Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora 2.5.2016Petteri Ora1.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
TAITAVA KESKI-SUOMI -TUTKIMUS
Turun esi- ja perusopetuksessa
Minä oppijana 1 ov..
Lapselle hyvä päivä tänään
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Osallisuus ja työllistyminen
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
W w w. h a m k. f i HYVÄ JA TUOTTAVA TYÖELÄMÄ TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS mi.
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Systeeminen lähestymistapa sosiaalityöntekijöiden koulutuksessa
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
KUNTA UUDEN EDESSÄ - OSALLISUUTTA JA YHTEISÖLLISYYTTÄ
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työelämälähtöisyys Valmassa
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
AUTTAMISSYSTEEMIT ASIAKKAIDEN JA PERHETERAPEUTTIEN SILMIN
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Tavoitteen asettamisesta tasavertaiseen kohtaamiseen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Ammatillisen koulutuksen reformi
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Saimaan ammattiopisto Sampo
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Menestys tiimityön kautta
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä/Tiimi – Organisaatio
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
” Kouluttajana toimiminen - kuinka koulutat kollegoja?
Esityksen transkriptio:

Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1

Ajatteleppa ite Petteri Ora2 Ryhmätyö, osatyökykyisyys sallivuus, sietäminen uudistaminen

Osatyökykyiset Milloin ihmisestä tulee ”osatyökykyinen”  tuen tarpeen määrittely kun opiskelijat vaan on erilaisia Osataanko ottaa huomioon yläkoulusta siirtymisessä? Entä ammatillisessa opiskelussa alusta saakka? Olisi monella tapaa yhteiskunnallisesti järkevää työllistää osatk – mutta ei? Henkilökohtaistaminen ja yksilölliset polut: onko ohjaus varmistettu? Millainen on ”suorituksena tai vaikuttavuutena” osallisuuden saavuttaminen? Yritysten vastuu? Job Shadow Day = tapahtumat, projektit jne Petteri Ora3

Siirtymien työmarkkinat – siirtymien elämä Palvelujen ja työmarkkinoiden yleisnäkymä: rakenne – asenne – osaaminen – yhteistyö Mikä on oikea tuli oikeaan aikaan? Miksi asiakastyön verkostot ja asiakkaan ”polut” tökkivät? Työyhteisöt – konsultointia, valmennusta (Ratko), palveluohjausta (In the Mood), yhteisvastuuta (FIBS, Arvo- liitto) Petteri Ora4

”ohjaus osallisuuteen” Osallisuus = kokemusta ja luottamusta – oikeudenmukaisuuteen ja toisiin ihmisiin vs. mielivalta ja tuloksettomuus ja absurdit seuraukset, ”mystinen paskaolo” Turhemmassakin työssä viihtyy, kun on hyvä porukka Yhteinen kohteellinen järkevä toiminta  tutkimus vahvistaa sen hyödyn Ryhmän puheenvuorot – dominointi vs. alistuminen  opiskeluryhmä on osallisuuden oppimisen ja vahvistamisen paikka Selittävä tekijä ope + koulun kulttuuri ryhmän käytössä / opiskelijalähtöisyydessä Petteri Ora5

Petteri Ora6 Koulutuksen tulevaisuuden mahdollisuudet Koulutuksen rahoitus muuttuu. Tarvitsijoiden tapa hankkia koulutusta muuttuu. Vanha malli: Uusi malli, persoonallisuus peliin

Hukattu yhteisö? Osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys Tunnistetaan, tunnustetaan ja tehostetaan? Ammattitaidon hankkiminen vai ammattiin kasvaminen?  kasvaminen, sosiaalisten taitojen hankkiminen, oman itsen tuntemus Opettajan / ohjaajan roolit koulutuksen eri vaiheissa vaihtelevat  yhteistyö ja pedagoginen johtajuus? Jari Wihersaari 2011: Kohtaaminen - opettajuuden ydin? Sosiokonstruktivistinen oppmiskäsitys – sosio-dynaaminen ohjauskäsitys Petteri Ora7

Tiimistä ryhmään? Maunu: ryhmän hukatut hyödyt, opettajien osaamattomuus ja ajan puute, johtamisen ongelmat Tiimiakatemia: mikä ”valmentavassa opetuksessa” on niin uutta? Osuuskunta: toiminta tuo yhteisöllisyydelle tarkoituksen Hollanti: systemaattinen tiiminkäyttö opiskelijat / opettajat Isover: työelämän tiimit  Sisäinen ja ulkoinen vastaavuus: opiskelija / opettajat / työelämä  johtaminen/tahto – rakenne/toiminta – osaaminen – innostus Petteri Ora8

Viisi kohtaa kohtaamisesta ilman eroa ryhmä / yksilö 1.Kohtaamisen kulttuuri = rakenne, tilat, toiminta 2.Kohtaamisen taidot = dialogi, ryhmätyö 3.Kohtaaminen välineenä = sosiaalisen vahvistaminen, sosiaalisella vahvistaminen 4.Kohtaaminen opetushenkilöstössä = tiimityö = ”kuinka voin auttaa sinua tekemään työsi paremmin?” 5.Kohtaamisten johtaminen = sosiaalisen prosessin johtaminen Petteri Ora9