  tarkastuksesta seuraavat toimenpiteet Vastuu laatimisesta: 5. Yhteistyö kouluterveydenhuollon ja terveystiedon opetuksessa vastuu laatimisesta 6. Järjestyssäännöt

7. Poissaolot (Kuopion malli) 8. Koulutapaturmat ja ensiapu Koulutapaturmien ehkäisystä ja ensiavusta koulukohtaiset suunnitelmat Vastuu laatimisesta 9. Ohje tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ennaltaehkäisemiseksi ja käyttöön puuttumiseksi Vastuu laatimisesta: 10. Koulumatkojen ja koulukuljetusten turvallisuutta koskeva ohje Vastuu laatimisesta:

11. Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Kouluissa on oma ohjelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä sekä näiden tilanteiden edelleen hoitamiseksi Henkilökunnan, oppilaiden, huoltajien ja yhteistyötahojen tiedottaminen ohjelmasta ja perehdyttäminen Suunnitelmassa kirjataan sovittujen menettelytapojen kuvaus: *kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäiseminen ja siihen puuttuminen *edellä mainittujen asioiden käsittely yhteisö-, ryhmä- ja yksilötasolla * yksilöllinen tuki, tarvittava hoito, muut toimenpiteet ja jälkiseuranta sekä teon tekijän että kohteena olevat * yhteistyö huoltajien kanssa *yhteistyö tarvittavien viranomaisten kanssa * suunnitelman päivittäminen, seuranta ja arviointi vastuu laatimisesta:

 12. Suunnitelma toiminnasta äkillisissä kriiseissä ja uhka- ja vaaratilanteissa Koulujen turvallisuussuunnitelmat Kriisisuunnitelmat Vastuu laatimisesta

Oppilaiden osallistamisen suunnitelma vastuu laatimisesta: Oppilashuollon yhteistyö huoltajien kanssa vastuu laatimisesta:

 vastuu laatimisesta.

 Koulun oppilashuoltosuunnitelman kokoaminen  ajankohtaiset: 1. liikenneturvallisuus Pyörönkaarella 2. vanhempien osallistaminen 8. luokat terveystarkastuksiin osallistuminen 3. kouluterveyskyselyn tuloksista johtuvat toimenpiteet 4. koulutuksellisen tasa-arvon hanke 5. Pitkälahden ja Pyörön luokkien yhdistämiseen liittyvät asiat 6. Yhteistyö Jynkänlahden kanssa

 koulun kotisivulle veräjä yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän jäsenille työalustaksi  sinne kootaan koulukohtainen oppilashuoltosuunnitelma  toimii kommentointi paikkana  valmistuttua julkaistaan sivujen ylläpitäjä ja opastaja: Seurannasta vastaava nimetty oppilashuoltoon osallistuva opettaja