Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessien määrittäminen Tapaaminen Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston edustajien kanssa 15.2.2016 Pekka Linna,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessien määrittäminen Tapaaminen Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston edustajien kanssa 15.2.2016 Pekka Linna,"— Esityksen transkriptio:

1 Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessien määrittäminen Tapaaminen Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston edustajien kanssa 15.2.2016 Pekka Linna, CSC

2 Työ ja sen tavoitteet Tavoitteena on tuottaa opiskelusta ja opetuksesta malli, jonka avulla voidaan keskustella näille tarjottavasta tuesta: Tunnistaa katvealueet ja päällekkäisyydet Tunnistaa yhteiset kehittämispolut Opiskelija omistaa toki opiskelun, opettaja/yksikkö omistaa opetuksen, mutta muidenkin sidosryhmien on hyvä hahmottaa mitä tehdään ja mihin pyritään Selvityshenkilö (Pekka Linna) perehtyy kirjallisuuteen ja tapaa asiantuntijoita ja tuottaa ehdotuksen, jota koeponnistetaan ja kehitetään edelleen

3 Työn taustaa 1: Opetushenkilökunnan tarpeet Educause Faculty Survey / Aalto University (2014): Question: What technology has the greatest potential positive impact on your faculty role? Answer: No specific technology but rather a new vision of what education is and then broad support for that. Currently there is only support for traditional in-class lectures and some material distribution

4 Työn taustaa 2: KOOTuki-ryhmän tarpeet Korkeakoulujen ja Opetushallituksen opintohallinnon ja tietohallinnon yhteistyöryhmä eli KOOTuki-ryhmä 9.10.2014: Nyt tehtävän työn tavoitteena on tunnistaa äärellinen määrä aliprosesseja opiskelulle ja opetukselle Tämän jälkeen määritellään tietojärjestelmien tuottamia palveluita eri osaprosesseille Tunnistetaan katvealueet ja päällekkäisyydet ja yhteiset kehittämispolut On eri asia mitkä ovat niiden järjestelmien tuotenimet, joilla näitä palveluita tuotetaan; tätä tasoa ei käsitellä tässä yhteydessä

5 Työn taustaa 3: Kansalliset tilannekuvat

6 Työn taustaa 4: Ensimmäiset ajatukset Opiskelun prosesseihin on mahdollista ottaa esimerkiksi seuraavia näkökulmia oppimisprosessi jatkuvana oppimisena (vrt. tutkivan oppimisen kehä) opiskeluprosessi hallinnollis–käytännöllisenä prosessina (kurssille ilmoittautuminen jne.) opintokokonaisuuden suorittaminen oppimisprojektina (tiedon kerääminen, asiaan perehtyminen, oppimistavoitteiden hahmottaminen tai asettaminen jne.) opiskelijan prosessi sosiaalistumisen ja identiteetin rakentamisen prosessina (ensimmäisen vuoden kokemus jne.) kompetenssien kehittymisen prosessit (asiantuntijuuden kehittyminen / käytännön taidot jne.) Tarkastelunäkökulmat voivat tuottaa keskenään ristiriitaisia arvioita tilanteista Ristiriitaisiin arvioihin on useampia reagointitapoja tietystä näkökulmasta hahmottunut aukkopaikka voidaan haluta täyttää tiettyä näkökulmaa priorisoida toisten ylitse ja jättää aukot täyttämättä Päätösvalta jää niille, jotka osallistuvat keskusteluun, mutta työ antaa siihen jäsennyksiä välineeksi. Ei tuoteta ja tarjota yhtä välinettä, niin että "jossain hallinnossa päätetään, mitä opetus ja opiskelu on” Sen sijaan mahdollisimman yhteisöllisesti kehkeyttämällä tuotetaan "opiskelun viitearkkitehtuureja" ja "opetuksen viitearkkitehtuureja", joiden avulla keskustelussa ja päätöksenteossa ja kehitystyössä päästään eteenpäin.

7 Työn taustaa 5: Yhteistyöavaukset Valtakunnallisia avauksia opiskelun ja opetuksen digitalisointia koskevan yhteistyön suuntaan Fucio-verkoston järjestämä DOO-seminaari Turussa Oulun yliopiston järjestämä Kutsu opetuksen digiloikkaan Oulussa 27.1.2016 Molemmissa tapahtumissa oli tarpeen työstää huomattavan paljon tilaisuuden fokusta: ”Mistä puhumme, kun puhumme opiskelun ja opetuksen digitalisoinnista?”

8 Mitä on opiskelu ja mitä siis pitäisi mallintaa? Ei ole tarkoitus mallintaa yksittäisen kurssin opintohallintoprosessia Kurssi-ilmoittautuminen Suoritusmerkintä ja sen hallinnoiminen On tarkoitus tavoittaa se, mikä on arvokasta korkeakoulun opetuksessa ja opiskelussa Se lienee kaiketi oppiminen

9 Mitä on opiskelu ja mitä siis pitäisi mallintaa? Ei ole tarkoitus mallintaa yksittäisen kurssin opintohallintoprosessia Kurssi-ilmoittautuminen Suoritusmerkintä ja sen hallinnoiminen On tarkoitus tavoittaa se, mikä on arvokasta korkeakoulun opetuksessa ja opiskelussa Se lienee kaiketi oppiminen (Ja opetus)

10 Oppiminen – koska, missä? Yhden kurssin sisällä? Yhden ”oppimisteon” sisällä? Opintojen aikana?

11 Ehdoteltuja haastateltavia Aalto: Jukka Parviainen, Markus Torkkeli, (Lauri Saarinen) Arene: Riitta Rissanen Haaga-Helia: Hannu Kotila HY: Kirsti Lonka, Kai Hakkarainen, Jaakko Kurhila, Minna Autio, Chiera Lombardini ISY: Tommi Haapaniemi Karelia: Pekka Auvinen Laurea: Katariina Raij Metropolia: Juha Lindfors, Osmo Troberg, Marjaana Hanki, Tiina Kokko Novia: Bettina Backström- Widjeskog OY: Sanna Järvelä TTY: Terhi Yli-Nieminen

12 Tavattu ja tulossa Kasvatustieteen päivien työryhmä Sari Lindblom-Ylänne (HY) Anne Nevgi (HY) Kati Isoaho, Matti Kajaste, Touko Apajalahti (Karvi) Liisa Ahlava (TaY), Päivi Karttunen (Tamk), Kirsi Reiman (TTY) Minna Scheinin (Turun amk), Tove Forslund (ÅA), Gurli-Maria Gardberg (ÅA) Tulossa tapaaminen Turun yliopiston asiantuntijoiden kanssa (Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Mari Murtonen, Minna Vuorio-Lehti)

13 Löydetty kotimainen kirjallisuus Kansanen ja opetus-opiskelu-oppiminen -artikkelit Lehtinen, Kuusinen & Vauras: Kasvatuspsykologia Lindblom-Ylänne & Nevgi: Yliopisto-opettajan käsikirja Lonka, Hakkarainen & Lipponen: Tutkiva oppiminen Nurmi, Ahonen, Lyytinen, Lyytinen, Pulkkinen & Ruoppila: Ihmisen psykologinen kehitys Siljander: Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen Vehviläinen: Ohjaustyön opas Aalto-yliopiston opettajalle tuotettu pedagoginen materiaali

14 Löydetty ulkomainen kirjallisuus Biggs, John. Teaching for Quality Learning at University. Toinen painos. Trowbridge: Open University Press, 2006. Boud, David ja Feletti, Graham. Ongelmalähtöinen oppiminen. Uusi tapa oppia. Helsinki: Terra Cognita, 1999. Entwhistle, Noel, toim. New Directions in Educational Psychology 1. Learning and Teaching. Basingstoke: The Falmer Press, 1985. Flavell, John. Metacognition and Cognitive Monitoring. A New Area of Cognitive- Developmental Inquiry. American Psychology, Vol. 34, No. 10, 906-911, 1979. Gagné, Robert. The Conditions of Learning. Kolmas painos. USA: Holt, Rinehart and Winston, 1977. Marton, Ference, Hounsell, Dai ja Entwistle, Noel, toim. The Experience of Learning. Toinen painos. Edinburgh: Scottish Academic Press, 1997. Zimmermann, Barry. Becoming a Self- Regulated Learner: An Overview. THEORY INTO PRACTICE, Vol. 41, No. 2, 2002. …

15 Havaintoja kirjallisuudesta Yksiselitteistä oppimisen tai opiskelun prosessia ei tunnu löytyvän Viitteitä kyllä löytyy: ”tämä vaikuttaa oppimisen prosessiin …” ”oppimista voidaan ajatella prosessina, jossa on vaiheita …” Oppimisen ja oppimisen tulosten ero ei ole selkeä Oppimisen ja opiskelun ero ei ole selkeä Opiskelussa käytännön toimien ja ihmisen mielen prosessien ero ei ole selkeä

16 Havaintoja oppimisesta ja opiskelusta Oppimiseen ja opiskeluun keskeisesti vaikuttavia mielen prosesseja ovat metakognitio itsesäätely motivaatio Yleisesti voi todeta, että keskeistä on opiskelijan suhde itseensä; sekä tämän muotoutumisessa palautteen merkitys on suuri

17 Käsitteen määrittelyä Oppimisen tuloksia ovat uudet tiedot ja valmiudet: tämä on kykyä Oppiminen on näiden uusien tietojen omaksumista ja/tai valmiuksien kehittymistä: tämä on muutos Opiskelu on sen muutoksen aikaansaamista, joka tuottaa muutoksen kyvyissä: tämä on toimintaa

18 Opiskelu: ensimmäinen malli

19

20 Arvio ensimmäisestä mallista (+) Kuvaa melko hyvin toimintaa tai ”älykästä toimintaa” yleisellä tasolla Mallin avulla voidaan kuvata iteraatioita voidaan kuvata eri tasoja, joilla iteraatioita tapahtuu voidaan kuvata motivaation, itsesäätelyn ja metakognition rooli ja merkitys

21 Ensimmäinen malli

22 Arvio ensimmäisestä mallista (-) Uhkaa hukata Vuorovaikutustaitojen kehittymisen Itsetuntemuksen kehittymisen Tiettyyn kulttuuriin kasvamisen Arvojen omaksumisen Eli ei pysty kuvaamaan sitä oppimista, joka on Ei-tietoista Yhteisöllistä Aukeaa hankalasti Viestinnällisesti haasteellinen (?)

23 Toinen malli: neljä eri lähestymistapaa Tutkintotavoitteisen opiskelun (makro)prosessi Ensimmäisen vuoden kokemus, opiskelijaidentiteetti, ammatti-identiteetti, valmistuminen/lopputyö Opiskelu (monitasoisena iteratiivisena) prosessina, jossa tapahtuu oppimista Merkittäviä asioita mm. itsesäätely, motivaatio, metakognitio Opiskelu suhteina Opiskelijan suhteet opiskeltavaan asiaan, opettajaan, materiaaleihin, tehtäviin ja muihin opiskelijoihin Opiskelu joukkona yleisluonteisia toimintoja, jotka sisältyvät useimpiin opiskeluprosesseihin riippumatta niiden rakenteesta Tiedon etsiminen, tiedon rakenteiden hahmottaminen, opitun soveltaminen kognitiivisessa prosessissa, opitun soveltaminen praktisessa prosessissa

24 Työn taustaa 4: Ensimmäiset ajatukset Opiskelun prosesseihin on mahdollista ottaa esimerkiksi seuraavia näkökulmia oppimisprosessi jatkuvana oppimisena (vrt. tutkivan oppimisen kehä) opiskeluprosessi hallinnollis–käytännöllisenä prosessina (kurssille ilmoittautuminen jne.) opintokokonaisuuden suorittaminen oppimisprojektina (tiedon kerääminen, asiaan perehtyminen, oppimistavoitteiden hahmottaminen tai asettaminen jne.) opiskelijan prosessi sosiaalistumisen ja identiteetin rakentamisen prosessina (ensimmäisen vuoden kokemus jne.) kompetenssien kehittymisen prosessit (asiantuntijuuden kehittyminen / käytännön taidot jne.) Tarkastelunäkökulmat voivat tuottaa keskenään ristiriitaisia arvioita tilanteista Ristiriitaisiin arvioihin on useampia reagointitapoja tietystä näkökulmasta hahmottunut aukkopaikka voidaan haluta täyttää tiettyä näkökulmaa priorisoida toisten ylitse ja jättää aukot täyttämättä Päätösvalta jää niille, jotka osallistuvat keskusteluun, mutta työ antaa siihen jäsennyksiä välineeksi. Ei tuoteta ja tarjota yhtä välinettä, niin että "jossain hallinnossa päätetään, mitä opetus ja opiskelu on” Sen sijaan mahdollisimman yhteisöllisesti kehkeyttämällä tuotetaan "opiskelun viitearkkitehtuureja" ja "opetuksen viitearkkitehtuureja", joiden avulla keskustelussa ja päätöksenteossa ja kehitystyössä päästään eteenpäin.

25 Kolmas malli: viisi eri lähestymistapaa? Tutkintotavoitteisen opiskelun (makro)prosessi Ensimmäisen vuoden kokemus, opiskelijaidentiteetti, ammatti-identiteetti, valmistuminen/lopputyö Muiden tavoitteiden (medi)prosessi Jonkin tietyn kokonaisuuden tarjoamien valmiuksien tavoittelun prosessi Opiskelu (monitasoisena iteratiivisena) prosessina, jossa tapahtuu oppimista Merkittäviä asioita mm. itsesäätely, motivaatio, metakognitio Opiskelu suhteina Opiskelijan suhteet opiskeltavaan asiaan, opettajaan, materiaaleihin, tehtäviin ja muihin opiskelijoihin Opiskelu joukkona yleisluonteisia toimintoja, jotka sisältyvät useimpiin opiskeluprosesseihin riippumatta niiden rakenteesta Tiedon etsiminen, tiedon rakenteiden hahmottaminen, opitun soveltaminen kognitiivisessa prosessissa, opitun soveltaminen praktisessa prosessissa

26 Työn eteneminen Ensimmäinen raakile on julkaistu OPI-wikissä 01/2016 Helmikuussa 2016 lisää vuorovaikutusta oppimisen, opiskelun ja opetuksen asiantuntijoiden kanssa Ensimmäinen varsinainen versio esitellään KOOTuki-ryhmälle 19.2.2016 Saatujen kommenttien perusteella versiota muokataan edelleen Tämän jälkeen versio korkeakouluihin käsiteltäväksi Peda-forumin sähköpostilista Lausunnot/kommentit korkeakouluilta Muita kanavia - mitä?

27 Havaintoja vastaanotosta Yhteistyötilanteissa tässä tehtävällä työllä koetaan olevan arvoa Haussa on joka tapauksessa yhteinen kieli Ilman akuuttia yhteistyötilannetta, selvitystyö voidaan kokea etäisenä ja ehkä jopa uhkana Oppimisen prosessia on pidetty myös sellaisena asiana, jota ei voi ja siksi ei edes pitäisi yrittää määritellä Tähän liittyen voidaan kuitenkin kysyä, mitä silloin tuetaan ja kuinka tukitoimintaa voidaan kehittää, ellei tuen kohteesta ole mahdollista hahmottaa

28 Työtä koskeva viestintä Korkeakouluvierailut Vrt. Lista ehdotetuista tapaamisista Esittelyt tapaamisissa ja konferensseissa On työpajana Pedaforum2016-päivillä elokuussa 2016 Saa antaa vinkkejä ja esittää kutsuja! Onko jotain kansainvälistä tapahtumaa jossa saisi hyvää palautetta? Verkkosivusto osoitteessa https://confluence.csc.fi/display/OPI/Opiskelu-ja-opetus https://confluence.csc.fi/display/OPI/Opiskelu-ja-opetus

29 Kiitos Pekka


Lataa ppt "Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessien määrittäminen Tapaaminen Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston edustajien kanssa 15.2.2016 Pekka Linna,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google