KIPINÄ 1. opiskeluvuosi LIEKITYS 2. vuosi ROIHU 3. vuosi Ammatillisiin opintoihin sisältyvä yrittäjyys (8 osp) Cursor Oy:n infot NY 24 h leiri Yrittäjyysosaamisen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Länsi-Uudenmaan ammattikoulutuskuntayhtymä Kulttuuriala Ammatillinen valinnainen Yritystoiminta ja valmistus Vanhan opetussuunnitelman mukainen
Advertisements

NY Vuosi yrittäjänä. Nuori Yrittäjyys ry  Yhdistys, joka tarjoaa yrittäjyyttä ja aktiivista kansalaisuutta edistäviä opinto-ohjelmia kuten NY Vuosi yrittäjänä.
Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
JOINT ENTRE - YRITT Ä JYYDEN EDIST Ä MISHANKE Suomalais-saksalainen Double Degree (BBA) FH Hannover - SEAMK Liiketoiminta, Yritt ä jyys M. Arola 10/2008.
K-P ammattiopiston kuulumisia!. Saimme 4 kultaa, yksi kaksoisvoitto ja 4 pistesijaa!
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Potkuri ja Starttiraha Pirkka Hyssälä. STARTTIRAHA.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Ideasta euroiksi YRITTÄJYYS ON TIETOA, TAITOA JA MAHDOLLISUUKSIA Päivi Lindfors, 4H Outi Jokela, 4H Nina Rajainmäki, InnoSata Oy.
Tradenomiksi oikealla tekemisellä - Laurea Business Ventureksen LbD-pohjainen opetussuunnitelma Vesa Taatila Laurea University of Applied Sciences, Finland.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Liiketalouden opiskelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Mikä ihmeen oppisopimus?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
Metropolian kokemuksia vapaaehtoistoiminnan opinnollistamisen juurruttamisesta Mai Salmenkangas
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
YRITTÄJYYS OP2.
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
”Meidän opisto”.
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Kumma nimi yrittäjyydelle…
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Yksi yhteinen Positia Hejkit.
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Yliopistojen intrapäivä
Yrittäjäksi opitaan, ei synnytä
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Jokinen
Yrittäjyyden opinnot ja yrittäjyyspolku HAAGA-HELIAn Helsingin Liiketalouden opinnoissa Tiimi: Yrittäjyyden yliopettaja Tarja Römer-Paakkanen & Yrittäjyyden.
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
VERME - VERTAISMENTOROINTI
KEIJO KEIJO
Kaksoistutkinto.
Omnia.fi/yhteishaku.
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kaupalliset aineet / Valtimo
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Kurssivalinnat 2019  Tulevat abit.
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

KIPINÄ 1. opiskeluvuosi LIEKITYS 2. vuosi ROIHU 3. vuosi Ammatillisiin opintoihin sisältyvä yrittäjyys (8 osp) Cursor Oy:n infot NY 24 h leiri Yrittäjyysosaamisen syventäminen käytännön tekemisellä (Yritystoiminnan suunnittelu 15 osp) NY Vuosi yrittäjänä Työssäoppiminen yrityksessä Osuuskunnan jäsenyys Perheyritys Oma yritys Mentorointi (Yrityksessä toimiminen 15 osp) 1 YRITTÄJYYSPOLKU YRITTÄJYYSKOULUTUS JA –KASVATUS EKAMISSA AMK:n yrittäjyyden verkko-opinnot Yrittäjyyden ammattitutkinto AT ja EAT yrittäjyyden tutkinnon osat Business Akatemia – valmennus

Ekamin yrittäjyyspolulla opitaan yrityksen perustamisen ja pyörittämisen teoriaa ja käytäntöä kunkin koulutusalan näkökulmasta. Osa yrittäjyyden opinnoista linkittyy ammatillisiin opintoihin ja osa on yleisiä ja kaikille opiskelijoille yhteisiä. Opiskelijoiden on mahdollista osallistua monilaisten ryhmien toimintaan ja perustaa tiimejä, joissa esimerkiksi sosiaalialan, matkailun ja logistiikan opiskelijat oppivat yhdessä yrittäjyyttä ja perustavat harjoitusyrityksiä. NUORISOASTEEN YRITTÄJYYSPOLKU Ekami, Anne Kainlauri2

Yrittäjyyden polku etenee ensimerkiksi seuraavasti: Ensimmäisen opintovuoden aikana opiskelija suorittaa ammatillisiin opintoihin liittyvät yrittäjyyden pakolliset opinnot ja osallistuu kaikille koulutusaloille tarkoitettuihin yrittäjyysopintoihin. Näitä ovat seudun yritysneuvonnan kanssa toteutettavat 4 h infot ja 24 h leiri. 4 h infossa yritysneuvoja Cursor Oy:stä kertoo miten yritys perustetaan ja selvittää kannattavan liikeidean kulmakivet. Infoja järjestetään syys-ja kevätlukukauden aikana kaikilla Ekamin kampuksilla. 24 h leireillä tehdään yritysideoita pienryhmissä. Osa leireistä on alakohtaisia ja osa monialaisia. Jos opiskelija on valinnut yrittäjyyspolun, hän aloittaa leirillä oman harjoitusyrityksen suunnittelemisen. Toisen opintovuoden aikana opiskelijat perustavat harjoitusyrityksiä NY Vuosi yrittäjänä mallin mukaisesti. Harjoitusyritys voi olla esimerkiksi opiskelijoiden kampaamo, catering-palvelu tai automaalaamo. Ideana on, että opiskelijaryhmä suunnittelee palvelun tai tuotteen, jonka myymiseen sillä on riittävästi osaamista. Opiskelijat rekisteröivät yrityksenä, vievät sen markkinoilla ja tekevät myyntityötä. Harjoitusyritys lopetetaan lukuvuoden lopussa, johon mennessä se on voinut myydä osaamistaan jopa eurolla. Harjoitusyrityksissä saa monenlaista tietoa ja osaamista. Lisäksi kaikki seudun harjoitusyritykset osallistuvat aina keväisin järjestettäville messuille, joilta valitaan parhaat ideat edustamaan valtakunnalliseen suurtapahtumaan. Ekami, Anne Kainlauri3

Kolmantena vuonna opitaan osuuskunnassa tai yrityksessä. Oppilaitoksen oma tai opiskelijoiden itsensä perustama osuuskunta toimii kolmannen vuoden oppimisympäristönä. Osuuskunnassa voi yhdistää työssäoppimisen ja yrittäjyyden opinnot. Osuuskunnan jäsenenä opiskelija jatkaa harjoitusyrityksessä kehittämiensä tuotteiden ja/tai palvelujen myymistä. Samalla hän vie tuotekehittelyä pidemmälle ja opettelee esimerkiksi uusia markkinointitapoja. Osuuskunnassa osa oppimista tapahtuu tiimissä, jossa eri alojen osaamiset täydentävät toisiaan. Yrittäjyyspolku voi toteutua myös esimerkiksi perheyrityksessä, jossa opiskelija suorittaa ammatillisia ja yrittäjyyteen liittyviä tehtäviä. Yrittäjyyspolku voi olla monien toteuttamistapojen räätälöity kokonaisuus. Se voi linkittyä myös muihin polkuihin siten, että osa opinnoista suoritetaan siltaopintoina KyAMK:ssa tai vaikkapa kansainvälisen vaihdon aikana. Kaikissa polun vaiheissa opiskelijaa tuetaan verkostojen rakentamisessa ja yhteistyössä yritysten kanssa. Ekami, Anne Kainlauri4

NY-Yrittäjyyttä Kaikilla oli kokemuksia ja mielipiteitä hyvistä juhlista, ja näin liikeidea lähti lentoon NY 24 h –leirillä. Miksi häissä tarjotaan voileipäkakkua? Haluaisikohan joku järjestää espanjalaisen illan? Lapset ovat hyviä juhlijoita, mutta kukaan ei tarjoa heille juhlapalveluja… Ekami, Anne Kainlauri5

Ajatus Kakarakemuista vahvistui kesän aikana ja harjoitusyritys perustettiin heti syyslukukauden alussa. Suunnitelmassa oli otettu huomioon paitsi yrittäjyyden kurssit myös ammatillisten aineiden opinnot. Juhlapalvelut, catering, asiakaspalvelu, tuotteistaminen ja työelämätaidot sekä muukin kurssi oli mahdollista yhdistää NY-yrittämiseen. Jo toiminnan alussa Kakarakemujen toiminta verkostoitui monialaiseksi. Ryhmä sopi lähihoitajien harjoitusyrityksen kanssa yhteistyöstä lasten ohjelmapalvelujen tuottamiseksi. Logistiikka-alan yrityksen kanssa suunniteltiin kuljetusjärjestelyt ja lasten prinsessakemuja ajatellen oltiin yhteydessä hiusalan opiskelijoihin. Muusikot tarjosivat keikkapalveluja osaksi kokonaisuutta. Yritys oli menestys vuoden toiminnan päätteeksi ja osa ryhmäläisistä jatkoikin palvelujen kehittämistä ja myymistä osuuskunnassa. Tuotteistamiseen löytyi apua KyAMK:n siltaopinnoista Ekami, Anne Kainlauri6

MUUTA AJANKOHTAISTA NUORILLE Bisnesverstas – avoin oppimisympäristö Työtila, myyntitila, koulutus- ja valmennustila Business Akatemia (alle 30 v) Konsultoiva yrittäjyysvalmennus Yrittäjän ammattitutkinto Yrittäjyyden iltakurssi (1 kk, TE-palvelut) AIKUISILLE Ekami, Anne Kainlauri7