Tietostrategiaa monimuotoisesti – Osaava HSSK 2015–2016.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
OHJAAMINEN.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Voimaa työparityöskentelystä – Osaava HSSK 2015–2016.
NUORISO ON YHTEISKUNNAN TÄRKEIN VOIMAVARA - Rotary Youth Leadership Awards Suomen Rotary © 2012.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ops-iltapäivä
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetustoimi osana Jyväskylää
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Laaja-alainen arviointi
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kortepohjan päiväkotikoulu
Esityksen transkriptio:

Tietostrategiaa monimuotoisesti – Osaava HSSK 2015–2016

Pajat pidetään klo 13.00–16.00 Haapavedellä Hyttikallion koulun kirjastossa (Raatetie 6, Haapavesi Tietostrategiaa monimuotoisesti 2015–2016 Verkkotyöskentelyä ja mahdollisia webinaareja Prosessin arviointia TVT-visio strategian viittana Vaikuttava strategia ja askeleet päämäärään Elävä strategia HSSK:n oppilaitoksissa PAJA 2. PAJA 3. PAJA

1. Paja TVT-visio strategian viittana OPSn perusteet, miksi tätä tehdään? Raamit työskentelylle – pelisäännöt ja etenemisaskeleet TVT-visio – tahtotilan nostaminen, mihin päämäärään kuljetaan? 2. Paja Vaikuttava strategia ja askeleet päämäärään Minkälainen on vaikuttava strategia? o Miten sen saa eläväksi arjessa? o Mitkä ovat askeleet koulun tasolla, jotta päästään päämäärään? Mitä tietostrategia tarkoittaa kenenkin kannalta? TVT-taitotasotavoitteet uuden OPS:n mukaisesti 3. Paja Elävä strategia HSSK:n oppilaitoksissa Viilataan taitotasoja opsin tavoitteisiin Miten päästään tavoitteisiin? Mitkä ovat konkreettiset teot käytännössä koulun arjessa? Suunnitelman laadinta ja toteutuminen, seuranta ja päivittäminen Valmiit työt esitellään esimerkiksi webinaarissa Vaikuttava ja toimiva tietostrategia Lopullisen version kommentointia moodlessa ja mahdollisessa yhteisessä webinaarissa Sisällöt

Paras oivallukseni tietostrategiasta tähän mennessä!

Paras havaintoni ja oivallukseni: Asenne on tärkeä! Olen valaistunut. Luokka-astekohtaiset tavoitteet ja vastuut sekä arviointi sovittava | Miten seurataan asioiden edistymistä? Innostusta on havaittavissa, toimimme monella tasolla. Porukka on hyvin heterogeeninen. Yhteistyön voimaa – tukea toimintakulttuuriin! Yhteistyö ja tiedon jakaminen parasta! Hyvien ideoiden parastamista. Omaan työhön uusia juttuja. Motivoinnin merkitys on keskeistä – Miten saadaan jokainen innostumaan? TVT ei ole mörkö – eikä liian laaja-alainen juttu. Tärkeää, että jokainen löytää omaan työhön sovellettavia asioita.

Paras havaintoni ja oivallukseni: Digiforum opiskelijoille kumppanuuskampuksessa Digi minä Optimaalinen digitalisaatiota hyödyntävä oppilaitos Miten tunnistetaan henkilöstön osaaminen? Millä tasolla opetushenkilöstö on menossa? o Perustaidot tärkeää olla hallussa jokaisella. o Onko kaikkien oltava huippuja?

Mistä tiedät, että tuokio on ollut onnistunut? Löydän kipinän uudestaan! Lähden virkistyneenä! Pystyn kertomaan kollegoilleni kokonaisuudesta! Saamme taitotasot tänään valmiiksi ja kommenteille! Yhteinen näkemys tavoitteista vahvistuu!

Olet löytänyt lentävän maton, joka voi viedä sinut minne vaan koululle missä toteutetaan luontevaa toimimista ja oppimista tulevaisuuden toimintaympäristöissä. Mitä näet Laitteita on saatavilla luokissa joustavasti. Käytetään oppilaiden ja opiskelijoiden omia laitteita. Laitteita käytetään, kun niitä tarvitaan. Oppilaat ja opiskelijat liikkuvat vapaammin, toiminta ei ole opettajajohtoista. Hyödynnetään esim. lähimetsää ja kiikkuja. Oppilaat ja opiskelijat käyttäytyvät hyvin, ovat innostuneita, sitoutuneita ja motivoituneita. Jokainen voi edetä omaan tahtiin yksilöllisillä opintopoluilla. Tilat ovat muuntuvia ja monikäyttöisiä. Rauhallisia tiloja löytyy tarvittaessa. Koulussa toimii muunkin alan ammattilaisia – vanhemmat ovat aktiivisesti mukana. Tehdään laajoja, isoja projekteja – tutkivalla otteella. Opiskelijoilla on omat ympäristöt ja materiaalit.

Visio

Sovittu strategiateksti 2.2. Visio: LUONTEVAA TOIMIMISTA JA OPPIMISTA TULEVAISUUDEN TOIMINTAYMPÄRISTÖISSÄ Yhteistyössä toisten kanssa oppija ottaa vastuuta omasta oppimisestaan etsiessään tietoa ja tutkiessaan ilmiöitä. Jokaisella oppijalla on opintopolku, joka tukee hänen henkilökohtaisia opiskelu-, ongelmanratkaisu- ja soveltamistaitojaan. Arviointi on jatkuvaa ja se tukee oppimista. Opettajien välinen yhteistyö on vahvaa ja opettajan rooli on valmentava ja ohjaava. Opettajan opiskelua ohjaavat taidot ovat ajanmukaiset. Työskentelykulttuuri on ennakkoluulotonta ja sallivaa. Oppimisympäristöt tukevat oppimista, ovat muunneltavia, monikulttuurisia ja sallivia. Tiloja ja materiaaleja on käytettävissä ja oppiminen on ajasta ja paikasta riippumatonta. Oppilaalla on oikeus turvalliseen ja rauhalliseen oppimisympäristöön. Pedagogista ja teknistä tukea on saatavilla. Yhteisöt, yritykset ja muut oppilaitokset ovat tärkeitä kumppaneita. Kunnan päättäjillä ja oppilaitosten johtajilla on näkemys siitä, missä ollaan ja minne ollaan menossa. Johtaminen on kannustavaa ja verkostoitunutta. Opettajien osaaminen tunnistetaan sekä resurssien käyttö ja hankinnat ovat hallittuja.

Taitotasotaulukko Näitä viilataan vielä eteenpäin!

Mitä lupaat tehdä tietostrategian eteen käytännön arjessa? Lupaan… Kuva: Lyhytterapiainstituutti Oy |

Kehukortti toiselle tietostrategiatyöhön Kortit kiertoon! Minkä vahvuuden hän tuo tähän ryhmään? Mitä myönteistä haluat sanoa hänelle? Mistä erityisesti haluat kehua häntä? Mistä haluat kiittää häntä? Minkä tsempin, voimasanan, voimalauseen tai kannustuksen haluat antaa hänelle tulevaan?

Toiveita ja palautetta jatkoon

Tulevat tekemiset Kortit kiertoon! Riikka Sirkko kokoaa vision, strategiatekstin ja taitotasot seutukunnan yhteiseen pedanettiin. Viilattu teksti laitetaan vielä koulun väelle kommenteille. Sirpa Kova huolehtii visuaalisen ilmeen tietostrategiaan. …

Ota yhteyttä! Oulun yliopisto Täydentävien opintojen keskus EDE – Opetuksen ja osaamisen kehittäminen Sirpa Kova, suunnittelija, , Jyri Kononen, suunnittelija, , Marjatta Hiltunen, koulutussihteeri, , (tarjoilut, todistukset) Sisältöasiantuntija Anne Moilanen, Laanilan koulu, Oulu WWW-sivut: Moodle: ede.fi