Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tradenomiksi oikealla tekemisellä - Laurea Business Ventureksen LbD-pohjainen opetussuunnitelma Vesa Taatila Laurea University of Applied Sciences, Finland.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tradenomiksi oikealla tekemisellä - Laurea Business Ventureksen LbD-pohjainen opetussuunnitelma Vesa Taatila Laurea University of Applied Sciences, Finland."— Esityksen transkriptio:

1 Tradenomiksi oikealla tekemisellä - Laurea Business Ventureksen LbD-pohjainen opetussuunnitelma Vesa Taatila Laurea University of Applied Sciences, Finland 8.-9.10.2008 Seinäjoki

2 Laurea Business Ventures Perustettu keväällä 2008 Liiketoiminnan ja yrittäjyyden luomisen sekä kehittämisen keskus –Tavoitteena luoda (oppimisen ohella) mahdollisimman paljon todellista uutta liiketoimintaa alueelle – esityksessä keskitytään kuitenkin oppimiseen 30 “vanhaa” opiskelijaa 40 uutta opiskelijaa suomenkielisellä linjalla 30 uutta opiskelijaa degree-linjalla –Käytännössä opiskelijat ensimmäisestä viikosta lähtien sekoitettu keskenään Henkilökuntaa 8, joista 6 kokoaikaista, joista edelleen 3 lehtoria, pankinjohtaja, KAJ ja yliopettaja Sijaitsee Otaniemessä

3 Ammatillisen kompetenssin attribuutit? Know how Can do Want to No know, No can No want

4 Kilpailu huippuosaamisesta ja -osaajista Työantajat eivät enää halua edes keskitason tekijöitä –Jos paikkaan ei saada hyviä hakijoita, se jätetään usein auki Opiskelijat kilpailevat mahdollisuudesta näyttää parasta osaamista –Vrt. esim. Usalainen malli, jossa opiskelijat “erottavat” huonot opiskelijat koulusta, jotteivät nämä syö heidän mainettaan Tietäminen ei riitä, tekemisen osaaminen ei riitä, haluaminen ei riitä –Hyvä tietotyöläinen tarvitsee kaikkia kolmea ryhmää => tavoite AMK-pedagogiikalle?

5 Learning-by-Developing pedagogisena viitekehyksenä Pragmaattinen lähestymistapa Opit mitä teet, mutta opit vielä paremmin kun kehität tekemistäsi. Oppiminen tapahtuu todellisissa kehittämistilanteissa. Autenttisuus Yhteistyö Kokemuksellisuus Tutkimuksellisuus Luovuus

6 LbD-oppimisen positiivinen sykli Kiinnostusta Motivaatio Kehittyminen Oppiminen Oheistuote Ei voi pysäyttää Synnyttää Voimaantuminen Abduktiivinen tiedon- luominen

7 LBV:n LbD-pohjaisia periaatteita Ei opintojaksoja –Keskitytään oppimiseen –Opiskelu vain käytännön projekteissa Ei luentoja –Motivoitunutta opiskelua –Tieto haetaan sieltä, mistä se saadaan silloin kun sitä tarvitaan (vaikka luennoimalla…) Ei tenttejä –Läheistä ja tiivistä ohjausta –Osaaminen osoitetaan tekemisellä

8 Opetussuunnitelma 8 liiketoiminnan kannalta keskeistä osa-aluetta (esim. “johtaminen”) Kustakin määritelty 3 osaamistasoa. (kts. seuraava kalvo) –Tekijä (esim: osaa johtaa projekteja) 10 op –Soveltaja (esim: osaa toimia linjajohtajana) Tekijä + 20 op –Kehittäjä (esim: osaa kehittää organisaation johtamisprosessia) Soveltaja + N op (teoreettinen max. 105 op) –Jokaisessa lista erilaisista asioista, joita tässä kohdassa osoitettava osaavansa Opiskelijat hankkivat ja osoittavat osaamisensa todellisissa projekteissa Projektisuunnitelmassa määritellään projektissa tavoiteltavat opintopisteet ja osaamisalueet sekä evaluointi(mittarit) Opintopisteet tulevat työmäärästä – 135 (100) tuntia työtä => 5 op Arvosana tulee osaamisesta – painotetaan praxista

9 Opintojen rakenne Harjoittelut ONT Opiskelija 2 Opiskelija 1

10 “Prosessi” Arviointi Olemassa tai suunnitteilla oleva yritys Tehtävä tai ongelma Teoreettinen viitekehys Projekti- suunnitelma Toteutus Projektin tuloksetOppiminen Tiimi

11 Positive end note Opettaminen Eläköön oppiminen


Lataa ppt "Tradenomiksi oikealla tekemisellä - Laurea Business Ventureksen LbD-pohjainen opetussuunnitelma Vesa Taatila Laurea University of Applied Sciences, Finland."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google