TERVETULOA! OSALLISTAVAA OPPILASTOIMINTAA. NUKSUN YDIN Nuoret tekevät –aikuiset tukevat Anna nuorten tehdä itse Innosta, tue, kannusta Nuorten kyvyt esiin!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mediakasvatus MLL:ssa
Advertisements

JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Mannerheimin Lastensuojeluliitto. MIKÄ MLL? • Valtakunnallinen järjestö, joka toimii lasten, nuorten ja lapsiperheiden oikeuksien ja etujen hyväksi •
Nuorten Keski-Suomi ry vuotiaiden nuorten ja heidän elämäänsä vaikuttavien tahojen palvelujärjestö. Yhteistyötä tehdään kaikkien tahojen kanssa,
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Jyväskylän LastenParlamentti osallisuutta vahvistamassa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Perusopetuksen uudistus
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Lasten osallistaminen alakouluissa
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
OLETKO KIINNOSTUNUT VAIKUTTAMISESTA? HALUATKO EDISTÄÄ OPPILAIDEN ASIOITA KOULUSSA? TAHDOTKO TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ ERI TAHOJEN KANSSA? NYT SIIHEN ON MAHDOLLISUUS:
N UORISOLAIN 8 §: N EDELLYTTÄMÄ NUORTEN OSALLISTUMINEN JA KUULEMINEN KUNNISSA Peruspalvelujen arviointi
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Kohtaamisia pelimaailmassa
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry

KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Mitä osallisuus voisi olla?
Ops-iltapäivä Raumanmeri
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
NUORISOVAALIT
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Osallisuuden ja osallistumisen edistämistä Lahdessa ja nuorisopalveluissa Oulun Kanuunaseminaari
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
Kunnallisen nuorisotyön Osaamiskeskus Kanuuna
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Esityksen transkriptio:

TERVETULOA! OSALLISTAVAA OPPILASTOIMINTAA

NUKSUN YDIN Nuoret tekevät –aikuiset tukevat Anna nuorten tehdä itse Innosta, tue, kannusta Nuorten kyvyt esiin!

NUKSUN TOIMINTAMUODOT ToukoFest Jyväskylän Lasten Parlamentti –toiminta Nuorten Ääni Keski-Suomessa –toiminta Maakunnallinen Lasten Parlamentti Koulutukset ja valmennukset Kohtaamiset Palkitsemiset (Järjestöjen joulumarkkinat) Yrittäjyystalo & duunirinki -toimintamalli

Lasten ja nuorten osallisuus ja vaikuttaminen JURIDISET PERUSTEET Suomen Perustuslaki YK:n yleissopimus lasten oikeuksista Nuorisolaki ja sen uudistus Hallituksen Lapsi- ja nuorisopoliittinen ohjelma Uusi kuntalaki Perusopetuslaki Lukiolaki & Laki ammatillisesta koulutuksesta Oppilashuoltolaki Opetussuunnitelmat mm. perusopetuksen ops ja sen uudistus

Perusopetuslaki 47 a § (voimaan ) Osallisuus ja oppilaskunta Opetuksen järjestäjän tulee edistää kaikkien oppilaiden osallisuutta ja huolehtia siitä, että kaikilla oppilailla on mahdollisuus osallistua koulun toimintaan ja kehittämiseen sekä ilmaista mielipiteensä oppilaiden asemaan liittyvistä asioista. Oppilaille tulee järjestää mahdollisuus osallistua opetussuunnitelman ja siihen liittyvien suunnitelmien sekä koulun järjestyssäännön valmisteluun.

Perusopetuslaki 47 a § Edellä 6 §:n 2 momentissa tarkoitetulla koululla tulee olla sen oppilaista muodostuva oppilaskunta. Oppilaskunta voi olla useamman koulun yhteinen. Oppilaskunnan tehtävänä on edistää oppilaiden yhteistoimintaa, vaikutusmahdollisuuksia ja osallistumista sekä kehittää oppilaiden ja opetuksen järjestäjän välistä yhteistyötä. Opetuksen järjestäjän tulee kuulla koulun oppilaskuntaa ennen 1 momentissa mainittujen suunnitelmien ja määräysten vahvistamista sekä ennen muita oppilaiden asemaan olennaisesti vaikuttavia päätöksiä. Tässä pykälässä tarkoitettu toiminta järjestetään oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti paikalliset olosuhteen huomioon ottaen. Tarkemmin toiminnan järjestämisestä päättää opetuksen järjestäjä. Toiminta tulee suunnitella opetussuunnitelman ja muiden koulun toimintaa ohjaavien suunnitelmien osana tai yhteydessä. Opetuksen järjestäjän tulee määräajoin selvittää oppilaiden ja heidän huoltajiensa näkemyksiä koulun ja opetuksen järjestäjän toiminnasta.

Uusi opetussuunnitelma Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Osallisuus ja demokraattinen toiminta Monialaiset oppimiskokonaisuudet Oppilaiden osallisuus

OPS: Oppilaiden osallisuus Koulutyö järjestetään siten, että oppilaat saavat kokemuksia yhteistyöstä, osallistumisesta ja demokraattisesta toiminnasta omassa opetusryhmässään, koulussa ja sen lähiympäristössä sekä erilaisissa verkostoissa. Perusopetuslain mukaan koululla tulee olla sen oppilaista muodostuva oppilaskunta. Oppilaskunnan ja sen toimielinten tehtävänä on edistää oppilaiden yhteistoimintaa, vaikutusmahdollisuuksia ja osallistumista. Se innostaa oppilaita esittämään näkemyksiään, toimimaan ja vaikuttamaan omiin ja yhteisiin asioihin. Oppilaskunta sekä koulun ja kunnan muut osallisuutta tukevat rakenteet ja toimintatavat tarjoavat tilaisuuksia harjoitella demokratiataitoja käytännössä.

Oppilaille vastuuta, eri muotoja 1 Osallistuminen koulun arkeen Järjestäjän tehtävät, vastuualueista huolehtiminen, opettajien avustaminen, materiaalien jakaminen ja käytön opastus Toisten oppilaiden avustaminen, koulun ilmapiirin kehittäminen Pienten oppilaiden avustaminen Toisten luotto-oppilaana toimiminen, tukioppilastoiminta, vertaissovittelu Tapahtumien järjestäminen Liikuntatapahtumat, lajitapahtumista monitoimipäiviin Kulttuuritapahtumat Monitoimipäivät Teemapäivät, tapahtumaviikot Koululehden tekeminen (netti, perinteinen), nettisivut, some Eri vastuualueet, mm. päätoimitus, toimitus, valokuvaus, mainosten hankinta, taitto, monistus/painatus, markkinointi, myynti NUORTEN KESKI-SUOMI RY,

Oppilaille vastuuta, eri muotoja 2 Kouluilmeen luominen Logot, maskotit, koulupaidat yms. Välituntitoiminnan organisointi ja toteuttaminen Eri toimintapisteitä, joista vastuuoppilaat vastaavat Iltapäivätoimintojen toteuttaminen Tilat käytössä, vastuuoppilaat Isommat oppilaat vetävät pienemmille kerhoja Osallistuminen koulun kehittämiseen Oppilasedustajat/vierailut opettajien kokous, johtokunnat Kouluttaminen esim. digiloikassa oppilaiden asiantuntijuuden käyttö Oppilaskuntatoiminta NUORTEN KESKI-SUOMI RY,

Oppilaat tekijöinä, tehtäväkuvia Järjestäjät Luottamusoppilaat, kummioppilaat, tukioppilaat Jokaiselle oppilaalle oma tukioppilas Luokista valitut Luokkatoimikunnat Luokkaisännät ja -emännät Oppilasvastaavat, vastuuoppilaat oppilasagentit Oppilaskunta NUORTEN KESKI-SUOMI RY,

Olennaista miten kohtaat oppilaan arjessa - arvostus, luottaminen, tukeminen, kannustaminen kaikkien osallistaminen ja osallistuminen NUORTEN KESKI-SUOMI RY,