Sisämaan yöjunaliikenne -selvitys Liikenne- ja viestintäministeriö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Advertisements

Tehtävänä on tehdä 4-5 sivun mittainen selvitys (pdf) ja tuottaa sen perusteella myös posteri, eli yksi powerpoint-sivu, jossa on mind map- eli miellekarttatekniikkaa.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Hoidonporrastus Perusterveydenhuolto: Sydämen vajaatoiminnan perusselvitykset. Komplisoitumattoman sydämen vajaatoiminnan pitkäaikaisseuranta. Vajaatoimintalääkityksen.
Lähtötilanne Kaupungin verorahoituspohja (verotulot + valtionosuudet) on tuoreimman ennusteen mukaan hiukan heikentynyt, mutta se ei ole pääsyy säästötarpeeseen.
Marjut Salokannel OTT, dosentti  EU:n PSI –direktiivi ja sen uudistaminen  Valtioneuvoston periaatepäätös ( )tietoaineistot avoimesti.
Matkailukalastuksen haasteet -haastettelutuloksia
Aarresaari.net käyttäjien kokemustenvaihtoa
Ajankohtaista työmarkkinoilta
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Kuntavaalit 2017 Paluu tulevaisuuteen
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Eutanasia s
METSÄNTUTKIMUSLAITOKSEN ALUEYKSIKKÖUUDISTUKSEN KUULEMISTILAISUUS
Lainvalmistelua taustoittava kokous, STM
Liikenteen näkymiä Pohjois-Karjalassa vuoteen 2040
JHKA-jaosto Toni Äikäs / VM JulkICT
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Ohjelma Kahvit, avaus Lisenssin tuotteistaminen, Chess Events, muut liiton ajankohtaiset (Juha Sundelin) Palvelut seuroille (Aleksi.
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Verkostotapaaminen Tampere
Lukuvuosimaksutietotyöryhmän intro-kokous
Tuomas Palonen Finton ohjausryhmä
Datan avaamisen ohjeistus
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Mikä on S-Business-kortti?
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Raskaan liikenteen käyttäjäkokemukset valtatiellä 9
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Monitoimialainen työnantajaedunvalvoja kuntakonsernissa Henkilöstökysymykset yhtiöittämisessä Toimitusjohtaja Vesa Laine
Taloustorstai Kuntaliiton kysely hallitusohjelman ja kehyspäätöksen vaikutuksista kuntatalouteen SÄÄSTÖKYSELY Mikko Mehtonen.
Mahdollistamme hyvinvointia ja kilpailukykyä liikenteestä.
Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Talous- ja henkilöstöhallinnon ja ICT-palvelukeskusten perustaminen
3D-kiinteistönmuodostus
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Liikenneviraston tehtävät liikennepalvelulain mukaan
Mikä Paltamo-mallissa kannustaa – ja mikä ei?
Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020
Opinnäytteiden sähköinen arkistointi yliopistoissa
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Palveluliikenne – PALI
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Taloudellisia sopeutustoimia tuottajaliitossa
Tulospalkkiojärjestelmä PKKY:ssä
Museolain ja museoiden rahoituksen uudistus
Jäämeren rata tilannekatsaus lapin liikennepäivä Timo Lohi
Tärkeämpää kuin arvaatkaan
Järjestötieto muutoksessa
Ideamuotoilun palautekyselyn tulokset
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Esityksen transkriptio:

Sisämaan yöjunaliikenne -selvitys Liikenne- ja viestintäministeriö

Selvityksen tausta ja tavoitteet Työn tavoitteena selvittää sisämaan yöjunaliikenteen liikenteellistä tarvetta ja mahdollisuuksia sisämaan yöjunat liikennöivät LVM:n ostamina Kerava–Lahti-oikoradan avaamiseen saakka v lakkautuksen jälkeen eri tahot ovat esittäneet niiden uudelleen perustamista Selvityksessä tarkasteltu sisämaan yöjunaliikenteen reitti- ja palveluvaihtoehtoja sekä tehty niitä koskevat liikenteelliset ja yhteiskuntataloudelliset laskelmat

Liikennepoliittinen selonteko 2008: pitkämatkaisen joukkoliikenteen peruspalvelutaso ja erityispalvelutaso ”Valtio turvaa kaukoliikenteen peruspalvelutason ostamalla joukkoliikennepalveluja silloin kun yhteydet eivät synny markkinaehtoisesti. Peruspalvelun on toteuduttava liikennejärjestelmätasolla – riittää, että tavoitteeseen päästään yhtäkin liikennemuotoa käyttäen. Laadultaan peruspalvelutason ylittävistä kaukojoukkoliikennepalveluista vastaavat pääsääntöisesti alueet.” ”Erityispalvelutaso: alueet voivat halutessaan järjestää; valtion aluekehitysmäärärahojen käyttö mahdollista tapauskohtaisen harkinnan perusteella”

Liikenteelliset tarpeet Haastateltiin eri alueiden ja käyttäjäryhmien edustajia Tarkastellut matkustustarpeet opiskeluun ja työhön liittyvät välttämättömät matkat työasiamatkat vapaa-ajan matkat Tarkastellut alueet Kainuu Pohjois-Karjala Pohjois-Savo Lappi  tärkeimmät yhteystarpeet alueilta Helsinkiin ja jossain määrin myös Tampereelle ja Turkuun

Nykyiset yhteydet ja palvelutasotavoitteiden toteutuminen Liikennepoliittisessa selonteossa vuonna 2008 asetetut kaukoliikenteen peruspalvelutasotavoitteet toteutuvat nykytilanteessa työssä tarkastellun alueen osalta Sisämaan yöjunaliikenteen uudelleen perustamista ei tästä näkökulmasta voida pitää peruspalvelun piiriin kuuluvana asiana

Tarkastellut vaihtoehdot ja arviointi Ohjausryhmän päätöksellä tutkittiin useita erilaisia sisämaan yöjunayhteysvaihtoehtoja Uusia yöjunalinjoja sisämaahan tai Toinen Rovaniemen kahdesta yöjunasta uusille reiteille Vaihtoehdoista arvioitiin Palvelutaso eri käyttäjäryhmien ja alueiden kannalta Vaikutukset kalustotarpeeseen ja muihin yhteyksiin Liike- ja yhteiskuntataloudelliset vaikutukset matkustajakysynnän lähtökohdat sovittu ohjausryhmässä, mm. matkailutavoitteet huomioiden kustannuslaskentojen yksikköarvoina käytetty VR:n tietoja, joita vertailtu Ruotsin Rikstrafikenin tietoihin epävarmuustekijöistä herkkyystarkasteluita

Ve 0+: nykyiset makuuvaunureitit Ve 1 ”Kajaani”

Ve 2 ”Lapin juna via Tampere” Ve 4b ”Lapin juna via Kouvola”

Ve 4 ”Palautus” Ve 3 ”Palautus via Tampere”

Ve 5 ”Uusi linja”

Vaihtoehtojen arviointi Uusista yöjunareiteistä olisi tietyille yhteysväleille ja käyttäjille huomattavaa hyötyä Kokonaan uusien yöjunareittien perustaminen on taloudellisesti kallista ja teknisesti hankalaa mm. Helsingin ratapihan kapasiteettipulan vuoksi Rovaniemen toisen yöjunan uudelleen ohjaus tarjoaa yhteyksiä Itä-Suomeen, mutta muuttaa Rovaniemen junien ja jatkoyhteyksien aikatauluja ja toimivuutta Laskelmien mukaan mikään tarkastelluista vaihtoehdoista ei ole liike- eikä yhteiskunta- taloudellisesti kannattava: tappio on vaihto- ehdosta riippuen noin 1–10 milj. € / vuosi

Johtopäätöksiä LVM:n joukkoliikenteen ostoihin tarkoitetut määrärahat ovat rajalliset; mikäli sisämaan yöjunia haluttaisiin ostaa, on vaihtoehtoina joidenkin nyt ostettujen junavuorojen lakkauttaminen tai uusien rahoitusmuotojen kehittäminen esim. alue- ja elinkeinopoliittisin perustein Sisämaan yöjunalinjojen perustamisen sijaan palvelutasoa voidaan parantaa myös muilla keinoilla rataverkon kehittäminen lyhentää matka-aikoja päiväajan yhteyksillä matkaketjujen kehittäminen eri liikennelajien välillä

Johtopäätöksiä LVM määrittelee joukkoliikennelain edellyttämän valtakunnallisen liikenteen palvelutason vuoden 2011 loppuun mennessä palvelutaso määritellään vuorovaikutuksessa muiden toimivaltaisten viranomaisten ja alueellisten tahojen kanssa LVM:n ja VR:n välinen kaukoliikenteen ostosopimus on voimassa vuoden 2011 loppuun  Mahdolliset junien ostoliikennekokonaisuuteen tehtävät merkittävät muutokset on perusteltua toteuttaa aikaisintaan vuoden 2012 alusta