Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri"— Esityksen transkriptio:

1 Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
LAPE Uusimaa – Yhdessä olemme enemmän Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri Minna Sillanpää Porvoo

2 Valteri täydentää kunnallisia ja alueellisia oppimisen ja koulunkäynnin tuen palveluja.
Valteri tukee lähikouluperiaatteen toteutumista tarjoamalla Perusopetuslain 39 §:n mukaisia monipuolisia palveluja yleisen, tehostetun ja erityisen tuen tarpeisiin. Palvelut voivat kohdistua yksittäisten lasten ja nuorten tarpeisiin tai koko työyhteisön, kunnan tai alueen tarpeisiin.

3 Kenelle? Ammattihenkilöstölle Lapsille ja nuorille Perheille

4 Valterin toimipisteet
Mikael Mikkeli Mäntykangas Kuopio Onerva Jyväskylä Ruskis Helsinki Skilla Helsingfors Tervaväylä Oulu alkaen Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, jonka yhteydessä toimii Valteri-koulu.

5 Esimerkkejä Valterin palveluista tuen eri vaiheissa
Minna Sillanpää Porvoo

6

7 1. Ohjaus ja tuki Ohjauskäynnit ja konsultaatiot Tukijaksot Arvioinnit
Oppimista tukeva kuntoutus Työnohjaus

8 Ohjauskäynnit ja konsultaatiot
1. Ohjaus ja tuki Ohjauskäynnit ja konsultaatiot Tukevat lapsen tai nuoren oppimista, koulunkäyntiä ja osallistumisen mahdollisuuksia hänen omassa oppimisympäristössään Tukea tarvitseville lapsille ja nuorille sekä heidän kanssaan toimiville aikuisille Koko työyhteisön osaamisen kehittämiseksi

9 Ohjausta ja konsultaatiota
1. Ohjaus ja tuki Ohjausta ja konsultaatiota Esimerkiksi Pedagoginen ja kuntoutuksellinen ohjaus Tukitoimien, kouluratkaisujen ja jatko-opintojen suunnittelu Tuki pedagogisten asiakirjojen laatimiseen Monialaisen yhteistyön rakentaminen

10 1. Ohjaus ja tuki Työnohjaus Vahvistaa ammatti-identiteettiä ja jaksamista työtehtävissä. Paneutuu työhön, työyhteisöön ja omaan työrooliin liittyviin kysymyksiin sekä yksittäisiin asiakas- ja oppilastilanteisiin. Työyhteisölle, työntekijäryhmille tai yksittäisille työntekijöille.

11 1. Ohjaus ja tuki Tukijaksot Tukevat lapsen tai nuoren koulunkäyntiä ja oppimista esi-, perusopetuksessa ja lisäopetuksessa sekä siirtymävaiheissa. Jakson tavoitteet ja sisältö määritellään yksilöllisesti yhdessä oppilaan, hänen perheensä ja lähityöntekijöidensä kanssa. Tukijakso voidaan järjestää joko Valterin toimipisteissä tai oppilaan omassa koulussa.

12 Tukijaksoja Esimerkiksi Arvioiva tukijakso
1. Ohjaus ja tuki Tukijaksoja Esimerkiksi Arvioiva tukijakso Tiettyyn oppimisen osa-alueeseen suunnattu tukijakso Nivelvaiheen tukijakso Koulunkäynnin tukijakso Ohjattu itsenäisen asumisen harjoittelujakso

13 Arviointeja Esimerkiksi Toimintaedellytysten parantamiseksi
1. Ohjaus ja tuki Arviointeja Esimerkiksi Toimintaedellytysten parantamiseksi Opetus- ja kuntoutussuunnitelmien pohjaksi Pedagogisen arvion ja selvityksen tueksi Osana diagnostista selvittelyä

14 1. Ohjaus ja tuki Kuntoutus Oppimista tukevaa ja oppimisedellytyksiä vahvistavaa kuntoutusta. Tavoitteena on edistää lapsen tai nuoren toimintakykyä ja oppimista koulunkäynnin eri vaiheissa. Osassa Valterin toimipisteistä laaditaan lääkinnällisen kuntoutuksen kuntoutussuunnitelmia.

15 Kuntoutuspalveluja Esimerkiksi Neuropsykiatrinen valmennus
1. Ohjaus ja tuki Kuntoutuspalveluja Esimerkiksi Neuropsykiatrinen valmennus Tukikeskustelut Apuvälinearviot ja ohjaus Näönkäytön arviot ja ohjaus Liikkumistaidon arviot ja ohjaus Kommunikointitavan arviointi ja ohjaus

16 2. Koulutustarjonta Varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen, ammatillisten oppilaitosten opettajille ja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille. Valtakunnallista, alueellista, paikallista ja koulukohtaista. Tilauskoulutuksia ja koulutushankkeita. Koulutuskalenteri

17 Koulutusaiheita Esimerkiksi Oppimisympäristöjen suunnittelu
2. Koulutustarjonta Koulutusaiheita Esimerkiksi Oppimisympäristöjen suunnittelu Pedagogiset ratkaisut Oppiminen ja oppimista tukeva kuntoutus Kommunikointi ja vuorovaikutus Tarkkaavuus ja toiminnanohjaus Käyttäytyminen ja elämänhallinta Eri aineiden opetukseen liittyvät teemat Psykososiaaliset haasteet Opinpolun siirtymävaiheet

18 3. Julkaisutoiminta Ammattikirjallisuutta Oppimateriaaleja
Apuvälineitä Arviointimateriaaleja ja -välineitä Tuotettua materiaalia ovat esim. Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi sekä viittomakieli Puheen ymmärtäminen ja tuottaminen Lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen Matematiikan oppiminen Oppiainekohtaiset materiaalit Motoriikka, leikki ja liikunta Näkeminen ja toiminnallinen näönkäyttö Pistekirjoitus- ja kohomateriaalit Autismin kirjo Elämänhallinta ja arjen taidot Sosiaaliset ja tunnetaidot Strukturointi Muut tuotteet Material på svenska

19 Haluamme kehittää työnne tueksi yhteistyötä
- täsmentämällä ja monipuolistamalla tiedottamista - tarjoamalla kumppanuutta ajankohtaisissa teemoissa Rakennamme kuntakohtaisten yhteyshenkilöiden verkoston tehtävämme toteuttamisen ja kuntayhteistyön koordinoimiseksi. Minna Sillanpää Porvoo

20 Kuntayhdyshenkilö = henkilö, jonka tehtävänä on viestiä ja koordinoida varhaiskasvatuksen ja/tai esi- ja perusopetuksen oppilaan tukea ja oppilashuoltoa koskevia asioita joko kaupunginosan tai koko kunnan alueella Minna Sillanpää Porvoo

21 Mitä kunta hyötyy Valterin yhteyshenkilö -yhteistyöstä?
tietoa alueellisista ja kansallisista Valterin maksuttomista ja maksullisista ohjauspalveluista ja materiaaleista. tukea opetus- ja oppilashuoltohenkilöstön täydennyskoulutuksen kuten Vesopäivien suunnitteluun ja toteutukseen. Valteri tiedottaa kuntien opetustoimea tuen järjestämiseen liittyvistä valtion-avustuksista ja voi toimia kehittämiskumppanina jo hankkeen suunnitteluvaiheessa. Ilmaista puhelinneuvontaa. Minna Sillanpää Porvoo

22 Toimipisteet järjestävät avainasiakkaille iltapäivätilaisuuksia ajankohtaisista teemoista.
Kunta voi solmia Valterin kanssa pidempiaikaisen palveluyhteistyösopimuksia. Minna Sillanpää Porvoo

23 Mitä Valteri hyötyy yhteyshenkilöistä?
ajantasaiset tiedot kuntien yhteyshenkilöistä. täsmällisemmin kohdentaa kansallista ja toimipistekohtaista viestintää kuntiin. Yhteyshenkilöiden paikallistuntemuksen ansiosta viestintä kohdentuu juuri niille ammattihenkilöille, jotka tietoa työssään eniten tarvitsevat (esim. ohjaus- ja tukipalvelut, koulutustarjonta, uudet opetusmateriaalit). Jatkuva Valterin palveluiden kehittäminen kuntien muuttuvien tarpeiden mukaisesti. Minna Sillanpää Porvoo

24 Minna Sillanpää Porvoo


Lataa ppt "Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google