Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Jäämeren rata tilannekatsaus lapin liikennepäivä Timo Lohi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Jäämeren rata tilannekatsaus lapin liikennepäivä Timo Lohi"— Esityksen transkriptio:

1 Jäämeren rata tilannekatsaus lapin liikennepäivä 29.11.2018 Timo Lohi

2 JÄÄMEREN RATA ROVANIEMI-KIRKKONIEMI
Vaikutuksiltaan ja radan toteuttamisen kannalta realistisin vaihtoehto Yhdistää Suomen sekä Arktiselle alueelle että Suomen rataverkon kautta Keski-Eurooppaan yhdessä Rail Baltican ja Tallinnan tunnelin kautta Parantaa Suomen logistista asemaa ja Lapin saavutettavuutta Budjetti: 3 mrd € Pituus n. 450 km

3 Mitä kuljetettavaA? Ramboll, 2018

4 arvioitu ’’toteutumisraja’’
Keskimäärin 2500 tonnia/juna * 6 junaa/vrk = noin 5,5 miljoonaa tonnia/v

5 ’’Jäämeren rata olisi Suomen kolmanneksi vilkkain tavarakuljetusrata 5-6 miljoonan tonnin vuosittaisella kuljetusvolyymillä’’

6 pohjoinen merireitti? Igarashi, D., 2013, "Chinese shipping firm opens Northern Sea route,"

7 Lapin Kansan verkkosivu

8 Ollaanko aikasäästöstä valmiita maksamaan?
Kirkkoniemi-Tampere, 1200 km Kirkkoniemi-Rotterdam 3 vrk (21 solmua) tai yli 4 vrk (15 solmua) Rotterdam-Helsinki 2 vrk (21 solmua) tai 3 vrk (15 solmua) Jäämeren radan kautta kuljetettuna 5-8 vrk aikasäästö verrattuna kuljetuksiin Rotterdamin kautta Ramboll, 2018 sea-distances.org Kuljetuskustannuksen ero 3 €/tonni

9 NSR kuljetusten tavoitemäärä
NSR konttilaiva 3600 TEU Junassa 90 TEU Yksi laiva = 40 junaa 5-6 junaa/vrk = noin 2000 junaa/v 1000 junaa = noin 25 konttialusta/v (yksi laiva joka kuudes päivä nykyisenä 20 viikon purjehduskautena) Kontteja /v 3.600 kontin Venta Maersk: Ensimmäinen konttilaiva Aasiasta Eurooppaan Pohjoisen merireitin kautta, 2018. ’’Jäämeren radan toteutusta tukeva vähimmäistavoitemäärä/NSR’’

10 ’’jäämeren rata ei ole taloudellisesti kannattava’’
Radan käyttäjämaksut eivät riitä kattamaan investointikuluja

11 Kustannukset ja rahoitus
OY Arctic Railway AS Investointikustannukset m€ EU-tuki 700 m€ Nettoinvestointi m€ Rahoituskulut/30 v = 1200 m€ Ylläpitokulut/30 v = 150 m€ Käyttäjämaksut = -300 m€ (5,0 mt/v) Kokonaiskustannukset/30 v = 3350 m€ 30 vuoden takaisinmaksuaika Suomi 63,1 m€/v Norja 48,6 m€/v

12 Jäämeren radan rakentamisen edellytykset
Radalla kulkee järkevä määrä liikennettä Radan välilliset hyödyt ovat riittävän suuret

13 nykytilanne Kaksi rinnakkaista rataselvitystä/-prosessia
Pohjois-Lapin maakuntakaava 2040 Task Force Lisäksi Kirkkoniemen uuden suursataman suunnittelun arviointivaihe käynnissä rataterminaali

14 Kiitos! www.arcticcorridor.fi


Lataa ppt "Jäämeren rata tilannekatsaus lapin liikennepäivä Timo Lohi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google