LIIKUNTAPOLKU 1. AIHEET Liikuntapolun tavoitteet, tausta ja tarve Miten riittävä toteutuvat lapsilla ja nuorilla Liikuntapolun käytännön toteutus Hyvinvointikoordinaattori.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LIIKUNTAPOLKU     .
Advertisements

Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
Omalle huipulle Turun Kisa-Veikot. Turun Kisa-Veikkojen linjaukset harrastetoimintaan ViVa - vihreä-valkoinen tie - koko elinkaaren mahdollisuus pysyä.
Autismi- ja Aspergerliitto ry Autismi- ja Aspergerliitto ry edistää ja valvoo autismin kirjon henkilöiden ja heidän perheidensä yleisiä yhteiskunnallisia.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Kolkkien vanhempainilta TERVETULOA KOLKKIEN VANHEMMAT! Illan eteneminen: Opettajien esittely Englannin opiskelu Luokassa luokan omia asioita.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
Käyttösuunnitelma 2016 Karvinen Kuntastrategian painopistealueiden mukaiset toiminnalliset tavoitteet / Sivistystoimi.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
SENIORI/NAISTENSALI. NAISET/MIEHET YLI 75-VUOTIAAT.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
KiVa-ohjelmasta luopuminen ja uuden toimintatavan kehittäminen
Viestinnän tilanne kesä 2016
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Joustava koulupäivä – koulupäivän rakenteen uudistaminen
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Hintan koulu.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Elokuussa 2017 Hamulan kouluun tulevien koululaisten vanhemmille
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Infoa tutoropettajille
6.4 Liikunnan merkitykset
Opeka-kyselyn tulokset
Meidän koulumme on Liikkuva koulu
1B Tervetuloa vanhempainiltaan
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Opetustoimi osana Jyväskylää
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
4B-lk vanhempainilta Tervetuloa!
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
1B Tervetuloa vanhempainiltaan
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Kati Rantonen p
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Tervetuloa Innopajaan
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
X-breikki: LIIKKUVA AMIS SAKU ry.
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Imatran kaupunki liikuntapalvelut
3-05 Liikunta.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Ajanhallinta opiskelussa
Tervetuloa Haukkavuoreen!
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Tervetuloa! Kouluvuosi [Vuosi].
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Mielipiteet lasten digitaalisesta pelaamisesta
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Yläkouluikäisten tyttöjen. vapaa-ajan fyysinen aktiivisuus
Esityksen transkriptio:

LIIKUNTAPOLKU 1

AIHEET Liikuntapolun tavoitteet, tausta ja tarve Miten riittävä toteutuvat lapsilla ja nuorilla Liikuntapolun käytännön toteutus Hyvinvointikoordinaattori Laura Sormunen, LitK & ETM

LIIKUNTAPOLUN TAVOITTEET Tavoitteena lasten ja nuorten liikkumisen aktivoiminen jokaisen koulupäivän aikana sekä vähintään kerran viikossa aamulla ja/tai iltapäivällä ennen koulun alkua Tällä hetkellä mukana 10 koulua, koulut ovat itse ilmoittaneet kiinnostuksensa hankkeeseen Hyvien käytänteiden ja toimintamallin levittäminen kaupungin kaikkiin kouluihin sekä toimintamallin vakiinnuttaminen kaikissa kouluissa lukuvuoden 2017 loppuun mennessä MITEN VOI ? EI VOI !

TAUSTA JA TARVE Kaupunkistrategian yhtenä strategisena päämääränä asukkaiden hyvinvointierojen kaventaminen, mihin sisältyy nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen Lasten ja nuorten lisääntyneet psyykkisen hyvinvoinnin ongelmat heijastuvat mm. oppimis- ja keskittymisvaikeuksina, poissaoloina ja sosiaalisen kanssakäynnin ongelmina. Panostamalla ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin, eli jo lasten ja nuorten hyvinvointiin edesautamme heitä selviämään paremmin peruskoulussa ja myös peruskoulun jälkeen Liikunnan on tutkimuksissa todettu vaikuttavan myönteisesti lasten koulumenestykseen, tiedollisiin toimintoihin ja oppimiseen sekä lisäävän terveyttä ja hyvinvointia Tärkeää panostaa liikuntaan aktivoimiseen kouluissa ja pyrkiä luomaan liikunnalliselle toiminnalle pysyvät puitteet ja rutiinit koulun arjessa

LIIKUNNAN MERKITYKSET Hengitys ja verenkiertoelimistön kuntoon Muistiin Lihasmassan - ja voiman ylläpitoon, toimintakykyyn Luumassan ylläpitoon, luiden kuormitukseen Liikkuvuuteen ja notkeuteen, nivelten hyvinvointiin Tasapainoon, asennonhallintaan Kehonkoostumukseen, painoon Ruokahaluun Psyykkisiin voimavaroihin Sosiaalisuuteen Unen laatuun Mielihyvään, rentoutukseen Haasteisiin, virikkeisiin

LIIKUNTA JA MUISTI -LYHYTKESTOISET VAIKUTUKSET Liikunta laittaa sydämen työskentelemään kunnolla, parantaa aivojen verenkiertoa Kuljettaa aivoille tärkeitä ravinteita ja happea Liikunnan vaikutus keskittymiskyyn 1- 4 h toteutetun liikunnan jälkeen

LIIKUNTA JA MUISTI -PITKÄKESTOISET TERVEYSVAIKUTUKSET Uusia aivosoluja hippokampukseen ”aivojen muistikeskukseen” Hippokampuksen vanheneminen hidastuu Aivosolujen väliset yhteydet parantuvat -Uusien solujen käyttöönotto Aivojen hyvinvointi Sopii kaikille iästä ja kunnosta riippumatta

HARRASTAA HENGÄSTYTTÄVÄÄ LIIKUNTAA VAPAA-AJALLA KORKEINTAAN 1 H VIIKOSSA, % 8. JA 9. LUOKAN OPPILAISTA, 2013 Koko maayhteensä31,9 naiset32,4 miehet31,3 Uusimaayhteensä30,4 naiset31,9 miehet28,9 Kymenlaaksoyhteensä33,9 naiset35,1 miehet32,6

HARRASTAA HENGÄSTYTTÄVÄÄ LIIKUNTAA VAPAA-AJALLA KORKEINTAAN 1 H VIIKOSSA, % 8. JA 9. LUOKAN OPPILAISTA, 2013 Koko maayhteensä31,9 naiset32,4 miehet31,3 Uusimaayhteensä30,4 naiset31,9 miehet28,9 Kymenlaaksoyhteensä33,9 naiset35,1 miehet32,6

YLIPAINO, % 8. JA 9. LUOKAN OPPILAISTA, 2013 Koko maayhteensä16,4 naiset12,5 miehet20,2 Uusimaayhteensä14,4 naiset10,6 miehet18,3 Kymenlaaksoyhteensä15,2 naiset11,5 miehet19,1

EI SYÖ KOULULOUNASTA PÄIVITTÄIN, % 8. JA 9. LUOKAN OPPILAISTA, 2013 Koko maayhteensä33,9 naiset35,4 miehet32,3 Uusimaayhteensä44,7 naiset44,4 miehet45,0 Kymenlaaksoyhteensä31,1 naiset35,4 miehet26,6

TOIMINNAN KÄRJET JA MAHDOLLISUUDET Lasten ja nuorten liikuntaan aktivoiminen jokaisen koulupäivän aikana sekä vähintään kerran viikossa aamulla ja/tai iltapäivällä ennen koulun alkua Välituntiliikuntavälineiden hankinta ja niiden aktiivinen käyttäminen kouluissa Vapaa-ajan liikuntaharrastuksen pariin ohjaaminen ja innostaminen Koulutus ja ohjaus koulun henkilöstölle ja oppilaille liikunnallisesta toiminnasta koulussa Oppituntien toiminnallisuuden lisääminen Hankkeen koordinointi ja toiminnan vakiinnuttaminen

TOIMINNAN ’ROOLITUS’ / VASTUUNJAKO Toiminnan suunnittelu, hallinnointi ja koordinointi Porvoon koulutuspalvelut: erikoissuunnittelija ja hankekoordinaattori Taloudellinen vastuu Koulutuspalvelujen johto Suunnittelu ja toteutus Koordinaattori yhteistyössä koulujen edustajien (rehtori, liikunnanopettaja, muu henkilöstö, oppilaat) sekä kouluterveydenhuollon ja liikuntapalvelujen kanssa Seuranta ja arviointi Koulutuspalvelujen hankeohjausryhmä ja johto, koulujen henkilöstö, oppilaat, huoltajat, liikuntapalvelut ja kouluterveydenhuolto

TOIMINTAKULUT Omavastuu käsittää seuraavat toimintakulut: Hallinnointi- ja suunnittelukulut, raportointi, tiedotus Koulujen suunnittelutyö Seuranta ja arviointi Avustus sisältää seuraavat toimintakulut (koulun oma summa) Hankkeen koordinointi, raportointi, tiedotus Liikuntalähettiläiden palkkiot Koulutuskulut Liikuntaväline/-varustesetit kouluille, lasku sivistystoimeen Marika Nyströmille. Laskuun tulee laittaa viitteeksi ”Liikuntahanke”, alv sisältyy noihin summiin, se ei siis voi tulla summien päälle

KÄYTÄNNÖN TOTEUTUS Kouluihin omat ohjaustiimit Liikuntatuokioiden suunnitteleminen koulujen lukujärjestykseen osaksi tunteja ja välitunteja Liikuntaa tuntien sisällä, lounastauolla, välitunneilla ja ennen-ja jälkeen kouluajan Koulun oppilaiden ja henkilöstön (opettajat, koulunkäyntiavustajat, kouluterveydenhuolto) kouluttaminen Vapaa-ajan liikuntaharrastuksen pariin ohjaaminen ja innostaminen: mm. seuraesittelyjen avulla Välituntiliikuntavälineiden hankinta ja niiden aktiivinen käyttäminen kouluissa Oppilaiden osallistaminen esim. toiminnan suunnittelussa ja järjestämisessä, tavoitteiden asettamisessa ja ideointityössä Toiminnan seuranta Vanhempien rooli viestinnässä ja kannustamisessa erittäin tärkeä

YHTEINEN SUUNNITELMA Koulun oma vastuuhenkilö Ohjausryhmä laatii koulukohtaisen suunnitelman Viestintä opettajille, oppilaille ja vanhemmille Koko koulu mukaan toimintaan, esim. tuntien aikainen liikunta suunnitellaan luokkakohtaisesti, valitaan innostajia oppilaiden keskuudesta, oppilaat suunnittelevat kampanjoita yms. Sovitaan tapaamisista Sähköpostiyhteys MITÄ HYVÄÄ OLEMASSA OLEVAA VOIDAAN HYÖDYNTÄÄ? MITÄ UUTTA JA INNOVATIIVISTA TARVITAAN? TYÖNJAKO JA VASTUUT?

KÄVELYKAMU HAASTAA KOULUT Ota haaste vastaan ryhmäsi kanssa ja Kävele ikäihmisen kamuna. Yksittäiset kuntalaiset, oppilaitokset, koulut, kotihoito, yhdistykset, yritykset ja urheiluseurat tekemään kävelytempauksia Yhteys

KIITOS!