Kuka minä olen? Identiteettikysymyksiä kurdinuorten elämässä Samran Khezri DIDAR-Hanke Tampere 29.10.2015 samran.wikispaces.com.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Monikulttuurinen järjestötyö
Advertisements

Suomalainen koulu ulkomailla syntyneen opettajan silmin
Vapaaehtoistoiminnan ytimessä!
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Työhönvalmennuksella työelämään
Varhaiskasvatuksen messut Heureka
MonikultTuurisuus suomalaisessa koulussa opettajan kokemana
© R. Huttunen & H. Heikkinen 2003 Rauno Huttunen ja Hannu L. T. Heikkinen Filosofinen ihmistutkimus -kollokvio Jyväskylän yliopisto.
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Elämää ja elinvoimaa maaseudulla.  Pohjois-Savossa 3 Leader- ryhmää, joilla jokaisella oma, paikallinen kehittämisohjelmansa  Rahoitus kohdentuu sekä.
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Metodologian ja menetelmien valinta
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
 Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä ja sairauksista suomalaisten ulottuville.  Tämä on suomalainen sivusto,
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Samran Khezri Tampereen yliopisto Kasvatustieteen syventävät opinnot Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
T YTÖT, POJAT JA VÄKIVALTA – KULTTUURINEN KÄYTÄNTÖ, SOSIAALINEN ONGELMA VAI KASVATUKSEN KYSYMYS ? Päivi Honkatukia, VTT, nuorisotutkimuksen professori,
Maahanmuuttaja vapaaehtoistyössä Alain Minguet Joensuun seudun luonnonystävät ry puheenjohtaja VAIKUTA – HARRASTA – AUTA Vapaaehtoistoiminta nyt! Perjantaina.
Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Talous- ja strategiaryhmä Väkiluvun muutos tammi-elokuussa 2005 ja 2006 Tampereen seutukunta Lähde: Tilastokeskus, ennakkotieto Koko seutukunta yhteensä.
Suomen kirjastoautot 172 kirjastoautoa pysäkkiä noin koululaista asiakkaana.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Talous- ja strategiaryhmä Väkiluvun muutos tammi-syyskuu 2006 Tampereen seutukunta Lähde: Tilastokeskus, ennakkotieto.
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Miten abstraktin ilmiön kuvaaminen animaation avulla vaikuttaa fysiikan oppimiseen alakoulussa? Kandidaatin tutkielma.
Kansainväliset tutkinto-opiskelijat Suomen yliopistoissa Tuure Pitkänen SYL:n hallituksen jäsen.
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri NELLI, MIHI OLET MENOS? Triangelipäivät Turku Ari Rouvari.
Helsinki AKATEEMISTA VENÄJÄ-OSAAMISTA ON  Suomen osuus maailman tieteestä on yleensä 0,5 – 1,5 %; Venäjä-tutkimuksessa se on neljän-viiden.
Aikuiskasvatustieteen tutkijatapaaminen Rovaniemi YLIOPISTOKOULUTETTUJEN NUORTEN AIKUISTEN ELÄMÄÄN TYYTYVÄISYYDEN JA ELÄMÄNÄHALLINNAN HAASTEET.
5/2008 CIMO Kohti aktiivisempaa maahanmuuttopolitiikkaa – haasteet korkeakouluille ja suomalaiselle yhteiskunnalle Korkeakoulujen kv. asiain kevätpäivät.
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
VELLU Taruvuori, K Arvoja ja elämänhallintaa vankilassa. Muurien sisällä: sosiokulttuurinen innostaminen vankilassa. Tampere Univeristy press ”Väkivallan.
Kotipuu Anita Novitsky, Monikulttuurisuuden asiantuntija.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Laadullisen tutkimuksen päivä
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Työkykymalleja Lääketieteellinen työkykykäsitys
Datan hallinnan asiantuntijan työnkuva ja siinä tarvittava osaaminen
Kieli itseilmaisun välineenä
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
KIRJA Tekstissä: Xxx xxxx xxxxx. Xxxx xxxx xxxxxxx xxxxxxxx. (Luukkonen 2015, 27.) viittaus useaan virkkeeseen Lähdeluettelossa: Luukkonen, Jussi 2015.
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
Työ käyntiin! LYHYESTI LAKIUUDISTUKSEN HAASTEISTA Hannu Sorvari STM
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Kulttuurienvälinen viestintä
Viitebudjetit ja köyhyyden mittaaminen
Työn muutos – ja yhteiskunnan muutos
Cultura Yhdistävä tekijä
Jätkä-saari vai Naisten kaupunki
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
AKKUNA – Ikkuna Venäjälle ja Suomeen
eNORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Oma Häme Lape: Koulutuskuntayhtymä Tavastian osahanke
Kartta tutkimusmenetelmien maastosta
Esityksen transkriptio:

Kuka minä olen? Identiteettikysymyksiä kurdinuorten elämässä Samran Khezri DIDAR-Hanke Tampere samran.wikispaces.com

Johdanto  Suomi monikulttuurisena maana  Maahanmuuttoon ja pakolaisuuteen liittyvät haasteet  Suomalaisten ja maahanmuuttajien välinen vuorovaikutus  maahanmuutto ja pakolaisuus uusina ilmiöinä Suomessa  Suomen kielen oppimisen haasteet  Nuorten asema perheessä ja yhteiskunnassa  Tutkimuksen kohteena pakolaisnuoret  Tutkin identiteettiin liittyviä asioita samran.wikispaces.com

Tutkimuksen tavoite  On löytää niitä tekijöitä, jotka ovat edesauttaneet kurdiopiskelijoita löytämään oman ”Minä”nsä suomalaisessa yhteiskunnassa ja ovat toimineet motiivina heidän elämässään ja oman identiteetin rakentamisessa  Tutkimus rajoittuu tarkastamaan kurdiopiskelijoiden elämäntilannetta ja identiteettiä.  Rajauksen syy  Tutkimuksen syy samran.wikispaces.com

Taustateoria  Esim. Mirja Talibin kirja ”Kuka minä olen?”.  Miten oma tutkimukseni poikkeaa muista?  Keskeiset käsitteet:  Identitetti  Toiseudentunne  Pakolaisuus samran.wikispaces.com

Menetelmät  Tutkimus on laadullinen ja menetelmänä on narratiivinen tutkimus  Tutkittavana myös itse tutkija samran.wikispaces.com

Aineisto  Kahdeksan kurdiopiskelijan elämänkertaa  Muu aineisto samran.wikispaces.com

Tutkimustuloksia  Olla oma itse  esimerkit  Omanäidinkielen osaaminen  Vanhempien tuki  Ympäristön tuki ja vastaanotto samran.wikispaces.com

LÄHDELUETTELO  Aaltola, J. & Valli, R. Ikkunoita tutkimusmenetelmiin I & II. 3. painos. 2010, WS Bookwell Oy, Jyväskylä  Anttila, J. Kansallinen identiteetti ja suomalaiseksi samastuminen. 2007, Yliopstopaino. Helsinki  Anttonen, M. Etnisyys ja identiteetti. Luentomateriaali, Turun yliopisto  Eskola, J. & Suoranta, J. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. 2003, Gummerus, Jväskylä  Forsander, A., Ekholm, E., Hautaniemi, P., Abdullahi, A., Alitolppa-Niittamo, A., Kyntäjä, E. & Quoc Cuong, N. Monietnisyysyhteiskunta ja työ. Yliopistopaino, Helsinki  Heikkinen H.L.T.& L  Hyvärinen, M. Elettey ja kerrottu kertomus. Sosiologia-lehti, 4/2004 (pdf)  Hänninen, V. Sisäinen tarina, elämä ja muutos. 2002, Tampereen yliopiston julkaisuja, Juvenes print. Tampere samran.wikispaces.com

 Kassandra, ”Matka yli kulttuurirajojen”  Keskinen, S., Rastas,A. & Tuori, S. En ole rasisti, mutta… maahanmuutosta, monikulttuurisuudesta ja kritiikistä. 2009, Vastapaino & nuorisotutkimusverkosto. Tampere  Korhonen, M. & Hirva, L. Identiteetti – tarinoita ja todellisuuksia. Joensuun yliopiston julkaisuja. Licc 2/2009  Kulmala, A. Kerrottuja kokemuksia leimatusta identiteetistä ja toiseudesta. 2006, Tampereen ylipisto  Marttikainen, T. & Haikkola, L. Maahanmuutto ja sukupolvet. 2010, Hakapaino, Helsinki  Mäkinen, M. Minä olen ja kuulun! Lapsen identiteetin tukeminen. Teoksessa: Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2011; Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus, 95–108  Puuronen, V., Soilevuo-Gronnerod, J. & Herranen, J. Youth, Similarities, Differences, inequalities. 2005, Joensuun yliopistopaino  Pyykkönen, M. Järjestäytyvät diasporat, etnisyys, kansalaisuus, integraatio ja hallinta maahanmuuttajien yhdistystoiminnassa. 2007, Jyväskylä yliopiston julkaisuja samran.wikispaces.com

 Heikkinen, Hannu, L. T. ja Syrjälä, L(toim.) Minussa elää monta tarinaa. Kirjoituksia opettajuudesta. Helsinki: Kansanvalistusseura  Talib, T. & Lipponen, P. Kuka minä olen? Monikulttuuristen nuorten identiteettipuhetta. 2008, Turku. Tilastokeskus, samran.wikispaces.com

Lopuksi ”Olen! Missä olisinkaan, Taivas on minun. Ikkuna, Ajatus, Ilma, Rakkaus, Maa ovat minun… Mitä merkitystä sillä on, jos kasvaisivatkin joskus kaukaisuuden sienet?” Sohrab Sepehri ”käännös persian kielestä: Samran Khezri” samran.wikispaces.com

KIITOS Yhteystiedot: samran.wikispaces.com samran.wikispaces.com