Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPPISOPIMUSKOULUTUS EUROOPASSA. Oppisopimuskoulutuksen mallit Saksalainen perinne –Duaalijärjestelmä Oppimisympäristöt Hallinto Tanskalainen ”voileipämalli”
Advertisements

OPPISOPIMUSKOULUTUS SUOMESSA JA SAKSASSA Miten ne eroavat toisistaan? Kari Viinisalo.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere YOS ja hyvät kysymykset koulutustarkastajan työssä
Pk-yritysbarometri Syksy 2005 Julkaisijat Suomen Yrittäjät ry ja Finnvera Oyj.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Työelämän tarpeet ja oppisopimuksen käytettävyys opSO ry:n syysseminaari Satu Ågren.
Oppilaitosmuotoisen ja oppisopimuskoulutuksen joustavat opintopolut TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto, Jari Suomalainen.
Miten Mikkelin ammattikorkeakoululla menee?. Esityksen sisältö MAMKin suoriutumisen historiaa Vuosi 2010 toiminnan ja talouden tulosten valossa Vuoden.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Työhyvinvointikysely Koulutuksen tutkimuslaitos Kysymysten ja osa-alueiden keskiarvot 2012, 2011 ja 2010 Vastaajia
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
Ylemmän toimihenkilön rooli Suomen tulevaisuuden menestyksessä Ole Johansson puheenjohtaja, EK.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Arviointi osana oppimisprosessia
Reformi haltuun OKM.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Mikä ihmeen oppisopimus?
Erinomaisen laadun edellytysten rakentaminen
Henkilökunta Tavoitteet Visio Lapsi Laadukas vaka, eo, po Vanhemmat
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Palvelu- ja hyvinvointitoimialojen osaava työvoima
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Henkilöstö kilpailutekijänä
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Ammatillinen tutkinto urheilijoille
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Ammatillisen koulutuksen reformista
TYÖNOHJAUS MONIMUOTOISISSA TYÖYHTEISÖISSÄ
Opinnollistamisen pähkinät
shine Strong human increases new energy
Tilastotietoa teknologiateollisuuden rekrytointitarpeista, henkilöstön koulutustaustasta ja teknologia-alojen koulutuksesta.
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Palveleva ILO
Viestinnän työkalupakki
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Validointi vapaassa sivistystyössä
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
10 askelta onnistumiseen
Research Data Management Agents
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä

Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen suunnittelu yritysten tarpeista (vrt. Noste väliraportti) Tuloksellisuusmittarit: yritysten tavoitteet moottorina Naisjohtajien haasteet nuorten oppisopimuskoulutuksen kehittämiselle

Yritysten oppisopimusstrategioita Investointistrategia n. 44 % yrityksistä – 1 vuonna kustannus – 2 vuonna kustannusneutraali – 3 vuonna tuottava Korvausstrategia n. 18 % Edellisten yhdistelmä n. 38% Investointistrategia n. 44 % yrityksistä – 1 vuonna kustannus – 2 vuonna kustannusneutraali – 3 vuonna tuottava Korvausstrategia n. 18 % Edellisten yhdistelmä n. 38%

Miksi yritykset käyttävät oppisopimusta Saksassa? Vaikutusmahdollisuus – Koulutuksen sisältö – Koulutustarjonta alueella Rekrytointi – Säästöt; Assessment Centre Imago Uusi tieto (pk- ja mikroyritykset) Vaikutusmahdollisuus – Koulutuksen sisältö – Koulutustarjonta alueella Rekrytointi – Säästöt; Assessment Centre Imago Uusi tieto (pk- ja mikroyritykset)

Miksi yritykset eivät käytä oppisopimusta Saksassa? Tiedon puute Tuotannon kapea-alaisuus Opiskelijoiden puute – V (DIHK): 24 % yrityksistä ei saanut koulutuspaikkoja täytettyä Yhteensä oppipaikkaa jäi täyttämättä Tiedon puute Tuotannon kapea-alaisuus Opiskelijoiden puute – V (DIHK): 24 % yrityksistä ei saanut koulutuspaikkoja täytettyä Yhteensä oppipaikkaa jäi täyttämättä

Rekrytointi Oppisopimuskoulutus, tuottava oppiminen Oppisopimuskoulutus, tuottava oppiminen Välittömät hyödyt - osaaminen - tuottava työvoima Välilliset hyödyt - henkilöstön pysyvyys - sitoutuminen - laatu - bisneksen kehittäminen Pitkän aikavälin hyödyt - bisneksen tehokkuus - tuottavuus - kannattavuus Välittömät hyödyt - osaaminen - tuottava työvoima Välilliset hyödyt - henkilöstön pysyvyys - sitoutuminen - laatu - bisneksen kehittäminen Pitkän aikavälin hyödyt - bisneksen tehokkuus - tuottavuus - kannattavuus Toteutuvat koulutuksen Varhaisessa vaiheessa erityisesti palvelualoilla Toteutuvat koulutuksen Varhaisessa vaiheessa erityisesti palvelualoilla Erityisesti korkean teknologian alat Erityisesti korkean teknologian alat Oppisopimuskoulutuksen hyödyt yritykselle Englannissa

Oppisopimuksella valmistuneiden palkka Näyttötutkinnot ja työpaikan tuottavuus sekä palkkakehitys (Kangasniemi 2013) Oppisopimuksella valmistuneiden palkka keskimäärin korkeampi Englannissa: – Kolmannen tason (level 3) tutkinnon suorittaneilla 18 % – Toisen tason (level 2) tutkinnon suorittaneilla 16 % Näyttötutkinnot ja työpaikan tuottavuus sekä palkkakehitys (Kangasniemi 2013) Oppisopimuksella valmistuneiden palkka keskimäärin korkeampi Englannissa: – Kolmannen tason (level 3) tutkinnon suorittaneilla 18 % – Toisen tason (level 2) tutkinnon suorittaneilla 16 %

TYÖPAIKKA YOS HILJAINEN TIETO JULKINEN TIETO OPPILAITOS/ OPETTAJA KOULUTUSTARKASTAJA/ OSAAMISEN VÄLITTÄJÄ INNOVAATIO: PROSESSIT TUOTTEET Oppisopimuskoulutuksen yhteisen oppimisen saareke (YOS ja innovaatiot Oppisopimuskoulutuksen yhteisen oppimisen saareke (YOS ja innovaatiot Ylivoimainen osaaminen

YRITYSCASET Hiljainen tieto ja tuotekehittely AHOTT (aikaisemman yrityksessä hankitun osaamisen ”ryhmätunnistaminen”) Yrityksen oppipiirit ja tuettu oppisopimus Yrityksen työjärjestelmän kehittäminen ja oppisopimuskoulutus Hiljainen tieto ja tuotekehittely AHOTT (aikaisemman yrityksessä hankitun osaamisen ”ryhmätunnistaminen”) Yrityksen oppipiirit ja tuettu oppisopimus Yrityksen työjärjestelmän kehittäminen ja oppisopimuskoulutus

Oppisopimuskoulutus aluekehityksen moottorina Opettajakoulutus – uusi rooli – Osallistuu yrityksen kehittämisprojekteihin asiantuntijajäsenenä Koulutustarkastaja – osaamisen välittäjä – Puolueettomuus – Tuntee alueen koulutustarjonnan ja viranomaiset – Yhteinen kieli - ymmärtää yrityksen näkökulman Opettajakoulutus – uusi rooli – Osallistuu yrityksen kehittämisprojekteihin asiantuntijajäsenenä Koulutustarkastaja – osaamisen välittäjä – Puolueettomuus – Tuntee alueen koulutustarjonnan ja viranomaiset – Yhteinen kieli - ymmärtää yrityksen näkökulman