Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (toinen tapaaminen)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (toinen tapaaminen)"— Esityksen transkriptio:

1 Pirkanmaan sote- uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat
Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (toinen tapaaminen) Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma

2 Sisältö: Lyhyt yhteenveto tapaamisen sisällöstä (dia 3)
Valmistelun ajankohtaiset – (diat 4-6) Ennakkotuloksia (hyte) 12.6 julkaistavasta Sosiaalibarometri 2017 (dia 7) Tiedoksi, linkkejä ajankohtaisiin asioihin sote- ja maakuntauudistukseen liittyen (dia 8) Maakuntien tulevat strategiat ja palvelulupaus (diat 9-11) Seuraava tapaaminen: keskiviikko 6.9 klo: 10-12, KVTL –Tulppaanitalo, Pinninkatu 51 (kokoustila ilmoitetaan myöhemmin)

3 Lyhyt yhteenveto tapaamisen sisällöstä
Marita Viertonen esitteli MLL:n toimintaa – lyhyt historiakatsaus toiminnan kehittymisestä tähän päivään. Keskustelua Järjestöt 2.0 – hankkeista. Valtakunnallinen koordinaatiohanke (SOSTE) ja maakunnallisista koordinaatiohankkeista. Hankkeista lisätietoa diat 4-5. Pirkanmaan 2.0 –hanke herätti vilkasta keskustelua ja osallistujilta saatiin hyviä näkökulmia niistä asioista joita hankkeessa olisi huomioitava mm: kaikkien toimijoiden osallistaminen, tiedottaminen/ viestintä. Tiedoksi tuleva STM:n muutosjohtajien maakuntakierros – syksy ja teemana hyte (kts. Dia 6) Tiedoksi myös muita uudistuksen valmisteluun liittyviä asioita dia 8 Maakuntien tulevat strategiat ja palvelulupaus asiaa ei ehditty käsitellä (diat 9-11), eikä myöskään uudistuksessa mukana olevien toimijoiden kuulumisia.

4 Valmistelun ajankohtaiset
Valtakunnallisen valmistelun kotisivut Pirkanmaa2019 Innokylä – työtilan uutiset Järjestöt 2.0 koordinaatiohanke: STEA esittää SOSTElle sote- ja maakuntauudistukseen liittyvää koordinaatiohanketta. Koordinaatiohankkeen tehtävänä on 18 maakunnallisen hankkeen sisäisen verkostoitumisen, yhteistyön ja vuorovaikutuksen tukeminen koulutuksen, viestinnän ja vaikuttamistyön keinoin. Sekä tukea järjestöjen aktiivista osallistumista sote- ja maakuntauudistuksen valmisteluun ja toteuttamiseen. Pirkanmaalla järjestöyhteistyöllä toteutettava Järjestö 2.0 – Järjestöt Pirkanmaan terveyden ja hyvinvoinnin edistäjinä -hanke edistää järjestökentän kunta- ja maakunta-yhteistyötä Pirkanmaan alueella, rakentaa Pirkanmaalle järjestöverkostoja sekä parantaa järjestöjen välistä viestintää ja järjestöverkostoista ulospäin suuntautuvaa viestintää

5 Järjestöjen maakunnalliset hankkeet yhteistyörakenteen vahvistamiseksi
Lapin sosiaali- ja terveysturvayhdistys ry Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys ry (Oulu) MLL Kainuun piiri ry Kosti ry (Keski-Pohjanmaa) Kuopion Invalidit ry Vaasan Seudun yhdistykset ry Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry Yhteisöjen Yhdistys ry Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki Etelä-Savo SOSTE Kumppanuustalo Artteli ry (Tampere) Satakunnan yhteisöt ry Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysturva ry (Lahti) Hämeen Setlementti (Hämeenlinna) Varsinais-Suomen muistiyhdistys ry Kymen-Karjalan Sosiaali- ja Terveysturva ry Helsingin ja Uudenmaan näkövammaiset ry Järjestö mukana muutoksessa -avustusohjelman kansallinen koordinaatiohanke SOSTEssa AKn

6 STM:n Hyte- kierros: Muutosjohtajien uusi kierros syksyllä, painottuu hyteen – (STM, OKM, VM, Kuntaliitto, THL, TTL ja SOSTE) Ensi syksyksi suunniteltu aluekierros on osa sote-ja maakuntauudistuksen toimeenpanoa sekä ministereiden Rehula ja Grahn-Laasonen Suomi 100 toimeksiantoa. Keskeistä on hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, erityisesti terveysliikunta, kuntien tukeminen, järjestöjen vahva rooli - erityisesti kansanterveys- ja liikuntajärjestöt.  Organisoituminen: Alueille on muodostumassa hyte-yhdyshenkilöverkosto. Kiertueen ajankohdat ja paikkakunnat julistetaan kesäkuun alussa, ohjelma kesälomien jälkeen

7 Hyte tulevissa rakenteissa (Sosiaalibarometri 2017)

8 Tiedoksi Järjestöjen yhteinen kannanotto
Järjestöjen vetoomus ministeri Rehulalle SOSTEn lausunto valinnanvapaudesta ( ) SOSTEn lausunto sosiaali- ja terveysvaliokunnalle sote- ja maakuntalakipaketista ( ) Infografiikka (Valinnanvapaus) STM: Yleishyödyllisten yhteisöjen toimintaedellytykset halutaan turvata sote- ja maakuntauudistuksessa

9 Maakuntastrategia Maakuntalaki 35§
Maakunnalla on oltava strategia, jossa maakuntavaltuusto päättää maakunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Maakunnan strategiassa tulee ottaa huomioon: 1) asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen maakunnan tehtäväalalla; 2) palvelujen järjestämistä ja tuottamista koskevat strategiset linjaukset; 3) maakunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet; 4) alueiden, alueiden käytön, elinympäristön laadun ja alueen elinkeinojen kehittäminen; 5) omistajapolitiikka; 6) henkilöstöpolitiikka; 7) asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet.

10 SOTE -palvelustrategia Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä, 2. luku, 14§
Sote-palvelustrategian laatiminen osana maakuntastrategia (Järjestämislaki 14§) SOTE -palvelustrategiassa maakunta päättää myös: Mitä palveluja asukkaille tarjotaan ja miten sovitetaan yhteen valinnanvapauden piirissä olevat palvelut ja muut sosiaali- ja terveyspalvelut Myös palveluntuottajan on varmistettava, että palvelukokonaisuudet ja palveluketjut toimivat sovitusti. Maakunta päättää palvelustrategiassa myös yksityisiltä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelun tuottajilta hankittavien palvelujen vähimmäismäärää koskevat tavoitteet. Palvelustrategiassa on määriteltävä, mikä osa hankinnoista kilpailutetaan palvelujen innovatiivisuutta ja kustannusvaikuttavuutta parantavien uusien ratkaisujen kehittämiseksi. Uusi laki sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisesta säätelee maakunnan tuottamia sosiaali- terveyspalveluja sekä yksityisiä sosiaali- ja terveyspalveluja – lailla halutaan varmistaa asiakkaan ja potilaan turvallisuus sekä laadultaan hyvät palvelut Maakunnan järjestämisvastuulla olevan sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen perustuu palveluja koskevaan erityislainsäädäntö. Näiden palvelujen toteuttamiseksi omalla alueellaan maakunnan on laadittava sosiaali- ja terveydenhuollon palvelustrategia. Palvelustrategia laaditaan toiminnan ja talouden suunnittelua ja johtamista varten. Suunnitelman ensisijaisena tavoitteena on määritellä miten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut toteutetaan maakunnassa

11 Maakunnan palvelulupauksen laatiminen Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen, 2. luku, 15§
Maakunnan palvelulupaus on maakunnan asukkaille osoitettu tahdonilmaisu siitä, miten maakunta toteuttaa sosiaali- ja terveyspalvelut. Lupaus koskee ensisijaisesti tuottajia: palvelulupaus ei muuta lailla säädettyä maakunnan velvoitetta järjestää sosiaali- ja terveydenhuolto. Palvelun tuottajan on noudatettava maakunnan palvelustrategiaa ja palvelulupausta. Palvelulupauksessa maakunta asettaa tavoitteet sille, miten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut toteutetaan maakunnan asukkaiden tarpeet ja paikalliset olosuhteet sekä edellä 4 §:ssä säädetty palvelujen saatavuus ja saavutettavuus huomioon ottavalla tavalla. Maakunnan palvelulupauksessa on otettava huomioon sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnalliset tavoitteet. Maakunnan on julkaistava palvelulupauksensa julkisessa tietoverkossa ja muilla lupauksen julkisuutta edistävillä tavoilla. 15§ Maakunnan palvelulupaus: Palvelulupauksen määrittäminen (Palvelulupaus tulee sote-järjestämisstrategian kautta (mm. palveluverkon määrittely, hoitoon pääsyn määräajat…) Sen tarkoituksena on myös lisätä toiminnan avoimuutta ja siten kehittää palvelujen laatua, vaikuttavuutta ja kustannusvaikuttavuutta. Palvelulupaus ei koskisi laajemmin sosiaaliturvaa, palvelulupaus ei ole oikeudellisesti sitova


Lataa ppt "Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (toinen tapaaminen)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google