Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen Esittäjä + päivämäärä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen Esittäjä + päivämäärä."— Esityksen transkriptio:

1 Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen Esittäjä + päivämäärä

2 1. Maakunnan tehtävät

3

4

5 1.Palvelulupaus – asiakaslähtöisyys, digitaalisuus ja kustannustehokkaat palveluratkaisut 2.Selkokieltä, vähemmän byrokratiaa, lisää luottamusta 3.Yrittäjien yhdenvertaisuus 4.Yhden luukun periaate kunnissa ja maakunnissa 5.Järjestämisvastuu maakunnalla – tuotanto monituottajamallilla 6.Yrittäjän ääni – Suomen Yrittäjien alue- ja toimialajärjestöjen edustajat mukaan valmisteluun Lähde: Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen, 2016, www.yrittäjät.fi/kunta Maakunnista vahvoja elinkeinotoimijoita

6 2. Sote

7 Valinnanvapauden pitää toteuttaa sote-uudistuksen tavoitteita: 1.kansalaiset pääsevät nopeammin hoitoon 2.palveluja ohjaa asiakaslähtöisyys 3.palveluketjut ovat sujuvia 4.palvelujen laatu ja vaikuttavuus paranee 5.palvelut tuotetaan kustannustehokkaammin Lähde: http://alueuudistus.fi/soteuudistus/tavoitteet Enemmän terveyttä samalla rahalla

8

9 Asiakas valitsee itselleen ensisijaisen palvelutuottajan, joka toimii myös asiakkaan palveluohjaajana. Asiakkaat voivat listautua valitsemalleen palveluntuottajalle oli tämä minkä kokoinen tahansa ja kenen tahansa omistama. Ensisijaiselta palvelutuottajalta asiakas saa peruspalvelut, jotka kuuluvat kapitaatiokorvaukseen. Ensisijaisella palvelutuottajalla eli palveluohjaajalla on merkittävä rooli asiakkaansa hoidon koordinoinnissa ja integroinnissa. Lähde: Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen tiivistelmä Asiakas valitsee

10 Ensisijainen palveluntuottaja saa perusrahoituksen listautuneiden asiakkaiden määrän perusteella. Tähän ns. kapitaatiokorvaukseen kuuluu erikseen määriteltyjen peruspalvelujen tarjoaminen ja tuottaminen sekä asiakkaan palveluohjaajana toimiminen. Ensisijainen palvelutuottaja toimii myös portinvartijana lisäpalveluihin, jotka tuotetaan palvelusetelillä. Jos asiakas tarvitsee valinnanvapauden piiriin kuulumattomia erikoispalveluita, hän valitsee hoitopaikan nykyiseen tapaan yhdessä lähettävän lääkärin kanssa. Lähde: Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen tiivistelmä Ensisijainen palveluntuottaja ohjaa ja vartioi

11 kannustaa palveluntuottajia asiakaslähtöiseen toimintaan, mutta ei luo ei-toivottua kannustetta palvelujen ylituottamiseen. antaa perusrahoitusta toimintaympäristön ylläpitoon ja varmistaa, että palvelut ovat saatavilla. Jos kapitaatiorahoitukseen kuuluva palvelupaketti on liian laaja, se sulkee pk-yritykset pois tuottajakunnasta muodostaa selkeän markkinoilletulon esteen johtaa muutaman harvan toimijan markkinaan. Lähde: Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen tiivistelmä Perusrahoitus kapitaatiokorvauksella

12 Kun ensisijainen palvelutuottaja havaitsee asiakkaan tarvitsevan kapitaatiokorvaukseen kuulumattomia palveluja, palveluntuottaja määrittelee palvelutarpeen ja osoittaa palvelusetelin tarvittavaan palveluun. Asiakas itse valitsee hyväksyttyjen palvelutuottajien joukosta, keneltä hän tämän palvelun ostaa. Kaikki palveluntuottajat ovat samalla viivalla, ja palveluseteli toimii maksuvälineenä nykyisen palvelusetelijärjestelmän tapaan. Lähde: Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen tiivistelmä Palvelusetelillä eteenpäin

13 1.Laaja ja vahva valinnanvapaus osana uudistusta 2.Kaikki mukaan tuottajiksi samoilla ehdoilla 3.Asiakasmäärään perustuva perusrahoitus kannustaa palveluntuottajia asiakaslähtöiseen toimintaan 4.Laajemmassa perustasossa kehitetty palvelusetelimalli 5.Ensisijaisen palveluntuottajan valinta määräajoin 6.Palveluohjaaja portinvartijana 7.Lisää digitaalisia palveluita ja jaettua tietoa 8.Työterveyshuolto ennallaan Lähde: Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen, 2016, www.yrittäjät.fi/kunta Valinnanvapaus uudistaa sote-palvelut

14 3. Verotus ja rahoitus

15

16 1.Osa kunnallisverosta valtiolle meneväksi sote-veroksi 2.Sava-sh-malli aiheuttaa vähiten muutoksia 3.Rahojen jakajaksi Kela 4.Rahoitus kohdennettava yksilö- eli potilastaholle sekä selvitettävä malli perusrahoitukselle 5.Monikanavaisuutta yksinkertaistettava – tehokkuuteen sidottuja kannusteita myös kuntien terveyden ja hyvinvoinnin edistämiselle 6.Kuntien tulee ensisijaisesti itse löytää ratkaisut kunnallisverojen alentamiseen Lähde: Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen, 2016, www.yrittäjät.fi/kunta Kokonaisveroaste ei saa nousta

17 4. Hankinnat

18

19 1.Tarvitaanko yhteishankintayksikköä? vaarana hankintojen keskittyminen jos yhteishankintayksikkö syntyy, se koordinoi, ei tee hankintoja 2.Kilpailu- ja kuluttajavirastolle tehokkaat keinot valvontaan yrityskauppavalvonta sote-palveluihin estämään markkinoiden keskittymistä määräaikainen toimielin arvioimaan kilpailuneutraliteettia 3.Tukipalvelut sekä kiinteistöjen ja palveluiden yhtiöittäminen neutraalisti Lähde: Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen, 2016, www.yrittäjät.fi/kunta Kilpailuneutraliteetti keskiöön – resurssit kuntoon

20 5. Vaalit ja vaikuttaminen

21 Itsehallintoalueen vaalit pyrittävä järjestämään kuntavaalien yhteydessä, siirretään vaalit syksylle 2017 Näin esiin ”elinkeinopolitiikka” ja elinvoimakysymys Vaikka sote on taloudellisestikin uudistuksen merkittävin kokonaisuus, tulisi kaikessa valmistelussa huomioida myös itsehallintoalueille aiotut muut tehtävät Yrittäjäjärjestö edustaa asiantuntemusta parhaalla mahdollisella tavalla Suomen Yrittäjät edellyttää, että kunkin maakunnan alueella SY:n aluejärjestöt pyydetään mukaan virallisiin, uudistusta valmisteleviin toimielimiin Lähde: Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen, 2016, www.yrittäjät.fi/kunta Vaalit tärkeät nivelvaiheessa

22 Lue koko raportti www.yrittäjät.fi/kunta

23


Lataa ppt "Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen Esittäjä + päivämäärä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google