Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Advertisements

SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Ainedidaktiikan perusteet. Esittely Miksi olet täällä? Mitä odotat täältä saavasi? Opetuskokemus? Kuinka perusteellisesti tunnet filosofiaa? Miksi olet.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ainedidaktiikan infotilaisuus Filosofia ja ET Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan perusteet
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET, filosofia ja psykologia
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET, filosofia ja psykologia
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Päivitetty LOPStuki2016 – Uusi lukio Lukion pedagogiikan, arvioinnin, sähköisen ylioppilastutkinnon ja uuden opetussuunnitelman koulutushanke.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Ainedidaktiikan perusteet Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
HYVY001 – Akateeminen opiskelukyky – muutakin kuin pisteitä Syksy 2012 (2 op.)
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET, filosofia ja psykologia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssi, viimeinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainetyöryhmien työn aloitus
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET ja filosofia
L6 intro Sakari Jokiranta Haartman-instituutti
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Sähköiset yo-kirjotukset
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Filosofiaa lapsille –tehtävä 1 (kaikille)
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Luku- ja tenttivihjeet 7
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu
Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi: ET ja filosofia
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Filosofian kandiohjelma
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Kouvolan Yhteislyseon
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Kandidaatti- ja maisterivaihe Kandidaattivaihe Opettajan perustaitojen omaksuminen ≈ kyky pitää hyviä et/filosofian tunteja; myös pidempiä jaksoja ≈ kyky toimia sijaisena tai lyhytaikaisesti opettajana Maisterivaihe Aloituspaketti muihin et/filosofian opettajilta vaadittaviin taitoihin ≈ kyky toimia vakituisena opettajana

Maisterivaihe Maisterivaiheessa (periodit III ja IV sekä tutkielma- seminaarin metodiosa ja suunnitteluosa periodissa II) syvennetään pedagogista ymmärtämystä perehtymällä pedagogisen toiminnan yhteiskunnallisiin reunaehtoihin (pääosin kasv. fil. hist & yk:lliset perusteet, myös AD:ssa) laaja-alaiseen opettamis-opiskelu-oppimisprosessin arviointiin (AD: palaute ja arviointi, yo-kirjoitukset, kokeet; opettajan oman toiminnan arvioinnissa ja koulutuksen arvioinnissa kytkeytyy yhteiskunnallisiin reunaehtoihin) sekä kahden edellisen pohjalta tapahtuvaan opetuksen kehittämiseen (nyt erit. uudet POPS ja LOPS ) opettajan toimimiseen oman työnsä tutkijana (seminaari)

Opetuksen arviointi ja kehittäminen kurssin tavoitteet (tutkintovaatimukset) Opiskelija ymmärtää palautteen ja arvioinnin merkityksen opetuksen, opiskelun ja oppimisen eri vaiheissa. arvioinnin erilaiset tehtävät, tavoitteet ja muodot. arviointiin liittyvät koulutuspoliittiset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet. kasvatuksen yhteiskunnallisia ja filosofisia teorioita kunkin oppiaineen opettamisen ja oppimisen kannalta keskeisiin kysymyksiin. reflektion merkityksen opettajan työssä sekä teorian ja käytännön integroimisessa.

Tavoitteet (jatkoa) Opiskelija osaa suunnitella, arvioida ja kehittää opetustaan ottamalla huomioon opetussuunnitelman, oppiaineen opetukseen, opiskeluun ja oppimiseen liittyvän tutkimuksen, oppiaineen tietoteoreettiset kysymykset ja monikulttuurisen ja verkottuneen yhteiskunnan haasteet. käyttää tarkoituksenmukaisesti erilaisia opetuksen arviointimenetelmiä ja -välineitä ja arvioida kriittisesti omia ratkaisujaan. tarkastella opetuksensa ja oman opettajuutensa kehittymistä.

Tavoitteet (jatkoa) Opiskelijalla on valmiudet osallistua opetussuunnitelmatyöhön. tehdä yhteistyötä koulun sidosryhmien ja kotien kanssa. arvioida kriittisesti koulutuksen yhteiskunnallista vaikutusta. hyödyntää arvioinnissa tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia.

1. Arviointi Arviointi, yleistä Oppilasarviointi, leijonanosa kurssista Oman työn ja tuloksellisuuden arviointi Koulutuksen arviointi →

2. Yhteiskunta Koulujärjestelmä Moniammatillisuus Lukion (ja perusopetuksen) tehtävä ET ja filosofian opetuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus opettajan eettiset ohjeet ikäkausi ja katsomuksellinen etsintä yhteiskuntakriittisyys Monikulttuurisuus

3. OPS ja koulun kehittäminen Juuri nyt erittäin ajankohtainen vallankumlous filosofian didaktiikassa kunta- ja koulukohtainen OPS-työ OPS-prosessi (riippuen syksyllä opitusta, karsitaan?) OPS-ajattelun malleja suomalainen ratkaisu Käytännön OPS-työ (karsitaan pääosin) aihekokonaisuudet paikallinen OPS-työ, esim soveltavat kurssit paikallisessa OPS:issa POPS ja LOPS nyt: miten koulu ja opetus kehittyy FETOn kevätpäivät

4. Oman työn suunnittelu ja kehittäminen OPS-pohjainen työn suunnittelu Jaksaminen

5. TVT Ilmeisesti käsitelty aika laajasti syksyllä Päivitystarve? Uusia verkkoaineistoja Muuta uutta, kysykää!

Toteutus ja työtavat (tutkintovaatimukset) Edeltävät opinnot: Ainedidaktiikan perusteet -luennot ja - ryhmä Opetuksen arviointi ja kehittäminen -opintojaksoon (8 op) kuuluu 1. luentojen 2 op (68150) lisäksi myös 2. ryhmät 5 op (68158) sekä 3. Reflektointi 1 op (68332) Opetuksen arviointi ja kehittäminen -luennot ja -ryhmät suositellaan suoritettavaksi samaan aikaan, sillä ne liittyvät kiinteästi toisiinsa. Opiskelijan, jolla on kaksi opetettavaa ainetta, tulee ilmoittautua ja osallistua molempien aineiden ainedidaktiikkaan (sekä luennot että ryhmät).

Toteutus ja työtavat (tutkintovaatimukset) Opetuksen arviointi ja kehittäminen -opintojakso on suoritettava kokonaisuudessaan joko ennen syventävää harjoittelua tai sen aikana: puutteelliset opinnot estävät harjoitteluun pääsyn. Toteutus ja työtavat Luennot: 16 tuntia Tentti: 3 tuntia (FI/ET:ssä joinain vuosina/osin korvattu esseillä → työmäärä sinne) Ryhmät 28 tuntia Reflektion on melko itsenäinen kokonaisuus, josta esim. weboodissa tiedotetaan erikseen.

Toteutus ja työtavat (arki 1) Luennoilla ja ryhmillä pääosin samat osallistujat → sisältöjä voidaan siirtää joustavasti, mutta luennot ja ryhmät arvostellaan erikseen. Melko paljon pieniä tehtäviä, jotka käydään läpi myöhemmässä ryhmäopetuksessa (yo:t, kokeet ym.) Sisällön jakautuminen fi+et opiskelijoiden ja aitojen 2 aineen harjoittelijoiden välillä. 2 aineen opiskelijat voivat korvata kirjallisuutta 50 % suuremmalla osanotolla.

Kirjallisuus Kirjallisuus jakautuu kolmeen osaan 1. Ryhmäopetuksessa erikseen mainittavat tekstit (esim. Salmenkivi 2013, niin & näin). Tämä ilmoitetaan erikseen ryhmäopetuksessa. 2. Yhteisesti luettava materiaali, jota suoritetaan osana muita tehtäviä Vain tämä käsitellään tässä! 3. Korvaava kirjallisuus opiskelijoille, jotka suorittavat 2 op ja 5 op pelkällä fi tai pelkällä et. Tämä käsitellään erikseen ko. opiskelijoiden kanssa (2 viimeistä diaa tässä).

Yhteinen kirjallisuus (tenttiin) Salmenkivi E. Ylioppilastutkinnon rakenne- ja reaalikoeuudistusten vaikutuksia: miten lisääntynyt valinnaisuus ohjaa lukiolaisia, Kasvatus ja Aika, 2013/3. Lisäksi FF: Honkala – Salmenkivi 2005, 148 – 175 Lisäksi ET: Vuorio-Lehti, M. Valkolakin hohde – Keskustelua ylioppilastutkinnon merkityksestä Suomessa toisen maailmansodan jälkeen. Kasvatus ja Aika, 2007/1. Oheislukemistona (ei tenttiin): Elo – Honkala – Salmenkivi 2004

Korvaava kirjallisuus/filosofia (tenttiin) Honkala, S. & Salmenkivi, E. (toim.) Hyvän opettamisen kaksi vuosikymmentä. Feto 20 vuotta. Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajien vuosikirja Helsinki: Feto. Lipman, M Thinking in Education. Cambridge: Cambridge University Press. Toinen painos tai uudempi. Salmenkivi, E: Ylioppilastutkinnon filosofian ainereaalikoe ja lukion opetussuunnitelman perusteet, niin & näin 1/13 (Moodlessa)

Korvaava kirjallisuus/ET (tenttiin) Elo, P., Hulkki, E. & Kaila, E. (toim.) Kaikki virtaa – Elämänkatsomustiedon perusta ja tulevaisuus. Opetushallituksen katsomusaineiden kehittämishankkeen elämänkatsomustiedon osuuden perusaineisto ja Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n vuosikirja Helsinki: Feto, Opetushallitus, Suomen Humanistiliitto. Lipman, M Thinking in Education. Cambridge: Cambridge University Press. Toinen painos tai uudempi.

Kurssin arviointi Arvioinnissa sovelletaan kurssilla käsiteltyjä arviointikriteerejä, kuten Bloomin taksonomiaa ja SOLO- mallia. Ryhmäopetusarvioinnissa käytetään seuraavalla dialla esitettyä taulukkoa.

Etiikka Olennaista arvioinnissa ovat eettiset periaatteet. Tutustu Opettajan eettisiin ohjeisiin OAJ:n sivuilla, arvoihin ja periaatteisiin.OAJ:n sivuilla arvoihinperiaatteisiin Tutustu myös Helsingin yliopiston opetuksen ja opiskelun eettisiin periaatteisiin.periaatteisiin

Tehtävä 1. Arvioi edellä esitettyä ryhmäopetuksen arviointikaavaketta sekä eettiseltä kannalta että muuten. 2. Laadi siitä muunnelma omaan opetukseesi lukiossa tai perusopetuksessa. Tehtävä palautetaan ja käsitellään 2.2. Huom: palautat kirjallisen osan (jos se on käsin kirjoitettu ennen purkua), joten varaa myös itsellesi muistiinpanopohja, josta näet vastauksesi ja johon voit tehdä purun kuluessa merkintöjä.