9/2011, Pirjo Oinas Tapaustutkimus YMEN1332 Laadullisen tutkimuksen suuntaukset.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Eeva-Leena Aittoniemi
Work/Non-Work Interface: A Review of Theories and Findings
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
7 Terveyden tutkiminen.
Tiedon kuvaaminen Opasnet-wikissä Virpi Kollanus THL / YMAL Avoimen arvioinnin ja Opasnetin käyttökoulutus -seminaari
YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Tutkimusotteista Innovaatioluennot
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Tutkimus osuuskuntien alueellisesta syntyvyydestä Panu Kalmi / HKKK ja RUN Pellervon Päivä Helsinki.
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.
Laadullinen asennetutkimus
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Seminaarityön rakenteesta
Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.
Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.
Laadullinen asennetutkimus
Teoria ja metodi luennot ryhmätyöt. käytännön tiedot luennoista ja ryhmätöistä ti Unioninkatu 40 sali 4 pe Unioninkatu 40 sali
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
2 Tutkimuksen suunnittelu
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Teoriat perhetutkimuksessa: vertailua ja tulevaisuuden suuntaviivoja Anna Rönkä, JY ja Pirjo Korvela, HY Loppuyhteenveto.
1 MINNA HAVERI 2015 ETNOGRAFIA JA VISUAALINEN ETNOGRAFIA.
10/2010, Pirjo Oinas Tapaustutkimus YMEN1332 Laadullisen tutkimuksen suuntaukset.
Pasi Tuominen MARC21 -tietuejoukkojen deduplikointi.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
tapaustutkimus psykoterapian Psykoterapiatutkimuksen
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
Tutkimus terveystiedonopetuksessa
Ohjeita….
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Tutkimuksen objektiivisuus
Roni Nukarinen Sosionomi (AMK) (perjantaina )
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
Tieteellinen kirjoittaminen
3. Terveystottumusten tutkiminen
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
OPETUSVINKKI.
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
Heidi Enwald Informaatiotutkimus, HuTK
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
MYYNTITYÖN KEHITTÄMINEN LAADULLISIN MENETELMIN
Esityksen transkriptio:

9/2011, Pirjo Oinas Tapaustutkimus YMEN1332 Laadullisen tutkimuksen suuntaukset

9/2011, Pirjo Oinas Tapaustutkimus Tutkimusstrategia, lähestymistapa Tutkimusstrategia, lähestymistapa ei aineiston keruu- ja analyysimenetelmä ei aineiston keruu- ja analyysimenetelmä Useita menetelmiä (triangulaatio); sekä tilastollisia että laadullisia aineistoja Useita menetelmiä (triangulaatio); sekä tilastollisia että laadullisia aineistoja Tutkimuksen kohteena pääsääntöisesti jokin tapahtumakulku tai ilmiö Tutkimuksen kohteena pääsääntöisesti jokin tapahtumakulku tai ilmiö Myös yksittäinen tapaus mahdollinen Myös yksittäinen tapaus mahdollinen

9/2011, Pirjo Oinas Juuret Chicagon koulukunnassa Juuret Chicagon koulukunnassa kaupunkeihin, kaupungistumiseen ja siihen liittyviin sosiaalisiin ilmiöihin ja ongelmiin keskittynyt tutkimus kaupunkeihin, kaupungistumiseen ja siihen liittyviin sosiaalisiin ilmiöihin ja ongelmiin keskittynyt tutkimus Myös antropologiassa Myös antropologiassa kulttuurien tarkastelu heimoissa, kylissä, homogeenisissa yhteisöissä kulttuurien tarkastelu heimoissa, kylissä, homogeenisissa yhteisöissä Luonnontieteet Luonnontieteet

9/2011, Pirjo Oinas Tutkii hetkeen liittyviä ilmiöitä todellisessa kontekstissaan Tutkii hetkeen liittyviä ilmiöitä todellisessa kontekstissaan ilmiö/konteksti: raja ei yksiselitteisen selvä ilmiö/konteksti: raja ei yksiselitteisen selvä Perusteellinen ja tarkka kuvaus Perusteellinen ja tarkka kuvaus Kokonaisvaltainen selitys Kokonaisvaltainen selitys Kehyksiltään joustava Kehyksiltään joustava Teoria, aineisto, tapaus itsessään… Teoria, aineisto, tapaus itsessään…

9/2011, Pirjo Oinas Alkuvaiheessaan lähinnä kaikenkattava menetelmä Alkuvaiheessaan lähinnä kaikenkattava menetelmä Peitti alleen toisistaan poikkeavia lähestymistapoja Peitti alleen toisistaan poikkeavia lähestymistapoja Kenttä on yhä laaja ja yleispätevä, kattava määrittely vaikeaa Kenttä on yhä laaja ja yleispätevä, kattava määrittely vaikeaa

9/2011, Pirjo Oinas Varhaisia tapaustutkimuksia Horace M. Miner; St. Denis, a French-Canadian parish 1939 Horace M. Miner; St. Denis, a French-Canadian parish 1939 Everett C. Hughes; French Canada in Transition 1943 Everett C. Hughes; French Canada in Transition 1943 Heikki Waris, Työläisyhteiskunnan syntyminen Helsingin Pitkänsillan pohjoispuolelle I-II 1932, 1934 Heikki Waris, Työläisyhteiskunnan syntyminen Helsingin Pitkänsillan pohjoispuolelle I-II 1932, 1934

9/2011, Pirjo Oinas Tapaustutkimus/tilastollinen tutkimus Yksi tapaus, pieni joukko Yksi tapaus, pieni joukko Laaja aineisto eri ulottuvuuksista Laaja aineisto eri ulottuvuuksista ”Luonnollisesti ilmenevät” tapaukset ”Luonnollisesti ilmenevät” tapaukset Keskeinen aineisto laadullista Keskeinen aineisto laadullista Päämäärä ymmärtää tapausta Päämäärä ymmärtää tapausta Suuri joukko tapauksia Suuri joukko tapauksia Aineisto suppeasta ominaisuuksien joukosta Aineisto suppeasta ominaisuuksien joukosta Edustava otos laajasta populaatiosta Edustava otos laajasta populaatiosta Aineisto määrällistä Aineisto määrällistä Päämäärä empiirinen yleistäminen Päämäärä empiirinen yleistäminen

9/2011, Pirjo Oinas Triangulaatiosta Aineisto: eri lähteitä, eri tavoilla Aineisto: eri lähteitä, eri tavoilla Menetelmä: menetelmän sisällä tai menetelmien välillä Menetelmä: menetelmän sisällä tai menetelmien välillä Teoria: toisiaan täydentäviä Teoria: toisiaan täydentäviä Tutkija: useita, eri vaiheissa Tutkija: useita, eri vaiheissa Kerrannainen Kerrannainen

9/2011, Pirjo Oinas Valintakriteerejä Kun kysytään miten, miksi, kuinka Kun kysytään miten, miksi, kuinka Kun tutkijalla on vain vähän kontrollia tapahtumiin Kun tutkijalla on vain vähän kontrollia tapahtumiin Kun aiheesta on tehty vain vähän empiiristä tutkimusta Kun aiheesta on tehty vain vähän empiiristä tutkimusta Kun tutkimuskohteena on jokin ajassa ja paikassa oleva/tapahtuva ilmiö Kun tutkimuskohteena on jokin ajassa ja paikassa oleva/tapahtuva ilmiö

9/2011, Pirjo Oinas Tieteellinen kiinnostavuus ei yksittäisessä tapahtumakulussa tai paikallisessa omalaatuisuudessa. Tieteellinen kiinnostavuus ei yksittäisessä tapahtumakulussa tai paikallisessa omalaatuisuudessa. Pyrkimyksenä rakentaa juoni, joka muodostaa suhteen tapauksen ja ympäröivän maailman välille. Pyrkimyksenä rakentaa juoni, joka muodostaa suhteen tapauksen ja ympäröivän maailman välille.

9/2011, Pirjo Oinas Tapauksesta liikkeelle lähdettäessä pohditaan, mitkä käsitteet soveltuvat analysointiin ja mistä tapaus kertoo, mikä on tutkimuksen kohde. Tapauksesta liikkeelle lähdettäessä pohditaan, mitkä käsitteet soveltuvat analysointiin ja mistä tapaus kertoo, mikä on tutkimuksen kohde. Ilmiöstä liikkeelle lähdettäessä etsitään tapaus, jossa tutkimuksen kohteeseen liittyvät käsitteet ovat soveltuvia. Ilmiöstä liikkeelle lähdettäessä etsitään tapaus, jossa tutkimuksen kohteeseen liittyvät käsitteet ovat soveltuvia.

9/2011, Pirjo Oinas Käytännössä tapaustutkimuksen toteuttaminen näiden yhdistelmä tai välimuoto. Käytännössä tapaustutkimuksen toteuttaminen näiden yhdistelmä tai välimuoto. Tutkimuksen tiedonintressi sekä idiografinen, ainutlaatuista tutkiva että nomoteettinen, lainalaisuuksien löytämiseen pyrkivä. Tutkimuksen tiedonintressi sekä idiografinen, ainutlaatuista tutkiva että nomoteettinen, lainalaisuuksien löytämiseen pyrkivä.

9/2011, Pirjo Oinas Yleistettävyys Tulosten yleistettävyys perustuu oletukseen tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen yleistettävyydestä. Tulosten yleistettävyys perustuu oletukseen tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen yleistettävyydestä. Analyyttinen yleistäminen; perustuu sekä kerätyn aineiston suhteuttamiseen teoriaan että teorian testaamiseen aineiston avulla. Analyyttinen yleistäminen; perustuu sekä kerätyn aineiston suhteuttamiseen teoriaan että teorian testaamiseen aineiston avulla.

9/2011, Pirjo Oinas Tapaustutkimuksessa on kyse tulosten suhteuttamisesta osaksi laajempia kokonaisuuksia Tapaustutkimuksessa on kyse tulosten suhteuttamisesta osaksi laajempia kokonaisuuksia Yksi tapaus perusteellisesti tutkittuna voi antaa tietoa tapausta laajemmasta Yksi tapaus perusteellisesti tutkittuna voi antaa tietoa tapausta laajemmasta

9/2011, Pirjo Oinas Ennalta asetetut käsitteelliset luokitukset, rajaukset sekä teoria muodostavat kontekstin, jossa ilmiötä ja tapahtumakulkuja tarkastellaan. Ennalta asetetut käsitteelliset luokitukset, rajaukset sekä teoria muodostavat kontekstin, jossa ilmiötä ja tapahtumakulkuja tarkastellaan. Tapaus vaikuttaa käsitteiden valintaan ja käsitteet vaikuttavat tapaukseen. Tapaus vaikuttaa käsitteiden valintaan ja käsitteet vaikuttavat tapaukseen.

9/2011, Pirjo Oinas Konteksti Asiayhteys - ja enemmänkin Asiayhteys - ja enemmänkin Sijainti, joka tekee sanasta käsitteen Sijainti, joka tekee sanasta käsitteen Koherenssi tekstien ja diskurssien välillä Koherenssi tekstien ja diskurssien välillä Sisäinen näkökulma Sisäinen näkökulma Näyttäytyy eri tasoilla Näyttäytyy eri tasoilla Muovaa tapausta, tapaus kontekstia Muovaa tapausta, tapaus kontekstia

9/2011, Pirjo Oinas Tekee tapauksen ymmärrettäväksi ja osin myös selittää sitä Tekee tapauksen ymmärrettäväksi ja osin myös selittää sitä Kontekstivirhe vääristää Kontekstivirhe vääristää Kontekstin osoittaminen ei kuitenkaan vielä paljasta sen vaikutuksia, aikaansaannoksia tai seurauksia. Kontekstin osoittaminen ei kuitenkaan vielä paljasta sen vaikutuksia, aikaansaannoksia tai seurauksia.

9/2011, Pirjo Oinas Pieni harjoitus Valitse kiinnostava ilmiö Valitse kiinnostava ilmiö Paikanna ja perustele tapaus Paikanna ja perustele tapaus Käsitteellistä Käsitteellistä Muotoile tutkimuskysymys Muotoile tutkimuskysymys Kiinnitä tapaus kontekstiin Kiinnitä tapaus kontekstiin

9/2011, Pirjo Oinas Työvaiheet Tutkimuskysymys/-kysymykset Tutkimuskysymys/-kysymykset Tutkimusasetelman jäsennys Tutkimusasetelman jäsennys Tapausten määrittely ja valinta Tapausten määrittely ja valinta Teoreettiset näkökulmat ja käsitteet Teoreettiset näkökulmat ja käsitteet Aineiston ja tutkimuskysymysten keskusteluyhteys ja sen logiikka Aineiston ja tutkimuskysymysten keskusteluyhteys ja sen logiikka Aineiston analyysitavat ja tulkintasäännöt Aineiston analyysitavat ja tulkintasäännöt Raportointitapa Raportointitapa

9/2011, Pirjo Oinas Tärkeitä kysymyksiä Mitä voimme oppia tapauksesta? Mitä voimme oppia tapauksesta? Missä tapauksessa tämä tapaus on tapaus? Missä tapauksessa tämä tapaus on tapaus? Mistä tämä tapaus on tapaus? Mistä tämä tapaus on tapaus?

9/2011, Pirjo Oinas Tapauksen määrittely Teorialähtöinen Teorialähtöinen Käytäntölähtöinen Käytäntölähtöinen Rajaaminen: paljon vähästä, ei vähän paljosta. Rajaaminen: paljon vähästä, ei vähän paljosta. Pienestä suurta, ei suuresta pientä. Pienestä suurta, ei suuresta pientä.

9/2011, Pirjo Oinas Tapaus voi määrittyä ennen aineiston keruuta tai vasta sen jälkeen Tapaus voi määrittyä ennen aineiston keruuta tai vasta sen jälkeen Tutkijan tehtävä määritellä ja perustella Tutkijan tehtävä määritellä ja perustella Rajattu systeemi – ilmiö, ajallinen prosessi – muutosprosessi, tapahtumaketju, toimijoiden suhteet, monimutkaiset ilmiöt Rajattu systeemi – ilmiö, ajallinen prosessi – muutosprosessi, tapahtumaketju, toimijoiden suhteet, monimutkaiset ilmiöt

9/2011, Pirjo Oinas Teorian ja empirian suhde Induktio? Induktio? Deduktio? Deduktio? Molemmat? Molemmat? Mahdollista aloittaa joko kiinnostavasta tapauksesta tai kiinnostavasta tutkimuksen kohteesta. Mahdollista aloittaa joko kiinnostavasta tapauksesta tai kiinnostavasta tutkimuksen kohteesta.

9/2011, Pirjo Oinas Aineisto voi paljastaa ennakoimatonta ja yllättävää Aineisto voi paljastaa ennakoimatonta ja yllättävää Teorian avulla on mahdollista sitoa langat toisiinsa Teorian avulla on mahdollista sitoa langat toisiinsa On oltava valmis myös joustamaan On oltava valmis myös joustamaan

9/2011, Pirjo Oinas Tapauksia (Laine & Bamberg & Jokinen 2007) Kriittinen tapaus; todennäköisin/epätodennäköisin ilmiön kannalta Kriittinen tapaus; todennäköisin/epätodennäköisin ilmiön kannalta Äärimmäinen tapaus, paradigmaattinen tapaus; kärjistynyt tapaus Äärimmäinen tapaus, paradigmaattinen tapaus; kärjistynyt tapaus Ainutlaatuinen tapaus Ainutlaatuinen tapaus Tyypillinen tapaus Tyypillinen tapaus Paljastava tapaus; ilmiön näkökulmasta tutkimaton Paljastava tapaus; ilmiön näkökulmasta tutkimaton Tulevaisuudesta kertova tapaus; näyttää suunnan Tulevaisuudesta kertova tapaus; näyttää suunnan Pitkittäisotokseen perustuva tapaus; vähintään kaksi otantaa Pitkittäisotokseen perustuva tapaus; vähintään kaksi otantaa

9/2011, Pirjo Oinas Itsessään arvokas tapaustutkimus Itsessään arvokas tapaustutkimus Välineellinen tapaustutkimus Välineellinen tapaustutkimus Kollektiivinen tapaustutkimus Kollektiivinen tapaustutkimus Kuvaileva tapaustutkimus Kuvaileva tapaustutkimus Selittävä tapaustutkimus Selittävä tapaustutkimus Eksploratiivinen ja uutta teoriaa kehittävä tapaustutkimus Eksploratiivinen ja uutta teoriaa kehittävä tapaustutkimus Intensiivinen tapaustutkimus Intensiivinen tapaustutkimus Ekstensiivinen tapaustutkimus Ekstensiivinen tapaustutkimus Ks. Eriksson & Koistinen 2005 Ks. Eriksson & Koistinen 2005

9/2011, Pirjo Oinas Haasteita (Eriksson & Koistinen 2005) Teoreettisten käsitteiden tai älyllisen rikkauden puuttuminen Teoreettisten käsitteiden tai älyllisen rikkauden puuttuminen Tapaus jää irralleen muusta tieteellisestä keskustelusta ja sen tarjoama uusi tieto hämäräksi Tapaus jää irralleen muusta tieteellisestä keskustelusta ja sen tarjoama uusi tieto hämäräksi Epäselvä tapauksen (tapausten) määrittely Epäselvä tapauksen (tapausten) määrittely Epäselvä alusta asti tai hämärtyy/muuttuu tutkimuksen kuluessa Epäselvä alusta asti tai hämärtyy/muuttuu tutkimuksen kuluessa

9/2011, Pirjo Oinas Epäselvä tai liian yleinen tutkimuskysymyksen määrittely Epäselvä tai liian yleinen tutkimuskysymyksen määrittely Vastaukset jäävät myös yleisiksi ja vaille uutuusarvoa Vastaukset jäävät myös yleisiksi ja vaille uutuusarvoa Puutteellinen aineiston analysointi, näyttö ja yhteyksien häviäminen Puutteellinen aineiston analysointi, näyttö ja yhteyksien häviäminen Mihin johtopäätökset perustuvat? Mihin johtopäätökset perustuvat?

9/2011, Pirjo Oinas Heikot yhteydet aikaisempaan tutkimukseen Heikot yhteydet aikaisempaan tutkimukseen Mitä muita tutkimuksia tehty? Mitä muita tutkimuksia tehty? Mitäänsanomaton raportointi Mitäänsanomaton raportointi Sivuutetaan kokonaan Sivuutetaan kokonaan Kontribuution vähäinen pohdinta Kontribuution vähäinen pohdinta Mitä johtopäätöksiä, mitä uutta ne tarjoavat? Mitä johtopäätöksiä, mitä uutta ne tarjoavat?

9/2011, Pirjo Oinas Kritiikkiä Yleistettävyys? Yleistettävyys? Objektiivisuus/subjektiivisuus? Objektiivisuus/subjektiivisuus? Tarkkuus ja täsmällisyys? Tarkkuus ja täsmällisyys? Luotettavuus? Luotettavuus? Yksittäisyys/toistettavuus? Yksittäisyys/toistettavuus?

9/2011, Pirjo Oinas Tapauksen aika- ja paikkasidonnaisuus Tapauksen aika- ja paikkasidonnaisuus Kokemusten ja tapahtumien ainutkertaisuus Kokemusten ja tapahtumien ainutkertaisuus Prosessien monimutkaisuus Prosessien monimutkaisuus

9/2011, Pirjo Oinas Huolellinen, perusteellinen kuvaus aineistosta ja analyysistä. Huolellinen, perusteellinen kuvaus aineistosta ja analyysistä. Tieteellisyys: Tieteellisyys: noudatetussa kurinalaisuudessa noudatetussa kurinalaisuudessa havaintojen tuottamisessa ja kuvaamisessa tieteen sääntöjen mukaan. havaintojen tuottamisessa ja kuvaamisessa tieteen sääntöjen mukaan.

9/2011, Pirjo Oinas Lähteitä Robert E. Stake Robert E. Stake Robert K. Yin Robert K. Yin Gomm-Hammersley-Foster Gomm-Hammersley-Foster Bent Flyjberg Bent Flyjberg Hendrik Wagenaar Hendrik Wagenaar Laine-Bamberg-Jokinen Laine-Bamberg-Jokinen Eriksson-Koistinen Eriksson-Koistinen Charles Ragin Charles Ragin