Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, 9.12.2015 Koulutuksen arviointikeskus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
Advertisements

Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Minä oppijana 1 ov..
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Tutkintosuoritusten arviointi
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Ongelmaperustainen oppiminen
VERKKOPEDAGOGIIKKA – OPPIMISEN TAVAT VERKOSSA Jari Sarja
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
OPS-ajatuksia.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Oppimisen psykologiaa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessien määrittäminen Tapaaminen Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston edustajien kanssa Pekka Linna,
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit Synergiaryhmä Pekka Linna, CSC.
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit Tapaaminen Turun ammattikorkeakoulun ja Åbo Akademin edustajien kanssa Pekka Linna, CSC.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Prosessit Määrittäminen, mallintaminen,kehittäminen Pekka Linna, CSC TY,
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit Tampereen tapaaminen, Pekka Linna, CSC.
Palvelukuvaustyö Pekka Linna, CSC Synergiaryhmä
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Prosesseista palveluihin
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit
9. Oppimisen psykologinen perusta
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
SYVÄJOHTAMINEN Lyhyt esittely.
Yhteisopettajuus arjessa
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Volitioprosessi, tahdon!
Evästystä paikalliseen ops-työhön
OSAAMISEN KARTTUMINEN TYÖELÄMÄN TOIMEKSIANTOJEN KAUTTA
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus

Taustaa Korkeakoulujen tietohallintoverkostot esittivät toivomuksen, että opiskelun ja opetuksen prosessit mallinnettaisiin tavoitteena on määritellä äärellinen määrä aliprosesseja opiskelulle ja opetukselle tämän mallin avulla tunnistetaan kussakin korkeakoulussa eri osaprosesseille tarjolla olevat (IT-)palvelut näiden listojen avulla on mahdollista yhdessä tunnistaa päällekkäisyydet katvealueet yhteiset kehittämispolut

Miksi tällainen toivomus esitettiin? Opettajat tekevät yhteistyötä tietohallinnon kanssa Tietohallinnon edustajien on hyvä pystyä ymmärtämään, mitä tarpeita sille yritetään ilmaista Tietohallinnon toimijat tekevät myös yhteistyötä keskenään Tietohallinnon edustajien on hyvä ymmärtää, mihin liittyvästä ratkaisusta heidän kollegansa heille puhuvat Tietohallinnon toimijat ovat myös proaktiivisia Tietohallinnon edustajien on hyvä pystyä ilmaisemaan, mihin asioihin heillä saattaisi olla ratkaisu Opettajat tekevät yhteistyötä keskenään yli organisaatiorajojen Ja tietohallinnon edustajat ovat mukana osaltaan mahdollistamassa tätä yhteistyötä

Mitä on opiskelu ja mitä mallintaa? Ei ole tarkoitus mallintaa yksittäisen kurssin opintohallintoprosessia: Kurssi-ilmoittautuminen Suoritusmerkintä ja sen hallinnoiminen On tarkoitus tavoittaa se, mikä on arvokasta korkeakoulun opetuksessa ja opiskelussa Se lienee kaiketi oppiminen Ja opetus … tähän palaan myöhemmin

Oppiminen – koska, missä? Yhden kurssin sisällä? Yhden ”oppimisteon” sisällä? Opintojen aikana?

Oppimisen ja opiskelun etsiminen Ihmiset Jo tavattu: Sari Lindblom-Ylänne Anne Nevgi Tänään tavataan: KKA:n ryhmä Tulossa Kirsi Reiman, TTY Ehdotettuja Jaakko Kurhila, HY Kirsti Lonka, HY Kai Hakkarainen, HY Kirjallisuus Lähinnä kasvatuspsykologiaa Jonkin verran myös yliopistopedagogiikkaa

Havaintoja kirjallisuudesta Yksiselitteistä oppimisen tai opiskelun prosessia ei tunnu löytyvän Viitteitä kyllä löytyy: ”tämä vaikuttaa oppimisen prosessiin …” ”oppimista voidaan ajatella prosessina, jossa on vaiheita …” Käsitteellisesti jäsentymätön ilmiökenttä Oppimisen ja oppimisen tulosten ero ei ole selkeä Oppimisen ja opiskelun ero ei ole selkeä Opiskelussa käytännön toimien ja ihmisen mielen prosessien ero ei ole selkeä

Havaintoja oppimisesta ja opiskelusta Oppimiseen ja opiskeluun liittyviä mielen ilmiöitä Metakognitio Itsesäätely Motivaatio Ja kaikkiin näihin liittyen palautteen merkitys

Käsitteen määrittelyä Oppimisen tuloksia ovat uudet tiedot ja valmiudet: tämä on kykyä Oppiminen on näiden uusien tietojen ja valmiuksien omaksumista tai kehittämistä: tämä on muutos Opiskelu on sen muutoksen aikaansaamista, joka tuottaa muutoksen kyvyissä: tämä on toimintaa

Ensimmäinen malli

Arvio ensimmäisestä mallista (+) Kuvaa melko hyvin toimintaa tai ”älykästä toimintaa” yleisellä tasolla Mallin avulla voidaan kuvata iteraatioita voidaan kuvata eri tasoja, joilla iteraatioita tapahtuu voidaan kuvata motivaation, itsesäätelyn ja metakognition rooli ja merkitys

Arvio ensimmäisestä mallista (-) Uhkaa hukata Vuorovaikutustaitojen kehittymisen Itsetuntemuksen kehittymisen Tiettyyn kulttuuriin kasvamisen Arvojen omaksumisen Eli ei pysty kuvaamaan sitä oppimista, joka on ei-tietoista Yhteisöllistä Ei välttämättä myöskään toimi viestinnällisesti

Mahdollinen ratkaisu Tuotetaan hajanainen malli, jossa on Tietoisen tavoitteellisen opiskelun mikrotason kuvaus Asiantuntijaksi kehittymisen ulottuvuuksia ja vaiheita (opettaja!) Yleisten taitojen kehittymiseen liittyviä huomioita Tarkoituksena oli alun alkaenkin tuottaa täydellisen ja tyhjentävän mallin sijaan välineitä keskustelulle

Seuraavat askeleet Pallomallin pallojen avaaminen Motivaation, itsesäätelyn ja metakognition paikkojen näyttäminen Muiden tarpeellisten osien tunnistaminen ja kirjaaminen

Kiitos