Väkivaltatyö Etelä-Pohjanmaalla 1) Väestötaso 2) Ammattilaiset 3) Päättäjät Kehittämissuunnittelija Veli-Matti Saarinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Advertisements

Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Asiakkaan kohtaaminen verkossa Marika Lindström, verkkoviestintä.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
AJ 2006 Huoli puheeksi –koulutusten koetut vaikutukset Arja Jääskeläinen 2006.
LÄÄKEHOIDON OSAAMISEN VARMISTAMINEN NÄYTTÖKRITEERIT HILLEVI RAUTIAINEN, verkkokoulutuksen koordinoija.
Produktio Produktio Budjetti on MS Access –tietokantasovellus, joka on kehitetty teattereita varten yhteistyössä suomalaisen ammattiteatterin kanssa. Kaikki.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Asiakasosallisuuden edistäminen Kokemuksia pelillisestä kehittämisestä
o7318so Seniori- ja vanhustyö 6 op
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
YHTEISTYÖLLÄ YHDENVERTAISUUTTA
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Monialainen yhteispalvelu
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Sosiaalialan tehtävärakenne
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
Itä-Suomen kokemusseminaari -kysely 2014
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Kirjastoauto.
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Ammattihenkilölaki; työntekijän ja työnantajan velvollisuudet
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Sosiaaliohjaaja Heini Leskinen
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
Seudullinen työkokous
Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
Lasten ja perheiden palvelut: tiedotettavat asiat
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Uusi suunta työelämään -hanke
EROTILANTEEN PALVELUILLA KOHTI SOVINNOLLISUUTTA Eroauttaminen Kainuussa 02/ Marika Uhlbäck, projektisuunnittelija Mukava Kainuu -hanke.
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
SOSIONOMI 210 OP Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia, ennakoida tulevaisuuden muutoksia, tuottaa ja kehittää sosiaalipalveluja. Hän osaa ohjata.
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
PERHEEN AITO KOHTAAMINEN
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Teemana: Tunnetko lääkehoitosi tavoitteet?
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Espoon ja Kainuun Kaikukortti-tilastojen koostetta vuosilta 2015–2017
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Case-työskentely Rovaniemellä
Esityksen transkriptio:

Väkivaltatyö Etelä-Pohjanmaalla 1) Väestötaso 2) Ammattilaiset 3) Päättäjät Kehittämissuunnittelija Veli-Matti Saarinen

Ammattilaisten prosessikoulutus / kouluttautumisesta saatavan tiedon juurruttaminen  34 sosiaali- ja terveysalan sekä seurakunnan koulutettavaa (E-P, Vaasa ja Kokkola)  Kahdeksan koulutuspäivää (yhteensä 60 h)  Luento-opetus, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, roolileikit ja ryhmäkeskustelu. Kokemusasiantuntijoiden käyttö  Kouluttajat: TtT:t Aune Flinck ja Tuija Leppäkoski, kehittämissuunnittelija Veli-Matti Saarinen ja ulkopuoliset luennoitsijat  Koulutuksen tavoitteet –lisätä tietoa perhe- ja lähisuhdeväkivallasta ilmiönä –kehittää tiedollisia, taidollisia ja asenteellisia valmiuksia väkivallan ennaltaehkäisy varhainen reagoiminen väkivaltaa kokeneiden, väkivaltaa käyttäneiden ja heidän läheistensä ammatillinen kohtaaminen ja auttaminen

Sisältö  Väkivaltatyön eettiset, ammatilliset ja lainsäädännölliset perusteet  Dialogisuus työmenetelmänä asiakas- ja verkostotyössä  Perhe- ja lähisuhdeväkivalta eri ilmenemismuotoineen, väkivallan selitysmallit, ilmiön tunnistaminen, väkivallan puheeksi ottaminen, väkivaltaa kokeneen, sitä käyttäneen ja heidän läheistensä auttaminen, väkivallan vaikutukset yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla  Lasten kaltoinkohtelu eri muotoineen, tunnistaminen, puuttuminen sekä lapsen ja perheen auttaminen  Vammaisiin, kehitysvammaisiin ja vanhuksiin kohdistuva väkivalta  Samaa sukupuolta olevien suhteissa ilmenevä väkivalta, tunnistaminen, puuttuminen ja auttaminen  Väkivaltatyön toimintamallit ja niiden merkitys moniammatillisessa yhteistyössä  Väkivalta ja vastatunteet  Väkivaltatyössä jaksaminen

Sisältö  Koulutuksen aikana osallistujat laativat omaan organisaatioonsa/työyksikköönsä soveltuvan ja paikalliseen auttamisverkostoon integroituvan perhe- ja lähisuhdeväkivallan tunnistamisen ja siihen puuttumisen toimintamallin.  Lisäksi osallistujat ovat sitoutuneet välittämään koulutuksessa saamaansa tietoa oman työyhteisönsä käyttöön.

Palaute  Väkivallan monimuotoisuus yllätti  Väkivallan tunnistamisen esteet tulivat näkyviksi  Oman toimintayksikön toimintamallien laatiminen ei ollut helppoa –ensimmäisen kerran koko työyhteisössä jouduttiin analysoimaan, miten työssä suhtaudutaan väkivaltaan  Tieto ja rohkeus lisääntyivät > rohkeus reagoida  Väkivallan kokijan ja tekijän auttaminen on meidän vastuullamme  Tukea on tarjottava riittävän pitkään ja riittävän intensiivisesti  Jos eivät omat taidot tai aika riitä on ohjattava kädestä pitäen muun avun piiriin  Yliarvosana koulutuksesta asteikolla 1-5, oli 4½

JOHTOPÄÄTÖKSET  Työyksiköiden tai yksittäisen työntekijän osaamisen kehittäminen tai uusien toimintamallien käyttöönotto vaatii syvällistä pohtimista.  Työyhteisön arvot ja asenteet tulee ottaa koko työyhteisön sisäiseen keskusteluun  Tulee miettiä, miten omassa työyhteisössä asioihin reagoidaan ja mitä tulisi jatkossa tehdä, jotta asiakkaiden tarpeet tulisivat huomatuiksi  Koulutusprosessi on ollut erittäin antoisa ja vahvistanut käsitystä siitä, että toimintakulttuurin kehittymiseksi tarvitaan tietoa, taitoa ja pitkäjänteisyyttä

JOHTOPÄÄTÖKSET  Toiminnan vieminen käytännön tasolle on vaatinut ja vaatii jatkossakin perusteellista perehtymistä aiheeseen, omien vastatunteiden käsittelyä, oman työorganisaation tutkimista ja selkeiden työpaikkakohtaisten toimintaohjeiden laatimista sekä väkivallan puheeksioton harjoittelua käytännössä.  Tarvitaan kunnallisten moniammatillisesti koottujen väkivalta- tai turvallisuustyöryhmien säännöllisiä kokoontumisia ja prosessiluonteista työskentelyä – väkivallan ehkäisyn toimintaohjelmien aikaansaamiseksi – väkivaltatyön saumattoman hoitoketjun varmistamiseksi.