Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, 40600 Jyväskylä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taysin nps ja lastensuojelun yhteistyö
Advertisements

Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
 Oppilashuolto on keskeinen peruspalveluita tarjoavan koulun tukirakenne, jonka tehtävänä on huolehtia oppilaiden fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta.
P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
Mielenterveys- ja päihdeasiakas terveyskeskuksessa - Palvelumuotoilulla parempia palveluita riskiryhmille päätösseminaari Salon avoterveydenhuollon.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Perusterveydenhuolto. Perusterveydenhuollon avohoidon kaikki lääkärikäynnit / asukasta.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 NMI Dialoog. Hankkeen tavoitteet  Tunnistaa opinnoissaan hitaasti etenevät ja keskeyttämisvaarassa olevat opiskelijat.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
LÄÄKEHOIDON OSAAMISEN VARMISTAMINEN NÄYTTÖKRITEERIT HILLEVI RAUTIAINEN, verkkokoulutuksen koordinoija.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE ALAKOULUSTA YLÄKOULUUN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu siirtyminen alaluokilta yläluokille Maaliskuu.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Yhteissuunnitteluaika Työryhmä Timo Jalonen, Outi Rinne, Maarit Jalo, Jarmo Salo, Tomi Törrönen, Minna Kemppinen (Opspro pedanetin tekstiä mukaellen)
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kyläkoulusta palvelukeskukseksi
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Jyväskylän vanhempainfoorumi ry JVF
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Opetustoimi osana Jyväskylää
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat.
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut kansallinen koordinointi 2006
Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
SISUKAS-MALLI - TUKEA SIJOITETUN LAPSEN HYVINVOINTIIN JA KOULUNKÄYNTIIN Porvoo Christine Välivaara.
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
OT-keskus Erityistaso
Puistopolun peruskoulu 7. luokan vanhempainilta
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Palveluohjaaja on tavoitettavissa arkisin
Lausunnossa suositellaan Mäntykankaan jaksoa
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Maksuton varhaiskasvatuskokeilu
KP OTE Opinnoista töihin
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Kukkulan koulu
EROTILANTEEN PALVELUILLA KOHTI SOVINNOLLISUUTTA Eroauttaminen Kainuussa 02/ Marika Uhlbäck, projektisuunnittelija Mukava Kainuu -hanke.
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
RAI Espoossa
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä

Kukkulan koulun konsultoivat erityisopettajat Marja Niemelä Vararehtori Alakoulun laaja-alainen eo Somaattisten opetus Alakoulun konsultoiva eo Tekstiviestit Nea Porsanger-Rintala Yläkoulun laaja-alainen eo Somaattisten opetus Yläkoulun konsultoiva eo Tekstiviestit

Kukkulan koulu Oppilaina Kukkulan koulussa voivat olla: Lastenpsykiatrian osaston lapset Nuorisopsykiatrian osaston nuoret Lastenosaston lapset ja nuoret Erikoissairaanhoidon avohoidossa olevat lapset ja nuoret (avo-oppilaat) Kukkulan koulu on sairaalakoulu ja on yksi Jyväskylän kaupungin kouluista. Koulun palveluita tarjotaan Keski-Suomen sairaanhoitopiirin alueella. Kukkulan koulussa järjestetään kuntouttavaa opetusta sekä ohjataan ja konsultoidaan koulunkäyntiin liittyvissä kysymyksissä.

Oppilaaksi Kukkulan kouluun Kukkulan kouluun oppilaaksi tullaan joko osasto-oppilaana tai avo-oppilaana. Osasto-oppilaat tulevat lastenpsykiatrian, nuorisopsykiatrian tai lastenosaston kautta Avo-oppilaaksi tukijaksopaikalle hakeudutaan täyttämällä hakemuslomake, jonka täyttävät huoltajat ja oma koulu yhdessä (lomake löytyy koulun kotisivuilta) Ala- ja yläkouluikäisillä on käytössä jatkuva hakumenettely Yläkouluikäisten tukijakso alkaa yleensä lukukauden alussa Yläkouluikäiset otetaan tukijaksolle pääsääntöisesti lukukaudeksi Tukijaksopaikasta päättää Kukkulan koulun rehtori

Kukkulan koulu …sairaalakouluna tarjoaa ohjausta ja konsultaatiota koko Keski-Suomen sairaanhoitopiirin alueella. Etäisimpiin kuntiin palvelu on pääasiassa puhelinkonsultaatiota. Kukkulan koulun konsultaatiopalveluita tarjotaan ensisijaisesti niille perusopetusikäisille lapsille ja nuorille, joilla on kontakti erikoissairaanhoidon avohoitoon (lastenneurologia, lastenpsykiatria, nuorisopsykiatria, Kolikko) tai perhe-neuvolaan. Alkuopetusikäisillä lapsilla kontaktia ei edellytetä.

Miksi ohjausta ja konsultaatiota? Hoitoaikojen lyhentyminen lisää konsultaation tarvetta siirtymävaiheissa (esim. paluu omaan kouluun osastohoitojakson jälkeen) Lasten- ja nuorisopsykiatrisen avohoidon lisääntyminen Haastavissa tilanteissa tarvitaan usein tukea sekä oppilaalle että oppilaan kanssa työskenteleville (oma koulu) Joskus tarve ulkopuoliselle ohjaukselle kriisiytyneessä tilanteessa esim. kodin ja koulun välillä

Laki velvoittaa… Sairaalakoulujen tehtävästä määrätään perusopetuslaissa Sairaalan sijaintikunta on velvollinen järjestämään sairaalassa potilaana olevalle oppilaalle opetusta siinä määrin kuin se hänen terveytensä huomioon ottaen on mahdollista. Hoidosta vastaavan sairaalan sijaintikunta on velvollinen järjestämään myös muulle erikoissairaanhoidossa olevalle oppivelvolliselle oppilaalle opetusta ja tukea siinä määrin kuin se hänen terveytensä, pedagogiset erityistarpeensa ja erikoissairaanhoidon hoidolliset ja kuntoutukselliset toimenpiteet huomioon ottaen on perusteltua, jos opetuksen järjestäminen muutoin ei ole tämän tai muun lain mukaisista tukitoimista huolimatta oppilaan edun mukaista. (PoL 4 a §)

Ohjaus- ja konsultaatiotoiminnan tavoitteena on: Tukea lapsen ja nuoren koulunkäyntiä ja löytää tapauskohtaisesti tilanteeseen sopivat tukimuodot yhteistyössä lapsen ja nuoren verkoston kanssa (perhe, koulu, avohoito sekä muut tahot). Konsultaation merkitys on oleellinen erilaisissa koulunkäynnin nivelvaiheissa (siirtymät sairaalakoulun ja oman koulun välillä, alakoulu - yläkoulu, yläkoulu – toinen aste).

Miten? Konsultaatiopyynnön voi tehdä hoitava taho tai koulu. Myös huoltajat voivat ottaa yhteyttä konsultoiviin erityisopettajiin halutessaan. Konsultoiva opettaja tarvitsee huoltajilta suostumuksen lasta/nuorta koskevien konsultaation kannalta olennaisten tietojen saamiseksi sekä tiedonsiirtoa varten. Konsultaatiopyynnön tekijän tulee pyytää huoltajilta lupa ottaa yhteyttä Konsultoivaan erityisopettajaan, jos oppilaasta halutaan puhua nimellä. Koulun tilatessa konsultaatiopalveluita on tilaavan tahon varmistettava maksusitoumus omasta kunnasta. Jyväskylän kaupungin sisäiset konsultaatiot ovat tilaajalle maksuttomia.

Työmuotoja koulukäynnit (oppituntien seuranta + palaveri) *mahdollisia myös yhteistyössä hoitotahon työntekijän kanssa koulupalaverit/verkostopalaverit puhelinkonsultaatiot koulunkäyntiin liittyvä selvittelytyö asiantuntijakonsultaatio /ohjaukselliset keskustelut omalle koululle mahdollisuuksien mukaan henkilökohtaisia tukitapaamisia nuorelle

Kiitos mielenkiinnosta!