Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE 17.8.2016.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
Advertisements

SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Helsingin terveydenhuollon oma ja ulkoinen palvelutuotanto Nykytila ja tulevaisuus.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
1 Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta.
Sote –uudistus järjestöjen näkökulmasta , Järjestöjohdon foorumi, Siuntio Johtaja Riitta Särkelä.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
1 Sote-uudistuksen lainsäädäntö ja toimeenpano Muutosjohtaja Sinikka Salo, STM Satakunta
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmä
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Palveluiden muutosten vaikutukset
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen Esittäjä + päivämäärä.
Palvelutoiminta haastaa vapaaehtoistoiminnan vai toisin päin? Järjestöt - kansalaistoiminnan koordinoijia vai palveluntuottajia Puheenjohtaja / STKL Raimo.
Terveyspalvelujen tulevaisuus kunnissa Yhteenveto kuntapäättäjien ja kuntalaisten parissa toteutettujen tutkimusten tuloksista.
SOTE-uudistus hyvinvointi- investointina Kuopion Asumisen päivät 2016 Jussi Ahokas, pääekonomisti, Hyvinvointitalous-tiimin päällikkö, SOSTE.
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
Palveluseteliseminaari Kajaani Suomen Yrittäjät Elinkeinoasioiden päällikkö Kari Jääskeläinen.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Valtakunnalliset linjaukset Mitä tavoitellaan ja miksi Lait ja asetukset Järjestäminen ja tuottaminen Konsernikuvaus Rahoitus ja omaisuus Valtakunnallinen.
KUNTASTRATEGIA 2015 MENESTYKSEN PERUSPILARIT. PERUSTURVAN TOIMIALA Perusturvan toimialan tehtävänä on järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja,
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Sote lainsäädännön viimeisin luonnos
Yhteistyösopimuksen laadinta
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Sote-uudistuksen nykyvaihe
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Terveisiä kentältä erikoissairaanhoidon näkökulmasta
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
Soitesta uuteen maakuntaan Sote-näkökulma maakuntauudistukseen
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Vaikuttamistyö – Tavoitteet maakunnallisiin strategioihin (Maakuntastrategia ja sen osana tehtävä sote-palvelustrategia ja palvelulupaus) Erityisasiantuntijat.
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Vaikuttamistyö – Tavoitteet maakunnallisiin strategioihin V-S sote-valmistelun järjestöryhmä/intressiryhmien kuulemiset Erityisasiantuntija.
Kasvupalvelut maakuntakonsernissa
Määräys käyttöoikeuksien perusteista
TAHE keskitetty toimintamalli
Asiakkaan valinnanvapaus
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
kehittämisjohtaja Siun sote, sote –asiantuntija Meijän maakunta
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Järjestöjen sosiaali- ja terveyspalvelut 2017
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Maakunnan hallintosääntö
Asiakasmaksulainsäädännön uudistaminen
Tähän tarvittaessa otsikko
Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (toinen tapaaminen)
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Esittäjän nimi ja päivämäärä
Sote- ja maakuntauudistus
Hallitusneuvos Päivi Salo
Esityksen transkriptio:

Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE

Neuroliitto palveluntuottajana Neuroliitto oli vuoteen 2015 asti MS-liitto. -Vaikeavammaisten vaativa lääkinnällinen kuntoutus -Harkinnanvarainen yksilöllinen kuntoutus -Sopeutumisvalmennus- ja kuntoutuskurssit, myös avomuotoiset -Avoterapiat -Vaikeavammaisten palveluasuminen -Avustaja- ja päivätoimintapalvelut H. Ylikylä-Leiva

Neuroliitto palveluntuottajana Neuroliitto oli vuoteen 2015 asti MS-liitto. -Palvelutuotantoa ei ole yhtiöitetty -Palvelutuotannon henkilöstömäärä n. 300 ja liikevaihto v n. 19 M€ -Palveluyksiköillä (Maskun neurologinen kuntoutuskeskus, Avokuntoutus Aksoni ja palvelutalot Helsingissä, Seinäjoella ja Lappeenrannassa) omat johtajat. Hallinto- ja tukipalvelut ovat liiton yhteisiä. Yksiköillä johtokunnat, joiden rooli on neuvoa-antava. H. Ylikylä-Leiva

Palveluita tuottavan järjestön isoja kysymysmerkkejä -Julkisen talouden kehitys -Sote-uudistus -Pääsy palveluntuottajaksi -Valinnanvapaus ja asiakkaiden edellytykset käyttää sitä -Kuntien merkitys rahoitukselle jatkossa -Kelan rooli jatkossa -Sote-palveluiden hankintatavat ja –menettelyt H. Ylikylä-Leiva

Sote-palveluiden järjestäminen / pääsy palveluntuottajaksi Maakunnan järjestämisvelvollisuus: Maakunnan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelustrategia => Maakunnan palvelulaitos ja sen omistamat yhtiöt eli maakunnan palvelulaitoskonserni => Palveluntuottajan sopimus maakunnan tai maakunnan palvelulaitoksen kanssa H. Ylikylä-Leiva

Sote-palvelujen tuottaminen / pääsy palveluntuottajaksi Lakiluonnos sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisesta -Koskee sekä maakunnan järjestämisvelvollisuuden piirissä olevia että yksityisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja -Maakunnan palvelulaitoksen yhtiöt ja muut palveluita tuottavat yhteisöt samalle viivalle rekisteröinti- ja valvontamenettelyjen ja - edellytysten suhteen H. Ylikylä-Leiva

Sote-palveluiden järjestäminen / pääsy palveluntuottajaksi Maakuntalakiluonnos 55 § Palveluiden hankinta Maakunta voi velvoittaa palvelulaitoksen hankkimaan maakuntastrategiassa määritellyin perustein maakunnan järjestämisvastuulle kuuluvia palveluja muulta tuottajalta maakunnan omaa tuotantoa varten. Palvelulaitoksen hankkiessa maakunnan järjestämisvastuulle kuuluvia palveluja muulta tuottajalta sen tulee varmistaa, että tuottajalla on ammatilliset, toiminnalliset ja taloudelliset edellytykset huolehtia palveluiden tuottamisesta. Palvelulaitoksen ja palveluntuottajan sopimukseen otetaan palveluiden yhdenvertaisen saatavuuden, laadun ja vaikuttavuuden varmistamiseksi tarvittavat määräykset sekä määräykset tavoitteista palveluiden sisällölle ja tuottajan raportoinnista maakunnalle. Sopimuksessa sovitaan myös palveluiden käyttäjän ja maakunnan asukkaan oikeuksien ja vaikutusmahdollisuuksien käytännön toteuttamisesta tuottajan palvelutuotannossa. H. Ylikylä-Leiva

Sote-palveluiden järjestäminen / pääsy palveluntuottajaksi H. Ylikylä-Leiva Lakiluonnos sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä Palvelujen tuottaminen 22 § Järjestämisen ja maakunnan oman palvelutuotannon erottaminen (Sovitetaan vielä maakuntalain vastaavan säännöksen kanssa yhteen) Maakunnan on omassa toiminnassaan erotettava sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen ja palvelujen tuottaminen. Maakunnan omasta palvelujen tuotannosta ja siinä palveluiden yh- teensovittamiseksi tarvittavasta yhteistyöstä maakunnan järjestämisvastuulle kuuluvien palve- luiden muiden tuottajien kanssa vastaa maakuntalain 51 §:ssä tarkoitettu maakunnan palvelu- laitos. Maakunnan hoitaessa sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviä kilpailutilanteessa markkinoilla, tai jos palvelut ovat valinnanvapautta koskevissa säännöksissä tarkoitetun laajan valinnanvapauden piirissä, maakunnan on 1 momentissa säädetystä poiketen annettava palvelujen tuottaminen maakunnan palvelulaitoksen omistaman yhtiön tai yhteisön hoidettavaksi (yhtiöittä- misvelvollisuus). Palvelulaitos ja sen omistamat yhtiöt ja yhteisöt muodostavat maakuntalaissa tarkoitetun palvelulaitoskonsernin, jota johdetaan yhtenä kokonaisuutena ja siten, että palve- luiden käyttäjien mahdollisuudet saada integroituja palveluita turvataan.

Sote-palvelujen tuottaminen / pääsy palveluntuottajaksi H. Ylikylä-Leiva -Palveluiden laatu ja asiakaslähtöisyys vahvoina vaatimuksina kaikissa sote-uudistuksen lakiluonnoksissa mutta… -Palveluntuottajien valikoituminen (valtakunnallisen toimijan maakuntakohtaiset prosessit?) -valinnanvapauden piirissä olevien palveluiden hinnoittelu

Kiitos!