Kari Kuusiniemi Tarastin työryhmän asiantuntija
Yksi luukku: kenelle? ◦ Luvanhakijalle vaikutukset haitankärsijöiden, ympäristöviranomaisten ja ympäristöjärjestöjen asemaan? Yksi luukku – yksi lainsäädäntö? ◦ Kuinka laajasti substanssilainsäädäntöä on tarkoituksenmukaista integroida? Vrt. YLML YSL MB Yksi luukku – yksi viranomainen/yksi hakemus/yksi päätös? ◦ Vaihtoehtoiset mallit lupakäsittelyn koordinointiin, hyödyt ja haitat
Kattava hakemus yksi viranomainen tekee ratkaisun ◦ Asiantuntemus, lupaharkinnan kesto, resurssit, kunta-valtio-suhde Kattava hakemus yksi viranomainen koordinoi ratkaisut ◦ Lausunnot muilta viranomaisilta, lausunnon rooli (ohjeellinen/sitova, muutoksenhaku?) Kattava hakemus yksi viranomainen vain koordinoi menettelyn, itsenäiset ratkaisut ◦ Energiainfrastruktuuriasetus
Yksi luparatkaisu yksi muutoksenhakukelpoinen päätös ◦ Luvan kattavuus muutoksenhaku pieneen detaljiin viipyminen ja epävarmuus kokonaisuudesta
Sähköinen asiointimalli lähtökohtana Hyödyt: yksinkertaisuus hakijan ja myös muiden tahojen kannalta, kuulemismenettelyjen ja muutoksenhaun keskittäminen Ongelmat: luparatkaisun laveus ja asiantuntemuksen varmistaminen viipyminen, möhkälemäisyys Viranomaisjärjestelmän kokonaisarviointi (kunta/valtio; aluehallinto)?