Kotipuu Anita Novitsky, Monikulttuurisuuden asiantuntija.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomalainen koulu ulkomailla syntyneen opettajan silmin
Advertisements

TYÖSSÄOPPIMISJAKSO BRNOSSA  –  Monikulttuurisen toiminnan ohjaus  Työssäoppimispaikat drop-in center Pavlac klub English kinderkarten.
Valtion kotouttamisohjelma. 2 Lähtökohdat Nyt • ulkomaan kansalaista ( ) Vuonna 2020 •Jo ulkomaan kansalaista Vuonna 2030 •Puoli.
Kulttuurien välinen viestintä
TERVETULOA TAMPEREEN LYSEON LUKION EUROOPPA-LINJALLE!
MonikultTuurisuus suomalaisessa koulussa opettajan kokemana
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Väkivaltatyön kokonaisuus ja eri toimijoiden roolit
Kirkko keskellä kylää Seurakuntien varhaiskasvatus ja perhepalvelut perheitten tukena Martti ESKO, kirkon perheasiain johtaja.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Monikulttuuriset parisuhteet
Koulutus, kulttuuri, taide ja valtion kotouttamisohjelma Marjo Mäenpää Opetus- ja kulttuuriministeriö FARO ry. seminaari
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto Lapsi- ja perhetoiminta
Maahanmuuttaja mielenterveyspalveluissa
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluiden nykytila
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU
YHTEISTYÖN HAASTEET JA OPPILASHUOLTO MAAHANMUUTTAJATYÖSSÄ Rehtori Auli Vasara, koulukuraattori Tuija Mäkinen ja sosiaalityöntekijä Pirjo Kainulainen.
LOIMAAN ASUKASMARKKINOINTI
AIKUINEN OPPIJA.
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Kulttuuri osana hyvinvointitoimintaa kunnassa
Kunniaan liittyvät konfliktit – uhat ja mahdollisuudet asiakastyössä
Venäläis-suomalainen parisuhde
KANSAINVÄLISYYS JA MONIKULTTUURISUUS
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
Monikulttuurinen työ ja Kotoutujan roolipaletti
KIEKO-HANKE.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Lotta Haikkola Tutkija, VTT.
Lapin maahanmuutto ja maahanmuuttajanuoret tilastojen valossa Kuntien nuorisotoimesta vastuullisten virkamiesten kokoontuminen ja monikulttuurisuus nuorisotyössä.
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
Kuka minä olen? Identiteettikysymyksiä kurdinuorten elämässä Samran Khezri DIDAR-Hanke Tampere samran.wikispaces.com.
"En olekaan ainoa, jolle on tapahtunut tämmöistä” Lapsiperheiden suruleiri kuoleman kohdanneiden perheiden tukena Tarja Huttunen ja Hanne Malkki Espoon.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
Strategiaperusta ja ohjelmat
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
Kanuunan teemaseminaari SALO
Yksilön lyhyt historia
ajatuksia älykkyydestä ja luovuudesta
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
OPETTAJANA MAAHANMUUTTAJIEN PARISSA
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
talven hauska ulkopeli meille kaikille
Tuloksellisuuden mittaaminen
eNORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
Oma Häme Lape: Koulutuskuntayhtymä Tavastian osahanke
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
PerhekeskuSTOIMINTA hEINOLASSA
”Matka maailman ympäri”-näyttely: Ohjeet ja aineisto
MONIKULTTUURISTUVAT YHTEISKUNNAT VAI MCDONALDISAATIO s
Esityksen transkriptio:

Kotipuu Anita Novitsky, Monikulttuurisuuden asiantuntija

Anita Novitsky2 Lapsia… VIERASKIELISIÄ LAPSIA (ikäryhmästään 3%; pk-seutu: 8%) venäjä 8100kurdi 2000 somali 4500englanti1300 viro3000vietnam1300 arabia2200persia1000 albania2200kiina 900 Suomen lasten äidinkielinä yhteensä 150 kieltä LAPSIPERHEITÄ n molemmat tai ainoa vanhempi vieraskiel lasta (3%) suomen-/ruotsinkiel. + vieraskiel. vanhempi lasta (2.5%) Kotipuu

Anita Novitsky Kotipuu 3 Monikulttuurisuus päivähoidossa Maahanmuuttajat 1.Lapset 2.Vanhemmat 3.Verkosto 4.Muu henkilökunta Perinteiset kulttuurivähemmistöt Erilaiset perhekulttuurit Vierailijat Projektit Ystävyysryhmät Kummitoiminta Retket- ja tutustumiskäynnit

Anita Novitsky Kotipuu 4 Monikulttuurisuus päivähoidossa SUOMESSA ON Noin maahanmuuttajataustaista perhettä (4%) Yli maahanmuuttajataustaista nuorta PERHEET Maahanmuuttajia Maahanmuuttotaustaisia Kahden kulttuurin perheitä

Anita Novitsky Kotipuu 5 Monikulttuurisuus päivähoidossa Maan, kulttuurin ja yhteiskunnan, kielen vaihtuminen on haaste, joka vaikuttaa jokaisen perheen jäsenen elämän hallintaan Eri taustoista tulevilla on erilaiset haasteet, erilaiset resurssit ja erilainen vastaanotto - PERHESIDE n. 60 % - TURVAPAIKANHAKIJAT JA PAKOLAISET n. 15 % - TYÖN TAKIA MUUTTAVAT n % - OPISKELUN TAKIA MUUTTAVAT - PALUUMUUTTAJAT - DOKUMENTOIMATTOMAT MAAHANMUUTTAJAT

Anita Novitsky Kotipuu 6 Perhe ja maahanmuutto Haasteena tietynlainen elämäntilanne Muutto ja muutos sinänsä voivat aiheuttaa stressiä, jopa kotoutumisen trauman Muuton jälkeinen tyhjiö ja fiksaatio menneeseen Eritahtinen kotoutuminen

Kuka määrittelee…. maahanmuuttajat maahanmuuttajataustaiset eri kulttuurin omaavat kahden kulttuurin kasvatit kulttuurien väliseen kuiluun juuttuneet suomalaisen kulttuurin omaksuneet kulttuuristaan vieraantuneet sopeutuneet Ja miksi? Anita Novitsky Kotipuu 7

Anita Novitsky Kotipuu 8 PERHEEN JÄSEN Maahanmuuttajan roolit MUUTOKSEN HALLITSIJA ERI YHTEISÖJEN JÄSEN IDENTITEETIN RAKENTAJA KULTTUURIN KANTAJA TULEVAISUUDEN TEKIJÄ MAAHANMUUTTAJA

Anita Novitsky Kotipuu 9 Sukupolvien väliset roolimuutokset lasten laajempi kontaktipinta perheen ulkopuolelle - oppivat kielen nopeammin - hahmottavat ja ymmärtävät uutta yhteiskuntaa ja kulttuuria paremmin kuin vanhempansa eritahtinen kotoutuminen

Anita Novitsky Kotipuu 10 Muutoksen hallinta perheissä ONNISTUU - positiivinen kotoutuminen EPÄONNISTUU: - Vanhempien uupuminen, luovuttaminen, eristäytyminen, erilaisuuden korostaminen - Epätoivoisia kontrollin yrityksiä mm. väkivalta perheissä: kotiin eristäminen psyykkinen väkivalta fyysinen väkivalta

Anita Novitsky Kotipuu 11 Monikulttuurisuus koulussa/päiväkodissa Lapsilla ja nuorilla: 1.Erilainen oppihistoria 2.Erilainen pedagoginen kulttuuri 3.Erilainen leikki- ja härnäyskulttuuri 4.Erilainen huumori 5.Erilaiset arvot ja normit 6.Erilainen perhe Miten kotoutua päiväkotiin?

Anita Novitsky Kotipuu 12 Monikulttuurisuus koulussa/päivähoidossa Millaisena näen toisen ihmisen Erilaisena Tuntemattomana Vaikeasti lähestyttävänä Vieraana PELKO Pelko saa suojautumaan → Suoja on jonkin tuttu ja turvallinen → Eristäytyminen ”meihin ja muihin”

Anita Novitsky Kotipuu 13 Monikulttuurisuus päivähoidossa Millaisena näen toisen ihmisen Mielenkiintoisena Tutustumisen arvoisena Haasteita herättävänä Mahdollisuutena ROHKEUS Rohkeus luo tilaisuuksia → Tilaisuudesta syntyy mahdollisuus → Yhteisöllisyys ”me kaikki”

Anita Novitsky Kotipuu 14 Aikuisten vai lasten luomia… Sopeutumisongelmat Leimautuminen Maahanmuuttajarooli Erilaisuuden kokemus Syrjäytyminen Voisiko päivähoidossa olla vain monenlaisia lapsia?