OMA REITTI Seminaari 18.5.2016 AE. HANKKEEN TAVOITTEET Hankkeen avulla on haettu ratkaisua koko ikäluokan kouluttamiseen, jotta toisen asteen ammatillinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Advertisements

K-P ammattiopiston kuulumisia!. Saimme 4 kultaa, yksi kaksoisvoitto ja 4 pistesijaa!
Tiina Markkula Verkkoterkkari –hanke (Terke) Merja Saukko Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut- (Vespa) hanke (Sosvi) Sosiaalinen media ja verkko nuorten.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Työpajojen yhteistyön merkitys Saila Aho-Mantila
Erityisen hyvä osaaja Keskuspuiston ammattiopiston strategia 2015 – 2020 Hyväksytty hallituksessa
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Reformi haltuun OKM.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Mikä ihmeen oppisopimus?
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Infoa tutoropettajille
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Tervetuloa Innokylään
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Ammatinen koulutus uudistuu
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Lissabonin strategia 2010 Tavoitteena on luoda Euroopasta maailman kilpailukykyisin ja dynaamisin tietoon perustuva talous, joka kykenee ylläpitämään kestävää.
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelman toteutus Keski-Pohjanmaalla MYR Tuija Puumala
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Luovat menetelmät osallisuuden ja osaamisen tukena
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
ePofo – elektroninen portfolio
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
OPPIA NIINKU TÖISSÄ Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
KEIJO KEIJO
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Väyläopintoihin ohjautuminen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
Validointi vapaassa sivistystyössä
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
Väyläopintoihin ohjautuminen
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

OMA REITTI Seminaari AE

HANKKEEN TAVOITTEET Hankkeen avulla on haettu ratkaisua koko ikäluokan kouluttamiseen, jotta toisen asteen ammatillinen koulutus mahdollistaisi entistä enemmän tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen koulutuspalvelun nuorille ja sitä kautta mahdollistaisi myös koulutustakuun toteutumisen. Tavoitteena oli myös ollut lisätä opintojen läpäisyä ja ehkäistä opintojen keskeyttämistä. Hanketta on valmisteltu yhteistyössä Keski-Pohjanmaan ammattiopiston toimijoiden kanssa ja hankkeen verkoston kanssa, mukana ovat olleet Keski-Pohjanmaan aikuiskoulutus, Kokkotyö- säätiö sekä Villa Elba.

Taustalla Hankkeen valmistelussa on kiinnitetty huomiota siihen, että aiemmissa hankkeissa luodut hyvät käytännöt otettiin huomioon ja niitä kehitettiin edelleen uutta hakemusta tehtäessä. Oma polku-hanke, Reimari- hankkeet sekä 3T ja Uva 2, Step Up ja Askel-projektit ovat toimineet suunnittelun pohjalla.

Tavoitteena on ollut lisätä työelämälähtöisyyttä, oppimisympäristöjen monipuolisuutta, työvaltaista koulutusta, opiskelijoiden hyvinvointia sekä osallisuuden vahvistamista. Hankkeen tavoitteena oli ottaa huomioon tutkinnon perusteiden uudistus, osaamisperusteisuus, Ecvet, osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen, Valma uudistus sekä osaamispisteet.

Hankkeessa on pilotoitu pysäkit, joihin on ohjattu ne nuoret, jotka ovat olleet tippumassa järjestelmästä. Pysäkeissä ovat toiminut reittisuunnittelija ja reittiohjaaja, jotka ovat ottaneet kokonaisvaltaisen vastuun niistä nuorista, jotka ovat uhanneet tippua järjestelmästä.

Opiskelijoiden avuksi on kehitetty avoin ammattiopisto tyyppinen palvelutarjotin Avoin ammattiopisto tarjoaa mahdollisuuden suorittaa ammatillisen perustutkinnon opetussuunnitelman mukaisia opintoja. Avoin ammattiopisto on tarkoitettu erityisesti niille ammattiopiston opiskelijoille, jotka ovat vaarassa keskeyttää esim. väärän alavalinnan takia sekä niille nuorille, jotka eivät tiedä mille alalle heidän kannattaisi hakeutua. Opintoja voivat suorittaa myös Kokkotyö-säätiön työpajoilla olevat nuoret, jotka voivat myöhemmin osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta saada suoritetut opinnot osaksi tutkintoaan.

Ammatillisen koulutuksen opetussuunnitelmat uudistuivat , keskeistä uudistuksessa oli osaamisperusteisuuden, työelämälähtöisyyden ja nopean reagointikyvyn korostaminen. Opiskelijoiden ohjaamisessa korostetaan joustavuutta, valinnaisuutta, yksilöllisiä opinpolkuja, osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Myös yhteiset tutkinnon osat uudistuivat samaan aikaan. Niistä muodostetiin neljä laajaa kokonaisuutta. Yhteiset tutkinnon osat purettiin myös työvaltaisuutta ajatellen ja niin, että niitä voi tehdä myös muissa ympäristöissä kuin oppilaitoksissa. Muutamista ammatillisista tutkinnon osista tehtiin myös itseopiskelu paketteja Valmistauduttiin myös Valma koulutuksen hyödyntämiseen osana avoimen ammattiopiston tarjontaa.

Esimerkkejä: tuottaminen ew=224790

Hankkeen aikana käytiin läpi uudet tutkintojen perusteet työvaltaisen koulutuksen ja opinnollistamisen näkökulmasta. Koska syksyllä 2015 astuivoimaan tutkinnon perusteiden uudistus, suoritettiin Kokkotyö-säätiön pajojen opinnollistaminen uusien opetussuunnitelmien perusteiden mukaisesti. Näin avoimen ammattiopiston palvelutarjonta laajeni. Yhteiset tutkinnon osat:

Resursoitu ammattiopintojen opettajille resurssia opsin taulukointiin ja Kokkotyö-säätiön pajojen opinnollistamiseen myös työvalmentajille työaikaresurssia opinnollistamistyöhön. Näin myös pajoilla olevat nuoret voidaan saada helpommin opintojen ääreen pajoilla opitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta. Kokkotyö- säätiö laajensi pajatoimintaa Kaustiselle ja on laajentamassa myös Perhoon. Kaustisen työpajaa on myös opinnollistettu ja näin myös syrjäseutujen nuorille on tarjottu vaihtoehtoinen oppimisympäristö, tilanteessa missä opinnot ovat jääneet kesken tai uhkaavat jäädä kesken voidaan saada aikaan uusia oppimisympäristöjä ja tapoja suorittaa opinnot. Ammatillisen koulutuksen saatavuus alueellisesti paranee kun tutkinnon osia voidaan suorittaa enenevässä määrin yrityksissä ja työpajoilla

Kaikille opintonsa aloittaville opiskelijoille on tarjottu ryhmäyttämistilaisuuksia sekä ohjauksellisia ja elämyksellisiä moduuleita, joita on voitu käyttää ohjauksen ja opetuksen tukena. Ryhmäyttämisiin osallistui noin 400 opiskelijaa ja erilaisiin muihin moduuleihin 140 opiskelijaa Hanketoiminnan keskeinen ajatus on se, että uudet aloittavat opiskelijat saavat ryhmäyttämistoimien ansiosta paremmat mahdollisuudet kiinnittyä opintoihinsa ja opiskelijat saavat suoritettua tutkinnon ja siten lisäävät mahdollisuuksiaan työllistyä.

Hankkeen kohderyhmänä ovat olleet: Kaikki Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymässä aloittavat opiskelijat. Ne opiskelijat, jotka ovat uhanneet tippua koulutusjärjestelmästä Ne, opiskelijat jotka ovat edellyttäneet erityistä tukea mm. maahanmuuttajat. Ne opiskelijat joiden opinnot ovat uhanneet viivästyä Heikossa koulutusasemassa olevat opiskelijat, HOJKS-opiskelijat, maahanmuuttaja, romaanit jne. Kokkotyö-säätiö pajoilla olevat nuoret. Välillisesti kohderyhmänä ovat opettajat, pajaohjaajat, ohjaajat, opiskeluhuoltohenkilöstö, vanhemmat, verkosto.

Hankkeen tuloksena: Avoin ammattiopisto palvelutarjotin Työvaltaiset toteutussuunnitelmat osasta perustutkintoja (sekä opetussuunnitelma, että näyttötutkinnot) myös yhteiset tutkinon osat. Yhteisiin tutkinnon osiin materiaalipaketit Muutamiin ammatillisiin tutkinnon osiin materiaalipaketit Ryhmäyttämistoimia

Reittiopas ja reittikuvaus (eri tavoista suorittaa tutkinto) Pysäkit keskeyttämisvaarassa oleville ja reittisuunnittelija ja reittiopas tuotekortti ja toiminnan pilotointi. Opinnollistettuja työpajoja Kokkotyö-säätiölle.

KIITOS Ely-keskus Koulutusyhtymän ja ammattiopiston OKM Hankkeen toimijat Villa Elba Kokkotyö-säätiö Verkostot ”Ajattele teepannua. Vaikka se on kaulaansa myöten kuumassa nesteessä, niin ei kun viheltää vaan. ”