Romanilasten perusopetuksen tukeminen Kehittämishankkeen esittely Raimo Salo Oulun kaupungin opetustoimi Oulun kaupungin opetustoimi
Taustaa Opetushallitus julisti kuntien haettavaksi valtion erityisavustusta romanilasten perusopetuksen tukemiseen vuosille 2008 – Toiminnan kohteena on romanilasten tukeminen perusopetuksessa. Toiminnan tarkoituksena on tukea kansallisissa opetussuunnitelman perusteissa kuvatun opetuksen arvopohjan toteutumista, romanilasten tukemista perusopetuksessa huomioiden kieli- ja kulttuuriaspektit sekä kehitettyjen toimintatapojen vakiinnuttamista.
Prosessin toteutus Oulussa Tiedottaminen –Opetustoimen hallinto –Rehtoreiden kautta kouluille –Asialistojen ja muistioiden lähettäminen Talouden seurantaan oma projektinumero Ohjausryhmän perustaminen Kehittämissuunnitelman kirjoittamiseen työryhmä Kolmeen painopistealueeseen vastuuhenkilöt ja työryhmät Kokousten aikataulutus –Ohjausryhmä kokoontui kuukausittain Seminaareihin osallistuminen tasapuolisesti eri kouluilta
Ohjausryhmä Raimo Salo, koordinaattori, ERTU, pj Arto Willman, johtaja, ERTU Bitja Mikkonen, vastaava koulunkäyntiavustaja, ERTU Henna Huttu, romaniasiain suunnittelija, OLH Arja-Sisko Holappa, koulutoimen tarkastaja, OLH Mikko Raudaskoski, rehtori, Heinätorin koulu Helena Pohjola, apulaisrehtori, Terva-Toppilan koulu Katja Huusko- Ahlgren, koulunkäyntiavustaja, Heinätorin koulu Henry Lindgren, koulunkäyntiavustaja, Heinätorin koulu Armas Lindberg, puheenjohtaja, Pohjois-Suomen romanit ry
Kehittämissuunnitelma Tavoitteen toteuttamiseksi kunta laatii romanilasten perusopetuksen tukemisen suunnitelman, jonka toimenpiteet vakiinnutetaan osaksi koulun/kunnan arkea. Työryhmä: Raimo Salo, koordinaattori, ERTU, pj Helena Pohjola, apulaisrehtori, Terva-Toppilan koulu Henna Huttu, romaniasiain suunnittelija, OLH Marika Aho, vastaava koulukuraattori, ERTU Anne Multasuo, opinto-ohjaaja, Heinätorin koulu Katja Huusko-Ahlgren, koulunkäyntiavustaja, Heinätorin koulu Tiina Laine, koulunkäyntiavustaja, Kaakkurin koulu
Painopistealue 1: Romanioppilaiden oppimismahdollisuuksien edistäminen ja materiaalin tuottaminen Perustetaan läksykerhot Terva-Toppilan, Kaakkurin, Herukan ja Heinätorin kouluihin. 1-5 oppilasta / kerho 2-5 h / vko / koulu Ohjaajina koulunkäyntiavustajat omalta koululta Kevään lopuksi opintovierailu
Painopistealue 2: Romanioppilaiden oppimismahdollisuuksien edistäminen ja materiaalin tuottaminen Romanikielen opetussuunnitelman suunnittelu ja kirjoittaminen Vastuuhenkilöt Katja Huusko-Ahlgren, Henry Lindgren, opetustoimi ja Henna Huttu, Oulun lääninhallitus
Painopistealue 3: Suvaitsevaisuuden ja hyvien etnisten suhteiden edistämiseen sekä romanikulttuurin tuntemuksen lisääminen ja erityisesti kouluyhteisön romanivähemmistön ja valtakulttuurin yhteyksien edistäminen Romanikulttuurin edistäminen yhteisen tilaisuuden ja kouluvierailuiden avulla. Kaakkurin koululla ja Terva-Toppilan koululla Romanikulttuurin asiantuntijat ovat vierailleet niillä kouluilla, joista oli oppilaita tutustumassa tapahtumiin Tavoitteena järjestää vuosittainen tapahtuma
Toimintaa Täydennyskoulutus ryhmän ohjaamisesta Toiminnan esittely OLH alue-RONK, Täydennyskoulutus –Yrsa Nyman, ylitarkastaja, Vähemmistövaltuutetun toimisto –Malla Laiti, Romaniasiain suunnittelija, Etelä-Suomen lääninhallitus –Armas Lindberg, projektipäällikkö, Pohjois-Suomen romanit ry TUROM-koulutus, Kyösti Florin, viisi tapaamista
Kevät 2009 Kehittämissuunnitelma valmistunut maaliskuu 2009 loppuun mennessä Romanikielen opetussuunnitelma valmis Romanikielen opetusta neljän oppilaan ryhmässä koulussa ja kolmen lapsen ryhmässä päiväkodissa
Kehittämistyö jatkuu Uusi hakemus lv Painopistealueet: 1.Läksykerhot 2.Opetushenkilöstön täydennyskoulutuksia 3.Romanikulttuuria esitteleviä tapahtumia ja kouluvierailuita Yhteistyö –Pohjois-Suomen romanit ry –Oulun lääninhallitus
KIITOS Raimo Salo