ADHD/ADD LAPSEN PIIRTEITÄ Tarkkaavaisuuden ongelma Hyperaktiivisuus Impulsiivisuus Tunteiden tunnistamisen ja ilmaisun vaikeus Anitta Huotari, Porstua ry
OMAN TOIMINNAN OHJAAMISEN VAIKEUDET NÄKYVÄT MM. SEURAAVASTI: Anitta Huotari, Porstua ry Ympäristön ärsykkeisiin reagoidaan välittömästi Juuttuminen Aiempia kokemuksia vaikea hyödyntää tulevan ennakoinnissa Ajanhallinta vaikeaa Työmuisti heikko Sisäinen puhe heikkoa tai puuttuu Motivaation ylläpitäminen vaikeaa Toiminnan organisointi Rahanhallinta
ASPERGER-LAPSEN PIIRTEITÄ Sosiaalinen vuorovaikutus erikoista Erityiskiinnostuksen kohteet Riippuvuus rutiineista ja rituaaleista Motoriikan puutteet ja aistiyliherkkyydet Anitta Huotari, Porstua ry
ARJESSA NÄKYY MM. SEURAAVASTI: Anitta Huotari, Porstua ry Arkiaskareet ongelmallisia (hygienia, vaatetus, ruokailu, jne.) Ryhmän ulkopuolelle jääminen ja kiusatuksi joutuminen Jäykät ja joustamattomat toimintamallit Jankutus ja asioiden varmistelu Ohjauksen/neuvojen vastaanottaminen vaikeaa (ohjautuvuus itsestä käsin)
ADHD/ADD JA AS-LAPSEN OHJAAMINEN Anitta Huotari, Porstua ry Selkeä päivärytmi, joka säilyy mahdollisimman samana, päiväjärjestys selkeästi esille Rutiinien huomioiminen ja niistä sopiminen Juuttumisesta pois auttaminen: varoitus-> merkki -> ohje Tilanteiden ennakointi: muutoksista tiedotetaan etukäteen ja sosiaaliset tilanteet käydään etukäteen läpi -> palkkiot Valintojen tekemisessä auttaminen: kaksi selkeää vaihtoehtoa Oireenmukainen ohjeistus Tehokkaat käskyt: kontakti-> yksi käsky-> selkeys-> toisto
LAPSEN KÄYTÖKSEEN VAIKUTTAMINEN Anitta Huotari, Porstua ry Tavoitteiden asettaminen: ongelman määritteleminen positiivisesti > osatavoitteet > välitön palkitseminen ja tieto lapselle, mistä palkitaan Positiivinen huomio ja palkkiojärjestelmä Rajoittaminen: selkeät säännöt näkyville Varmistaminen, että lapsi ymmärtää säännöt, esimerkit Jäähyn käyttö: käsky, varoitus, rangaistus
LAPSEN KÄYTÖKSEEN VAIKUTTAMINEN Anitta Huotari, Porstua ry Tunteiden tunnistamisen ja hallinnan helpottaminen: tunteiden nimeäminen, kiukkumittari, pakopaikka, palaute ja tilanteiden läpikäyminen, ”mallin” antaminen Rauhoittuminen ja rentoutuminen: oman rauhoittumistavan löytäminen, rentoutumisharjoitukset, keskittymistä vaativien tehtävien tauottaminen Tilanteiden ennakointi ja käyttäytymisen säätely sosiaalisten tarinoiden avulla Sopimukset (paperilla, ”kättä päälle”, jne.)
STRUKTUROINTI JA YMPÄRISTÖN MUOKKAAMINEN Anitta Huotari, Porstua ry Tehtävälistat, esim. kuvilla -> HUOM: tehtävien pilkkominen osiin! Jokaiselle toiminnalle /tavaroille oma paikka Ajastimien käyttö Keskittymistä vaativan työskentely- ympäristön valinta Lapsen pitäminen ”puuhassa” -> varasuunnitelma Ajan ja ohjaajien käytön suunnittelu
KEHITYKSEN OSA-ALUEIDEN TUKEMINEN Anitta Huotari, Porstua ry Jokapäiväiset tilanteet: pukeminen, riisuminen, syöminen, jne. -> palkitseminen tärkeää! Kokonaismotoriikka: Tila, tasapaino, suunnat : monipuolinen liikunta, seikkailuradat, uinti, palloleikit, pikajumppa, jne. Oman kehon hahmottaminen: kehonosien nimeäminen, asentomatkiminen, ääriviivojen piirtäminen, tunnelileikit, lapset ”pullataikinana”,” kääretorttuna”, jne. Tunto: hiekkaleikit, vesileikit, muovailu, sormimaalaus, tunnustelu- ja etsimisleikit Kuulo: erilaisten äänien, esim. eläinten äänien tekeminen, äänen suunnan arvaaminen, kuuntelupurkkiparit, jne. Hienomotoriikka: piirtäminen, saksien käyttö, helmien pujottelu, tikkurakentaminen, jne. -> Tässä ei suorituspaineita! Paksut kynät, iso paperi, piirretään esim. ongensiimaa, spagettia, vesisadetta, aarrearkkuja, aurinkoja, jne. Silputaan lumisadetta saksilla, tms…
Anitta Huotari, Porstua ry Näköön perustuva hahmottaminen: aarteen etsintä vihjeiden mukaan, väri/muoto – muistipelit, kaveri- Kim-leikit, Huom: palapelien kokoaminen usein opetettava! Sosiaalisuus: opetettava odottamaan, vuorottelemaan, kuuntelemaan toista, jaksamaan leikki loppuun -> ennakointi, malli, palaute Piirileikit, parileikit, pelitilanteet