TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Advertisements

INTERNET MEDIANA Pääpiirteitä
Hannu Keränen & Tiitus Lahti
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
=terveyteen ja sairauteen sekä niiden tutkimiseen tai hoitoon liittyvää viestintää.  Voi perustua tietoon, tunteisiin tai kokemuksiin  Fiktiivistä tai.
Terveysosaaminen ja media
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
Mediakulttuuri Maija Havola Esityksen sisältö Yleistä mediakulttuurista Mediakulttuuri Suomessa Mediakulttuurin kansainvälinen toimiala Mediakasvatus.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Terveysosaaminen ja media
MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium. Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä.
Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista.
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat
© TNS Lähde: KMT AL + total Kevät 2015 Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana – Autot Mitä seuraavista kanavista käytät kun etsit vinkkejä ja ideoita.
YHTEISÖLLISYYS USKONNOSSA UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä uskonnollisia yhteisöjä muistat? Luokittele mainitut yhteisöt kirjan sivujen 42–45 tietojen avulla –
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Lähdekritiikki SÄRMÄ S Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.
Sanomalehtien Liitto © TNS Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on netissä vuotiaat, N=554, % ”Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on sinulle NETISSÄ?
Terveystiede oppiaineena. Monitieteisyys taloudellinen näkökulma historiallinen näkökulma liikuntatieteellinen näkökulma biologinen, lääketieteellinen.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
Koealue: s  Mielihyvän tavoittelu on luontaista, sitä tavoitellaan monin eri keinoin esim. urheilemalla, ruoalla, internetillä, peleillä 
Terveyskasvatuksen tavoite
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana 2016
Naisten tietolähteiden käyttö
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Suomalaisia erikoiskuljetuksia Laadukkaalla ja hienolla kalustolla.
Miesten tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana 2016
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Mikä näistä mielestäsi kuvaa terveyttä? Perustele.
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Yritys ja markkinointi mediassa
Etuja Haittoja 24/7, helppo, nopea, tehokas, globaali Tiedon määrä
Median aikajana some TV v.1934 Älypuhelin (1993)
Median aikajana TV v. 1. radio-lähetys some älypuhelin
Median aikajana TV v. älypuhelin some Mitä, missä, milloin maailmalla?
Terveystiede oppiaineena
2 Terveysosaaminen.
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / kevät 2017
Miesten tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / kevät 2017
Naisten tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / kevät 2017
Median aikajana TV v.1926 some
Median aikajana TV v.1926 Mitä, missä, milloin maailmalla?
Median aikajana älypuhelin TV v. some Mitä, missä, milloin maailmalla?
Median aikajana Älypuhelin 1993 TV v.1926 some
Lääkehoidon päivä 2018 Teemana järkevä lääkehoito Vuonna 2018 Lääkehoidon päivä toteutetaan osana Rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelman laajaa.
Opettajan nimi | kurssin numero
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
Herkkuammatti-kampanja
5. Eettinen vastuullisuus
Median aikajana älypuhelin TV 1. radio-lähetys TV v.
Median aikajana älypuhelin TV v. some Mitä, missä, milloin maailmalla?
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
Internet mediana Merkittäviä mediamuutoksia on tapahtumassa sähköisen viestinnän kentässä. Kehitys on voimakkainta digitaalisten medioiden (mm. multimedia.
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / naiset
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana /
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / miehet
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
Viestintä.
Median aikajana TV v some Ensimmäinen älypuhelin 1993 IBM
Esityksen transkriptio:

TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan >< koetaan holhoavana TERVEYS- OSAAMINEN * Tiedot * Taidot * Arvot ja asenteet >< omaksutut tiedot/taidot virheellisiä >< ei koeta tärkeäksi TERVEYS- KÄYTTÄYTYMINEN * Valinnat ja tottumukset * Tiedostettua ja tiedostamatonta >< kaikkea ei tiedosteta >< muut arvot koetaan tärkeämmäksi >< jos ei arvosta itseään, ei välitä ehkä terveydestäänkään HYVINVOINTI TURVALLISUUS TERVEYS * Monet itsestä riippumattomat tekijät vaikuttavat * Sairastuminen ei aina omien valintojen / elintapojen syytä s s. 21

MEDIA TERVEYS- KASVATTAJANA Kirja Tieto- tekniikka Radio Puhelin ja kännykkä Sanoma- ja aikakaus- lehdet Elektroniset pelit Kuva TV ElokuvaÄänitteet Mainokset

Mediakasvatus * Tutustutaan eri medioihin ja teknisiin välineisiin * Tulkitaan * Tehdään itse ja ilmaistaan  KRIITTINEN MEDIANLUKUTAITO Kasvatus - Kehityspsykologia - Menetelmät - Työtavat Media - Sisällöt - välineet

Terveystietomateriaali Internetissä - Tutkimukset, tilastot, rekisterit - Lehdet: uutiset, artikkelit - Tuotteet ja palvelut: yhteystiedot, sähköiset palvelut, mainonta - Valistus, kampanjat, opetus, neuvonta, ohjeet - Kuvat, videot - Vertaisryhmät, yhteisöt - Kokemustieto, keskustelut, blogit - Viihde, pelit, testit Etuja -24/7, helppo, nopea, tehokas, globaali -Tiedon määrä -Ajankohtaisuus -Monipuolisuus -Terveystietoisuus ja –osaaminen -Anonyymius, kasvottomuus > rohkeus -Jakaminen, avoimuus, yhteydenpito -Vertaistuki, kannustus -Rentouttava viihteellisyys -Palvelujen kirjo -Suojaukset – rekisteröityminen, salasanat Haittoja -Medianlukutaito, kriittisyys, kulttuurierot -Faktan ja huuhaan erotus -Päivittäminen? -Luotettavuus, puolueettomuus, lähdekritiikki: kuka – mitä – miksi? -Väärät diagnoosit, medikalisaatio -Huijarit -Yksityisyyden rajat, virtuaalikontaktit -Haitalliset sivustot, provosoivat yhteisöt -Riippuvuus, istuminen, valvominen, napostelu -Laillisuus? -Tietosuoja, tekninen toimivuus, käytettävyys

Luotettavuusarviot KATSE-kriteerit (Fimea) KIRJOITTAJA - Asiantuntijuus: nimi, ammattinimike, tausta - Ylläpitäjän yhteystiedot ”edu”; koulutuslaitos – ”gov”; viranomainen – ”org”; ei kaupallinen yhteisö – ”com”; kaupallinen toimija AJANKOHTAISUUS - Milloin tieto päivitetty? TARKOITUS - Tiedonvälitys, mainos, mielipide, provosointi…? SPONSOROINTI - Kuka rahoittaa? Näkökulma ja sidonnaisuudet EVIDENSSI - Todistusvoima, perustelu, viitteet ja niiden jäljittäminen

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) Aikakauslehtien liitto Mainostajien liitto Markkinointiviestinnän toimistojen liitto, MTL Sanomalehtien liitto Suomen Televisioiden liitto Suomen Radioiden liitto, SRL ry. Suomen Suoramarkkinointiliitto ry. Suomen Ulkomainosliitto

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) Lausuntoja eettisestä hyväksyttävyydestä (yritysten yhteiskunnallinen vastuu)  Ei tutki lainvastaisuutta – lausunnot luonteeltaan suosituksia Kirjallinen lausuntopyyntö: mainoksen yksilöinti > perusteet > yhteystiedot Vastine mainostajalta Käsittely Lausunto tiedoksi: a) lausunnon pyytäjälle b) mainostajalle c) medialle

Pohdittavaksi 1.Millaisia markkinoinnin keinoja käytetään lapsille suunnatussa markkinoinnissa? 2a. Missä ja miten yhteiskunnan ”seksitulva” ympärillämme näkyy? 2b. Mitä positiivista ja negatiivista tämä trendi mielestäsi tuottaa?