Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ESIOPETUS lapsen ilo ja oikeus Varhaiskasvatuspäällikkö Pauliina Virta
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
ARVIOINTI Vanhempainilta
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Koulutulokkaiden vanhempainaamu Keskiviikko klo 8.30 – 10 TERVETULOA!
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Erikoisluokkatoiminta
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Vanhempainilta
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
OPS 2016 Valinnaisuus.
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Oppiainekohtaisten tavoitteiden pilkkominen vuosiluokittain.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Arviointi.
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016

Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa annetaan perusopetuksen tuntijako ja opetuksen tavoitteet. Nyt uudistetaan samanaikaisesti esi- ja perusopetuksen sekä lukiokoulutuksen opsit. Uudistus 10 vuoden välein

Portaittain käyttöön Esiopetuksessa elokuusta 2016 alkaen Perusopetuksessa portaittain neljän vuoden aikana: - vuosiluokat 1-6 elokuussa vuosiluokka 7 elokuussa vuosiluokka 8 elokuussa vuosiluokka 9 elokuussa 2019 Lukiokoulutuksessa portaittain kolmen vuoden aikana elokuusta 2016 alkaen

Oppimisen ilo Yhdessä oppien Kieli, kehollisuus ja aistien käyttö Luovan ja kriittisen ajattelun taidot Ongelman- ratkaisu- taidot Myönteiset tunne- kokemukset UUSI OPPIMIS- KÄSITYS

Oppilaalla aktiivinen rooli Oppilas on aktiivinen toimija. Oppilas asettaa tavoitteita. Oppilas ratkaisee ongelmia itsenäisesti ja muiden kanssa. Oppilas reflektoi. Oppilas pohtii toimintansa seurauksia muihin ihmisiin.

Koulu on tiiviissä yhteistyössä vanhempien, yhteiskunnallisten toimijoiden sekä yritysten ja työelämän kanssa.

Seitsemän laaja-alaista osaamiskokonaisuutta. Oppiainekeskeisyydestä laaja-alaiseen osaamiseen

Oululaiset polut tukevat oppimista Kestävän kehityksen polku Kulttuuripolku Maailmankansalaisen polku Yrittäjyyskasvatuksen polku Tiedonhallinnan polku Hyvinvoinnin polku

Tieto- ja viestintätekniikkaan taitotasot Vuosiluokille 1-9 on laadittu taitotasot, jotka määrittelevät, millaisia tieto- ja viestintätekniikan taitoja oppilaalla tulee olla 9. luokan loppuessa. Taitotasot ohjaavat sekä oppilasta, opettajaa että vanhempia.

Esimerkki: 1. luokan päättyessä oppilas… ymmärtää käyttäjätunnuksen merkityksen osaa kirjautua sisään koulun tarjoamaan oppimisympäristöön ja ulos sieltä on aloittanut näppäintaitojen harjoittelun ja tutustuu näppäimistön eri toimintoihin tietää internet-selaimen käytön perusteita osaa käyttää verkkosivuja ja digitaalisia oppimateriaaleja opettajan ohjeiden mukaisesti osaa tuottaa omalle tasolle sopivia tekstejä tekstinkäsittelyohjelmalla tietää, että työ pitää tallentaa heti työskentelyn aluksi eikä vasta lopuksi ymmärtää ohjelmoinnin perusperiaatteita leikinomaisessa viitekehyksessä ymmärtää verkkomateriaalien, pelien ja elokuvien ikärajat tietää tieto- ja viestintätekniikan turvallisen käytön perusteita osaa tunnistaa erilaisia tiedonlähteitä tuntee oman koulun kirjaston ja lähikirjaston osaa huolehtia omasta kirjastokortista.

Viikoittaiset tuntimäärät eri luokilla Vuosiluokkatuntia 1. luokka19 h 2. luokka20 h 3. luokka22 h 4. luokka24 h 5. luokka25 h 6. luokka25 h 7. luokka30 h 8. luokka29 h 9. luokka30 h

Keskeiset muutokset oppiaineissa ENGLANTI alkaa 2. luokalla. RUOTSIN opiskelu alkaa jo 6. luokalla koko maassa. YHTEISKUNTAOPPIA opiskellaan jo 4. ja 5. luokilla. Yhteinen KÄSITYSOPPIAINE, joka sisältää entiset tekstiilityön ja teknisen työn. LISÄÄ OPPITUNTEJA yhteiskuntaoppiin, liikuntaan, musiikkiin ja kuvataiteeseen.

Ympäristöoppia opiskellaan yhtenäisenä kokonaisuutena 6. luokan loppuun YMPÄRISTÖ- OPPI terveystietobiologiamaantietofysiikkakemia

Oppimisen arviointi on jatkuvaa Arviointi perustuu tavoitteisiin ja kriteereihin sekä monipuoliseen näyttöön. Tavoitteita asetetaan yhdessä: oppilas omalle oppimiselleen arviointikeskusteluissa oppilaan, huoltajien ja opettajan kesken luokassa muiden oppilaiden kanssa.

Arviointia sanallisesti ja numeroin LUKUVUOSIARVIOINTI vuosiluokat 1-4: sanallinen arviointi vuosiluokat 5-9: numeroarviointi VÄLIARVIOINTI vuosiluokat 1-5: arviointikeskustelu vuosiluokat 6-9: väliarviointitodistus numeroin

Oppilaan, huoltajan ja opettajan välinen arviointikeskustelu korvaa väliarvioinnin eli joulutodistuksen vuosiluokilla 1-5.

Kehityskeskustelu joka vuosi Oppilas ja huoltaja kutsutaan myös kehityskeskusteluun – pääsääntöisesti lukuvuoden alussa. Vuosiluokilla 1 ja 7 vanhemmat ja lapsi kutsutaan Lapset puheeksi -keskusteluun. Kehityskeskustelu voidaan aina toteuttaa Lapset puheeksi -keskusteluna.

Lue lisää Opetushallituksen ops sivusto: Oulun kaupungin OPS-portaali-sivusto: Tämä esitys on luettavissa em. osoitteessa.