ADHD/ADD LAPSEN PIIRTEITÄ Tarkkaavaisuuden ongelma Hyperaktiivisuus Impulsiivisuus Tunteiden tunnistamisen ja ilmaisun vaikeus Anitta Huotari, Porstua.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ei-kielelliset oppimisvaikeudet
Advertisements

Omahoitaja-toimintatapa päiväkodissa
Havaintomotoriset taidot pelinluvun perustana
Elämäntaparyhmien organisointi Helmen malli
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
Oppimisvaikeudet.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Lapselle hyvä päivä tänään
Kannustava valmentaja ja ohjaaja / Kotka.
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
Lapsen kaltoinkohtelu sijaishuollossa – tunnistaminen ja puuttuminen
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
Suomen Jääkiekkoliitto1. KUNNIOITA PELIÄ MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA Suomen Jääkiekkoliitto2.
1.
Liikuntakasvatus / NU – 2010 JN. Harjoituksen rakenne lapsilla 1. Huomioi lapsi - keskustelutuokio - aloitusrutiinit - turvallisuuden tunne.
Sensorinen integraatio
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
Matemaattiset oppimisvaikeudet
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Kuvat ja tukiviittomat opetuksen tukena
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Suuttumuksen hallinta
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Anniina Vatanen & kuraattori Aira Heikkilä.
Lapsen ja nuoren tukeminen Tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen vaikeudet.
 Tiilimäen päiväkodin toiminta-ajatuksena on luoda turvallinen, lämmin sekä kodinomainen ilmapiiri. Haluamme luoda lapsen itsetunnon myönteistä kehitystä.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Esimerkkejä lapsen kasvun ja kehityksen arviointi- ja seurantamenetelmistä Petra Suonio 2011.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
PERHEEN TUKEMINEN Anitta Huotari, Porstua ry.. PERHEEN KRIISI KAIKKI OSAPUOLET TARVITSEVAT TUKEA, KAIKKI REAGOIVAT KRIISIIN KRIISI MUUTTAA, RAJOITTAA.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
ADHD- lapsen tukikeinoja päivähoidossa Petra Suonio
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Kohti yhteisymmärrystä
Sosioemotionaalinen kehitys
Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
Motorinen kehittyminen
Temperamentti.
OHJAAJAKOULUTUS - OSIO 4
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
NEPSY-OIREYHTYMÄ JA NUORUUS
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
Kielen kehityksen avainkohdat
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
opiskeluorientaatio (+)
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Menestys tiimityön kautta
IHMISEN KASVU JA KEHITYS
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Kielellinen erityisvaikeus
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
RENTOUTUMINEN. RENTOUTUMINEN RENTOUTUMINEN Rentoutuminen hoitaa mieltä. Hiljentyminen ja rauhoittuminen auttavat kuulemaan ​omia ajatuksia ja tunteita.
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Itsenäistymistä tukemassa asumisen haasteet
MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA
Esityksen transkriptio:

ADHD/ADD LAPSEN PIIRTEITÄ Tarkkaavaisuuden ongelma Hyperaktiivisuus Impulsiivisuus Tunteiden tunnistamisen ja ilmaisun vaikeus Anitta Huotari, Porstua ry

OMAN TOIMINNAN OHJAAMISEN VAIKEUDET NÄKYVÄT MM. SEURAAVASTI: Anitta Huotari, Porstua ry Ympäristön ärsykkeisiin reagoidaan välittömästi Juuttuminen Aiempia kokemuksia vaikea hyödyntää tulevan ennakoinnissa Ajanhallinta vaikeaa Työmuisti heikko Sisäinen puhe heikkoa tai puuttuu Motivaation ylläpitäminen vaikeaa Toiminnan organisointi Rahanhallinta

ASPERGER-LAPSEN PIIRTEITÄ Sosiaalinen vuorovaikutus erikoista Erityiskiinnostuksen kohteet Riippuvuus rutiineista ja rituaaleista Motoriikan puutteet ja aistiyliherkkyydet Anitta Huotari, Porstua ry

ARJESSA NÄKYY MM. SEURAAVASTI: Anitta Huotari, Porstua ry Arkiaskareet ongelmallisia (hygienia, vaatetus, ruokailu, jne.) Ryhmän ulkopuolelle jääminen ja kiusatuksi joutuminen Jäykät ja joustamattomat toimintamallit Jankutus ja asioiden varmistelu Ohjauksen/neuvojen vastaanottaminen vaikeaa (ohjautuvuus itsestä käsin)

ADHD/ADD JA AS-LAPSEN OHJAAMINEN Anitta Huotari, Porstua ry Selkeä päivärytmi, joka säilyy mahdollisimman samana, päiväjärjestys selkeästi esille Rutiinien huomioiminen ja niistä sopiminen Juuttumisesta pois auttaminen: varoitus-> merkki -> ohje Tilanteiden ennakointi: muutoksista tiedotetaan etukäteen ja sosiaaliset tilanteet käydään etukäteen läpi -> palkkiot Valintojen tekemisessä auttaminen: kaksi selkeää vaihtoehtoa Oireenmukainen ohjeistus Tehokkaat käskyt: kontakti-> yksi käsky-> selkeys-> toisto

LAPSEN KÄYTÖKSEEN VAIKUTTAMINEN Anitta Huotari, Porstua ry Tavoitteiden asettaminen: ongelman määritteleminen positiivisesti > osatavoitteet > välitön palkitseminen ja tieto lapselle, mistä palkitaan Positiivinen huomio ja palkkiojärjestelmä Rajoittaminen: selkeät säännöt näkyville Varmistaminen, että lapsi ymmärtää säännöt, esimerkit Jäähyn käyttö: käsky, varoitus, rangaistus

LAPSEN KÄYTÖKSEEN VAIKUTTAMINEN Anitta Huotari, Porstua ry Tunteiden tunnistamisen ja hallinnan helpottaminen: tunteiden nimeäminen, kiukkumittari, pakopaikka, palaute ja tilanteiden läpikäyminen, ”mallin” antaminen Rauhoittuminen ja rentoutuminen: oman rauhoittumistavan löytäminen, rentoutumisharjoitukset, keskittymistä vaativien tehtävien tauottaminen Tilanteiden ennakointi ja käyttäytymisen säätely sosiaalisten tarinoiden avulla Sopimukset (paperilla, ”kättä päälle”, jne.)

STRUKTUROINTI JA YMPÄRISTÖN MUOKKAAMINEN Anitta Huotari, Porstua ry Tehtävälistat, esim. kuvilla -> HUOM: tehtävien pilkkominen osiin! Jokaiselle toiminnalle /tavaroille oma paikka Ajastimien käyttö Keskittymistä vaativan työskentely- ympäristön valinta Lapsen pitäminen ”puuhassa” -> varasuunnitelma Ajan ja ohjaajien käytön suunnittelu

KEHITYKSEN OSA-ALUEIDEN TUKEMINEN Anitta Huotari, Porstua ry Jokapäiväiset tilanteet: pukeminen, riisuminen, syöminen, jne. -> palkitseminen tärkeää! Kokonaismotoriikka: Tila, tasapaino, suunnat : monipuolinen liikunta, seikkailuradat, uinti, palloleikit, pikajumppa, jne. Oman kehon hahmottaminen: kehonosien nimeäminen, asentomatkiminen, ääriviivojen piirtäminen, tunnelileikit, lapset ”pullataikinana”,” kääretorttuna”, jne. Tunto: hiekkaleikit, vesileikit, muovailu, sormimaalaus, tunnustelu- ja etsimisleikit Kuulo: erilaisten äänien, esim. eläinten äänien tekeminen, äänen suunnan arvaaminen, kuuntelupurkkiparit, jne. Hienomotoriikka: piirtäminen, saksien käyttö, helmien pujottelu, tikkurakentaminen, jne. -> Tässä ei suorituspaineita! Paksut kynät, iso paperi, piirretään esim. ongensiimaa, spagettia, vesisadetta, aarrearkkuja, aurinkoja, jne. Silputaan lumisadetta saksilla, tms…

Anitta Huotari, Porstua ry Näköön perustuva hahmottaminen: aarteen etsintä vihjeiden mukaan, väri/muoto – muistipelit, kaveri- Kim-leikit, Huom: palapelien kokoaminen usein opetettava! Sosiaalisuus: opetettava odottamaan, vuorottelemaan, kuuntelemaan toista, jaksamaan leikki loppuun -> ennakointi, malli, palaute Piirileikit, parileikit, pelitilanteet